T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 27 jul, 2009 18:52

De laptop kan er weer af na het aanpassen van de ECU software. Het is een tabel in de ECU die je aanpast zodat er andere / extra waarden komen.

Dit was mijn eerste poging, er staan nog wat nutteloze dingen tussen (km/u is de abs sensor die de rotatie snelheid meet, gear geeft 85 zo lang je stilstaat, rijdend werkt het wel goed.)

mAir en mReq zijn wel leuk. Dat is de gevraagde (mReq) en geleverde (mAir) luchtmassa. Wijkt dat sterk af kun je bottlenecks zoeken.

Turbodruk was ik vergeten er tussen te zetten :oops:

Ik pronk uiteraard wel met andermans veren, nogmaals chapeau Dilemma!

erwin van holten
Geregistreerd lid

Bericht door erwin van holten » ma 27 jul, 2009 21:07

mm dat is wel gaaf wat additionele info op je SID. Heb je er tenminste nog wat aan.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 28 jul, 2009 11:13

Heeyz geinteresseerden, boeren en buitenlui!

Ik ben op zoek naar een win98 laptopje met LPT aansluiting en liefst ook USB (maar dat is geen halszaak).

Is er nog iemand die zo'n ding in een oude schoenendoos heeft liggen?

Mijn dank zou groot zijn!

Gr.IJns

cornekev
Geregistreerd lid

Bericht door cornekev » di 28 jul, 2009 12:31

hey G-ice je kan mss eens proberen bij pc discounter valkenswaard, als niemand van de forumleden je kan helpen.

baas9000
Geregistreerd lid

Bericht door baas9000 » di 28 jul, 2009 22:12

hier ongeveer zelfde verhaal,

heb de originele 1x kunnen inlezen van mijn reserve ecu,

wou toen de 185pk versie flashen, maar teller wil maar niet starten.

programma crasht opzich niet.

toen ik erna nog eens op download from ecu klikte wil hier ook de teller niet meer starten.

heb wel nog geen 120ohm over de pinnetje geplaatst.
morgen is zoeken en hopelijk ligt het daar aan.

wel raar dat die het 1 keer deed

Vyv schreef:Ik denk dat ik ook een T5 connector te pakken heb. Hij kwam wel uit een 9-3, wellicht een vroege?

Maar het avontuur is jammer genoeg voortijdig gestopt :cry:

Eerst dacht ik dat het aan mijn Vista laptop lag. Dus ik heb het ook geprobeerd op een oude XP machine die op zolder stond. Beide geen succes.

Wat heb ik gedaan:
Actions > Flash binary file to ECU

In eerste instantie gebeurd er 10 sec niks. Krijgt de melding dat T7Suite niet meer reageert. Toch gaat de rode led van de CAN-USB dongle een paar seconden branden en wordt T7Suite weer actief. Maar verders gebeurd er niks.

Nog een keer Actions > Flash binary file to ECU, nu krijg ik de mogelijkheid om een bin te selecteren die voor het flashen gebruikt dient te worden. Ik selecteer een bin file en krijg volgende pop-up:

Afbeelding

Het tellerke blijft op 0,0 staan. Er gaan geen ledjes branden op de CAN-USB dongle (geen communicatie?). Na minuten wachten blijft de teller op nul. Als ik cancel kies in het pop-up scherm, dan blijven de ECU interaction items ghosted (grijs).

T7Suite moet opnieuw gestart worden om bovenstaande acties te kunnen herhalen. Zonder succes uiteindelijk :cry:

PS.
Uitlezen van de ECU lukt ook niet meer. Heb ik de ECU om zeep geholpen?

Nog een paar minor bugs in software, misschien interessant voor Dilemma:
* De tooltip teksten in het settings menu maken nog vermelding van T5Suite.
* De verschillende pop-up´s zijn erg dominant, ook als je overschakelt naar andere software blijft de pop-up on top. (MDI parent goed zetten?)

