Te weinig lucht bij vol gas : probleem gevonden!
-
inactief
- Geregistreerd lid
Re: Te weinig lucht bij vol gas : probleem gevonden!
Prachtig verslag, U-Poll
Bedankt dat je me wat bijgebracht hebt wat ik nog niet wist!
Bedankt dat je me wat bijgebracht hebt wat ik nog niet wist!
-
AR
- Donateur (2x)

Netjes, heel mooi dat het opgelost is!
Ik vertelde het vorige week tegen de dealer en die heeft ook op deze manier twee auto's van gelijksoortige problemen af geholpen.
(het is er eigenlijk weer eentje voor op de site G-ice
)
Gr Arco
Ik vertelde het vorige week tegen de dealer en die heeft ook op deze manier twee auto's van gelijksoortige problemen af geholpen.
(het is er eigenlijk weer eentje voor op de site G-ice
Gr Arco
-
inactief
- Geregistreerd lid
Sst,
plan was eigelijk iets te vinden wat in plaats van de huidige klep kan komen met behoud van de huidige leidingen.
Dus: knip, klep uit leiding, schroef, nieuwe klep ipv oude blauwe.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de huidige leidingen even makkelijk inruilt voor flexibele die er voor sommigen te erg "aftermarket" uitzien.
plan was eigelijk iets te vinden wat in plaats van de huidige klep kan komen met behoud van de huidige leidingen.
Dus: knip, klep uit leiding, schroef, nieuwe klep ipv oude blauwe.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de huidige leidingen even makkelijk inruilt voor flexibele die er voor sommigen te erg "aftermarket" uitzien.
-
AR
- Donateur (2x)

Das zeker waar, wellicht conversiekitje met twee terugslagklepjes en 4 stukjes zwarte silicone slang.
Klepje eruit knippen en vervangen door twee kleine stukjes slang en een terugslagklep.
De 6mm silicone zit dermate strak over de plastic buis en de terugslagklep dat deze makkelijk 6 bar kan hebben, zonder dat hier ontsierende slangklemmen voor nodig zijn. Hoogstpersoonlijk getest met een compressor met reduceerventiel om de druk op te voeren.
Klepje eruit knippen en vervangen door twee kleine stukjes slang en een terugslagklep.
De 6mm silicone zit dermate strak over de plastic buis en de terugslagklep dat deze makkelijk 6 bar kan hebben, zonder dat hier ontsierende slangklemmen voor nodig zijn. Hoogstpersoonlijk getest met een compressor met reduceerventiel om de druk op te voeren.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Helemaal mee eens. Dat is in normale gevallen een betere oplossing. Die k# slang/buis is er idd erg lastig uit te halen. Ik heb wél de hele bubs vervangen omdat deze slang op meer plaatsen 'matig' was (of op z'n minst verdacht). Zo zit er tussen de T-splitsing bij de 3weg klep en het terugslagklepje de een-of-andere koppeling (herkenbaar van het perslucht spul van mijn werk) die ook kapot was. Er zat ook een slang-overgang (stukje aparte slang met een verloopje in de diameter) vlak bij het gasklephuis die gaar was (uitgewoond of uitgelubberd zijn eigenlijk betere woorden). Vandaar mijn beslissing om héél erg "aftermarket" te gaan.AR schreef:Das zeker waar, wellicht conversiekitje met twee terugslagklepjes en 4 stukjes zwarte silicone slang.
De standaard slang/buis van Saab bestaat eigenlijk uit twee delen (geloof me, ik ken het spul nu erg goed): een hardkunstof (PP) binnenbuis, met de stijfheid van (dunwandig) persluchtslang. Daar zit strak omheen (maar niet verlijmd) een rubberen mantel. Op sommige plekken zit daar weer een schuimrubber hoes omheen. Arco's suggestie zou goed werken, maar dan moet je (nadat je de klepjes er uit hebt geknipt) de rubber mantel net een paar cm verder van de PP kern weghalen (net zoals je electra draad stript). Daarover kan je de 6mm (intern) siliconenslang schuiven.
Mooi setje maken Gijs?
-
inactief
- Geregistreerd lid
Misschien dat ik eerst eens een stukje oude lang ga zoeken ter referentie, dan kan ik eens kijken hoe dat in elkaar steekt zonder mijn eigen zooi ongerstelbaar te verprutsen. Dan als referentie even twee klepjes als jij hebt kopen om te kijken of dat al ideaal is / er nog mooiere oplossingen voor te vinden zijn.
-
schumbassa
- Geregistreerd lid
potentiele koper #1 meldt zich
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

potentiele koper #2 meldt zich ook
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Hier dan de beloofde foto's met het Super EVAP Pakket in mijn auto (de blauwe slangetjes kleuren dus netjes bij de 4mm blauwe siliconen vacuum slangen); allemaal héél design dus.

