typegoedkeuring na tuning?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13828
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

typegoedkeuring na tuning?

Bericht door ReinO » za 14 dec, 2013 10:11

Ik ben nieuwsgierig of er ervaring met een typegoedkeuring na tuning.

Op de site van de RDW staan allerlei mogelijkheden om de auto te testen: motorvermogen en weggedrag.
De bijbehorende tarieven staan ook vermeld waardoor het wel eens kostbare aangelegenheid zou kunnen worden.

Voor mij is niet duidelijk hoe het RDW beoordeelt wat er moet gebeuren om een nieuwe typegoedkeuring te krijgen, en waar moet de auto dan aan voldoen?

Al met al: zijn er forummers met ervaring op dit gebied?
alvast dank
Rein
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6895
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door Jungleman » za 14 dec, 2013 10:18

ik vraag me af of getunede auto's überhaupt wel gekeurd worden (ik begrijp van jou dat dat moet). herkeuring als gevolg van montage van een andere motor kan ik me nog wel voorstellen. vooral als het een motorblok is dat er 'af-fabriek' nooit in het model geleverd is geweest.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13828
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door ReinO » za 14 dec, 2013 11:54

met meer dan 20 % vermogenstoename zou dat al moeten. maar er wordt ook gemeld dat er eventueel een weggedrag keuring kan worden gedaan. en dan moet ik nog zien of
een wiebelige koets wel door zo'n keuring komt.
en daarmee lopen de kosten aardig op en loop je het risico dat ze ter plekke je kentekenbewijs innemen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11911
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door Krizzie » za 14 dec, 2013 12:09

Was het bij oudere auto's niet nog steeds 40%?

Staat er overigens aangegeven of die waarde aan de motor of aan de wielen wordt bepaald?

Want stel dat op je papieren 185pk staat (wat aan het blok is gemeten uiteraard) en je hebt na wat tuning 185pk aan de wielen, dan kan een niet helder opgestelde regel natuurlijk zorgen dat je eigenlijk niks getuned hebt. :P
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Thom
Donateur 2015
Donateur 2015
Berichten: 4561
Lid geworden op: wo 31 dec, 2003 1:26
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door Thom » za 14 dec, 2013 12:34

volgens mij gelden die regelingen helemaal niet meer. Ik heb bij mijn 99T16 uit 1974 typegoedkeuring gehad voor de 16v turbo inbouw, op LPG. Zijn trouwens weer verschillende dingen: een andere motor, of tuning. Op het kentekenbewijs staat het standaard vermogen van de T16 (ik geloof 175 of 160 PK). Ik liet bij de RDW-keuring voorzichtig vallen dat het vermogen misschien iets hoger was dan dat. Was geen probleem werd er gezegd. En bij 250 PK? "mooi toch" was het antwoord .... Remmen werd ook al niet naar gekeken, alleen als men ernstige twijfel had over het remvermogen.
Kosten een goede 50 euro trouwens.
saabworld.nl - alles voor uw Saab
99 2.1-16 LPG 747.500 km • 99T1 cc 23.500 US miles
99T16cc '74 LPG met Toppola • 99T16cc airflow '74 • 99 Finlandia '77 • 99 2.1 T16 Solstad '77 LPG • 9000 2.3T baby Solstad 1996 • 900 cabrio '86 • 9000Aero '97 G3 • Sonett '73

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13828
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door ReinO » za 14 dec, 2013 14:34

ik geloof ook dat voor oude (<1989/79) auto's idd die 40% geldt.
thom heeft het voorzichtig laten vallen en een 'mondeling akkoord ' gekregen, de pakkans op die pk's is natuurlijk nihil maar toch.
als ik boven mijn 222 pk (185pk + 20%) uit kom overweeg ik wel zo'n keuring maar wil niet het risico lopen op inname kenteken en een eindeloze procedure
om hem weer terug te krijgen
185pk plus 40%= 259pk.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13828
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door ReinO » za 14 dec, 2013 14:42

hier probleemloze goedkeuring voor 53 euro:
Het eerste wat de keurmeester vraagt is wat ik zelf weet van de nieuwe motor. ik geef hem een document waar het chassienummer opstaat van de M3 waar de motor uitgekomen is en van autoweek.nl had ik de specificaties uitgeprint van de 3.2 liter M3. Hier was hij zeer contant mee, en vertelde dat ik me goed had voorbereid 8)
Ook vroeg hij nog of de versnellingsbak ook gewisseld was en ik vertelde hem dat dit zo was en dat ook de remmen e.d. waren omgezet.
Hij liep nog een rondje om de auto zij dat het blok mooi ingebouwd was en vroeg me de auto te starten om de co2 te meten. Hij vroeg nog even of het vermogen wel klopte.....236Kw bij 7400 toeren, en na mijn bevestigende knikje zij hij alleen maar: "Zo das mooi"
Na de meting moets ik nog even op de weegbrug en tien minuten later stond ik weer buiten met een tijdelijk deel 1, het nieuwe deel 1 wordt deze week opgestuurd :P
Al met al ben ik er 40 minuten geweest en moets ik 53 euro betalen, piece of cake.

