RacesconaB204L schreef:In de Ascona zit op dit moment een 240mm drukgroep van een 9000 Aero. Voor de zekerheid dadelijk toch maar een wat zwaardere drukgroep aangeschaft (tot 550Nm i.c.m. organische plaat)

Vandaag de oorspronkelijke originele drukgroep van een 9000 AERO en deze 'speciale' vergeleken op een drukgroeptestopstelling. Hierbij wordt de kracht geregistreerd voor het bedienen van de diafragmaveer (daar waar normaal het druklager duwt).
Ik wilde graag weten wat het verschil zou zijn, echter

...... er bleek geen verschil.
Dat had ik eigenlijk niet verwacht; ik ging er vanuit dat een 'zwaardere' drukgroep (om harder aan te drukken) ook wat zwaarder te bedienen zou zijn.
Als die theorie klopt zou het betekenen dat het gewoon dezelfde drukgroepen zijn (zoals als daar al meteen gezegd werd).
Op zich zou ik me bij nader inzien ook nog voor kunnen stellen dat een hogere aandrukkracht niet persé een hogere bedienkracht nodig maakt wanneer de kracht/arm hefboom verhouding (positie aangrijppunt/scharnierpunt van de diafragma) anders is. Want eigenlijk wil je liever ook geen hogere axiale belasting op de krukaslagers als het even kan.
Weet hier iemand hoe dit zit?
Ik wil eigenlijk voor montage weten of/hoeveel harder deze 'speciale'(?) aandrukt in gemonteerde positie (hiervoor zou je dan misschien eigenlijk op het huis van de drukgroep moeten drukken i.p.v. op de diafragma)