APC van T5 naar T7. de cc moet het wel doen!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
AlexJ
Donateur
Donateur

Re: APC van T5 naar T7. de cc moet het wel doen!

Bericht door AlexJ » zo 01 dec, 2013 22:46

Bel nog ff voor je dat doet!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 05 dec, 2013 19:31

ik ben benieuwd naar Niels zijn bevindingen bij de garage en of uitlezen nog iets opleverde.
zal het ook wel niet zijn: maar de benzinedrukregelaar? even ruilen met een forummer uit de buurt?

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » vr 06 dec, 2013 11:46

Hi Alex,
kan ik zondag dan ff bij je langskomen? Weet niet wat je nog van plan was, maar volgens mij kunnen we alleen de mapsensor nog uitwisselen. Eventueel zoals Rein zei de benzionedrukregelaar. Weet alleen niet of dat veel werk is, anders ga ik volgend weekend met schaamte naar de dealer.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 06 dec, 2013 12:30

die fpr fuel pressure regulator zit onder de deliveryslang in je injectierail: 5 minuten werk. er drupt wel enige benzine uit. nodig torx 25
maar starten is daarna geen probleem.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 06 dec, 2013 15:08

Ik heb een 3 bar map dus wisselen wordt lastig...
Wordt het niet eens tijd om een kabel in je auto te leggen zodat er mbv t5suite gelogd kan worden? Dit verteld je veel meer dan de dealer kan uitlezen en is een stuk goedkoper. 30-60 minuten werk en klaar is Niels. Ik wil wel helpen maar dit weekend wordt lastig. Je hebt zelf een combiadapter toch? Dan moet je een heel eind kunnen komen! :)

Ik denk nl. dat het niet je map of fpr is... Maar, rondje rijden met logging geeft direct dit inzicht!

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » vr 06 dec, 2013 15:33

Volgens mij kan je wel omhoog uitwisselen, maar niet omlaag met map-sensor.
Als jij eens een handleiding (waarvan ik uitga dat je die hebt) naar mij mailt hoe ik die kabel in mijn auto leg, dan ga ik dit weekend wel zonder jou solderen. Omdat jij weer per se liever tijd doorbrengt met vrouw en kind 8) Dan een collega SAAB rijder te assisteren :lol:

Heb zelf een combiadapter. fpr mzou nog wel een beetje kunnen, want ik heb dus geen vooruitgang tot 3200 toeren... Misschien dat het er dus wel mee te maken heeft...

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 06 dec, 2013 15:57

Controleer je vacuumslang naar de fpr anders ff! En, handleiding heb ik, mail ik door. Als ik vergeet help me maar herinneren!

Vrouw, kind en Sint hè! :mrgreen:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 06 dec, 2013 16:28

ik denk ook niet dat het de fpr of map is maar meer om het uit te sluiten. dat uitlezen zou mooi zijn natuurlijk, maar dat gaat je ook niet alles brengen.

die mapsensor kun je wel melden in de t5 suite. ik weet niet wat er gebeurt als je het niet doet: waarschijnlijk niets!

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 06 dec, 2013 16:58

Map sensors is zonder aanpassing tune niet mogelijk. Meetbereik is anders maar voltagebereik gelijk.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 06 dec, 2013 18:49

weer wat geleerd:)

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » zo 08 dec, 2013 18:32

Ik denk dat het de vacuumpomp is. Die zekering lag eruit, gelijktijdig met die van de APC. Zie afbeelding hieronder. Zekering 4 (uit nood een 30 in de afbeelding hieronder, moet 10 zijn), lag eruit, tezamen met zekering 13 (uit nood een 20 in de afbeelding hieronder, moet een 7,5 zijn).
Dus ik denk dat ik de dealer een nieuwe vacuumpomp erin laat zetten. Ik zou het anders ook niet weten. Het zou wel logisch zijn als die stuk is, dat verklaart traag op gang komen tot 3200 toeren, geen APC druk aansturing en het niet krijgen van volledige turbodruk volgens mij... Als het anders is, hoor ik het graag ;)

Afbeelding

Kan iemand mij ook vertellen of die "vacuumpomp", wat anders is dan een "benzinepomp" (zie afbeelding hieronder)? Want de benzinepomp vervangen is een erg dure grap, herinner ik mij van vorig jaar nog...

Afbeelding

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 09 dec, 2013 9:19

ik wist niet dat jij een vacuümpomp had een ook niet wat het verband is met je apc / ecu aansturing.
die vacuümpomp bij jou hoort dan aan de kleppendekselkant te zitten lijkt me en wordt aangedreven door
de nokkenas denk ik.
bij mijn diesel heb ik 1 van een sloper geplaatst: vectra en zafira en nog een paar opels hebben dezelfde pomp
voor 25 euro klaar. neem gelijk de boutjes mee, die willen wel eens vast zitten.
10 minuten werk voor je.

wat een raadselachtig verhaal ondertussen. wel mooi voor het forum maar niet voor jou.

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » ma 09 dec, 2013 9:53

Niels heeft dat zo nie zitten dat gaat niet bij een 9-3:) hij heeft een vacuum pomp links onder voor het wiel zitten;)

Bij een 9-5 automaat bijv word hij door de nokkenas aangedreven

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » ma 09 dec, 2013 10:51

Ah, goed te horen dat er dus echt een vacuumpomp zit. Want als ik google op vacuumpomp 9-3 dan krijg ik iedere keer die benzinepomp terug. En die is net vervangen ;)
Maar goed, die vacuumpomp regelt mijn remkracht? Of heb ik het mis? Want in dat geval snap ik dat die de Cruise Control wel tegen houdt, maar niet de turbodruk.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 09 dec, 2013 17:48

ik dacht dat bij een viggen op de zijkant nokkenas een vacuümpomp zit.
bij automaat en wellicht andere uitvoeringen idd op aangeduide plek (heb er zelf ook 1)

maar die doet alleen de remkracht: maar als die de cc verknald of anderszins een storing veroorzaakt..
je kunt hem volgens mij gewoon afkoppelen en dan werkt alles: wel even checken voor je gaat knallen!

dan kun je uitsluiten dat dat de storende factor is.

Plaats reactie