T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door evo » do 09 jun, 2011 13:20

Vyv schreef: Misschien heeft hij wel 6-jes zitten, icm LPG en tjoening. Knock-knock, who's there?
6-jes kan natuurlijk, maar dan had ik een gelijkmatiger beeld verwacht.

Ik heb overigens nog best lang gedaan met 6-jes op lpg en "tjoening"... en zo erg was dat allemaal niet... zie ook de voorheen gelinkte thread.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 09 jun, 2011 13:42

welke bougies ik erin heb zitten moet ik even onbeantwoord laten. Het zijn in ieder geval afschuwelijk dure bougies, als vervanging voor de oorspronkelijk (inmiddels onleverbare) bougies.
Volgens mij weet Sytze wel welke Peter gebruikt.

Klopt het dat de klopmeting cumulatief werkt? Bij half tot 3/4 gas zie ik tussen de 2.000 - 2.500 rpm pingels oplopen op cilinder 3. Bij volgas en rustig rijden gebeurt er niets.
Bij overschakelen op benzine zie ik 'm onmiddelijk daarna ook gelijk iets oplopen, maar dat lijkt me wel een logisch beeld toch?

Ik rij op software van 'de Zweed' ;)

edit: volgens mij rij ik op platinum 6-jes.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 09 jun, 2011 14:03

Counters zijn cumulatief. Kunnen ge-reset worden bij accu los.

Laast bij een ribbekes meeting met Gijs/Maarten erover gehad of er een mogelijkheid was om te finetunen per cylinder/injector om dit verschijnsel tegen te gaan. Het zou moeten kunnen met t7suite maar ik weet niet meer de details van het gesprek.

Welke software heb je nou zitten? Zal wel geen Biopowder zijn met die LPG setup.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 09 jun, 2011 14:14

Garrett schreef: Bij half tot 3/4 gas zie ik tussen de 2.000 - 2.500 rpm pingels oplopen op cilinder 3. Bij volgas en rustig rijden gebeurt er niets.
Misschien staat je ontsteking gewoon net wat te scherp daar of is je mengsel net wat arm.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 09 jun, 2011 14:47

Oef, druk hier :D

Zo laag in je toeren... dan lijkt me 't niet 't uitmaxen van je injectoren... die zouden dan tijd genoeg moeten hebben :mrgreen:

Op benzine... kun je individueel je je cilinders verrijken of wel armer zetten, dat gaat in stappen van procenten als ik 't me nog goed herinner. Heb hier ook eens mee zitten spelen (open bin aan te raden overigens...). Ik begon echter met "op benzine..." want tijdens mijn geëxperimenteer werd ik geconfronteerd met onverwachte resultaten. Na wat uitpluizen vond ik uit dat mijn LPG install de injectie duur maar van een (of twee, weet niet meer zeker...) injectoren af tapt... en dus ging die truuk bij mij niet werken :( althans niet op LPG...

Zoals, D al voorstelt, misschien je ontsteking gewoon wat later zetten in dat gebied waar de pingels optreden.... zullen de andere cilinders ook geen last van hebben...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 09 jun, 2011 15:38

Garrett schreef:welke bougies ik erin heb zitten moet ik even onbeantwoord laten. Het zijn in ieder geval afschuwelijk dure bougies, als vervanging voor de oorspronkelijk (inmiddels onleverbare) bougies.
Volgens mij weet Sytze wel welke Peter gebruikt.

Klopt het dat de klopmeting cumulatief werkt? Bij half tot 3/4 gas zie ik tussen de 2.000 - 2.500 rpm pingels oplopen op cilinder 3. Bij volgas en rustig rijden gebeurt er niets.
Bij overschakelen op benzine zie ik 'm onmiddelijk daarna ook gelijk iets oplopen, maar dat lijkt me wel een logisch beeld toch?

Ik rij op software van 'de Zweed' ;)

edit: volgens mij rij ik op platinum 6-jes.
Yep, Peter gebruikt die 6-serie bij Aero's. Ik zou die BCPR7ES-11 in knallen. De software is de .46s van Mackan. Hoe is de Ioff als je pingel krijgt?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 09 jun, 2011 16:59

Dilemma schreef: Misschien staat je ontsteking gewoon net wat te scherp daar of is je mengsel net wat arm.
Ik vind het zo vreemd dat het maar 1 cilinder is. Maar als cilinder 3 degene is die het snelst opwarmt...
De LPG-ECU is overigens met de laptop op schoot samen met de inbouwer ge-remapped omdat er op het standaard programma onvoldoende werd geinjecteerd voor een Aero (liep te arm).

Misschien ligt het probleem ook bij die fine-tuning. In dat gebied (half tot 3/4 gas geven) heeft hij namelijk wel wat variabelen in de LPG-ECU aangepast (verhoogd).

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 09 jun, 2011 17:00

millerman schreef: Hoe is de Ioff als je pingel krijgt?
Hier zal ik ook eens op proberen te letten.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 09 jun, 2011 17:40

Hoe heeft hij gemeten dat het mengsel goed is, niet te arm of te rijk?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 09 jun, 2011 18:33

hij heeft de lambda-waardes als uitgangspunt genomen en daarvan de exacte waardes die op benzine werden gegeven, toegepast op een LPG-mapping.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 09 jun, 2011 20:32

Van de standaard onnauwkeurige smallband?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 09 jun, 2011 22:28

oh, geen idee. Is dat zo onbetrouwbaar?

vanavond btw geen enkele knock erbij geteld :? kan dit veroorzaakt worden door ander merk gas? Normaal tank ik Total. De hoge knock was tijdens een tank merkloze LPG. Vandaag getankt bij Esso (waar 'ie normaal toch echt niet zo super op loopt) en geen knock meer..

Ioff staat altijd op 0, maar schiet af en toe bijna onleesbaar snel en kort naar -100 of -30.

Ik zal het iig allemaal eens in de gaten blijven houden en bougie 3 eens controleren qua kleur met bougie 1 of 4.

super bedankt voor de snelle en uitgebreide antwoorden btw ;

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 09 jun, 2011 22:40

Wissel bougie 3 eens om met bijvoorbeeld 1. Kijken of het probleem zich verplaatst?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 10 jun, 2011 0:59

Bovenstaande oplossing van Millerman is de makkelijkste manier om de oorzaak te vinden. Het is een kleine moeite en niet ondenkbaar dat daar de oorzaak zit. Probeer de BCPR7ES-11 eens
Laatst ook een setje nieuwe bougies erin gedraaid en op dezelfde ontstekingsmap ineens relatief veel pingel op cilinder 1.

0240613
Geregistreerd lid

T7 ECU Tuning

Bericht door 0240613 » zo 12 jun, 2011 12:44

Even een vraagje: gisteren even de software van mijn 9-3 185 pk gehaald. Deze wil ik inlezen in de t7 suite, dat lukt maar de waardes zijn niet gecategoriseerd. Ik kan dus geen dyno grafiek maken. Nu vraag ik mij af of dit dus standaard software is of dat de ecu al eens aangepast is.

De m req air is bij volgas ongeveer 750. In de t7 suite de software aangepast naar 280 nm en 220 pk. In het samenvattings rapport krijg ik dan te zien dat de m req air max 860 is bij de 220 pk instelling. Lijken dit logische waardes? Ik dacht dat je bij 220 pk een m req air van boven de 1000 zou moeten hebben.

Kees

Plaats reactie