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 29 jul, 2009 9:47

Ik denk dat het een combinatie is van. hoe verser het besturingssysteem en hoe minder "overige drivers" er geinstalleerd zijn hoe beter het gaat.

XP ging lekker, vista niet heb ik bij Maarten en mij gezien.

Er zijn veel mensen overgestapt op solderen / BDM interface omdat can/usb niet lekker werkt op hun PC. Ik ben ongeveer de enige niet BDM-er heb ik gezien :lol:

Gr.IJnS

Keesje
Geregistreerd lid

Bericht door Keesje » wo 29 jul, 2009 12:18

Ik doe het ook met een BDM interface en een kolengestookte WIN98 laptop.
Een knutsel T7 ECU kocht ik via Ebay van een sloperij in Engeland, op verzoek deed hij de connector erbij. Een 13.8 V voeding had ik nog liggen en soldeerpennetjes kosten ook bijna niks.
Zo was ik voor iets van 75 Euro helemaal klaar! lachen toch?

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » do 30 jul, 2009 19:08

het is allemaal tof

tot de motor te arm draait en kapot gaat ...

of een gat in de zuiger brand...

en dan is het sonde ... en :evil:

een breedband lambda sonde kan dit gemakkelijk voorkomen...

:roll: :wink:

Keesje
Geregistreerd lid

Bericht door Keesje » do 30 jul, 2009 19:19

???? waar gaat dit over ????

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » do 30 jul, 2009 19:22

kijk eens aan. Ene gijs wil het voor 150 euro voor je fixen..

http://link.marktplaats.nl/268222720

gijs = G-ice?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 30 jul, 2009 19:29

Da's een correcte observatie!

G-ice = Gijs = GrIJnS = GaIJeS

Fijn zo'n oerhollandse naam waar leuke fratsen mee uit te halen zijn!

Maar dat zijn wel originele ECUtjes met originele Saab software, geen getunede jongens. Maar zeg nou zelf, van 150 naar 185 PKtjes met een originele ECU is ook al een leuke stap vooruit!

Mocht je interesse hebben, er is vast wel een SF prijsje te verzinnen! :wink:

Gr.IJnS

p.s. je was wel laat met observeren, ene T.Elraam uit E. NB. (nog nét niet de topic starter) had dit na een uur al in de smiezen!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 30 jul, 2009 23:25

Volgens het lijstje van Meester Maarten zou ik

Texh Exhaust.T_Calc 15759722 temperatuur uitlaatgas

in kunnen voeren zodat mijn uitlaat temp op de SID kan worden weergegeven. Helaas is "Exhaust.T_Calc" niet aanwezig in mijn tabel.

Tevens kloppen mijn NM's en PK's niet tov de werkelijkheid.

Is er een mogelijkheid om de tabellen in mijn bin aan te passen zodat de uitlaatgast temp wel meegenomen word en ik correcte NM's en PK's krijg?

(liefst in Jip en Janneke taal)

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 30 jul, 2009 23:54

Als ik via T7 suite de bin van mij en maarten "compare" krijg ik interessante getallen, vaak van boven de 100 (procent / koeien?) in difference het ziet er dus uit dat de map van Maarten (N) en de map van mij (M) aardig verschillen.

De wil om het te snappen is groot, maar de kennis laat me in de steek. Was ik maar slim :?

Ik geef het voor vanavond weer even op. Hopelijk droom ik nuttige dingen straks!
Dilemma schreef:[]Ik denk dat je een bin hebt waarbij de koppel/luchtmassa ietwat uit calibratie is getrokken. Vergelijk die maar eens met die van Maarten.
Ow, p.s. mijn knock is tot op heden 6x op 1, 5x op 2, 3x op 3, 3x op 4. (in een week) en jullie? En ja, ik weet dat de knock gevoeligheid in te stellen is en nee, ik heb geen idee hoe (on)gevoellig deze staat...

