T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door evo » wo 26 jan, 2011 18:04

Of EGT...

Anyway, mee eens... als je niet oppast verstook je je kleppen, turbo, etc... Kan potentieel heel duur worden...

Mijn advies, zoek andere injectoren...

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » wo 26 jan, 2011 19:54

Vandaag een testritje gemaakt met de open sid. Bij volgas was de requested airmass 839, terwijl dit volgens de t7-suite 969 zou moeten zijn. De airmass die geleverd kon worden kwam niet boven de 740 uit. Turbo druk wordt niet hoger dan 0,5. Na wat overleg het slangetje van de wastegate eraf gehaald. Nu bij volgas een druk van 0,7 en een airmass van 850. Het waren korte acceleraties in de 2e en 3e versnelling. Waarschijnlijk wordt de druk bij langere tijd volgas nog hoger.

Waar moet ik nu heen gaan zoeken? Slang wastegate los=> meer druk. Dat kan betekenen dat de aansturing van de wastegate door de apc klep niet goed is. Hoe kan ik nagaan of de apc klep nog goed is? Is deze misschien schoon te maken of vervangen?

Klopt het dat de turbo druk geleidelijk wordt opgebouwd en dat de volle druk (zonder wastegate aansluiting had ik een druk van boven de 1 bar verwacht) pas bereikt wordt bij langere acceleraties op bijv de snelweg?

Veel vragen, ik hoop ook veel antwoorden. Ga de ecu nu maar even aanpassen zodat de injectoren niet meer van 100% hoeven te leveren.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 26 jan, 2011 20:04

Oehhhh nieuwe versie met compressormap plotter ding is uit!!! en natuurlijk nog meer goodies :-P+

Ga er lekker eens mee spelen vanavond!!!

Thanks D!

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 26 jan, 2011 21:20

Alleen op het buro getest dus begin voorzichtig mensen.
Auto update fuelmap eerst maar even uit laten staan zodat je een vraag/antwoord spelletje krijgt waarbij er pas gewijzigd wordt als je accordeerd.

Owja, een open/dev bin is noodzakelijk, anders wordt de autotune button niet vrijgegeven.

/G

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 26 jan, 2011 21:54

0240613 schreef:...Waar moet ik nu heen gaan zoeken...
viewtopic.php?f=22&t=85921&p=984120&hilit=evap#p984120

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » do 27 jan, 2011 0:02

Even met een andere 3weg klep geprobeerd. Nu 0,65 bar turbo druk, gevraagde airmass 840, geleverd 810. Zien jullie ook dat de gevraagde airmass niet precies gehaald wordt? Nu eens kijken waarom de gevraagde airmass niet de 969 is die het volgens de t7 suite zou moeten zijn.

De nieuwe functie is bij mij niet leesbaar (netbook) misschien in de volgende versie ook iets met een zoomfunctie. Wat niet wegneemt dat het een heel mooi stukje software is.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 27 jan, 2011 9:07

@0240613:
Je enthausiasme is admirabel maar heb je je al eens door de manual of deze thread geworsteld? Dan zullen er je een boel dingen duidelijk worden. Begrijp me niet verkeerd. Ik denk dat we er hier zijn om elkaar te helpen maar door alles 1 op1 voor te kauwen leer je weinig.

Ik zou zeggen, probeer eerst Inzicht in T7 te krijgen door bijv. de manual te lezen en dan een "tune me up" te doen en elke modificatie daarin te begrijpen. Lees daarbij deze thread en volg wat treads op bijvoorbeeld dit forum: http://forum.ecuproject.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Op die manier zul je wellicht zelfs tot andere/nieuwe inzichten komen waar je, als we je alles op "onze" manier voorkauwen, nooit achter zou gekomen zijn....

my 2 pence...

En als mensen deze opmerking ongepast vinden hoor ik dat graag want ik wil niemand beledigen of krenken ook jij niet 0240613

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 27 jan, 2011 9:28

0240613 schreef: De nieuwe functie is bij mij niet leesbaar (netbook) misschien in de volgende versie ook iets met een zoomfunctie. Wat niet wegneemt dat het een heel mooi stukje software is.

