APC van T5 naar T7. de cc moet het wel doen!
-
maikel2.0t
- Geregistreerd lid
Re: APC van T5 naar T7. de cc moet het wel doen!
Of je doet de "fast throttle respons" mod;) en gebruikt hem helemaal niet meer
-
ReinO
- Donateur (2x)

niet de slang van de vacuümpomp want die heeft geen invloed volgens mij dus
plaatje 2 is het denk ik.
nog ff kijken in mijn eigen auto morgen want dat onderdeeltje zegt mij niets: geen mapsensor en zo dicht bij het gkh....
blijft een boeiend topic
plaatje 2 is het denk ik.
nog ff kijken in mijn eigen auto morgen want dat onderdeeltje zegt mij niets: geen mapsensor en zo dicht bij het gkh....
blijft een boeiend topic
-
Niels83
- Donateur (3x)

Wat is een "fast throttle response" mod?
En ja, plaatje 2 en dan denk ik dat het die unit 23 is. Ik ga morgen eens onder de motorkap loeren als er weer wat meer licht is
En ja, plaatje 2 en dan denk ik dat het die unit 23 is. Ik ga morgen eens onder de motorkap loeren als er weer wat meer licht is
-
inactief
- Geregistreerd lid
Type intercooler, snorkel aan de turbo en positie olie vuldop doen ook vermoeden dat dit 2e plaatje trionic 7 is.
Tevens is het "fast throttle responce" 3-weg klepje wat je bedoelt ook trionic 7.
3x is...
Tevens is het "fast throttle responce" 3-weg klepje wat je bedoelt ook trionic 7.
3x is...
-
Niels83
- Donateur (3x)

Oké, ik hen eens onder de motorkap gekeken en zie de volgende dingen
Onderstaand nummer 3 is kennelijk iets dat dat cruise control beïnvloed. Nummer 2 is een drieweg-splitsing in de vacuumslang uit de rembekrachtiger.

Hier weer nummer 2, wat de driewegsplitsing is. Nummer 1 is volgens mij een klep? Ik denk dat dat het ding is dat stuk is en de problemen veroorzaakt. Maar dat lijkt niet heel makkelijk te verwisselen.

Ik kan alleen niet die switch vinden "Vacuum valve: 1999 Saab 9-3. Stock Code 55562854; 91-79-011; 91-89-002", wat in onderstaande afbeelding nummer 23 is (ook al is de rest van de afgebeelde motor een T7, die switch moet bij zowel T5 als T7 zitten):

Dus, moet ik die oranje nummer 1 maar vervangen? En weet iemand waar die vavuum valve zit?
Onderstaand nummer 3 is kennelijk iets dat dat cruise control beïnvloed. Nummer 2 is een drieweg-splitsing in de vacuumslang uit de rembekrachtiger.

Hier weer nummer 2, wat de driewegsplitsing is. Nummer 1 is volgens mij een klep? Ik denk dat dat het ding is dat stuk is en de problemen veroorzaakt. Maar dat lijkt niet heel makkelijk te verwisselen.

Ik kan alleen niet die switch vinden "Vacuum valve: 1999 Saab 9-3. Stock Code 55562854; 91-79-011; 91-89-002", wat in onderstaande afbeelding nummer 23 is (ook al is de rest van de afgebeelde motor een T7, die switch moet bij zowel T5 als T7 zitten):

Dus, moet ik die oranje nummer 1 maar vervangen? En weet iemand waar die vavuum valve zit?
-
inactief
- Geregistreerd lid
Nummer 23 zit niet bij een trionic 5 Saab, daarom is hij ook onvindbaar... 
-
ReinO
- Donateur (2x)

waarom heb je die stekker van de cc er weer in gedaan?
die 23 is ook weer helder dan.
die klep is de stuurbekrachtigingsslang is een lastige: die slang is superstug en lijkt wel uit 1 stuk. en moeilijk aan te komen 2e hands. zeg maar niet.
maar dat kan het toch niet zijn joh?
die 23 is ook weer helder dan.
die klep is de stuurbekrachtigingsslang is een lastige: die slang is superstug en lijkt wel uit 1 stuk. en moeilijk aan te komen 2e hands. zeg maar niet.
maar dat kan het toch niet zijn joh?
-
Niels83
- Donateur (3x)

Hum, maar die part 23 heet "Vacuum valve: 1999 Saab 9-3. Stock Code 55562854; 91-79-011; 91-89-002", dus een 1999 moet toch een T5 zijn?
Ja, die stekker zit er weer in, want dat loste mijn probleem totaal niet op. Heb het nog steeds, met en zonder stekker erin. Dus er is nu al weken niet te rijden met die auto, word er gek van. Maar ik denk wel dat het die slang (of in ieder geval die klep) is Rein, want ik zal nog eens die quote erbij halen:
Ja, die stekker zit er weer in, want dat loste mijn probleem totaal niet op. Heb het nog steeds, met en zonder stekker erin. Dus er is nu al weken niet te rijden met die auto, word er gek van. Maar ik denk wel dat het die slang (of in ieder geval die klep) is Rein, want ik zal nog eens die quote erbij halen:
Dus ik ben nu op zoek naar die "vacuum controlled switch", want het probleem dat hierboven staat is exact mijn probleem...Cruise Control Failures
There are several common cruise control failures on Saabs. The pedal switch failures are the most common problem. What generally occurs is that the pedal switches become mis-adjusted or the ears get broken off the switches causing a no contact condition.
Another common problem is that the cruise vacuum hose leading from the vacuum pump under the false bulkhead begins to crack where the vacuum fitting is located at the firewall.
Another Issue: On turbo models, there is a vacuum controlled switch, located near the pump (red cap) that cuts the signal to the APC solenoid valve when the cruise control is on (switch opens). If the switch is faulty (I broke mine on rough road), it can keep turbo boost at the "basic" level even if the cruise is turned off. The APC boost gauge will only go half-way into the yellow region, and performance will suffer. Either replace the vacuum controlled switch or pull the pigtail connector below the switch and short the ends of the yellow/white wire going to the APC solenoid valve and
proper turbo boost should return. Be aware that if this second fix is employed, your turbo is not limited in boost when in cruise control.
A Faulty wheel speed sensor (WSS) will also disable the cruise control due to it's ability to monitor vehicle speed. In addition, faulty WSS will also disable ABS function, traction control (TCS) and the speedo; all relying on the signal from the WSS
-
ReinO
- Donateur (2x)

