T7 ECU Tuning
-
Juice
- Geregistreerd lid
-
Maarten
- Lid van verdienste
Bij de software voor een 9-5 Aero is dit inderdaad het geval. Het viel op bij het vergelijken van drie softwarevarianten:Dilemma schreef:Kleine notitie: de wizard is nog voor verbetering vatbaar..... niet ondenkbaar dat er tabellen handmatig aangepast moeten worden of dat de luchtmassa aanvraag voor sommige modellen te hoog ligt (hierdoor zal de turbo te hard moeten werken - te hoge druk - om aan de aanvraag te moeten voldoen). Logisch denken en verdieping in de materie is dus wel een voorwaarde om het allemaal goed te laten verlopen.
-standaard 9-5 Aero,
-bovenstaande software via T7suite wizard naar stage 1 getuned,
-stage 3 software van een Zweedse tuner uit mijn 9-5.
Er zijn kenvelden, bijvoorbeeld in de categorie TorqueCal, waar de waarden van de stage 1 die van stage 3 overschrijden. Het is niet logisch om aan te nemen dat de waarden van de stage 3 te laag zouden zijn, want deze bleek in de praktijk tussen 285 en 290pk te leveren.
Het vergt dus nog wat handmatige aanpassingen, maar via de wizard heb je wel een mooi startpunt. Zoals Dilemma al schreef is logisch nadenken en verdiepen in de materie een vereiste.
De wizard van T7suite verandert vooral de maximale waarde aan het eind van de tabellen. Hierdoor zal de auto onder de meeste omstandigheden aanvoelen als iedere andere SAAB, maar zodra je het pedaal flink intrapt merk je het verschil.
-
baas9000
- Geregistreerd lid
ik volg je projectje op de voet,
erg spannend!
heb zelf het boek ook al eens doorgelezen.
maar zie dat die standaarden enkel voor turbo modellen zijn.
ik heb gezien bij maptun dat er ook een stage1 is voor de 2.0i. nl naar 145pk.
is het moeglijk via dit programma ook de 2.0i te upgraden?
waarschijnlijk alles manueel verzetten ipv de stages 1-3
thanks
nog veel succes
erg spannend!
heb zelf het boek ook al eens doorgelezen.
maar zie dat die standaarden enkel voor turbo modellen zijn.
ik heb gezien bij maptun dat er ook een stage1 is voor de 2.0i. nl naar 145pk.
is het moeglijk via dit programma ook de 2.0i te upgraden?
waarschijnlijk alles manueel verzetten ipv de stages 1-3
thanks
nog veel succes
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Vyv, alle mogelijke positioneringen van de flatcable geprobeerd? Je hebt 4 mogelijkheden.
Maarten, 100% correct. De tijd zal de wizard wel wat bijslijpen maar voorlopig is het een leuk punt om mee te beginnen. Als je eenmaal ziet wat de verschillende tabellen doen kun je ze ook zo mappen zoals je ze hebben wilt.
i-tjes tunen kan natuurlijk wel, maar het heeft nauwelijks effect volgens mij. Het enige waar je aan zou kunnen denken is het optimaliseren van de ontsteking en brandstof tabellen zodat je beter op 'peak torque' rijdt, maar nogmaals, erg veel zal het niet opleveren. Ik weet niet of maptun ook hardware aanpast om het opgegeven vermogen te halen (bv. kop flowen etc).
Maarten, 100% correct. De tijd zal de wizard wel wat bijslijpen maar voorlopig is het een leuk punt om mee te beginnen. Als je eenmaal ziet wat de verschillende tabellen doen kun je ze ook zo mappen zoals je ze hebben wilt.
i-tjes tunen kan natuurlijk wel, maar het heeft nauwelijks effect volgens mij. Het enige waar je aan zou kunnen denken is het optimaliseren van de ontsteking en brandstof tabellen zodat je beter op 'peak torque' rijdt, maar nogmaals, erg veel zal het niet opleveren. Ik weet niet of maptun ook hardware aanpast om het opgegeven vermogen te halen (bv. kop flowen etc).
