BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
inactief
Geregistreerd lid

Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door inactief » do 03 mar, 2011 11:36

Heeeeeeeeel moeilijk starten omdat er nog geen volledige / onjuiste adaptie heeft plaatsgevonden?
Op warme motor zal ie wel starten, open koude motor wat lastiger.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » do 03 mar, 2011 12:39

[]Heel moeilijk starten is een understatement :)

Ik heb de sleutels van de Estate gepakt en ben daarmee naar de zaak gereden :) Ik kijk midden op de dag nog wel even of ik hem dan wel aankrijg en tot zijn adaptie kan rijden.

Gr
Arco

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 03 mar, 2011 13:35

ECU weer resetten en rustig doorstarten tot ie 't doet, dan even gas erop houden tot hij mooier gaat lopen. :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 03 mar, 2011 17:36

Ik zet 'em ook wel eens zonder 2nd adapt weg... Als je weet dat alles goed zit, gewoon doorstarten. Met de huidige kou starten die BioGebakjes sowieso wat moeilijker. Mijne zit nu op 83% Ethanol en deed er vanmorgen (-2 gr. C.) iets van 2 seconden over... zodra 't boven nul is gaat dit acuut terug naar tussen de 1 a 1.5 sec...

Kan ook een beetje aan mijn accu liggen...

Group-buy motorverwarming?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 03 mar, 2011 17:42

evo schreef:...Group-buy motorverwarming?
Me like!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 03 mar, 2011 17:46

Mijne startte op 80% ethanol met onder nul temp binnen de seconde, hebben jullie je deka's wel geindexeerd? :wink:
Of... misschien id de B205 wel beter geschikt? :mrgreen:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » do 03 mar, 2011 18:12

Ik heb er wel op gelet, nu na de second adaption is het weer tikken en lopen (82% E85).
Zojuist de LLM nog even schoongemaakt en heb het idee dat de LAMB beter is, hij verspringt nu minder als de motor stationair draait.

Even een paar dagen aankijken.

Gr Arco

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 04 mar, 2011 14:30

Vyv schreef:
evo schreef:...Group-buy motorverwarming?
Me like!
Ik heb geinformeerd naar de Defa Warmup zoals http://www.waeco.com/nl/4194_1282.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Speek zou die moeten kunnen leveren (nog niets van gehoord) maar heb ook bij de locate automaterialen zaak nagevraagd en hij heeft er een week levertijd op zitten.

Indien er meer geinteresseerden zijn wil ik wel kijken of er mogelijk wat korting in zit maar zijn die er (naast Vyv)?

Graag even laten weten zodat ik een plan kan trekken. De mijne heeft haast, daar ik mijn blokje nu in elkaar wil zetten en dat meteen mee wil nemen. In de auto monteren is overigens ook goed te doen (volgens de handleiding).

Ik maak hier een copie van in de group-buy sectie.

Oh, voordelen hiervan zijn:
1. De mogelijkheid warm te starten. Bij een koude start/motor is de slijtage hoog (koude olie, etc) en bij BioPowers op E85 zal het starten ook bij extreem lage temperaturen probleemloos moeten blijven gaan.
2. Een meteen een warme kachel...
3. Geringer brandstof verbruik daar met een warme motor gestart kan worden.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 04 mar, 2011 14:56

Wel lachen die vanaf prijs, kijk ik bij mijn Saab, dan zit je al op 785 euro. Dat is dus hetzelfde als een Saab kit. Daar komt dan nog de montage bij. Dat had ik als eens gevraag maar all-in zit je zo op 1.000 euro.
Blijft trouwens wel een mooi systeem, schijnt reeds tot ongeveer 10 graden plus voordelen af te werpen. Hoe kouder hoe meer uiteraard.
Je moet wel een 220V aansluiting in de buurt hebben voor de "dompelaar" te voeden.
Helaas monteren autofabrikanten dat niet standaard, terwijl het een uitstekende milieuvoorziening is.
Maar bij die meet sessies voor de milieulabels, komt de koude start onvoldoende aan de orde, dus schieten ze er niet veel mee op.
Iedere idioot snapt gelijk dat een auto niet in alle weersomstandigheden en veel koude starts natuurlijk nooit die mooie CO2 norm kan halen, laat staan die prachtige verbruikscijfers. Allemaal smerige trucs van de Brusselse autolobby, die hebben maar een doel de boel zo veel mogelijk vertragen. Daarom hebben zelfs Duitse deelstaten als Beieren en Baden-Wuerttemberg daar zelfs hun eigen lobby-bureau. Daar zijn miljarden mee te verdienen.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » za 05 mar, 2011 18:18

Heren,

Van Westfield tot BMW geen probleem met Bio-Ethanol, wat wij vaker tegen zijn gekomen met Bio-Ethanol (Westfield konden we op een aantal de zelfde auto's testen met exact de zelfde setup en software) dat slecht starten 9-10x te wijten was aan een slechter wordende motor cq minder compressie. Pas vanaf -15/-20 wordt het starten aanzienlijk lastiger. Ook veel voorkomend is overstappen naar Bio-Ethanol met versleten Benzine pomp en die geeft dan praktisch direct de geest aan Maarten. (Oefenen met Nederlandse uitdrukkingen ;))

Voor Saab is het heel simpel, Powertjes auto is hier een voorbeeld van met 870CC injectoren en geen enkel start probleem, dat is een T5 met T7 aansturing, zelfs met -10 geen start problemen. Wel hebben we hiervoor files gefinetuned in Oosterijk bij -8 op grotere hoogte, minder zuurstof in de lucht.

