Het is gelukt: zelf van zwarte een rode APC maken

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
MISTY
Geregistreerd lid

Re: Het is gelukt: zelf van zwarte een rode APC maken

Bericht door MISTY » ma 13 jun, 2005 18:55

een lpt heeft al bij een veel lager toerental boost.

je rijdt eigenlijk bijna constant met turbo!

Hierdoor word de motor meer belast als een hpt.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 13 jun, 2005 19:21

speektuning schreef: Volgens mij worden op de LPT's en FPT's dezelfde turbo's gebruikt toch? Komen naar mijn mening dan ook net zo snel op druk. Verhaal van
de koppakking is mij niet bekend, en kan ik eigenlijk ook niet ver-
klaren. Kan me juist voorstellen dat je met meer turbodruk eerder
de koppakking tussen de kop en motor "wegblaast".
Doe maar eens een druktest bij 2000 rpm (volgas en toeren op 2000 rpm houden met de rem) met een lpt en hpt, de lpt heeft bduidend meer druk!

Gr, Bennie

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » di 14 jun, 2005 12:46

bennie schreef:
Doe maar eens een druktest bij 2000 rpm (volgas en toeren op 2000 rpm houden met de rem) met een lpt en hpt, de lpt heeft bduidend meer druk!

Gr, Bennie
Enige verklaring die ik hiervoor zou kunnen geven is dat er bij een FPT een intercooler zit, zodat de afstand turbo-gasklep langer wordt. Voor de rest zijn de turboladers toch identiek.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 14 jun, 2005 21:56

speektuning schreef:
bennie schreef:

Gr, Bennie
Enige verklaring die ik hiervoor zou kunnen geven is dat er bij een FPT een intercooler zit, zodat de afstand turbo-gasklep langer wordt. Voor de rest zijn de turboladers toch identiek.
Heeft het plaatsen van een intercooler bij een LPT dan geen zin? Dan verlaag je toch ook de druk of zie ik dat verkeerd?

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » di 14 jun, 2005 22:20

Robberts schreef:
speektuning schreef:
bennie schreef:

Gr, Bennie
Heeft het plaatsen van een intercooler bij een LPT dan geen zin? Dan verlaag je toch ook de druk of zie ik dat verkeerd?
De maximale druk zal die iets later bereiken en de auto zal bij gelijkblijvende maximale druk iets trager op het gaspedaal reageren. Daarentegen "koelt" de intercooler de samengeperste lucht....

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 14 jun, 2005 23:14

De basisdruk van een LPT is 0,4 bar. Deze wordt verder ook niet verhoogd of verlaagd. De basisdruk van een FPT is 0,3 bar. Echter deze wordt door de APC regeling verhoogd tot veilige waardes. Als je de APC loskoppeld is een LPT de snellere.

Mijn ervaringen die ik heb met een LPT zonder intercooler en later dezelfde LPT met intercooler is dat deze intercooler een positieve invloed heeft. :D

Barrrt
Geregistreerd lid

Bericht door Barrrt » wo 15 jun, 2005 10:00

Injectie schreef:De basisdruk van een LPT is 0,4 bar. Deze wordt verder ook niet verhoogd of verlaagd. De basisdruk van een FPT is 0,3 bar. Echter deze wordt door de APC regeling verhoogd tot veilige waardes. Als je de APC loskoppeld is een LPT de snellere.

Mijn ervaringen die ik heb met een LPT zonder intercooler en later dezelfde LPT met intercooler is dat deze intercooler een positieve invloed heeft. :D
En als ik mijn LPT nou opwaardeer met een APC en intercooler, betekent dat dan dat ik mijn turbodruk in de lage toerentallen kwijt ben?
Ik reed laatst in een T16 en het viel me op dat het grote turbofeest inderdaad pas later begon. Voor mij zou het ideaal zijn om de continue druk van de LPT te combineren met een hogere einddruk van de FPT, maar misschien is dat wat al te mooi... :wink:
Heeft iemand de inbouw van APC en intercooler bij een LPT trouwens al eens bij een garage laten doen (ben niet zo handig en heb geen sleutelruimte :oops: )
en zo ja, wat kost het ongeveer?

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » wo 15 jun, 2005 18:22

weet niet of er garages zijn die apc inbouwen.

jou wens om in lage toerentallen al boost en einddruk hoog(1bar?) is wel mogelijk.
Het is een kwestie van p en f pot plus wastegate afstellen afstellen enzo................

heb samen met mn broer apc ingebouwd ,van lpt naar fpt en het is super! :twisted:

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » wo 15 jun, 2005 18:27

Vandaag alle benodigde spullen in huis gehaald, als ik morgen tijd heb en het weer doet een beetje mee heb ik morgen een rooie APC 8) Ben heel erg benieuwd!

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » do 16 jun, 2005 14:34

Erg vreemd, alle stappen doorlopen, en de APC weer teruggezet. Echter heb ik niet het idee dat er iets is veranderd, de druk komt nog steeds evenver in het oranje dan voorheen :?

Zou ik iets verkeerd gedaan hebben (kan het me niet echt voorstellen, APC/turbo werkt gewoon weer) of ligt het aan de afstelling van de motor of is er iets met de turbo (een lek oid?)

Niet dat hij langzaam is btw :twisted: :lol: maar ik zou de extra kick toch wel willen voelen ;)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 16 jun, 2005 17:08

Controleer je basisboost met een goede turbo meter, als je deze niet hebt dan moet de standaard meter tot de helft van het gele gaan.
Beter een te hooge basisboost dan een te laage! :wink:

Een te laage basisboost kan het probleem zijn, het kan ook dat de apc al een keer is omgesoldeerd.
Het kan ook dat de P of F pot te laag staat ingesteld.

Een te laage P pot geeft een te langzaam opbouwende druk waardoor de F pot waarde niet gehaald zal worden.
Een te laage F pot geeft normaal goed druk maar de druk valt snel weer terug. (houd de druk niet vast)
Bij een te hoge P pot instelling krijg je boostspikes!

Gr, Bennie

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » do 16 jun, 2005 20:01

bennie schreef:Controleer je basisboost met een goede turbo meter, als je deze niet hebt dan moet de standaard meter tot de helft van het gele gaan.
ff domme vraag tussendoor, wat is een basisboost? en hoe meet ik het?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 17 jun, 2005 17:54

Niels schreef:
bennie schreef:Controleer je basisboost met een goede turbo meter, als je deze niet hebt dan moet de standaard meter tot de helft van het gele gaan.
ff domme vraag tussendoor, wat is een basisboost? en hoe meet ik het?
Wanneer je volle druk rijd voorzichtig met links je rempedaal indrukken zodat je remlichten gaan branden, de APC schakelt dan uit en je ziet de basis druk.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 18 jun, 2005 0:58

Voor de duidelijkheid.
Je basisboost wordt bepaald door de kracht van je wastegate actuator. De apc houdt druk tot de actuator tegen zodat de wastegate dichtblijft. Hierdoor ben je in staat een hogere druk op te bouwen dan een lpt (hier wordt de actuator direkt uit de turbo gevoed).

Door de rem licht te activeren schakelt de apc naar de "open" positie en wordt de luchtdruk vanuit de turbo direkt naar de actuator geleid. Er wordt nu niet meer dan de basisdruk opgebouwd.

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » za 18 jun, 2005 11:08

op de drukmeter in het dashboard vertaald zich dat in een naald tot net in het gele gebied?
Bij volgas in het einde van geel.
Dit zijn nog de standaard afstellingen.

Tenminste bij mij dan.

John

Plaats reactie