B204 -> B206 in Ascona-B:

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
RacesconaB204L
Geregistreerd lid

B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door RacesconaB204L » di 30 okt, 2012 23:24

:) Ik ben 46 jaar, Wtb-Ingenieur, projectleider, woonachtig net over de Duitse grens in Bad Bentheim en heb al sinds 1994 een Ascona-B. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor circuitwerk (track-days, Nordschleife etc. :O: ). Sinds juli dit jaar heb ik er een Opel Z20LET turbo-motor in hangen, met Throttle Bodies en DTA S40.
Afbeelding

Loopt op zich goed en snel (304pk, 424Nm bij ca. 1,2bar), maar deze Opel Ecotec motor is in mijn ogen gewoon niet heavy-duty genoeg om er mee op het circuit te racen (zelfs niet bij 0,8 bar). Het ding heeft me intussen al goed geld gekost en vorige week zondag was ie weer stuk (nu een zuiger). Ik ben er dus van overtuigd geraakt dat circuit rijden met deze motor gewoon niet betrouwbaar gaat werken. Ik heb daardoor pas geleden zelfs op het punt gestaan de hele handel te verkopen......, maar nu heb ik een B204L gekocht met 110 duizend km. Echt een mooi vers ding nog.
Afbeelding

Nu moet ie nog in de Ascona, maar ik wil hem voor die tijd nog helemaal nazien. Carterpan moet ik helemaal nieuw maken i.v.m. vooras en ook de turbo kan zo niet blijven zitten. Kop gaat/is er ook eerst af. Ziet er van binnen allemaal nog heel mooi uit.

Dit is ongeveer het idee:

De motor moet dadelijk zo'n 300PK hebben.
Ik wil hem ook weer op het DTA S40 laten draaien, zo simpel mogelijk.

Ik heb wat vragen over de Saab B204L motor die een aantal van jullie vanuit jullie ervaring vast kunnen beantwoorden:
1. Is het zinvol om i.v.m. wat hogere toerentallen op circuit, klepveren vervangen door Volvo B230 motor part.no. 9135130?
2. Zijn er 'Weber-spruitstukken' voor een B2x4 motor, waar ik de TB's 45mm op kan zetten?
3. Heb ik een zwaardere drukgroep nodig, zo ja welke?
4. Kan/moet ik de balansassen laten zitten, of juist verwijderen, of alleen de ketting eraf?
5. Is een versterkte koppakking aan te raden of standaard?
6. Wat zou de meest geschikte turbolader zijn voor mijn beoogd gebruik?
7. Andere nokkenassen (bijv van Catcams) met wat meer lift/spreiding om wat meer toeren bereik te halen zinvol?
8. Hebben jullie misschien nog meer adviezen voor betrouwbaar race-plezier?

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Ik houd eigenlijk alles al een tijdje bij op het Nederlandse Opel Forum en heb over belangstelling eigenlijk niet te klagen (voor het idee).

http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=117147" onclick="window.open(this.href);return false;

Saab is voor mij eigenlijk nog redelijk onbekend terrein, maar dat gaat vast veranderen. Ik heb er een goed gevoel over. Mooi stuk degelijke engineering deze motor :!:

Hier moet ie in:
Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: B204L in Ascona-B en even voorstellen

Bericht door Sapphire » wo 31 okt, 2012 0:35

RacesconaB204L schreef:De motor moet dadelijk zo'n 300PK hebben.
Ik wil hem ook weer op het DTA S40 laten draaien, zo simpel mogelijk.

Ik heb wat vragen over de Saab B204L motor die een aantal van jullie vanuit jullie ervaring vast kunnen beantwoorden:
1. Is het zinvol om i.v.m. wat hogere toerentallen op circuit, klepveren vervangen door Volvo B230 motor part.no. 9135130?
2. Zijn er 'Weber-spruitstukken' voor een B2x4 motor, waar ik de TB's 45mm op kan zetten?
4. Kan/moet ik de balansassen laten zitten, of juist verwijderen, of alleen de ketting eraf?
7. Andere nokkenassen (bijv van Catcams) met wat meer lift/spreiding om wat meer toeren bereik te halen zinvol?
Welkom! Leuk en mooi project en zo te zien zit er al veel kennis en kunde in.