Ingezoomd op de middenvertakking. Eén van de nieuwe EVAP klepjes kan je goed zien zitten, de andere zit verstopt onder de LMM en kreeg ik niet goed op de foto.

Laatste stuk richting gasklephuis (ja, ja, een T-wrapje vergeten af te knippen):

PS: mijn zwarte T-wraps waren op, vandaar de lelijke witte. Gaat nog veranderen.

Ingezoomd op de middenvertakking. Eén van de nieuwe EVAP klepjes kan je goed zien zitten, de andere zit verstopt onder de LMM en kreeg ik niet goed op de foto.

Laatste stuk richting gasklephuis (ja, ja, een T-wrapje vergeten af te knippen):

PS: mijn zwarte T-wraps waren op, vandaar de lelijke witte. Gaat nog veranderen.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Dit is dus wat ik bedoel, een demo met een reststukje EVAP slang.U-Poll schreef: De standaard slang/buis van Saab bestaat eigenlijk uit twee delen (geloof me, ik ken het spul nu erg goed): een hardkunstof (PP) binnenbuis, met de stijfheid van (dunwandig) persluchtslang. Daar zit strak omheen (maar niet verlijmd) een rubberen mantel. Op sommige plekken zit daar weer een schuimrubber hoes omheen. Arco's suggestie zou goed werken, maar dan moet je (nadat je de klepjes er uit hebt geknipt) de rubber mantel net een paar cm verder van de PP kern weghalen (net zoals je electra draad stript). Daarover kan je de 6mm (intern) siliconenslang schuiven.
Rubberen buitenslang over een paar cm weggehaald, de harde/stugge PP binnenslang bloot:

Siliconenslang er --met wat moeite-- overheen gegeschoven (zit goed strak):

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Siliconen slang even goed in de gaten houden. Als die zo strak erover gezet worden willen ze nog wel een spontaan inscheuren.
-
AR
- Donateur (2x)

Zover ik kan zien zit er bij een 9-3 geen rubber hoes over de plastic buis.
Daar loopt deze ook vlak langs het kleppendeksel op. Zoals ik het nu zie is het bij een 9-3 makelijker te vervangen door de eerder beschreven "conversiekit" dan bij een 9-5.
Daar loopt deze ook vlak langs het kleppendeksel op. Zoals ik het nu zie is het bij een 9-3 makelijker te vervangen door de eerder beschreven "conversiekit" dan bij een 9-5.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Kees, heb je nog kunnen vaststellen dat je hetzelfde probleem hebt met de EVAP klepjes?0240613 schreef:Dit volg ik met interesse! Morgen eens even test of dit bij mij ook de reden was dat de geleverde airmass niet boven de 780 uitkwam. Als ik het goed begrijp zit het ene terugslagklepje bij het gasklephuis, maar waar zit die andere? Ik heb de slang vanaf de driewegklep gevolgd maar zag het klepje niet. Wie kan de positie aangeven?
-
Vyv
- Moderator + Donateur

potentiele koper #3 meldt zich ook.
Sinds vandaag rij ik ook met live SID info, waarbij mAir <> mReq
Moet nog wel even tank leegrijden en BP ultimate tanken en nog eens checken.
Sinds vandaag rij ik ook met live SID info, waarbij mAir <> mReq
-
U-Poll
- Donateur (8x)

En jij was nog wel degene die mij --spot on-- op de falende EVAP klepjes hebt gewezen!? Heb jij dus ook dat mReq vet in de 1000 schiet en mAir rond de 750-800 blijft steken bij vol gas?Vyv schreef:potentiele koper #3 meldt zich ook.
Sinds vandaag rij ik ook met live SID info, waarbij mAir <> mReq![]()