---

Net ook ff mijn ECU geflasht met andere SID info. Turbodruk ( Pdif ECMStat.P_Diff 15762936 turbodruk ) staat er nu ook in. Stationair -600 wat heb jij Maarten?

Bij licht intrappen ging ie richting 0. gezien de tijd nu (00:17) vond ik dit al op het randje. Ik denk dat de buren even in bed hebben liggen zuchten :oops:

Morgen op weg naar een lamme vrijdag "werkdag" ff iets minder gedoseerd intrappen.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 31 jul, 2009 5:52

Exhaust.T_Calc komt niet in elke bin voor. Dat is onder andere de reden dat ik de maps van mijn '00 stage 3 overgezet heb op de bin van een '02 9-5 Aero. Dan heb ik Exhaust.T_Calc ineens wel. In de '00 software kan ik de uitslag van de naald van de turbometer niet aanpassen, in de '02 kan dat bijvoorbeeld wel. Er zit nogal wat verschil tussen de diverse jaargangen van de 9-5 software. Het is een mooie klus voor G-ice om de verschillen tussen 9-3 jaargangen in kaart te brengen. :wink:

Ik weet niet waar Trionic de gegevens allemaal vandaan haalt om Meng (Nm) en Peng (pk) te berekenen. De opzettelijk verkeerde calibratie van TorqueCal.m_AirTorqMap zou een reden van je te lage weergave kunnen zijn zoals Dilemma al aangeeft.
Mijn TorqueCal.m_AirTorqMap klopt echter ook van geen kanten. Dit is gedaan om de TCM te misleiden. De TCM stuurt namelijk bij een 4 bak 9-5 Aero een signaal met een koppelbegrenzing van 330Nm waar Trionic braaf naar luistert. Ongeacht de begrenzers en luchtmassawaarden zal een automaat normaalgesproken nooit meer dan 330Nm koppel leveren. TorqueCal.m_AirTorqMap is de referentie voor de TCM. Als je echter opzettelijk de map verkeerd invult kan je de TCM om de tuin leiden. In mijn software zie je 1160mg/c staan in de kolom voor 320Nm. Je weet dat je de luchtmassa per verbanding ongeveer door 3,1 moet delen om een indicatie van het koppel te krijgen. 1160 gedeeld door 3,1 is echter ruim 370Nm. Bij 1160mg/c wordt er nu niet ingegrepen omdat het systeem denkt dat er 320Nm koppel gegenereerd wordt terwijl dat in werkelijkheid 370Nm is. Op deze manier kan het alles overrulende begrenzingssignaal van de TCM omzeild worden.
Het uiteindelijke antwoord op de vraag waarom jouw SAAB een grotere afwijking op de SID geeft terwijl bij ons beiden TorqueCal.m_AirTorqMap 'verkeerd' gecalibreerd is moet ik je echter schuldig blijven. Hopelijk kunnen personen die écht verstand van zaken hebben hier wat meer duidelijkheid in brengen.

Als je geen idee hebt hoe de pingelgevoeligheid van je ECU staat ingesteld kan je KnockDetCal.RefFactorMap vergelijken met de standaard 9-3 LPT bin. De verschillen worden dan meteen zichtbaar. De functie van deze map heeft 93-SS-ARC in een ander topic uitgelegd.

Pdif is het verschil tussen Pinl (druk in inlaat) en Pair (druk buitenlucht). -/-600 is bij stationair toerental een redelijk normale waarde voor Pdif, er is immers onderdruk in het inlaatspruitstuk.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 31 jul, 2009 10:01

1e 2e 3e versnelling piekt ie op 1.4 bar, 4e en 5e op 1.2 bar.

missfire loopt aardig op, iedere keer als ik het gas los laat krijg ik er een paar bij. Die gaat er dus snel weer uit, frustratieteller is dat!

T.Elraam, tot morgen! :twisted:

Plaats reactie