vacuum controlled switch: dat kan alleen maar de mapsensor zijn volgens mij.
ga gelijk voor een 3 bar exemplaar van maptun: ben je weer 100 euro lichter. of mooi cadeau voor onder de boom.
ga gelijk voor een 3 bar exemplaar van maptun: ben je weer 100 euro lichter. of mooi cadeau voor onder de boom.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben. Als dat het is ben ik blij. Ik was sowieso al van plan voor de 3 bar sensor te gaan, want wil Q1 2014 overgaan naar een TD04 #6, met 630's en een grotere intercooler. In die set had dan ook de 3bar sensor gezeten, dus die kosten waren er sowieso al aangekomen. Maar zoals je ziet aan wat ik allemaal al verdenk word ik radeloos
Zal morgen eens een andere 2,5 mapsensor erin zetten als test.
Maar een T7 heeft toch ook een mapsensor. Dus wat is bij de T5 van het onderdeel wat in die T7 tekening aangeduid wordt met part 23
Maar een T7 heeft toch ook een mapsensor. Dus wat is bij de T5 van het onderdeel wat in die T7 tekening aangeduid wordt met part 23
-
ReinO
- Donateur (2x)

De map sensor. Daar is een 4 pins en 3 pins versie van
-
Niels83
- Donateur (3x)

Oh, oké, voel ik mij even achterlijk. Wij met T5 hebben een 3-pins versie in ieder geval. Ik heb net een andere mapsensor erin gezet van mijn buurman die een werkende Saab heeft en dat maakte geen verschil... Dus die valt ook al af.
Kan ik niet gewoon beter die vacuumpomp vervangen? Al weet ik niet waar die zit :/ Want die zekering was doorgebrand, dus daar zal wel een probleem zitten lijkt mij.
Kan ik niet gewoon beter die vacuumpomp vervangen? Al weet ik niet waar die zit :/ Want die zekering was doorgebrand, dus daar zal wel een probleem zitten lijkt mij.
-
ReinO
- Donateur (2x)

jammer dat die sensor niet was: alle tekenen gingen wel die kant op.
vacuümpomp zit aan de bestuurderskant vlak achter de bumper en onder het ruitenwisservloeistofreservoirtje.
kun je hem niet gewoon afkoppelen? doe ik zelf ook met een knopje op de dash, voor als ik hem niet nodig ben.
misschien werkt dat bij jou ook: wel ff testen voor je gaat rijden. Ik wil geen ongelukken op mijn geweten.
vacuümpomp zit aan de bestuurderskant vlak achter de bumper en onder het ruitenwisservloeistofreservoirtje.
kun je hem niet gewoon afkoppelen? doe ik zelf ook met een knopje op de dash, voor als ik hem niet nodig ben.
misschien werkt dat bij jou ook: wel ff testen voor je gaat rijden. Ik wil geen ongelukken op mijn geweten.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Hoe sluit je de pomp af op de dash? En waarom zou je dat doen dan?
Ik had een ander slangetje gevonden dat los zit en naar beneden gaat door het plaatwerk heen bij de ruitensproeier vulbuis. Dus dacht het even gevonden te hebben, maar toen gekeken bij een T5 van een buurman en daar is het slangetje ook los. Iemand een idee wat dit kan zijn?
En zou het loskoppelen van de pomp het probleem kunnen oplossen? Ik heb het idee dat ik dan alleen geen rembekrachtiging meer heb, toch?
Zie met de oranje lijnen er omheen:

Ik had een ander slangetje gevonden dat los zit en naar beneden gaat door het plaatwerk heen bij de ruitensproeier vulbuis. Dus dacht het even gevonden te hebben, maar toen gekeken bij een T5 van een buurman en daar is het slangetje ook los. Iemand een idee wat dit kan zijn?
En zou het loskoppelen van de pomp het probleem kunnen oplossen? Ik heb het idee dat ik dan alleen geen rembekrachtiging meer heb, toch?
Zie met de oranje lijnen er omheen:

-
ReinO
- Donateur (2x)

een loos slangetje: hebben we allemaal
die rembekrachtiger kun je bij mijn saab gewoon afkoppelen. de remcylinder en bekrachtiger werken voor normaal gebruik goed genoeg.
maar voor de zekerheid checken na het afkoppelen of ie nog goed remt!
heb een knopje op de dash gezet waarmee ik hem handmatig kan uitzetten: tijdens stationair zoemt ie nogal luidruchtig en het lijkt me ook een stroomvreter als ik hem wel
op contact zet zonder draaiende motor.
al nieuws Niels?
die rembekrachtiger kun je bij mijn saab gewoon afkoppelen. de remcylinder en bekrachtiger werken voor normaal gebruik goed genoeg.
maar voor de zekerheid checken na het afkoppelen of ie nog goed remt!
heb een knopje op de dash gezet waarmee ik hem handmatig kan uitzetten: tijdens stationair zoemt ie nogal luidruchtig en het lijkt me ook een stroomvreter als ik hem wel
op contact zet zonder draaiende motor.
al nieuws Niels?