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Update.
Zojuist een ander ECU "geleend" van Juice. Aankoppelen en gaan met die banaan. Kan de ECU gelijk uitlezen. Wederom in 8 minuten de 512kb file weggeschreven. So far so good.
Nu dan gelijk het flashen geprobeerd, selecteer een andere bin file en pats! T7Suite crasht met volgende foutmelding:
Ik sluit T7Suite
De groene led blijft continue branden
De rode led flikkert, en blijft flikkeren
20min gewacht, rood blijft flikkeren.
Via T7Tool dan...
Device CanUSB - Open
Device "Connected" en leest de oude/originele firmware uit.
Write Flash - Start
Selecteer bin file
Programma zeg:
"Erasing"
"Write Error"
Stroom eraf
CANUSB uit de USB
2e keer T7Tool opstarten
Device CanUSB - Open
Unable to open Device...
En ik zit weer vast
Zojuist een ander ECU "geleend" van Juice. Aankoppelen en gaan met die banaan. Kan de ECU gelijk uitlezen. Wederom in 8 minuten de 512kb file weggeschreven. So far so good.
Nu dan gelijk het flashen geprobeerd, selecteer een andere bin file en pats! T7Suite crasht met volgende foutmelding:
Code: Selecteer alles
Beschrijving:
Stopped working
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: CLR20r3
Probleemhandtekening 01: t7.exe
Probleemhandtekening 02: 1.1.6.0
Probleemhandtekening 03: 4900672a
Probleemhandtekening 04: T7
Probleemhandtekening 05: 1.1.6.0
Probleemhandtekening 06: 4900672a
Probleemhandtekening 07: 310
Probleemhandtekening 08: 1
Probleemhandtekening 09: System.NullReferenceException
Versie van besturingssysteem: 6.0.6001.2.1.0.768.3
Landinstelling-id: 1043
Ik sluit T7Suite
De groene led blijft continue branden
De rode led flikkert, en blijft flikkeren
20min gewacht, rood blijft flikkeren.
Via T7Tool dan...
Device CanUSB - Open
Device "Connected" en leest de oude/originele firmware uit.
Write Flash - Start
Selecteer bin file
Programma zeg:
"Erasing"
"Write Error"
Stroom eraf
CANUSB uit de USB
2e keer T7Tool opstarten
Device CanUSB - Open
Unable to open Device...
En ik zit weer vast
-
Maarten
- Lid van verdienste
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Ondertussen weer een paar positieve vorderingen... het is gelukt om 2 verschillende ECU's te flashen via de BDM interface.
De eerste ECU met mijn originele voeding (trafootje), de 2e ECU met een zware stabiele 13,4V 5A voeding.
De 2e keer solderen van de headers op het printplaatje ging veel beter en sneller dan de 1e keer. Ik heb connector puntjes de 2e keer niet volledig doorgeboord maar half, zodat er een soort van kommetjes ontstaan. Dan hoef je maar aan één kant te solderen, niet onder en boven... Gewoon het kommetje vol laten lopen.
De eerste ECU heb ik geflashed op een snelheid van 2500, de 2e op een snelheid van 5000. Dit alles op een PIII 800mHz, Win98SE
1e keer nam 40 minuten in beslag, de 2e keer 30 minuten. Als je klaar ben met flashen krijg je volgende melding: "Type of S-Record is invalid". Deze melding zou geen kwaad kunnen.
Twee goede links voor BD32 uitleg:
* http://www.xendus.se/index.php?option=c ... &Itemid=44
* http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... disk#p6697
Waarom het flashen met T7Suite niet lukt is me nog niet duidelijk. Het ligt in ieder geval niet aan de software in combinatie met PC. Want ik heb het geprobeerd op 2 verschillende laptops: XP en Vista. En een PC met XP.
