T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Maarten
Lid van verdienste

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door Maarten » do 27 jan, 2011 13:31

0240613 schreef:..gevraagde airmass 840, geleverd 810. Zien jullie ook dat de gevraagde airmass niet precies gehaald wordt? Nu eens kijken waarom de gevraagde airmass niet de 969 is die het volgens de t7 suite zou moeten zijn.
In de praktijk zal mReq vrijwel nooit helemaal gelijk zijn aan mAir. Het schommelt er vaak omheen met een afwijking van enkele tientallen mg/c. De genoemde 840 zou de turbo echter makkelijk aan moeten kunnen, zelfs bij hoge toeren.

mReq die niet gehaald wordt ligt vaak aan de software.
mAir die achterblijft duidt op een hardwareprobleem (mits mReq goed is afgestemd op de gemonteerde hardware).

Op je SID zie je Xped staan. Wat geeft die aan tijdens volgas?

Voor een gedeelte ga ik mee in de opmerking van Evo, maar schroom niet om vragen te blijven stellen. :wink:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 27 jan, 2011 13:34

Dilemma schreef:Owja, een open/dev bin is noodzakelijk, anders wordt de autotune button niet vrijgegeven.
Grrrrrrrr, de tank zit net boordevol met ethanol. Nu kan ik dus geen open/dev bin draaien. :cry:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 27 jan, 2011 13:53

Tuurlijk wel, gewoon die injector constante iets aanpassen :-P+

(niet erg serieus bedoeld overigens voor degene die dit misinterpreteerd.)

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 27 jan, 2011 14:29

Maarten schreef: Grrrrrrrr, de tank zit net boordevol met ethanol.
Uitspraak van de eeuw :lol:

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » do 27 jan, 2011 23:49

Hoe betrouwbaar is de info via de open SID? Dingen als turbo druk, requested airmass? Morgen eens de pedaal stand op de SID bekijken. Misschien gaat daar iets niet helemaal goed mee. Een bin file die volgens de t7 suite 980 mc/c zou moeten vragen, vraagt op de sid max 840. Een bin file die 1200 mc/c zou vragen, vraagt op de sid 950.

Turbo druk is nu 0,7 bar, door de motor gegenereerde airmass maximaal 830. Met welk vermogen zou ik rondrijden? Ondertussen ben ik de handleiding aan het lezen.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 28 jan, 2011 0:46

Je zou kunnen proberen om PedalMapCal.X_ManFacTab te verhogen. Je creëert als het ware een sportstand voor je handbak zoals de S-knop op een automaat. Met 80% pedaaldruk zit je dan toch al bovenaan de pedalmap.

Hoeveel vermogen met 830mg/c? Geen mens die daar iets zinnigs over kan zeggen zonder te weten bij welk toerental je die 830 meet.
Speel eens met de mogelijkheden van de airmass result viewer. Via het uitklapvenster waar 'show airmass' staat kan je tal van andere dingen in de tabel laten verschijnen, waaronder vermogen.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » vr 28 jan, 2011 12:36

Versie 2.2.4 is omhoog geladen.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 28 jan, 2011 13:11

Afbeelding <= Fijn dat dit knopje weer terug is. :bluethumb:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 28 jan, 2011 14:22

:D

Nou dan moet ik van 't weekend maar weer eens die Biobak van me onder handen nemen met deze TP

@0240613: Wat is je max Xacc en is die motortoerental afhankelijk? En kijk eens of er een limiter en welke in 't spel is (Mlow & ECMS geloof ik...)

Joepie :-P+

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » vr 28 jan, 2011 21:51

de pedaal stand is maximaal 1000. De Mlow is in de eerste versnelling 200, in alle andere 249. Xacc kan ik niet terugvinden. Mlow 249, betekend dit dat het koppel max 249 is? Zo ja dan moet ik kijken hoe ik van deze limiet afkom.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 28 jan, 2011 22:30

249... da's nie veul :mrgreen:
ECMStat.ST_ActiveAirDem (ECMS) geeft aan welke limiter hiervoor verantwoordelijk is. Deze zul je dan moeten aanpassen ofwel voor de gek houden.

Maar wat bedoel je met "pedaal stand", In.X? Xacc geeft volgens my de pedaalstand weer welke wordt gebruikt om de gevraagde luchtmassa op te zoeken.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 28 jan, 2011 23:04

ECMStat.ST_ActiveAirDem staat helaas niet in de bin voor een 9-5 B205E met groene injectoren.

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » za 29 jan, 2011 19:10

Het uitvinken van de torque limiter heeft het probleem verhopen. De Mlow is nu afhankelijk van het toerental. Net even kort 320 gehad. De air request is ook over de 1000. Het uitzetten van het vinkje heeft het verholpen. Bedankt voor het meedenken.

Kees

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 29 jan, 2011 23:57

Hey, da's mooi!

Echter, ondanks dat ik niet al die links heb doorgeploeterd, lijkt 't mij persoonlijk niet zo'n goed idee om de limiters uit te zetten. In iedergeval niet als je dicht aan de grens van je hardware rijd... ("kleine" groene injectoren...) Je zou bijvoorbeeld bovenin zomaar een wat te arm mengsel kunnen krijgen.

Zonder limiters zou ik (als ik jouw was...) met je gevraagde luchthoeveelheid ruim onder je "grens" gaan zitten of beter; Een nieuwere of andere basis file gebruiken die deze maffe 249nm limiter niet heeft zodat je wel gelimiteerd kunt gebruiken en de grens wat beter kunt opzoeken...

Is vast wel wat te vinden in die TIS uittreksels op "de site" :mrgreen:

Plaats reactie