Compressieverhoudingen samengestelde B201/B202

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 30 nov, 2009 12:53

kawaman schreef:
JanWessel schreef:Uitgaande van het feit dat de B201 en de B212-kop beide 48 cc bevatten, was het in het geheel niet nodig geweest om de zuigers af te draaien, Pieter... Immers, de compressie was dan gelijk gebleven aan dat van een B201-turboblok met APC. Door de zuigers af te draaien heb je de compressie juist omlaag gebracht, in plaats van omhoog richting 1:9, wat standaard B202-turbo hoort te zijn.
nu moet ge is horen wat ge zegt....
kop is hetzelfde zegde .... wel ?

dan moeten de zuigers toch ook hetzelfde zijn om dezelfde compressie te hebben.
de kuil in de B202 zuigers zijn groter dan die in de B201 zuigers.
ik heb de kuil in de B201 zuigers even groot gemaakt dan de B202 zuigers.
ik ben vertrokken van de laatste B201 blokken deze hadden een hogere compressie dan de oude. 9:1
Pieter, de info die ik heb is dat alle 8v turbo blokken een compressie hebben van 8,5:1. Misschien heb ik het mis... maar zou je dan kunnen aantonen dat dit 9:1 is?
zuigers zijn even lang. komen even dicht bij de cilinderkop.
Zoals gezegd, een halve mm maakt al een aardig verschil qua compressieverhouding. Ik twijfel niet aan je ogen, maar als je er gewoon even naar kijkt zal het lijkt dat de zuigers even hoog in de cilinder zitten.

bij 1.2bar en vooronsteking van 24graden.
heb met nog geen enkele classic mee gereden die sneller is tot nu toe zonder 3" uitlaat. (deze rijdt met originele uitlaat.)
Je kan zo'n agressieve voorontsteking draaien omdat je compressieverhouding lekker laag is.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » ma 30 nov, 2009 14:31

ik weet het nietmeer... en eigenlijk heb ik er ook geen intresse meer in om er nog moeite in te stoppen.

aangezien ik mij meer bezig houd met T5 en T7....

waar ik wel intresse in heb is een b202 blok met T5 kop

komt denk ik overeen met een B202 blok met B212 kop. is dat 8.6:1 ?

nu nog effe over dat blok dat ik gemaakt heb,

kop is gevlakt, B212 blok. zuigers zijn gemeten tov een B202 zuiger. en zijn hetzelfde. (kuil is even groot gedraaid, zuiger is even hoog.))

dus voor mij gedacht zit de compressie tussen de 8 en de 8.7:1 mja wie ben ik.

bij lage compressie van bv 7,5 : 1 zou je aanzienlijk meer verbruik moeten zien... wat er niet is.
wagen verbruikt amper meer dan een standaart B202T bereden door dezelfde kerel.

dus ja al bij al is het een super blok. geen aanzienlijk meerverbruik, draaid super en gaat echt als een kanon. :twisted: dus voor mij = missie geslaagd.

grtz

brinky
Donateur
Donateur

Re: Compressieverhoudingen samengestelde B201/B202

Bericht door brinky » do 08 dec, 2011 14:17

Even een oud draadje omhoog schoppen...

Wil de lijst graag uitbreiden voor T5 en T7 motoren... omdat ik eigenlijk erg benieuwd ben naar de compressieverhouding van een hybride T5 bottom / T7 top motor.

Heeft iemand weleens de inhoud van de verbrandingsruimte van de kop uitgeliterd voor een T5 en/of T7 kop?

Plaats reactie