BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!
-
Dave
- Geregistreerd lid
Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!
Voor de Belgen is er nog een heel belangrijk nadeel: deze brandstof is niet (commercieel) te vinden. Anders zou ik de LPG installatie er snel uitgooien.
-
Bezemwagen
- Geregistreerd lid
Om me er zonder kennis van zaken toch nog maar ff tussen te mengen.
@ Evo: je legt hier een aantal belangrijke punten neer die voor jou geldig zijn maar niet voor iedereen. Niet iedereen wil zijn blokje opboren zodat er in plaats van zuigers emmers in moeten om er een 2.5 ltr blok van te maken.
Het tunen is hier erg laagdrempelig geworden waardoor de indruk kan ontstaan dat er geen risico's aan zitten. Als iedereen het doet dan zal het wel niet zo risicovol zijn... Vanuit de tuners hoor je uiteraard de successen. Ik kan me van Dilemma een waarschuwing in het water methanol topic herinneren maar dat is het wel. Kan ook aan mijn geheugen liggen natuurlijk.
Maar het gaat natuurlijk ook al lang goed. Het zal dus, aangetoond door de praktijk, wel goed in elkaar zitten. Ik kan me hier geen motorische drama's herinneren die door tuning zijn ontstaan. Zo beroerd zal het dus ook niet zijn. Ik heb zelf het idee dat er met veel kennis van zaken wordt gewerkt en ook veel wordt gemeten door de deskundigen.
En het blijft hier ook een tuning forum, oversteken op eigen risico.
@ Evo: je legt hier een aantal belangrijke punten neer die voor jou geldig zijn maar niet voor iedereen. Niet iedereen wil zijn blokje opboren zodat er in plaats van zuigers emmers in moeten om er een 2.5 ltr blok van te maken.
Het tunen is hier erg laagdrempelig geworden waardoor de indruk kan ontstaan dat er geen risico's aan zitten. Als iedereen het doet dan zal het wel niet zo risicovol zijn... Vanuit de tuners hoor je uiteraard de successen. Ik kan me van Dilemma een waarschuwing in het water methanol topic herinneren maar dat is het wel. Kan ook aan mijn geheugen liggen natuurlijk.
Maar het gaat natuurlijk ook al lang goed. Het zal dus, aangetoond door de praktijk, wel goed in elkaar zitten. Ik kan me hier geen motorische drama's herinneren die door tuning zijn ontstaan. Zo beroerd zal het dus ook niet zijn. Ik heb zelf het idee dat er met veel kennis van zaken wordt gewerkt en ook veel wordt gemeten door de deskundigen.
En het blijft hier ook een tuning forum, oversteken op eigen risico.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
In dit geval meer "ontsteken op eigen risico" denk ikBezemwagen schreef:oversteken op eigen risico
-
evo
- Donateur (2x)