Dus van alle spookverhalen die ik heb gehoord blijkt niet veel waar, oude vermogen was 170 pk en het nieuwe verkogen is 321 pk, bijna een verdubbeling wat zonder enige twijfel of vraagtekens is goedgekeurd :banaan:

Harry
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Thom
Donateur 2015
Donateur 2015
Berichten: 4561
Lid geworden op: wo 31 dec, 2003 1:26
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door Thom » za 14 dec, 2013 16:34

de kerumeester zei mij uiteindelijk dat keuringen vanwege hoger vermogen zo goed als verleden tijd waren. Door eerst voorzichtig te vragen wilde ik natuurlijk een herkeuring vermijden. Remmentesten in Lelystad gebeurden ook niet meer werd mij verteld. Alleen als de carrosserie zwaar verbouwd was. Dit is info van ong. 1,5 jaar geleden.
Ik heb motorombouwen (van 8v naar 16v) altijd bij de verzekering gemeld, maar die doet er zelfs ook niets mee.
saabworld.nl - alles voor uw Saab
99 2.1-16 LPG 747.500 km • 99T1 cc 23.500 US miles
99T16cc '74 LPG met Toppola • 99T16cc airflow '74 • 99 Finlandia '77 • 99 2.1 T16 Solstad '77 LPG • 9000 2.3T baby Solstad 1996 • 900 cabrio '86 • 9000Aero '97 G3 • Sonett '73

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13828
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door ReinO » za 14 dec, 2013 16:38

bedankt thom.
ik zal maandag toch eens bellen met het rdw om def. uitsluitsel
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

giuliettaevo
Geregistreerd lid
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 26 dec, 2008 22:13
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door giuliettaevo » zo 15 dec, 2013 22:06

Met mijn vrienden heb ik al menig auto omgebouwd en omgekeurd bij de RDW.

De belangrijkste vraag is of het om een auto van voor of na 1997/1998 gaat. Voor auto's van voor die tijd geldt eigenlijk dat zowat alles mogelijk is... :D Enkel de aslast kan dan nog roet in het eten gooien. Als de motor verder goed ingebouwd is ben je voor net geen 6 tientjes klaar. Auto hoeft enkel aan de geldende APK eisen te voldoen. In principe zouden zelfs de originele remmen niet aangepast hoeven te worden zolang je de vertraging voor de APK maar haalt. Maar de keurmeester behoudt ten alle tijden het recht om te zeggen dat hij het niet veilig vind en kan je dan naar Lelystad sturen voor een dure weggedragtest. Dit heb ik echter nog nooit zien gebeuren en nog nooit gelezen/gehoord dat het iemand overkomen is.

Voorbeeldje van de mogelijkheden; VW Jetta 1 ombouw van 4 cil benzine met fwd naar 6 cilinder mercedes TD met rwd. Hier is dus de gehele auto zo ongeveer aangepast en die is ook na een keuring van 56 euro gewoon goedgekeurd. :D

Auto's van na '97 heb ik geen ervaring mee aangezien ik die niet zo leuk vind :oops: . maar hierbij zou er alleen omgebouwd kunnen worden volgens een bestaande typegoedkeuring. Van een gewone Golf 1.6 mag je dan wel een GTI maken want die bestaat. maar een v8 erin maken gaat je meteen de wegegdrags en geluidstest e.d. opleveren omdat daar geen typegoedkeuring van is.

Overigens kijkt de RDW voor het vermogen primair naar de motorcode van de geplaatste motor. Als je motorcode gelijk blijft is er voor hun geen reden om aan te nemen dat het vermogen anders is als origineel. Er zijn ook geen vermogensmetingen mogelijk bij verkeerscontroles dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Andersom is het niet zo dat als jouw auto een 2.0 16v turbo met 200 pk op kenteken is en je legt er een andere 2.0 16v turbo in met 200 pk maar met een andere motorcode dat je niet om hoeft te keuren omdat het vermogen niet verandert. Andere motorcode betekent altijd omkeuren.
Burn some rubber!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13828
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door ReinO » zo 15 dec, 2013 22:36

Ik heb my1998 en probeer de 350pk te halen en dan lekker legaal.de apk ging vlekkeloos.
Maar als ze geen vermogen kunnen meteen. Dan snap ik het niet meer.ik wil straks graag een paper waar op staat de pk's ok zijn. .
Wordt vervolgd
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

giuliettaevo
Geregistreerd lid
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 26 dec, 2008 22:13
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door giuliettaevo » zo 15 dec, 2013 22:44

Kennis van mij heeft een Golf met een 400+ pk 16v turbo erin. Volgens de motorcode heeft hij 139 pk. Hij is met een rollenbankuitdraai naar de RDW geweest en heeft nu iets van 320 Kw op zijn kenteken staan. Geen enkel probleem in zijn geval. Maar wederom; auto van voor '97...

