B204 -> B206 in Ascona-B:

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
RacesconaB204L
Geregistreerd lid

B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door RacesconaB204L » di 30 okt, 2012 23:24

:) Ik ben 46 jaar, Wtb-Ingenieur, projectleider, woonachtig net over de Duitse grens in Bad Bentheim en heb al sinds 1994 een Ascona-B. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor circuitwerk (track-days, Nordschleife etc. :O: ). Sinds juli dit jaar heb ik er een Opel Z20LET turbo-motor in hangen, met Throttle Bodies en DTA S40.
Afbeelding

Loopt op zich goed en snel (304pk, 424Nm bij ca. 1,2bar), maar deze Opel Ecotec motor is in mijn ogen gewoon niet heavy-duty genoeg om er mee op het circuit te racen (zelfs niet bij 0,8 bar). Het ding heeft me intussen al goed geld gekost en vorige week zondag was ie weer stuk (nu een zuiger). Ik ben er dus van overtuigd geraakt dat circuit rijden met deze motor gewoon niet betrouwbaar gaat werken. Ik heb daardoor pas geleden zelfs op het punt gestaan de hele handel te verkopen......, maar nu heb ik een B204L gekocht met 110 duizend km. Echt een mooi vers ding nog.
Afbeelding

Nu moet ie nog in de Ascona, maar ik wil hem voor die tijd nog helemaal nazien. Carterpan moet ik helemaal nieuw maken i.v.m. vooras en ook de turbo kan zo niet blijven zitten. Kop gaat/is er ook eerst af. Ziet er van binnen allemaal nog heel mooi uit.

Dit is ongeveer het idee:

De motor moet dadelijk zo'n 300PK hebben.
Ik wil hem ook weer op het DTA S40 laten draaien, zo simpel mogelijk.

Ik heb wat vragen over de Saab B204L motor die een aantal van jullie vanuit jullie ervaring vast kunnen beantwoorden:
1. Is het zinvol om i.v.m. wat hogere toerentallen op circuit, klepveren vervangen door Volvo B230 motor part.no. 9135130?
2. Zijn er 'Weber-spruitstukken' voor een B2x4 motor, waar ik de TB's 45mm op kan zetten?
3. Heb ik een zwaardere drukgroep nodig, zo ja welke?
4. Kan/moet ik de balansassen laten zitten, of juist verwijderen, of alleen de ketting eraf?