APC van T5 naar T7. de cc moet het wel doen!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: APC van T5 naar T7. de cc moet het wel doen!

Bericht door Niels83 » di 31 dec, 2013 14:22

Zeg, hoe zit die aansluiting ook al weer bij een LPT? Die hebben geen driewegklep. Daar zit de "R" direct aangesloten op de "C" toch? En dan wordt de "W" weggelaten dacht ik. Dus de Returnline op de Turbo en niets op de Actuator? Aangezien ik met minimale druk rij wil ik eens kijken wat er gebeurt als ik die 3-weg klep elimineer uit het verhaal.

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » di 31 dec, 2013 14:36

Dan zit er een slangetje op je W van wastegate en op je C van compressor die andere R zit dan een dopje op

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 31 dec, 2013 14:44

ik dacht dat je dat al geprobeerd had:
wastegate slangetje gewoon loshangen / er af halen

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » di 31 dec, 2013 14:51

Oké. Dus ik sluit de wastegate op de compressor aan en ontkoppelen de returnline?
Ja, dat loshalen van de wastegate alleen had ik al eens geprobeerd, dan heb ik weer maximale druk. Wat ik nu wil testen is of ik weer met normaal vermogen kan optrekken naar de 3200 toeren, want tot dus ver is dat niet te doen en dat is hier in Duitsland bij invoegen op z'n zachts gezegd spannend. Als ik terug kom in Nederland ga ik haar denk ik maar weer achter laten bij Peter Heijnes, tot dus ver de tovenaar met saab in mijn ervaring.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 31 dec, 2013 16:40

ik weet dit niet Niels.
hopelijk heeft heynes de oplossing voor je, want dit is echt balen en proeve van geduld.
fijne jaarwisseling
Rein

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » di 31 dec, 2013 18:35

Heb het topic even vluchtig door gelezen. Je turbo is dus gewoon goed, want met waste gate slang los heb je fuelcut.
Je kan met een slangen vanaf de compressor naar de wastegate gaan. Dan heb je gewoon basis druk dus wss 154 pk.
Het probleem lijkt in de hardware te zitten. Heb je je t7 klep al eens omgewisseld met een goed werkende? Kan natuurlijk zijn dat deze ook kapot is gegaan.
Verder zou je even moeten kijken of er stroom op staat. Hoor je hem tikken als je de auto op contact zet?

De t7 klep heeft volgens mij gewerkt. Kan dit niet helemaal opmaken uit je verhaal.
Er is toen iets gebeurd wat er voor gezorgd heeft dat de zekering van de apc is doorgebrand. Kan zijn dat daardoor je klep kapot is gegaan of dat er een kabel is doorgebrand door kortsluiting ofzo.
Ik probeer nu ook maar wat dingen te bedenken hoor.
Maar met een slangetje van de wastegate naar je compressor kan je iig even vooruit. Alleen niet met het vermogen wat je zou moeten hebben.

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » di 31 dec, 2013 18:52

Wat ik me verder nog kan denken is dat je wastegate klep in de turbo niet meer werkt.
Wanneer de klep niet meer werkt gaan al je uitlaat gassen niet langs je turbine wiel, maar rechtstreeks je uitlaat in.

Als je het wastegate stangetje loshaalt, dan kan de klep met de hand bewegen. Je kan horen als je hem open en dicht doet. de klep slaat dan ergens tegen aan.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 01 jan, 2014 14:17

Ja, die laatste optie lijkt me de meest aannemelijke. Zeker omdat, zoals ik begrijp, het probleem ontstaan is zonder dat er iets aan de wagen is veranderd.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 01 jan, 2014 15:08

De actuatorklep in de turbo doet het goed en de actuator zelf beweegt ook nog. Bij een ander draadje waar iemand hetzelfde probleem had was het opgelost door de cat ertussenuit te halen. Het schijnt inderdaad een bekend probleem te zijn dat wanneer deze verstopt raakt deze storing opkomt. Ik ga dus eens langs een garage met de vraag de catechin temaken. Zit nog op vakantie in Duitsland, dus ik heb niet echt zelf gereedschap om het zelfgenoegen ik weet ook niet of dat zelf kan. Het lijkt mij dat je de cat schoon moet laten branden. Ik rij met de 200cell sportcat die bij de 3" downpipe van SaabTuners hoort.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 01 jan, 2014 16:36

maar die sportcat is toch net nieuw? ik weet het niet maar verstopt? misschien dat ie gewoon kapot is dan: losse rommel die de uitstroom beperkt?

Plaats reactie