Gaat dat dan over de compressor map plotter of over de autotune functie?
Ik kan me van de eerste voorstellen dat het moeilijk te lezen is op een netbook idd.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 27 jan, 2011 9:33

Dilemma schreef:Alleen op het buro getest dus begin voorzichtig mensen.
Auto update fuelmap eerst maar even uit laten staan zodat je een vraag/antwoord spelletje krijgt waarbij er pas gewijzigd wordt als je accordeerd.

Owja, een open/dev bin is noodzakelijk, anders wordt de autotune button niet vrijgegeven.

/G
He D.

Ik heb de auto update fuelmap nog niet kunnen proberen. Eerst nog ergens een WBL op de kop tikken :wow:

Wat ik wel heb kunnen testen is die nieuwe flasher... weet nu even niet hoeveel versies er precies in omloop zijn maar mijn ervaringen na gisteren zijn wisselend.

Na de laatste versie van T7Suite (2.2.2) geinstalleerd te hebben en een binnetje voor een vriend gemaakt te hebben wilde ik die flashen... (mis ik opeens het flash current bin knopje, ja zo lang al niet meer geflashed... :oops: ) Kon mijn PC-tje geen contact maken met de ECU. Daarbij zegt de flasher iets van restart (wel screendump van gemaakt maar niet opgeslagen :oops: ). Herhaaldelijk opnieuw opstarten van de flasher bood geen soelaas...

Toen de flasher geprobeerd welke je enkele posts terug had gelinkt (is dit dezelfde als in versie 2.2.2 van T7 suite?). Ook deze deed 't de eerste 2 keer niet. Elke keer advies: restart.. Uitleindellijk de derde keer wel contact kunnen maken en een succesvolle flash voor elkaar gekregen en dit ook nog eens later op de avond kunnen herhalen.

Bij de vorige versies van T7Suite had ik nog nooit eerder zulke problemen ondervonden. nu zijn deze niet onoverkombaar, maarja... 't is maar dat je 't weet.

Setup: Virtualbox XP32, T7Suite 2.2.2, Lawicel usb canbus ding...

Een verwende T7Suiter :mrgreen:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 27 jan, 2011 10:13

Bij mij zijn de buttons van de auto-tune functie niet goed zichtbaar.

Afbeelding

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 27 jan, 2011 10:35

Vyv schreef:Bij mij zijn de buttons van de auto-tune functie niet goed zichtbaar.
Welke versie is dat dan?
Bovendien, om spraakverwarring te voorkomen... dat is de 'oude' tuning wizard (tune me up)... niet de auto-tune instellingen...

Edit: Ow ja... meestal komt dit doordat je met gewijzigde DPI instellingen werkt in windows.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 27 jan, 2011 10:37

evo schreef: Wat ik wel heb kunnen testen is die nieuwe flasher... weet nu even niet hoeveel versies er precies in omloop zijn maar mijn ervaringen na gisteren zijn wisselend.
Heb je dit alleen als je de flasher start uit T7Suite of ook als je T7Suite helemaal niet start en de flasher los opstart?

/G

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 27 jan, 2011 11:01

Evo heeft gisteren snel even de losse nieuwe flasher gedownload, die deed het ook niet vaak.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 27 jan, 2011 11:13

Dilemma schreef:
evo schreef: Wat ik wel heb kunnen testen is die nieuwe flasher... weet nu even niet hoeveel versies er precies in omloop zijn maar mijn ervaringen na gisteren zijn wisselend.
Heb je dit alleen als je de flasher start uit T7Suite of ook als je T7Suite helemaal niet start en de flasher los opstart?

/G
Vanuit T7Suite deed de flasher 't niet. Hij gaf aan dat ik 'em moest "restart"-en als ik me goed herinner :oops:

Los deed de flasher in de T7Suite diectory 't bij mij ook niet na enkele restarts (2 of 3 keer geprobeerd).

De hierboven los gelinkte flasher opgestart vanaf de desktop en na wat restarts deed deze 't wel... maar nooit in een keer :(

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 27 jan, 2011 13:19

Mm... wordt de juiste versie wel meegeleverd?
Zie je bij het starten van de flasher een versienummer in het schermpje verschijnen?
Gaat downloaden wel in 1x goed of wil dat ook niet vanwege verbindingsproblemen?

Plaats reactie