Beste is om even langs te gaan bij je dichtstbijzijnde RDW station en het terplekke even na te vragen. RDWbellen levert je misschienw el een antwoord op maar je hebt het nioet zwart op wit en helaas interpreteert elke rdw keurmeester de regels anders... :evil: Wij hebben al op diverse plekken omgekeurd en er zit nogal eens verschil in de keuringen. Soms staan we binnen een kwartier weer buiten en soms duurt het uren. En dat waren geen moeilijke ombouwprojecten oid.
Burn some rubber!

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28790
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door Sapphire » ma 16 dec, 2013 0:33

Je moet gewoon zelf een rollenbank sessie regelen en de uitdraai aan de RDW laten zien. Het interesseert de RDW namelijk niet zoveel hoeveel het vermogen is (zoals Thom al zegt, wat hun betreft kom je daar met een 800 pk uitdraai die je hebt gefotoshopt en dan zetten ze dat op kenteken), vroeger was de regel 40% en tegenwoordig 20% alleen in de praktijk wordt er niks mee gedaan. Voor je VERZEKERING is het echter wel nuttig om het vermogen op kenteken te krijgen. Kijk als jij een paaltje omver rijdt is er niet zoveel aan de hand als je all-risk verzekerd bent, maar als je letsel veroorzaakt bij een noodlottig ongeval gaan ze zoeken en als dan blijkt dat jij 350 pk hebt ipv 130 pk op kenteken (ik noem maar wat, een 2.0i heeft dat ongeveer) dan ben je nog niet jarig, ongeacht of de auto nou perfect in elkaar zat of van ellende aan elkaar hing. Want ze gaan dat dan zeker tegen je gebruiken om niet te hoeven uitkeren. Kortom ik zou altijd het vermogen op kenteken laten zetten en dit melden aan je verzekering. Er zijn wel meer mensen die dit hebben gedaan, lees bijv. deze post en de paar posts die er op volgen: viewtopic.php?p=942219#p942219" onclick="window.open(this.href);return false;
9000, what else?

giuliettaevo
Geregistreerd lid
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 26 dec, 2008 22:13
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door giuliettaevo » ma 16 dec, 2013 1:18

Precies... De verzekering kan er meoilijk over doen in het geval van een claim. Auto is niet conform kenteken en dan dus niet verzekerd.

Met de nuancering er bij dat ze dan wel dienen aan te tonen dat dit het geval is... Als de auto total loss is gereden wordt dat lastig bewijzen natuurlijk maar als je dan ergens een topic hebt lopen waar in staat dat je xxx pk hebt dan ben je ook zuur. :wink:

Maar het kan je een hele hoop ellende schelen als het vermogen gewoon netjes op het kenteken komt te staan.
Burn some rubber!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13828
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: typegoedkeuring na tuning?

Bericht door ReinO » ma 16 dec, 2013 8:33

dat is ook precies de reden dat ik nog met 222 pk (185pk + 20%) rij. en graag een kenteken wil waar straks, na tuning, alles goed op staat.
bij een verzekeringsklus -ook al is het mijn schuld niet- gaat de verzekeraar dit volgens mij zeker gebruiken en ben ik de pisang.

dank voor het delen van bovenstaande ervaringen. waarschijnlijk idd het beste om bij het rdw langs te gaan en een ander kenteken te vragen aan een
keurmeester. En als het bij die Golf met zijn> 400pk geregeld is is dat zeker niet de enige.
waarschijnlijk moet je dan ook banden hebben die voldoen aan de snelheidseisen trouwens: anders apk afkeur. of werkt dat weer niet zo want de topsnelheid wordt misschien niet vermeld op kenteken?

:offtopic:
ik vraag me wel af hoe de rechter aankijkt tegen informatie op een forum. vindt ie dat betrouwbaar? als iemand zegt: ' het was allemaal opschepperij om mee te doen, de auto heeft nooit dat vermogen
gehad '. Volgens mij is er zelfs jurisprudentie nav een filmpje van iemand die in zijn auto de kmteller filmde dat ie > 200/km u reed; geen vervolging vanwege ontbreken van geijkte gegevens... .
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie