Het is gelukt: zelf van zwarte een rode APC maken

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: Het is gelukt: zelf van zwarte een rode APC maken

Bericht door SpeekTuning » wo 06 jul, 2005 8:14

Injectie schreef:JA dat klopt. is ook een veel uitgevoerde modificatie bij mijn weten. Echter op de 8 kleppers zit deze FPR niet. Die hebben er geen.
Een 8 klepper heeft toch ook een brandstofdrukregelaar (FPR)?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 06 jul, 2005 18:16

Style&Co schreef:een bosch fuel press. regulator gaat tot 2.5 (lucas tot 3.0 volgens Bennie). Ik zat wat te surfen en kwam oa de stelling tegen dat er op een non-turbo (=injectie) een fpr zit die ook veel hoger gaat (tot 3.0 bar). Klopt dit?
Dat zou betekenen dat je van een 8v/16v injectie blok de fpr kan halen en op een bosch gestuurde turboblok kan overplaatsen.
Bosch gaat tot 2.8 op de classic, maar op de 9000 tot 3.3.
(Let op! de fitting van classic past niet op de FPR van de 9000 dus deze moet je overzetten.
Alle Lucas FPR,s zijn 3.0 bar.
Een 3.3 FPR gaat niet zo goed samen met de Bosch injectoren, de injectoren kunnen niet zo goed tegen deze hooge druk, lucas injectoren daaintegen wel weer :wink: omdat ze groter zijn.

Gr, Bennie

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » wo 06 jul, 2005 18:55

To the point;maakt het veel verschil? een 3/3.3 bar fpr?

neen,alleen bij een verhoogde turbodruk. (correct me if iam wrong) :lol:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 06 jul, 2005 19:46

speektuning schreef:
Injectie schreef:JA dat klopt. is ook een veel uitgevoerde modificatie bij mijn weten. Echter op de 8 kleppers zit deze FPR niet. Die hebben er geen.
\
Waar dan. Ik heb hem nog niet kunnen ontdekken. Of zit die ingebouwd in het verdeelblok op het luchtfilter?

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » wo 06 jul, 2005 21:11

Injectie schreef:
speektuning schreef:
\
Waar dan. Ik heb hem nog niet kunnen ontdekken. Of zit die ingebouwd in het verdeelblok op het luchtfilter?
ff denkuh........bij de cilinderkop in de buurt? (volgens mij hoor)

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » vr 30 sep, 2005 13:30

Een t8 heeft een stuur druk regelaar.
Deze zit op de linkerkant op de kop gezien van inlaad zijde.
Zit een stekkertje op en twee brandstofleidingen.(een ingaand en uitgaand naar branstof verdeler zijn zwarte leidingen)

Een stuurdruk regelaar regelt de druk in je brandstof verdeler(Die zit op je lucht filter huis) en dus ook je inspuit hoeveelheid.

Dus kort door de bocht verander je stuurdruk en dan verander je ook je brandstof hoeveelheid.

-lage stuurdruk is meer brandstof
-hoge stuurdruk is minder brandstof

HET BRANDSTOFSYSTEEN van een T8 IS en WERKT TOTAAL anders als die van een T16.
Een t8 pist gewoon maar wat raak met brandstof :D
En een t16 heeft echt ff na zitten denken waneer en hoeveel hij inspuit.En controleert het ook nog eens een keer met zijn lambda sonde.

Ik zelf heb hier nog niet mee ge experimenteert.
Ga eerst ff stoeien met een koud start verstuiver monteren voor me ic
Ik heb nm. ook me APC al een tijdje gemod.

PS ik heb mijn ontsteking van 23graden naar 26graden gezet.
Daar door heb IK minder pingel tussen de 2500 en 3500 toeren :twisted: dat wil dus NIET zeggen dat dit voor ALLE T8tes of t16EN WERKT. Ontstekking TE VER vervroegen kan motor schade veroorzaken. :( :( :(

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » vr 30 sep, 2005 19:45

26 graden?? :shock: :shock:

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » zo 02 okt, 2005 16:17

Een t8 heeft de ontsteking normaal op 23graden voor bdp staan.
Dus ik heb hem nu 3graden vroeger staan. :D

Ik heb nm. me apc kast gemod en een klop ledje gemonteerd op advies van bennie. Wat echt super goed werkt.
Maar na de apc mod had ik last van de klop geest :evil: , bij deel last en soms ook bij vol last.(rond de 3500toeren ik heb hier nm eerder klachten op het forum over gehoord)
Ben toen bezig gegaan met de onstekking en kwam er dus achter dat als je de onsteking iets vroeger zet dat het probleem nagenoeg helemaal weg is. :D
Of dit de oplossing is ik weet het niet,maar motor klop is ook niet je beste vriend :idea:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 02 okt, 2005 18:20

een T8 zonder APC heeft de ontsteking op 23º vóór het BDP staan,
een T8 met APC heeft de onsteking op 20º vóór het BDP staan!!!
(Beiden bij 2000 RPM en vacuümslang naar je distributie losgekoppeld en afgesloten)

euhm, ik zou je onsteking maar iets later zetten... :?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 02 okt, 2005 19:45

900 t8 schreef: Maar na de apc mod had ik last van de klop geest :evil: ,
Had ik ook een keer last van bij 0.5 bar al :shock: , bleek een gecorrodeerde stekkertje te zijn in de apc stekker :wink: .

