==>> waterinjectie voor minder dan 100euro wie denkt e
-
AlexJ
- Donateur

Re: ==>> waterinjectie voor minder dan 100euro wie denkt e
Ben benieuwd naar je verslag!
Zo'n tankje is dus 4 liter, en hoe lang gaat dit nu ongeveer mee?
Zo'n tankje is dus 4 liter, en hoe lang gaat dit nu ongeveer mee?
-
shoppy
- Geregistreerd lid
[]Ik injecteer dus nu 360cc/m en gebruik zo'n drie liter op ruim 700km.
Heb er een gewoonte van gemaakt om iedere tankbeurt ook thuis even de ruitensproeiertank te vullen.
Yep, gebruik gewoon de ruitensproeiertank
(doen de meesten)
Heb er een gewoonte van gemaakt om iedere tankbeurt ook thuis even de ruitensproeiertank te vullen.
Yep, gebruik gewoon de ruitensproeiertank
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
De tijd zal het leren, mijn nozzle zal iets groter zijn gezien de hogere luchtmassa.
Stel dat er 500cc per minuut ingaat en dat ik op mijn dagelijkse ritje 4 keer flink op het pedaal ga staan.
Steeds zal dat niet langer zijn dan 10 seconden want dan ben ik mijn rijbewijs allang kwijt.
40 seconden = 2/3 minuut * 500 cc = 333 cc per dag = 3 dagen per liter.
Als je een beetje aan het racen bent zal het wat sneller gaan natuurlijk maar ik vind het te overzien.
Bovendien is de methanol niet noodzakelijk voor mijn doeleinde, met water alleen zal er al genoeg koeling en 'octaan verhoging' zijn. Dan wordt het natuurlijk alleen een kwestie van het peil van het tankje in de 'peiling' houden.
Stel dat er 500cc per minuut ingaat en dat ik op mijn dagelijkse ritje 4 keer flink op het pedaal ga staan.
Steeds zal dat niet langer zijn dan 10 seconden want dan ben ik mijn rijbewijs allang kwijt.
40 seconden = 2/3 minuut * 500 cc = 333 cc per dag = 3 dagen per liter.
Als je een beetje aan het racen bent zal het wat sneller gaan natuurlijk maar ik vind het te overzien.
Bovendien is de methanol niet noodzakelijk voor mijn doeleinde, met water alleen zal er al genoeg koeling en 'octaan verhoging' zijn. Dan wordt het natuurlijk alleen een kwestie van het peil van het tankje in de 'peiling' houden.
-
Orion
- Geregistreerd lid
Komt er geen melding op de SID / het dashboard wanneer je de originele tank gebruikt voor dit doeleind?Dilemma schreef:Dan wordt het natuurlijk alleen een kwestie van het peil van het tankje in de 'peiling' houden.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Tja, ik was van plan om een extra tankje te plaatsen en de watersproei tank te houden zoals ie is.
Misschien kom ik tot andere conclusies als ik met het nieuwe tankje bij de auto sta
Misschien kom ik tot andere conclusies als ik met het nieuwe tankje bij de auto sta
-
Thom
- Donateur

ik heb hier wel een inbouwinstructie van een originele waterinjectie van Saab. Staan ook alle onderdelen in, dat brengt je wellicht ook wel op gedachten. Ik heb zo'n systeem in mijn 99T8 gehad.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Meer info = beter 
Heb je het toevallig in digitale vorm?
Thanks,
G
edit: setje is inmiddels binnen, zal wel even frutten worden om de pomp en de tank ergens netjes weggewerkt te krijgen.
Heb je het toevallig in digitale vorm?
Thanks,
G
edit: setje is inmiddels binnen, zal wel even frutten worden om de pomp en de tank ergens netjes weggewerkt te krijgen.
-
shoppy
- Geregistreerd lid
Thom schreef:ik heb hier wel een inbouwinstructie van een originele waterinjectie van Saab. Staan ook alle onderdelen in, dat brengt je wellicht ook wel op gedachten. Ik heb zo'n systeem in mijn 99T8 gehad.
Heeft iemand een idee waarom Saab indertijd is gestopt hiermee?
-
AlexJ
- Donateur