1. Zou kunnen, maar je kunt stock al tot zo'n 7200 rpm
2. Volgens mij niet (dus, zelfbouw 8))
3. Niet per se, een Aero koppeling voldoet denk ik, beetje afhankelijk van de karakteristiek van de motor straks. Zou het eerst proberen, gaat het niet goed dan is er genoeg op de markt.
4. Balansassen kun je verwijderen ten koste van een minder mooie stationairloop.
5. Voor 300 pk is een normale koppakking goed genoeg imho, is vrij goed spul. Neem wel een originele (ELring) pakking.
6. Voor 300 pk (krukas) denk ik dat een Mitsu TD04-16T een goede keus zou zijn (300 whp wordt lastig)
7. Weet ik niet, maar er zijn veel verschillende Saab nokkenassen dus genoeg direct fit experimenteer materiaal
8. Verwijder de heatplate uit het inlaattraject

Hoe wil je de ontsteking aanpakken? Ik weet niets van dat DTA systeem maar Saab gebruikt een DI cassette op deze motoren die ook fungeert om pingel te detecteren. Hoe wil je dat gaan doen?

Succes !

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 31 okt, 2012 0:43

Nou, ook een leuk Vauxhall blokje in de Opel.
Wat betreft die balans-assen, Saab zegt zelf: Dankzij twee nieuwe balans-assen loopt de motor nog soepelder, is het motorgewicht afgenomen en zijn de wrijvingverliezen minimaal (Saab 2.0t Ecopower). Je kunt ze dus wel uitschakelen maar dan wordt de onderbouw zwaarder belast omdat de zuigers iets meer trillen.
Daarnaast dat Vauxhall blok, is dat niet van lichtmetaal en voorzien van zuigerbussen, zou theoretisch dus een hogere termische belasting moeten kunnen verdragen en ook nog wat lichter moeten zijn.
Je zou ook aan het lichtmetalen 1998 cc B207R blok van de Saab 9.3 Sport kunnen denken, wordt door Maptun getuned tot 325 pk met een speciale versie van de MHI/TD turbo. http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=91" onclick="window.open(this.href);return false;
Zitten af fabriek al wat scherpere nokken-assen op en eveneens balans-assen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 31 okt, 2012 1:14

klepveren hoef je alleen wat aan te doen als je meer toeren wilt draaien dan standaard en dat gaat denk ik erg van je bak afhangen of dat nodig is
voor nokkenassen kan je de iets scherpere uit de 130pk 2.0i gebruiken

als alternatief voor een turbo zou je ook voor een eaton m90 die komt tot 1.6 bar

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 31 okt, 2012 10:12

RacesconaB204L schreef: 1. Is het zinvol om i.v.m. wat hogere toerentallen op circuit, klepveren vervangen door Volvo B230 motor part.no. 9135130?
Mooie berg vragen... maar wat is je beoogde powerband? Want daar hangt het toch allemaal mee samen... nokkenassen, turbo... en 7200 RPM met de originele veren zou ik niet doen... :roll:

Balansassen zou ik laten zitten, waarom wil je trionic niet gaan gebruiken? Is een mooi motormanagment systeem... en ook vrijwel "open". Originele koppakking lijkt me nog voldoende.

Leuk project!

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » wo 31 okt, 2012 12:47

evo schreef: Mooie berg vragen... maar wat is je beoogde powerband? Want daar hangt het toch allemaal mee samen... nokkenassen, turbo... en 7200 RPM met de originele veren zou ik niet doen... :roll:

Balansassen zou ik laten zitten, waarom wil je trionic niet gaan gebruiken? Is een mooi motormanagment systeem... en ook vrijwel "open". Originele koppakking lijkt me nog voldoende.

