Cam talk...

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Cam talk...

Bericht door Thieuke » ma 19 aug, 2013 15:20

Wow, dat is een mooie site, die kon ik nog niet. Bedankt!
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3256
Lid geworden op: do 16 jun, 2011 11:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Cam talk...

Bericht door Niels83 » wo 21 jan, 2015 12:55

Even voor de simpele zielen zoals mijzelf, als ik naar het plaatje uit je eerste post kijk Evo, dan hebben B204 of B202 cams pas 'nut' > 5500rpm? Daaronder zijn ze eigenlijk trager? Dus voor mensen die niet vaak boven dat toerenbereik komen is een upgrade vanaf je T7 niet verstandig, me dunkt?

Afbeelding
Jetzt:
Saab 900 Turbo 16 Special T5.5 280pk
Zoekt: Leuke 9³ 2008+ Caab of Turbo-X

Es war einmal:
SAAB 9³ Aero Troll 2.0R Caab 56-LR-XG
Saab 900 classic Scarabee LPT FG-JZ-10
Saab 900 classic Zwart LPT 39-NT-VG
9³ SE Maptun stg5 1999 80-XL-TZ
Saab 9000
Harley Davidson FXSB Softail Breakout

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Cam talk...

Bericht door Thieuke » wo 21 jan, 2015 13:11

Ook een vraag daarover (uit nieuwsgierigheid):

Het vermogen (kW/HP) wordt steeds hoger en nog stijgende voorbij de 8000 rpm. De stijging neemt wel af, ergens is het gedaan met de stijging (aanname)
Waar zit de grens, en wat bepaald de grens, als je zwevende kleppen buiten beschouwing mag laten? En moet je die grens wel proberen te benaderen?
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

inactief
Geregistreerd lid
Berichten: 4681
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 13:16
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Cam talk...

Bericht door inactief » wo 21 jan, 2015 13:18

Je waterpomp gaat over de flos bij te veel toeren, oliepomp wordt een olieklopper, dynamo en stuurbekrachtigingspomp vinden het ook niet meer fijn...
Ik heb een 10.000 toeren Saab gezien, die heeft niet vaak gereden...

Ik verwacht, zonder dat te kunnen staven, dat pieken op 8000 wel de max is.

Gebruikersavatar
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Cam talk...

Bericht door AR » wo 21 jan, 2015 13:27

Volgens mij doet Taliaferro met zijn Viggen 7250rpm met standaard klepveren Een 2.0 zou theoretisch iets meer moeten kunnen ivm betere geometrie. Echter dat laatste zegt niets over alle losse onderdelen als pompen dynamo's etc.

Ik heb die van mij (9-3) op 6600rpm gekapt met nokkenassen uit een 1992 9000 pre Trionic tijdperk, die zijn scherper dan een T5, maar tammer dan de "speciale" B202. Tot de 2200rpm redelijk tam, en dan in een keer door tot redline. Vooral de trekkracht vanaf 4500 tot 6500 is sterk verbetert ten opzicht van T7.

gr Arco
Speelgoed:
- Saab 9-3 2.0 Stage 5 305/440 MY2001 Steel Grey Metallic
- Porsche 911 Carrera 2 340/380 MY2002 Guards Red
- Ducati ST4s 996 MY2003 Ducati Red
- Yamaha XJ600S Cafe Racer MY1992 Gulf Blue

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5546
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Cam talk...

Bericht door evo » wo 21 jan, 2015 19:19

Tja, het is natuurlijk een model... en niet de werkelijkheid. Die is vele malen complexer....

Ik heb het programma gebruikt om een indruk te krijgen van wat te verwachten bij het plaatsen van verschillende cams en bij het timen van deze. Maar...:
The proof of the pudding is in the eating :mrgreen:
De ervaring leert het dat de T7 cams, zelfs die van de 9-5 Aero, erg tam zijn. Over de upgrade naar T5 hoor je eigenlijk alleen maar goede zaken. Ik ben daar persoonlijk ook goed over te spreken. Onderin verlies je iets maar de winst die je boven hebt maakt dat meer dan goed. Ik heb nooit gereden met de cams welke AR in zijn 9-3 gebruikt. Maar de modellen wijzen uit dat die qua performance ergens tussen de T5 en de B202 cams presteren. AR is hier volgens mij ook dik tevreden mee. En dan de B202's. Ik ben onder de indruk... onderin heb ik niets te zoeken en bovenin gaan ze maar door. Daarentegen, de B202's in Max zijn setup vielen tegen, maar wellicht lag dat nog aan de timing, of wat andere zaken...

Zoveel cams, zoveel smaken...

Ik heb nu 276gr cams liggen met 10mm lift. Maar nu ik de B202's beter heb leren kennen zouden die wel eens overkill kunnen zijn voor mijn setup...

Only time will tell :twisted:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12484
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Cam talk...

Bericht door Krizzie » wo 21 jan, 2015 19:35

Dus T5 of T7 cams in een 900 classic zouden nog meer koppel onderin geven? Ik vind die van mij nu al ontiegelijk veel koppel hebben onderin!

(Rustig) Wegrijden zonder gas te geven, stationair draaien in de 5 zonder bokken en meteen oppakken etc. Kan mij haast niet voorstellen dat dat nog beter kan?

Ondanks dat mijn turbo helemaal niet berekend is op 6000+rpms merk ik sinds ik T5 heb wel dat er boven de 4500rpms (zeker in de 3 en 4) een soort V-tec momentje zit. Heeft dat met de assen te maken?

(Ben een totale Noob op dit gebied overigens.. :lol: )
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
maxmink93
Geregistreerd lid
Berichten: 3775
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 21:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Cam talk...

Bericht door maxmink93 » wo 21 jan, 2015 20:02

evo schreef:En dan de B202's. Ik ben onder de indruk... onderin heb ik niets te zoeken en bovenin gaan ze maar door. Daarentegen, de B202's in Max zijn setup vielen tegen, maar wellicht lag dat nog aan de timing, of wat andere zaken...
Klopt, bij mij deed ik op mijn 85'er b202's minder lucht dan T5. Maar denk dat dat toen in de timing zat, heb geen zin om dit eigenlijk nog uit tevogelen. Steek de tijd nu wel ergens anders in :-)..
Saab 9-5 zwart,500+HP :wow:
viewtopic.php?f=43&t=108355
Saab 900, The racekroket
viewtopic.php?f=4&t=149816
We know something that they don't.

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur
Donateur
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Cam talk...

Bericht door AlexJ » ma 05 feb, 2018 13:07

Subtiel schopje.

Maakt het nog uit welke soort t5 cams er in t7 motor gaan ?
Wat ik bedoel 2.0l vs 2.3l ? Dus bijv b204e cams in een b235 ?
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Cam talk...

Bericht door harryS9K » ma 05 feb, 2018 15:15

2.0 of 2.3 maakt niet uit.
Alleen de B234i is anders, en die heb ik er in. :wink:
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Plaats reactie