Hola,Bezemwagen schreef: @ Evo: je legt hier een aantal belangrijke punten neer die voor jou geldig zijn maar niet voor iedereen. Niet iedereen wil zijn blokje opboren zodat er in plaats van zuigers emmers in moeten om er een 2.5 ltr blok van te maken.![]()
Wellicht dat we onderscheid moeten maken tussen BioPower conversie en het tunen op BioPower?
Gezien de geringe wijzigingen die nodig zijn om een T7 naar BioPower te converteren. Eigenlijk is hier een software update met frisse bougies voldoende zie bijvoorbeeld: http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=72" onclick="window.open(this.href);return false; (tja, wel de daad bij het woord voegen...) Denk ik dat BioPower rijden voor iedereen is weggelegd en slechts een keus behoeft.
Wat betreft tunen op BioPower... Hiervoor geld zo'n beetje hetzelfde als bij tunen in het algemeen (alleen dat E85 zich hier wellicht beter voor leent dan 98, gezien de minder ingrijpende aanpassingen om tot hetzelfde vermogen te komen, ff doorklikken in die Maptun link...
1. Lagere vermogens, veel bang for your bucks, relatief ongevaarlijk en probleemloos.
2. Wil je meer, tja dan wordt snel complexer en navenant duurder. Heeft eigenlijk niets in het specifiek met E85 te maken...
-
eddracket
- Geregistreerd lid
Net terug van de meeting in roosendaal, daar kan je dus ook E85 tanken! Ik dacht laten we dat maar eens doen vermits
mijn 9-5 op een biopower binnetje loopt. Het is ook eentje van 2006 het jaar waar de 9-5 volgens mij ook in biopowerversie
werd uitgebracht.
Starten op de E85 resultaat A=51% kan kloppen er zat nog wel wat benzine in de tank! Ik moet zeggen het slaagt precies allemaal
wat tegen, het extra vermogen daar merk ik niet veel van integendeel ik vind hem precies trager dan op benzine. De motor
draait wel smoother dan op benzine.
Ligt het aan mijn eisen die stelde aan de bio of is er sofware matig iets niet helemaal juist wie zal het zeggen? Mijn voorkeur
gaat toch terug naar benzine op deze moment!
mijn 9-5 op een biopower binnetje loopt. Het is ook eentje van 2006 het jaar waar de 9-5 volgens mij ook in biopowerversie
werd uitgebracht.
Starten op de E85 resultaat A=51% kan kloppen er zat nog wel wat benzine in de tank! Ik moet zeggen het slaagt precies allemaal
wat tegen, het extra vermogen daar merk ik niet veel van integendeel ik vind hem precies trager dan op benzine. De motor
draait wel smoother dan op benzine.
Ligt het aan mijn eisen die stelde aan de bio of is er sofware matig iets niet helemaal juist wie zal het zeggen? Mijn voorkeur
gaat toch terug naar benzine op deze moment!
-
evo
- Donateur (2x)

Wat voor bin rij je? Wat voor wagen... beetje weinig info zo...
De standaard injectoren (bruine) zijn bij 85% Ethanol goed voor maar 220/230pk... Voor vermogen op E85 moet je al snel naar grotere injectoren (en wellicht pomp).
De extra winst zit 'em bij E85 vooral is het vroeger en met meer laaddruk kunnen ontsteken zonder pingel... Dat is de reden waarom je er meer vermogen op E85 uit kunt halen dan op 98 oid... Maar als je injectoren te klein zijn, of je software daar maar beperkt gebruik van maakt...
De standaard injectoren (bruine) zijn bij 85% Ethanol goed voor maar 220/230pk... Voor vermogen op E85 moet je al snel naar grotere injectoren (en wellicht pomp).
De extra winst zit 'em bij E85 vooral is het vroeger en met meer laaddruk kunnen ontsteken zonder pingel... Dat is de reden waarom je er meer vermogen op E85 uit kunt halen dan op 98 oid... Maar als je injectoren te klein zijn, of je software daar maar beperkt gebruik van maakt...
-
Bezemwagen
- Geregistreerd lid
Hoi Evo,
Wanneer is de brandstof pomp toe aan vervanging/upgrade bij 630cc Siemens Deka injectors? Is daar een " rule of thumb" voor, hoeveel PK-tjes oid?
Wanneer is de brandstof pomp toe aan vervanging/upgrade bij 630cc Siemens Deka injectors? Is daar een " rule of thumb" voor, hoeveel PK-tjes oid?
-
eddracket
- Geregistreerd lid
[quote="evo"]Wat voor bin rij je? Wat voor wagen... beetje weinig info zo...
Ik rij een 9-5 van 2006 op de bin van J.K.Nilsson-9-5 B205E 07-08 BIOPOWER EU EU0AF01C.46T ST1. Deze zou
190pk moeten leveren op E85 maar ik heb het gevoel dat hij op benzine veel meer levert dan op E85. Voor mij moet
het ook niet harder gaan dan 220pk
Ik rij een 9-5 van 2006 op de bin van J.K.Nilsson-9-5 B205E 07-08 BIOPOWER EU EU0AF01C.46T ST1. Deze zou
190pk moeten leveren op E85 maar ik heb het gevoel dat hij op benzine veel meer levert dan op E85. Voor mij moet
-
(R)ed
- Lid van verdienste
@Eddracket, Het is wel gelukt? Maar valt dus tegen op Bio?
Jammer.....
Gr,
(R)Ed
Jammer.....
Gr,
(R)Ed
-
Bezemwagen
- Geregistreerd lid
Hoe verhoudt de prijs van E85 zich aan de pomp vergeleken met Euro 95? Is daar een vaste bandbreedte of valt de prijsstijging mee vergeleken met die van normale benzines?
Het zou een extra excuus zijn het thuisfront te overtuigen van de noodzaak nieuwe, grotere, injectoren te kopen
Het zou een extra excuus zijn het thuisfront te overtuigen van de noodzaak nieuwe, grotere, injectoren te kopen
-
evo
- Donateur (2x)