Leuk project!
"berg vragen" :wink: Ik heb er nog wel wat meer op te lossen, maar die zijn wat meer gerelateerd aan de inbouw in de Ascona (in lijn/RWD), bijv:
Plan van aanpak voor de ombouw naar Saab B204L, zoals ik dat nu voor ogen heb:

1. Motor demonteren: lagers controleren/vernieuwen, kop verwijderen (done).
2. Klepveren vervangen door Volvo B235 klepveren (i.v.m. hogere toerentallen).
3. Distributiegedeelte controleren en zonodig delen vernieuwen.
4. Eventueel balansassen-ketting en geleiders verwijderen; balansassen zelf laten zitten i.v.m. oliekringloop (wil ik me nog nader over informeren).
5. Carterpan (ver)maken; ongeveer zoals Manta 1.8 of Ascona-B Diesel. Inclusief olieaanzuigbuis en slingerschot.
6. Motor als rompmotor weer opbouwen.
7. Price-as toplager monteren (Manta 1.8 )
8. Sterkere drukgroep zoeken/monteren. Is wat maatvoering exact het zelfde als die van c20XE met plat vliegwiel. Is er misschien een versterkte drukgroep voor een c20LET met een plat vliegwiel?
9. Z20LET uitbouwen
10. Rompmotor met gemonteerde carterpan tegen koppelingshuis Manta1.8/Aisin W57 inhangen. Daarna motorsteunen inmeten/maken.
11. Welk inlaatsysteem; 'origineel' Saab 900NG- of 9000 inlaatspruitstuk met gasklephuis (omgelast), of 45mm TB's tegen Weber spruitstukken. Dit laatste heeft mijn voorkeur, maar volgens mij zijn er geen kant en klare spruitstukken voor te koop. Wellicht zelf maken van inlaatspruitstuk van zelfaanzuigende 9000-16V .
12. Geschikte turbolader zoeken/bezorgen; een eventuele kandidaat heb ik al: een CT26 Toyota van een 1993 Supra 7MGTE.
13. Uitlaatspruitstuk maken, of van 9000-turbo met adapterplaat ondersteboven monteren (turbo omhoog).
14. Thermostaathuis deksel slangaansluiting 90 graden verlassen dan wel zelf maken.
15. Radiateur eventueel 90 graden draaien, zodat warm-in rechts boven komt en koud-uit links onder.
16. Down pipe maken.
17. Radiateur slangen en turbo-/intercooler slangen aanleggen.
18. Positie oliefilter verplaatsen middels adapterplaat.
19. Multiriem loop/lengte bepalen (zonder servo en AC).
20. Opname steunpunt aandrijfas Saab FWD van dynamosteun afslijpen (done)
21. Dwarsrib uit binnenkant motorkap verwijderen, of Diesel motorkap gebruiken. I.v.m. hogere motorblok Saab.

En er zullen nog wel wat zaken naar boven komen voor ie het echt doet :) .

Powerband: Ik weet niet helemaal wat ik van de B204 mag verwachten, maar de Opel doet nu 2.500-7.000 (zal de uitdraai wel even plaatsen). Wanneer de Saab dit evenaart MAAR WEL HEEL BLIJFT dan ben ik erg gelukkig.

"Balansassen laten zitten" OK, maar ook aangedreven, of zonder ketting?

Trionic 5 lijkt me ook wel goed mogelijk, maar ik heb geen ECU en het DTA S40 heb ik, ken ik en is erg eenvoudig (niet afhankelijk van snelheidssignalen en/of eventuele milieu-foefjes), zeer beperkt aantal ingangssignalen nodig.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » wo 31 okt, 2012 12:52

carlsson schreef:Nou, ook een leuk Vauxhall blokje in de Opel.
Wat betreft die balans-assen, Saab zegt zelf: Dankzij twee nieuwe balans-assen loopt de motor nog soepelder, is het motorgewicht afgenomen en zijn de wrijvingverliezen minimaal (Saab 2.0t Ecopower). Je kunt ze dus wel uitschakelen maar dan wordt de onderbouw zwaarder belast omdat de zuigers iets meer trillen.
Daarnaast dat Vauxhall blok, is dat niet van lichtmetaal en voorzien van zuigerbussen, zou theoretisch dus een hogere termische belasting moeten kunnen verdragen en ook nog wat lichter moeten zijn.
Je zou ook aan het lichtmetalen 1998 cc B207R blok van de Saab 9.3 Sport kunnen denken, wordt door Maptun getuned tot 325 pk met een speciale versie van de MHI/TD turbo. http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=91" onclick="window.open(this.href);return false;
Zitten af fabriek al wat scherpere nokken-assen op en eveneens balans-assen.
Je zegt het "een leuk blok" maar ik zoek een sterk/betrouwbaarder blok. Iets dat ook meer aan kan dan een rondje om de kerk, of een kort sprintje van het ene naar het andere verkeerslicht :wink:
Dit blok hoop ik nu juist gevonden te hebben in de B204L (en ik heb er wel vertrouwen in, anders begon ik niet aan dit 'klusje')

