B204 -> B206 in Ascona-B:

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door RacesconaB204L » vr 25 mar, 2016 22:02

Paar plaatjes van afgelopen zondag in Zolder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

....iets te vroeg op het gas:

Afbeelding

Afbeelding

Was een mooie dag :O:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 25 mar, 2016 22:35

Kijk...
daar komt de aap uit mouw.
Supersneldus :shock:

hanske1
Geregistreerd lid

Bericht door hanske1 » di 29 mar, 2016 17:41

..................en nog wat plaatjes maar dan zonder dat Skylimit geneuzel erop. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(bron Kris Bervoets)

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » di 29 mar, 2016 23:01

Wauw, wat gaaf! :)
Was jij daar ook?
Mooie plaatjes!

hanske1
Geregistreerd lid

Bericht door hanske1 » wo 30 mar, 2016 14:46

Nope, kwam de foto's toevallig op het net tegen en herkende jouw auto erin.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » vr 01 apr, 2016 21:40

RacesconaB204L schreef:In de Ascona zit op dit moment een 240mm drukgroep van een 9000 Aero. Voor de zekerheid dadelijk toch maar een wat zwaardere drukgroep aangeschaft (tot 550Nm i.c.m. organische plaat)

Afbeelding

Afbeelding
Vandaag de oorspronkelijke originele drukgroep van een 9000 AERO en deze 'speciale' vergeleken op een drukgroeptestopstelling. Hierbij wordt de kracht geregistreerd voor het bedienen van de diafragmaveer (daar waar normaal het druklager duwt).

Ik wilde graag weten wat het verschil zou zijn, echter :shock: ...... er bleek geen verschil.

Dat had ik eigenlijk niet verwacht; ik ging er vanuit dat een 'zwaardere' drukgroep (om harder aan te drukken) ook wat zwaarder te bedienen zou zijn.
Als die theorie klopt zou het betekenen dat het gewoon dezelfde drukgroepen zijn (zoals als daar al meteen gezegd werd).
Op zich zou ik me bij nader inzien ook nog voor kunnen stellen dat een hogere aandrukkracht niet persé een hogere bedienkracht nodig maakt wanneer de kracht/arm hefboom verhouding (positie aangrijppunt/scharnierpunt van de diafragma) anders is. Want eigenlijk wil je liever ook geen hogere axiale belasting op de krukaslagers als het even kan.

Weet hier iemand hoe dit zit? :?:

Ik wil eigenlijk voor montage weten of/hoeveel harder deze 'speciale'(?) aandrukt in gemonteerde positie (hiervoor zou je dan misschien eigenlijk op het huis van de drukgroep moeten drukken i.p.v. op de diafragma)

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » wo 27 apr, 2016 21:58

De nieuwe ZF-Sachs racing drukgroep doet het dus wel. Vandaag getest op TT Circuit in Assen (in de BMW E30-M3). Ik concludeer dat de bedienkracht niet persé zwaarder hoeft te zijn om toch een hogere aandrukkracht te leveren (gelukkig!).

De BMW met Saab-motor was snelste auto op de baan (je moest die gezichten soms eens zien als ze bij de auto in de paddock komen en zien/horen dat er een Saab-motor in die mega-snelle M3 zit (best lastig voor echte BMW-mannen :) )

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » wo 04 mei, 2016 22:16

Mega gaaf blijft het... Ik ga denk ik maar eens opzoek naar een B206 voor in de 9-3... moet toch ook eens een leuk blokje gaan bouwen! :mrgreen: :mrgreen:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 05 mei, 2016 6:56

bij mijn spec 2+ koppeling zijn de veren wel beduidend stugger dan van het origineel. nu kan het ook slijtage van de oude drukgroep zijn, dus zeker ben ik er niet
van. En ja, veel verschil in pedaalgevoel is er niet. Hij grijpt wel stugger aan dus je moet iets meer gas geven bij het wegrijden uit stilstand.
Maar een saabmotor sneller dan een M3 bmw motor: ik dacht dat de laatste zo n snel ding was... .

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » vr 06 mei, 2016 18:43

E30 M3 heeft afhankelijk van bouwjaar en uitvoering tussen de 195 en 215 pk origineel. Uit een ongeblazen 2,3l 4 cilinder. Toendertijd leuk maar niet echt schokkend meer vandaag de dag.

Zo'n motor is ook nog eens moeilijk te vinden en erg duur..

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » za 07 mei, 2016 21:50

Die van hem was zelfs 265pk maar niet te vergelijken met dit geweld. De mijne nog met B204 onderblok is al sneller dan een 343pk sterke E46-M3. Een van onze racemaatjes rijdt met een E46-M3 CSL en die is goed vergelijkbaar met de Ascona, misschien nog net wat rapper. Maar die E30 met die 2,3 liter B206 met K24 lader gaat nog echt een bak harder (de Ascona over een paar maandjes ook)

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Re: B204 in Ascona-B:

Bericht door RacesconaB204L » di 05 jul, 2016 21:44

Maandag 4 juli op de Nordschleife gereden met de Ascona. Ondanks het af en toe wat regenachtige weer toch mooi kunnen rijden ...en probleemloos. Alleen benzine tanken en gaan.
Hier wat stukjes film waarop je wel een beeld krijgt hoe mooi de combinatie van een (geprepareerde) ouderwetse achterwiel aandrijver (bijna 40 jaar oud) en een goede duw in je rug van een robuuste Saab-motor kan zijn. Heeft wel weer voor wat verbaasde blikken gezorgd:

Gedeeltes van een rondje Nordschleife (Rondje opgeknipt in 3 secties):

https://www.youtube.com/watch?v=5zF0EGd6THw" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=PeuWTDt2S6c" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=wULRvvkq4Mo" onclick="window.open(this.href);return false;

Nordschleife 'Bridge to Gantry' in 8:15 min

https://www.youtube.com/watch?v=nRfNW0nF6AA" onclick="window.open(this.href);return false;

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 05 jul, 2016 21:57

Ascona wint van gt3porsche.... vet bewijs!
Prachtig filmpje, Thnx.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 05 jul, 2016 23:38

Gaaf, die battle met die Porsche moet heel leuk geweest zijn! Dikke glimlach toen je erlangs ging? ;-)

L0we
Geregistreerd lid

Bericht door L0we » wo 06 jul, 2016 11:07

[]Welke battle? ;-)

Ongeveer 30 seconden vanaf dat hij in beeld kwam tot hij ingehaald was, dat noem ik niet echt een battle, das gewoon flinke overmacht :D
Reden: Quote verwijderd

Plaats reactie