De ECU kunnen we ook wel uitsluiten want ik heb 2e verschillende geprobeerd. De T7 connector kunnen we ook uitsluiten want de stroomvoorziening werkt als ik BD32 gebruik.
Blijft over voeding of mijn CANUSB dongle.... Pure deduction, my dear watson
Hopelijk strak mijn originele ECU 150pk swappen voor de 185pk versie.
De eerste ECU met mijn originele voeding (trafootje), de 2e ECU met een zware stabiele 13,4V 5A voeding.
De 2e keer solderen van de headers op het printplaatje ging veel beter en sneller dan de 1e keer. Ik heb connector puntjes de 2e keer niet volledig doorgeboord maar half, zodat er een soort van kommetjes ontstaan. Dan hoef je maar aan één kant te solderen, niet onder en boven... Gewoon het kommetje vol laten lopen.
De eerste ECU heb ik geflashed op een snelheid van 2500, de 2e op een snelheid van 5000. Dit alles op een PIII 800mHz, Win98SE
1e keer nam 40 minuten in beslag, de 2e keer 30 minuten. Als je klaar ben met flashen krijg je volgende melding: "Type of S-Record is invalid". Deze melding zou geen kwaad kunnen.
Twee goede links voor BD32 uitleg:
* http://www.xendus.se/index.php?option=c ... &Itemid=44
* http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... disk#p6697
Waarom het flashen met T7Suite niet lukt is me nog niet duidelijk. Het ligt in ieder geval niet aan de software in combinatie met PC. Want ik heb het geprobeerd op 2 verschillende laptops: XP en Vista. En een PC met XP.
De ECU kunnen we ook wel uitsluiten want ik heb 2e verschillende geprobeerd. De T7 connector kunnen we ook uitsluiten want de stroomvoorziening werkt als ik BD32 gebruik.
Blijft over voeding of mijn CANUSB dongle.... Pure deduction, my dear watson
Hopelijk strak mijn originele ECU 150pk swappen voor de 185pk versie.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
-
Vyv
- Moderator + Donateur

-
Vyv
- Moderator + Donateur

-
Maarten
- Lid van verdienste
Bij vroege 9-5 2,0 motoren werd gebruik gemaakt van een andere injector dan bij modellen van na de eeuwwisseling. Als je de verkeerde softwarevariant gebruikt klopt 'InjCorrCal.InjectorConst' niet. Bij de oude injector hoort een injector constant van 187, bij de nieuwere jaargangen is dat 261.Vyv schreef:De geflashte ECU in m'n 9-5 gehangen maar de motor liep niet goed. Bleef niet stationair lopen, ik moest met het gas blijven spelen om de motor draaiende te houden.
Zoekt en gij zult vinden.Vyv schreef:Volgende stap is een andere bin file zoeken en de ECU opnieuw flashen.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
T7 moet je wel even tijd geven om adaptie uit te voeren (vaak). Heb je 'm eventjes laten lopen?Vyv schreef:Alweer een vodering, maar een minder goede.
De geflashte ECU in m'n 9-5 gehangen maar de motor liep niet goed. Bleef niet stationair lopen, ik moest met het gas blijven spelen om de motor draaiende te houden.
Volgende stap is een andere bin file zoeken en de ECU opnieuw flashen.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Dat antwoord kreeg ik ook op het ECUProject forum.Maarten schreef: Bij vroege 9-5 2,0 motoren werd gebruik gemaakt van een andere injector dan bij modellen van na de eeuwwisseling....
Jeeeeetje, Hoe heb ik die kunnen missenMaarten schreef: Zoekt en gij zult vinden.
Eventjes, 30 seconden of zo, kreeg een paar misfires. Toen vond ik het wel welletjes.Dilemma schreef:T7 moet je wel even tijd geven om adaptie uit te voeren (vaak). Heb je 'm eventjes laten lopen?
{EDIT} Ik ga deze bin eens proberen: 9-5 B205E 98-00 Green Inj 190HP EU EA1YZA9C.47B.bin