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » wo 31 okt, 2012 12:59

Sapphire schreef:[3. Niet per se, een Aero koppeling voldoet denk ik, beetje afhankelijk van de karakteristiek van de motor straks. Zou het eerst proberen, gaat het niet goed dan is er genoeg op de markt.
Hoe wil je de ontsteking aanpakken? Ik weet niets van dat DTA systeem maar Saab gebruikt een DI cassette op deze motoren die ook fungeert om pingel te detecteren. Hoe wil je dat gaan doen?

Is de drukgroep van een AERO anders dan die van een B204L? Heb ik nog niet kunnen vinden.

Onsteking met standaard OEM Siemens wasted spark bobine die aangestuurd/geprogrammeerd wordt via het DTA motormanagement. Dan met bougiekabels, net als bij de zelfaanzuigende Saab 900NG.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » wo 31 okt, 2012 13:05

Beoogde powerband (en dan heel blijven op het circuit bij langdurige belasting). Dit is de uitdraai van de huidige Opel Z20LET motor die er NOG in hangt (die bovenaan op de foto):

Afbeelding

304,3 PK bij 5.574 rpm en 424 Nm bij 3.655 rpm

210 PK.......bij 3.500 toeren
Vanaf 4.750 rpm tot 7.000 rpm zit het vermogen boven de 280 PK

Daarmee is de nog geen 1000 kg wegende Ascona 'best rap'.
Die paar kilo extra vanwege het zwaardere Saab-blok neem ik graag op de koop toe.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 31 okt, 2012 14:37

Heb je er nu een stock CT26 in hangen? Zit je aan andere trims te denken? Niet dat (de compressor) van een stock CT26 het niet aan zou kunnen...

Als je pas vanaf 3500RPM vermogen wilt heb je keus te over die je ruim over de 300pk grens gaat slingeren.

Wat voor brandstof wil je rijden? E85 al eens overwogen? Dat zal je een nog grotere smile bezorgen, nog meer koppel onderin en meer vermogen bovenin :O:

Als je zover in de toeren wilt doortrekken wordt het wel interessant om eens naar andere nokkenassen te kijken. Die van een B202 zullen daarvoor alweer wat geschikter voor zijn dan die van de B204, maar wellicht dat je beter custom moet gaan...

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 31 okt, 2012 21:12

waarom zou je zoveel toeren willen draaien? Zo'n B204 kan bergen koppel aan, voor die 300 pk heb je echt geen 7000 toeren nodig.

Ik bleef bij trionic als ik jou was, een mooier systeem voor deze motor ga je niet vinden. Al was het maar vanwege het briljante knockdetectie systeem via de DI. Kijk eens naar de t5suite software. Een T5 ECU is tientjeswerk, kabelbomen liggen er ook bij bosjes, enige investering die je verder moet doen is een canbus adapter. Dan kan je vrij mappen en loggen wat je maar wilt. Bovendien is er een schat aan kennis beschikbaar op de diverse trionic fora.

Als een brede powerband je hoofddoel is en je niet reglementair aan 2 liter vastzit kan je nog overwegen een B234 te nemen, zelfde blok met iets meer slag. Deze begint onderin een heel stuk eerder. Nadeel is dat de 2.3 wat minder graag 7000 toeren draait en het lagerwerk wat meer voor z'n kiezen krijgt door het hogere koppel. Maar zo'n vaart loopt dat allemaal niet, er rijden er genoeg rond met 300+ pk als daily driver :wink:

tbusquet
Geregistreerd lid

Bericht door tbusquet » vr 02 nov, 2012 15:00

Misschien een domme vraag, maar waarom 7k willen draaien. Als ik nu naar de uitdraai van je Opel motor kijk zit daar toch geen vermogen/koppel meer! Als het tenminste om de bovenste lijn gaat zoals je zegt.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » vr 02 nov, 2012 18:08

