Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

Bericht door evo » do 27 sep, 2012 13:20

Welke AUT4? die uit de 9000?

De AUT4 uit mijn 9-3 (oorspronkelijk een B205E) doet bij 120 (in zijn 4) al iets van 2800 RPM (zo even uit mijn hoofd)
De AUT5 uit mijn 9-5 (oorspronkelijk een B235R) doet er echter dan maar (bij 120 in zijn 5) zo'n 2400 RPM (ook zo even uit mijn hoofd...)

EDIT: Vraag is al beantwoord...

Wel apart dat er tussen de AUT4 van de 9-3 en de 9-5 zoveel verschil zit... Nooit geweten, of zal dat aan het type motor liggen. Dus een B205 versus een B235?
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

Bericht door 9000-95 » do 27 sep, 2012 15:38

om het toeren verhaal compleet te maken nog even de info voor de 9000 bakken: deze kunnen niet alleen vrij weinig koppel aan maar draaien helaas ook veel meer toeren dan de Aisin bakken.
Een 9000 turbo bak (die het sterkst zijn, 300 nm officieel)) draait ongeveer 2900 bij 120 bakken en da's eigenlijk veel te veel.
Je zou nog kunnen uitwijken naar de MY95 V6 bak, da's de langste die er bestaat. Draait 2600 toeren bij 120, maar is iets minder sterk. Hou je echt van hobbyen dan kan je een V6 diff monteren in een turbo bak, dan krijg je een 300nm bak die nog geen 2400 toeren draait bij 120 (alles bij 195/15/65 banden)

Als je het blok hebt ingebouwd in de Matra met een 9000 bak erop voor de passing ga je een probleem krijgen met de aandrijfas uitlijning als je alsnog overstapt naar een 9-3 of 9-5 bak. De hoek waaronder het blok ligt is namelijk anders. Da's ook de reden dat het niet zo simpel mogelijk is een 9-3 bak in een 9000 te bouwen :cry:
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

Bericht door brinky » do 27 sep, 2012 15:39

De Aut4 die ik net noemde heb ik geklokt op een 9-5 V6 uit 1999. Wil binnenkort bij een proefritje ook wel even aut4 van een 9-5 klokken.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
vril-9000
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 245
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

Bericht door vril-9000 » zo 17 sep, 2017 17:38

Dag gydomatra,

Het is inmiddels wat jaartjes verstreken maar hoe is het met je project afgelopen?
Had je nog een 9000 ZF-bak gemonteerd of een Aisin uit een 9-3 of een misschien een complete 9-5 Blok met Aisin inclusief T7?

Ik zou in mijn 9000 wel een snelle 9-5 Aisin 5-bak automaat willen hebben... Dat zal prima rijden!
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004 Stage3 LPG

Plaats reactie