==>> waterinjectie voor minder dan 100euro wie denkt e

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
keesvanputten
Geregistreerd lid

Re: ==>> waterinjectie voor minder dan 100euro wie denkt e

Bericht door keesvanputten » wo 14 jul, 2010 12:05

Stel je hebt een leeg reservoir en je trapt het gaspedaal niet te diep in, dan wordt de pomp toch niet geactiveerd? Of staat de pomp altijd standby?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 14 jul, 2010 12:07

Nee hoor.
Er zit een druksensor-schakelaar (sensor + relais) bij die je kunt afstellen op de druk die je wilt. Standaard stond ie op 10psi (0.7 bar) en da's prima voor nu.
Dus: < 0.7 bar -> pomp uit.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 14 jul, 2010 12:18

En... hoe weet je dat dat ding goed vernevelt, ga je daar gewoon van uit D, of heb je daar een contole op.
Heb je al een flink stuk WOT gereden en daarna snel die buis van het gasklephuis getrokken om te kijken of dat nat is daar?

't is wel een spannend projectje lijkt me!

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » wo 14 jul, 2010 12:22

G-ice schreef:En... hoe weet je dat dat ding goed vernevelt, ga je daar gewoon van uit D, of heb je daar een contole op.
Heb je al een flink stuk WOT gereden en daarna snel die buis van het gasklephuis getrokken om te kijken of dat nat is daar?

als je een EGT meter hebt kan je het daarop zien.

en ja als die pomp droog draaid gaat ze kapot.

daarom dat er niveau sensoren worden gebruikt om het relais te onderbreken. zodat wanneer het vatje leeg is de pomp niet aanslaat. je kan dan nog een stap verder gaan en je 3weg klep ook onderbreken ;-)

grtz have fun !

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 14 jul, 2010 12:39

kawaman schreef: je kan dan nog een stap verder gaan en je 3weg klep ook onderbreken ;-)
Dus als ik het goed begrijp krijg je dan dat als je reservoir leeg is, je pompje niet meer werkt, en daarnaast je turbo niet meer boven een bepaalde druk komt.

Dat is een mooie!
Maar, volgens mij overbodig, aangezien dit project volgens mij met name bedoeld is om hogere vermogens te halen, en niet zo zeer om de turbo te beschermen.
(als ik 't goed heb)

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 14 jul, 2010 13:40

Het alleen uitschakelen van de pomp beschermt alleen de pomp en dat vind ik niet zo belangrijk.
Mijn mengsel zou wel te arm worden omdat de methanol ontbreekt. Devies: Zorg dat het reservoir niet leeg is.

Het direct ook uitschakelen van de APC klep is een goed idee, zal ik eens laten inzinken. Misschien zijn er nog andere oplossingen.

Ow ja, als ik mijn turbo met alle geweld wilde beschermen dan stond ie wel in een vitrine kastje en zat ie niet in mijn auto :)

shoppy
Geregistreerd lid

Bericht door shoppy » wo 14 jul, 2010 18:45

kawaman schreef:
G-ice schreef:En... hoe weet je dat dat ding goed vernevelt, ga je daar gewoon van uit D, of heb je daar een contole op.

als je een EGT meter hebt kan je het daarop zien.

en ja als die pomp droog draaid gaat ze kapot.

daarom dat er niveau sensoren worden gebruikt om het relais te onderbreken. zodat wanneer het vatje leeg is de pomp niet aanslaat. je kan dan nog een stap verder gaan en je 3weg klep ook onderbreken ;-)

grtz have fun !
Pomp kan gewoon droog draaien, geen probleem.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » wo 14 jul, 2010 18:58

daarom dat er dus merken zijn van waterinjectie die zo een systeem inbouwen dat de pomp niet draaid als ze droog draaid..... :wink: :wink:
ik geloof echt niet dat het gezond is....

maar goed zal allemaal wel iets van waar zijn zeker ?

shoppy
Geregistreerd lid

Bericht door shoppy » wo 14 jul, 2010 19:32

Even ter verduidelijking:
De pomp van Guido kan gewoon drooglopen. Wat andere pompen wel of niet kunnen weet ik natuurlijk niet.
Weet alleen via PB dat hij dezelfde pomp heeft als ik.

Ik ben vandaag wezen testen met 25% mix.
Moest een flinke rit maken en kon dus leuk testen.
Ben begonnen met 180cc/m met 50% methanol en ben langzaam de grens aan het opzoeken.
Heb nu 2 X 180cc/m en heb getest met alleen water en dus vandaag voor het eerst met 25% mix.
Pakt gewoon goed op en merk niets terwijl ik al bij 1.0 bar 'boost'. Dat was hiervoor pas bij 1.5 bar.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » vr 16 jul, 2010 8:55

Hier een stukje van de log van vanochtend.

Afbeelding

Derde en vierde versnelling. De kleurtjes geven aan wat wat is (rood = turbodruk, donkerpaars = koppel, bruin = vermogen, grijs = injector dc%, oker = inlaat lucht temp, blauw = toerental, lichtgroen = snelheid, donkergroen = ontstekingstijdstip, lichtpaars = AFR).

Zoals je ziet zakt de inlaatlucht temp eerst iets en stijgt hij daarna gestaag. Zonder WM injectie was de stijging veel sterker. 3 graden ontstekingsvervroeging extra onder vollast terwijl er tegelijkertijd euro 95 in de tank zit in plaats van euro 98 !!!. Super.

Mengsel is nog iets te rijk dus dat wordt nog even tweaken ;)

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » vr 16 jul, 2010 21:13

mocht je plaatjes hebben dan graag.

mechel
Geregistreerd lid

Bericht door mechel » za 17 jul, 2010 8:33

En ik dacht nog wel dat waterinjectie duur was (999euro bij sommige tuners :shock: ) .

Ben erg benieuwd naar de bevindingen , zeker een project om zelf te gaan uitvoeren ....alleen liggen er nog zoveel onderdelen in de schuur te wachten op montage :oops:
Gelukkig staat de vakantie voor de deur en kan ik beginnen te bouwen naar stage 3+ 8)

@Dillema : waarom ben je toch voor een methanol/water mix gegaan ? (ivm ron95 ipv 98??)
Ben benieuwd naar de piccies :mrgreen:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 04 aug, 2010 21:52

leuk leesvoer, althans dat vond ik... :roll:

http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html

shoppy
Geregistreerd lid

Bericht door shoppy » do 12 aug, 2010 23:23

[]Dat is het ook, één van de eerste stukken die ikzelf indertijd tegenkwam.

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » zo 05 mei, 2013 18:56

[quote="shoppy"][]Dat is het ook, één van de eerste stukken die ikzelf indertijd tegenkwam.[/quote]

daarom had ik dat ook gelinkt op pagina 2... :wink:

is er tegenwoordig nog iemand bezig met waterinjectie experimenten, en zo ja wat zijn de bevindingen?

Plaats reactie