[]De Opel motor wil er zelfs heel makkelijk meer dan 7000 draaien (ook al is bij de run van de uitdraai bij zo'n 6850 gestopt). Ik vind 280 Nm bij 7000 rpm nog niet zo verkeerd. Ook is er dan nog steeds zo'n 210pk. Ik ervaar dit als eens brede bruikbare toerenband (en met een gewicht van ca. 950 kg best rap ook). Wanneer je er mee racet op een circuit vind ik het wel prettig wanneer ie nog even wat verder door wil gaan; heel anders dan bijv. (niet-twin) turboDiesels. Die hebben allemaal bijna hoge koppels maar een toerenband van ca. 1.800-3.500rpm en dan stort het koppel ineens in. Heel mooi voor normaal/pittig gebruik, maar voor op het circuit :? niet mijn ding.
Misschien heb ik het mis, want ik heb nog nooit een meter met een vlotte Saab turbo gereden, maar ik was wat bang dat ie met standaard cams met ca. 8,6 mm lift net niet ver genoeg door zou willen. Ik heb bewust ook de 2.0 gekozen als uitgangspunt i.v.m. kortere slag. Dus ja, ik wil bewust zo'n 7000rpm kunnen maken...en dat moet volgens mij ook prima kunnen met deze motor :)

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » vr 02 nov, 2012 18:28

9000-95 schreef:waarom zou je zoveel toeren willen draaien? Zo'n B204 kan bergen koppel aan, voor die 300 pk heb je echt geen 7000 toeren nodig.

Ik bleef bij trionic als ik jou was, een mooier systeem voor deze motor ga je niet vinden. Al was het maar vanwege het briljante knockdetectie systeem via de DI. Kijk eens naar de t5suite software. Een T5 ECU is tientjeswerk, kabelbomen liggen er ook bij bosjes, enige investering die je verder moet doen is een canbus adapter. Dan kan je vrij mappen en loggen wat je maar wilt. Bovendien is er een schat aan kennis beschikbaar op de diverse trionic fora.

Als een brede powerband je hoofddoel is en je niet reglementair aan 2 liter vastzit kan je nog overwegen een B234 te nemen, zelfde blok met iets meer slag. Deze begint onderin een heel stuk eerder. Nadeel is dat de 2.3 wat minder graag 7000 toeren draait en het lagerwerk wat meer voor z'n kiezen krijgt door het hogere koppel. Maar zo'n vaart loopt dat allemaal niet, er rijden er genoeg rond met 300+ pk als daily driver :wink:
Klopt denk ik allemaal wat je schrijft. Er zijn vele wegen naar Rome...Trionic is ook heel mooi. Voordeel van mijn DTA is vooral de eenvoud. Ook geen luchtmassameter nodig. Enige ingangssignalen zijn: krukassensor, gasklepstand, watertemp, inlaatluchttemp en laaddruk (lambda kan maar hoeft niet).
Van die Opels rijden er ook veel als 'daily drive' en dan gaat het vaak ook wel een hele tijd goed, maar gebruik het ding maar eens echt een half uur lang helemaal op vol-gas (afgewisseld met vol in de ankers en dan vol er weer op) dan vallen veel opgekietelde motoren door de mand. Is niet te vergelijken met normaal gebruik in het verkeer. Maar ook daar heb ik bij deze B204 veel meer vertrouwen in dan de Opel-motor.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 02 nov, 2012 18:51

Idd, een goede "race" motor moet makkelijk 7.000 t/m kunnen draaien, missschien een onderbreking van de ontsteking op 7.500 zetten :lol:
Daarom snap ik eigenlijk niet wat je met zo'n oude Saab motor wilt bereiken, die motor van b.v. een Saab 9.3 Sport is veel moderner en weegt ook nog wat minder.
Uiteraard een motor met de kortste slag dat trukje passen ze bij Ferrari ook toe, ander kun je hoge toerentallen helemaal vergeten :lol:
Zatten er in die Vauxhall motor wel speciale zuigers/bussen, vreemd dat je in die motor schade aan een zuiger krijgt, ik zou dat eens gaan onderzoeken misschien bij een Britse tuner.

Plaats reactie