Dus zelfs met geresette ECU is het sleutel omdraaien en lopen, het zit hem in die zin echt in de software, beter kijken naar de start mappen en de verrijkingen op temperatuur. :wow:

Met de Westfield hebben we dit ook goed kunnen testen, dat koude start aanpassingen, een werkje is voor mensen met geduldt! Omdat racende mensen nu eenmaal alles goed willen hebben, moest dit gewoon echt perfect zijn. Ervaring uit beide werelden lijken 1 op 1 te kloppen met de Saab's.

Dat motor voor verwarmen super, de olie is meteen op bedrijfstemperatuur en er worden minder noodzakelijk additieve verbrandt/verbruikt.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 05 mar, 2011 18:49

De 2.3's lijken meer last van koude start problemen te hebben dan de 2 liters.
Die van Maarten startte niet al te best, terwijl mijn 2.0 op onaangepaste software meteen startte.
Mijn 9-3 2.0 heeft altijd perfect gestart, en start heel de winter binnen de seconde, als normaal.

Mackan heeft voor de 9-5 een uitstekende koude start tuning package geschreven.
Misschien kun je die eens vergelijken met de jouwe Pieter.

Briljant minds often think the same... :mrgreen:

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » za 05 mar, 2011 19:46

Briljant? :-P+

De 2.3T van Powertje heeft 0 start problemen, we hebben nu zo'n 4 2.3T's gehad op Bio-Ethanol en 0 problemen, ik vraag me dus wel degelijk af waar die problemen bij Maarten dan vandaan komen.

Slechter starten op Bio-Ethanol dan op Benzine is eigenlijk flauwekul als het goed afgesteld is (dit geldt tot -10/-20). Zien we ook bij BMW 6-cilinders op Benzine en Bio-Ethanol. Het is puur de ervaring met een relatief nieuwe brandstof die vaak ontbreekt. Om een idee te geven alleen al met m'n 9000's en de 9-5 van Powertje en Kalsoi, hebben we in totaal 4 weken op een testbank gedraaid en dan nog de 50.000km met de 9-5 van Powertje in de praktijk. Dan nog een maand elke ochtend koud starten met een Westfield Cupracer 2.0i, alles meten en testen, dat heb je naar ons idee gewoon nodig om een gedegen file te kunnen schrijven.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 05 mar, 2011 19:48

Nou, laten we zeggen Gijs, Watermannen zijn vaak inventief maar voor briljant te zijn wat te slordig en te gehaast of gewoon te ongeduldig :lol:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 05 mar, 2011 20:03

carlsson schreef:Nou, laten we zeggen Gijs, Watermannen zijn vaak inventief maar voor briljant te zijn wat te slordig en te gehaast of gewoon te ongeduldig :lol:
inventief en gehaast, jah dat ken ik wel... slordig uuh, telt heel de huiskamer voor tunings zooi als slordig :mrgreen:

Briljant ging over Mackan, niet over mezelf :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 05 mar, 2011 20:14

kawaman schreef:De 2.3T van Powertje heeft 0 start problemen, we hebben nu zo'n 4 2.3T's gehad op Bio-Ethanol en 0 problemen, ik vraag me dus wel degelijk af waar die problemen bij Maarten dan vandaan komen.

Slechter starten op Bio-Ethanol dan op Benzine is eigenlijk flauwekul als het goed afgesteld is (dit geldt tot -10/-20). Zien we ook bij BMW 6-cilinders op Benzine en Bio-Ethanol. ... . Dan nog een maand elke ochtend koud starten met een Westfield Cupracer 2.0i.
Wellicht zouden we hier "start problemen" moeten definieren... 0.5 seconden later aanslaan op 1.3 sec gemiddeld? of is 't "erger"...

Aanslaan heeft oa. natuurlijk te maken met compressie... 'k weet dat Maarten er een ander setje zuigers in heeft zitten (en ook nog nokkenassen) weet niet of dat wellicht er iets mee te maken heeft.
In de regel zullen de lage compressie (turbo motoren) 't dus ook wat moeilijker hebben... (dit ga je echt merken/moeilijk worden als je onder de 1:6 a 7 komt... van horen zeggen.. )

Om 't wat complexer te maken... mijn 9-5 (stock B235R geometrie) slaat bij >80% Ethanol beduidend slechter aan bij 0C dan bij -10C of +10C en dus ja... d'r moet een nieuwe bin in maar die staat al klaar... :mrgreen: We hebben 't dan over iets van bijna 2.0 seconden tegenover 1.0 - 1.5 hoewel de laatste tijd mijn accu ook niet meer helemaal fris lijkt...

Plaats reactie