Ik denk dat op E85 300pk met de oude brandstof pomp goed haalbaar is. Kijk anders even naar wat de pro-tuners voorschijven. M@tun gaat zelfs op E85 tot 315pk met de originele pomp... moet 't wel een verse zijn, lijkt mijBezemwagen schreef:Hoi Evo,
Wanneer is de brandstof pomp toe aan vervanging/upgrade bij 630cc Siemens Deka injectors? Is daar een " rule of thumb" voor?
Ah, die ken ik niet. Probeer er anders eens een van Mackan (of kijk wat er anders is), die zijn mij (icm de B235R, maar hij heeft er ook voor 2 liters) tot nu toe goed bevallen!eddracket schreef: Ik rij een 9-5 van 2006 op de bin van J.K.Nilsson-9-5 B205E 07-08 BIOPOWER EU EU0AF01C.46T ST1. Deze zou
-
eddracket
- Geregistreerd lid
@ Red
Jaja het is gelukt, hij rijdt goed behalve dat het turbo effect verdwenen lijkt, starten doet hij ook als een zonnetje.
@ Evo
Verdorie heb ik net de lawicle terug bezorgd aan de echte eigenaar
Jaja het is gelukt, hij rijdt goed behalve dat het turbo effect verdwenen lijkt, starten doet hij ook als een zonnetje.
@ Evo
Verdorie heb ik net de lawicle terug bezorgd aan de echte eigenaar
-
AR
- Donateur (2x)

Ook ik rijd me een licht aangepaste BIN van Mackan, rijd vooralsnog (zit nog in testfase, einde van de week als het goed is deka's erin) met een tank vol E85 prima.
Heb er geen 100% verstand van, maar de basis is prima.
Gr Arco
Heb er geen 100% verstand van, maar de basis is prima.
Gr Arco
-
evo
- Donateur (2x)

Het "turbo" effect... klinkt een beetje als Hir5ch vs M@ptun idee/gevoel. Beide zijn snel(ler), alleen laat de een 't vloeiender inkomen dan de ander. Is een beetje smaak (misschien wel kunde?) afhankelijk.eddracket schreef:@ Red
Het heerlijke van mijn 9-5 op E85 is dat ie soepel is maar als 't er op aan komt (whenever that may be...) hij eraan blijft sleuren. Mijn 9-3 (op LPG) heb ik heel anders getuned. DIe geeft je echt zo'n schop in je rug. Veel minder geciviliseerd maar lijkt meteen harder te gaan... al dat is niet zo...
Heb zojuist mijn "8 cilinder" 9-3 naar huis gereden... 4 in het vooronder en 4 in de achterbak. De laatse 4 vers van het revisie bedrijf.
De kop (met de hardste zittingen die er te krijgen zijn) lag overigens op de achterbank
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Op www,autobild.de zijn weer wat E10 feiten verzameld, geldt uiteraard in overtreffende trap voor E85.
1/ Tast naast kunststof ook aluminium delen aan een in het brandstof systeem.
2/ Heeft slechtere bewaar capaciteiten, dus nooit een met E10 bereden en/of afgetankte auto op lange winter/zomer stalling zetten
Hoewel je een auto met een aangepast motermanagement op E85 kunt laten rijden, blijven zonder het brandstofsysteem geheel na te lopen op de gebruikte materialen, want dat blijft een risico door de agressieve elementen in Bio-Ethanol.
1/ Tast naast kunststof ook aluminium delen aan een in het brandstof systeem.
2/ Heeft slechtere bewaar capaciteiten, dus nooit een met E10 bereden en/of afgetankte auto op lange winter/zomer stalling zetten
Hoewel je een auto met een aangepast motermanagement op E85 kunt laten rijden, blijven zonder het brandstofsysteem geheel na te lopen op de gebruikte materialen, want dat blijft een risico door de agressieve elementen in Bio-Ethanol.