Gr, Bennie

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » di 04 okt, 2005 12:10

............ :? ............ :? ........... :? ........... :? ............. :? ................. :?

:idea:
toch loopt de mijn er heel goed op ............. :? ............. :? :idea:
dit kan twee, dingen betekenen of me vervroeger is defect....... :? ........ :? ........... :? .......... :? ........... :? ehhhhh kweet uht ff niet meer :(
:roll: Morgen weer een dag ga het wel ff weer opzoeken in werkplaats docu.900 t8 `86 155hp zonder cat :oops:

Het is fijn dat mensen hier scherp zijn dat helpt ons allen iedereen bedankt
voor jullie bezorgte reacties :D

ps bennie er is geen stekkertje los. ik rij met deze onstekings afstelling zo`n 5000km rond en geen pingel meer (JA heeeeel soms bij file ed.)
en mijn laad druk zou volgens de apc mod naar 1.4 bar moeten pieken en dat doet ie ook wel alles is nm afgesteld ,feulcut ,waste gate ed. apc fuctioneerd perfect.

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » di 04 okt, 2005 12:52

Op wat grijpt de feulcut eigenlijk in pingel of iets anders?
Wil hem bypassen ivm veelvuldige feulcut bij voluit wegtrekken, maar als dit bijvoorbeeld betekent dat ik kloppend rond spetter lijkt mij dat wat link.

Groet

John

Ps gegevens van Rocco zijn correct voor een 900T8 Apc, mijne staat ook zo.
Iets eerder zou inderdaad op hogere toerentallen pingelen kunnen verminderen maar ga je dan onderin geen vermogen missen?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 04 okt, 2005 12:53

ter referentie: die info van mij komt uit de 8V Bentley...

Aangezien ik niet het onstekingssysteem van de T8 heb ontworpen weet ik niet of dit correct of een typfout is.... ;)

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » di 04 okt, 2005 14:09

Roccoh: bedankt voor de info ik zal morgen ff in werkplaatsdocumenten kijken :wink:
het stomme is hij rijd zo echt goed ja en wat john zegt onder in mis je iets wat vermogen maar dat word echt ruimschoots goed gemaakt bij 1.4 bar :twisted:
ik ga hem morgen of zaterdag wel ff aan de test kast weer hangen kijken of mijn onderdruk/druk vervroeger wel werkt :wink:

John: bij een 900 t8 en volgens mij ook bij t16 word d.m.v. een drukschakelaar het brandstofpomp relais onder broken als je laad druk te hoog word.
Dus je brandstofpomp kapt er gewoon ff mee is niet echt prettig als dat gebeurt :evil:
(kun je beter een vette pingel hebben)
En john ga niet boven de 1bar als je niet grote achter tuin hebt vol t8 blokken :D
Je pingel word geregistreerd door je pingel sensor midden op motorblok.
deze geeft een seintje naar je apc kast.
Als het allemaal tegek word grijpt de apc kast in en verlaagt de turbo druk iets of bij een hardepingel ga je ff terug naar bassis druk.
Hier is echt niks mis mee,niet aan lopen klooien heb ik ook niet gedaan.
gewoon altijd euro98 tanken(vpower is 97) :wink:

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » di 04 okt, 2005 22:45

900 t8 schreef:ps bennie er is geen stekkertje los.

en mijn laad druk zou volgens de apc mod naar 1.4 bar moeten pieken en dat doet ie ook wel alles is nm afgesteld ,feulcut ,waste gate ed. apc fuctioneerd perfect.
Zei ik dat dan :fight_twak:

1.4 bar is echt te veel!
je koppeling verbrand!
je cillinderkoppakken blaast er een keer tussen uit!
en je versnellingsbak vindt dit ook niet erg fijn!
bij te arm mengsel verbrand je de kleppen!

Q: What about the other pot-s K&P?
A: The K-pot is the "knock" sensitivity setting, this shall never be altered unless you are an expert.
The P-pot is the "rise rate" of the boost level

Q: What's the "Rise Rate" vs. the "boost level"
A: The "boost level" is the wanted level that the boost pressure should stay.
The "rise rate" is how fast the APC control unit should try to reach the "boost level"

Q: Then I just maximize the "rise rate" to get the "boost level" up ASAP.
A: It's not that simple! If you set the "rise rate" to low. Then it will take too long for the "boost level" to reach the wanted level. And if you set the "rise rate" too high the "boost level" will overshoot the wanted "boost level" and this can seriously damage the engine.

Gr, Bennie

Plaats reactie