Extra onderdelen betekent extra kosten, extra onderdelen betekent dat er meer kapot kan.
Daarnaast, het moet worden bijgevuld.
Kortom, allerlei zaken waar bijna niemand op zit te wachten.
Daarnaast, het moet worden bijgevuld.
Kortom, allerlei zaken waar bijna niemand op zit te wachten.
-
shoppy
- Geregistreerd lid
[]Had het ook iets te maken met de intercooler?
Of was die er ook al vóór die tijd?
Of was die er ook al vóór die tijd?
-
AlexJ
- Donateur

[]Geen idee, dit was het eerste wat in me op kwam 
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Waterdamp met methanol in de cylinders kan natuurlijk de smering wat negatief beïnvloeden, tijdens de opwarmfase heb je afhankelijk van kwaliteit van de zuigerveren en de speling tevens bypass langs de zuigers, dan komt er ook wat van dat spul in je carter. Net als met E85 moet je de kwaliteit van de olie nog beter in de gaten houden. Mogelijk krijg je wat sneller last van roestvorming aan de zuigerwanden en eventueel de zuigers en de zuigerveren of elders in een gietijzeren blok. Eigenlijk moet dat systeem pas ingeschakeld worden als de motor volledig is opgewarmd en alle toleranties op hun ideale waarden zitten. De verbranding is dan ook beter en het mengsels wordt volledig verbrand.
Mogelijk wordt de katalisator in de opwarmfase belast met wat restanten of komen ze in het carterventilatiesysteem, vroeger had je geen katalysator en de carterdampen werden gewoon op de buitenlucht afgevoerd.
Ruitenwisser vloeistof heeft een flinke ontvettende werking, anders kreeg je die insecten op je vooruit niet weg
Mogelijk wordt de katalisator in de opwarmfase belast met wat restanten of komen ze in het carterventilatiesysteem, vroeger had je geen katalysator en de carterdampen werden gewoon op de buitenlucht afgevoerd.
Ruitenwisser vloeistof heeft een flinke ontvettende werking, anders kreeg je die insecten op je vooruit niet weg
-
Orion
- Geregistreerd lid
Aangezien het systeem enkel inspuit wanneer er meer dan 90% van de maximale boost benut wordt denk ik dat dat geen issue is, de opwarmfase. Boost je meer dan 90% tijdens de opwarmfase, dan doen zich grotere nefaste invloeden voor dan wat water/alcoholdampen hoor.carlsson schreef:Waterdamp met methanol in de cylinders kan natuurlijk de smering wat negatief beïnvloeden, tijdens de opwarmfase heb je afhankelijk van kwaliteit van de zuigerveren en de speling tevens bypass langs de zuigers, dan komt er ook wat van dat spul in je carter.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
+1
Als je al loopt te trappen voordat je motor op temperatuur is verdien je sowieso eigenlijk al de "I'm the biggest ass of the world" trofee wat mij betreft
Als je al loopt te trappen voordat je motor op temperatuur is verdien je sowieso eigenlijk al de "I'm the biggest ass of the world" trofee wat mij betreft
-
AlexJ
- Donateur

Ja zeker weten. Als moet ik bekennen dat het vrij lastig is hoor.
Ik houd hem tijdens warm rijden altijd onder de 3000 toeren.
De eerste 2 minuten zelfs onder de 2000 toeren.
Maar soms gebeurt het toch dat ik ondanks het lage toerental de turbowijzer vol het rood in zie gaan...
Dat is dan weer het nadeel van zo'n kleine turbo met een 3" downpipe een een gevoelig gas pedaal...
Ik houd hem tijdens warm rijden altijd onder de 3000 toeren.
De eerste 2 minuten zelfs onder de 2000 toeren.
Maar soms gebeurt het toch dat ik ondanks het lage toerental de turbowijzer vol het rood in zie gaan...
Dat is dan weer het nadeel van zo'n kleine turbo met een 3" downpipe een een gevoelig gas pedaal...