T7 ECU Tuning
-
Keesje
- Geregistreerd lid
-
inactief
- Geregistreerd lid
Halloooow,
van welk computer apparaat dien ik die "female RS232" af te knippen?
(edit 1: ik zie dat de op die "elm scannertjes" zitten... maar of ik die daarvoor aan gort ga knippen...)
Ik heb m'n oude stekker zooi doos omgekiept en kon er zo snel dus mooi geen vinden. Het hielp denk ik ook niet dat bijna alles wat ik bewaard heb mac zooi is.
Ik heb trouwens de T7 connector uitgezocht, voor wie het makkelijk vind, bijgaand de kabelkleur:
pin 1: groen/zwart
pin 23: rood
pin 43: blauw/rood
pin 25: zwart
pin 47: zwart
pin 22: zwart
pin 19: wit (in dikke zwarte kabel)
pin 66: lichtgroen (in dikke zwarte kabel)
edit 2: inmiddels can/usb stekker voorzien van weerstand en weer dicht geklikt. (hij ging makkelijk open, maar de printplaat wou er niet uit. Van achter een schroevendraaiertje eronder hielp)
Nu dan maar de voeding aan de T7 stekker maken...
van welk computer apparaat dien ik die "female RS232" af te knippen?
(edit 1: ik zie dat de op die "elm scannertjes" zitten... maar of ik die daarvoor aan gort ga knippen...)
Ik heb m'n oude stekker zooi doos omgekiept en kon er zo snel dus mooi geen vinden. Het hielp denk ik ook niet dat bijna alles wat ik bewaard heb mac zooi is.
Ik heb trouwens de T7 connector uitgezocht, voor wie het makkelijk vind, bijgaand de kabelkleur:
pin 1: groen/zwart
pin 23: rood
pin 43: blauw/rood
pin 25: zwart
pin 47: zwart
pin 22: zwart
pin 19: wit (in dikke zwarte kabel)
pin 66: lichtgroen (in dikke zwarte kabel)
edit 2: inmiddels can/usb stekker voorzien van weerstand en weer dicht geklikt. (hij ging makkelijk open, maar de printplaat wou er niet uit. Van achter een schroevendraaiertje eronder hielp)
Nu dan maar de voeding aan de T7 stekker maken...
-
inactief
- Geregistreerd lid
vandaag dus onze vriendelijke vrienden "automatiseerders" gespamd en vandaag had ik 'm te pakken, m'n stekker! Alles aan elkaar gesoldeerd en canusb en T7 (+ andere benodigde) software geinstalleerd, en...
nix
Toen een vette herstart van m'n mac (windows partitie gemaakt voor dittum) en nog steeds nix...
Testprogramma van canusb gedraaid en die deed het (thanx voor de tip vyv).
Daarna nogmaals geprobeerd mijn spare ecu uit te lezen...
YATA!
Hij doet het, hij is ingeladen in T7 suite, en... ik snap er nix van!
Wanneer kom ik op bezoek Maarten
Nu ff proberen of ik dit zelfde bestand ook weer terug kan flashen naar m'n spare ecu.
Een paar dagen geleden ook mezelf ff aangemeld op het forum, maar helaas, de admin wil me nog niet accepteren
nix
Toen een vette herstart van m'n mac (windows partitie gemaakt voor dittum) en nog steeds nix...
Testprogramma van canusb gedraaid en die deed het (thanx voor de tip vyv).
Daarna nogmaals geprobeerd mijn spare ecu uit te lezen...
YATA!
Hij doet het, hij is ingeladen in T7 suite, en... ik snap er nix van!
Wanneer kom ik op bezoek Maarten
Nu ff proberen of ik dit zelfde bestand ook weer terug kan flashen naar m'n spare ecu.
Een paar dagen geleden ook mezelf ff aangemeld op het forum, maar helaas, de admin wil me nog niet accepteren
-
a85
- Geregistreerd lid
Mooi man, de volgende grote stap is het flashen.
En de hele grote stap is het allemaal begrijpen!
De t7 documentation is een heel goed begin.
http://trionic.mobixs.eu/T7/Trionic%207.pdf
Ben zelf bezig on de knock waardes in oude software te krijgen, ben er nog niet helemaal uit hoe dat werkt :S
Ik zie alleen voorbeelden met de nieuwere software.
En de hele grote stap is het allemaal begrijpen!
De t7 documentation is een heel goed begin.
http://trionic.mobixs.eu/T7/Trionic%207.pdf
Ben zelf bezig on de knock waardes in oude software te krijgen, ben er nog niet helemaal uit hoe dat werkt :S
Ik zie alleen voorbeelden met de nieuwere software.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Vette shit, inmiddels ook de ecu geflasht met de software die ik er eerder af heb getrokken.
Binnen 2 minuten was ie geflasht!
(eerst hield T7 suite er 3x mee op nadat hij wou beginnen met schrijven, opnieuw opgestart en na 3x deed hij het).
Volgende stap is mijn stage 4 software van mijn "echte" ECU af trekken en kijken of ik die naar deze reserve ECU kan flashen. Documentatie heb ik gelezen, snap er weinig van!
Heb je toevallig zin om zondag as samen te prullen?
Binnen 2 minuten was ie geflasht!
(eerst hield T7 suite er 3x mee op nadat hij wou beginnen met schrijven, opnieuw opgestart en na 3x deed hij het).
Volgende stap is mijn stage 4 software van mijn "echte" ECU af trekken en kijken of ik die naar deze reserve ECU kan flashen. Documentatie heb ik gelezen, snap er weinig van!
Heb je toevallig zin om zondag as samen te prullen?
-
Maarten
- Lid van verdienste
-
inactief
- Geregistreerd lid
-
a85
- Geregistreerd lid
Zaterdag en zondag komen mij niet goed uit, maar het zou wel leuk zijn om allemaal bij elkaar te komen. Vooral om van elkaar te leren. 
Kan zijn dat je maptun software heel erg bewerkt is, en dat de symbol tables verwijdert zijn (dit verteld t7 suite waar bepaalde gegevens staan). Dan is de software moeilijker te lezen. En dan moet je met de hand flink wat terug zetten.
De file uploaden naar ecu project is misschien ook niet een goed idee meer.. Ze worden de laatste tijd proactief verwijderd.
Kan zijn dat je maptun software heel erg bewerkt is, en dat de symbol tables verwijdert zijn (dit verteld t7 suite waar bepaalde gegevens staan). Dan is de software moeilijker te lezen. En dan moet je met de hand flink wat terug zetten.
De file uploaden naar ecu project is misschien ook niet een goed idee meer.. Ze worden de laatste tijd proactief verwijderd.
-
Maarten
- Lid van verdienste
-
inactief
- Geregistreerd lid
Deze Kikker-Jan is weer een stapje verder gekomen!
Ik heb mijn software van de originele ECU af geplukt, opgeslagen op de harde schijf, ingeladen in T7 suite, een andere ECU aan de mac gehangen en de software op "test ECU" gezet.
De test ECU zit nu in de Saabrio en hij start, dus ik zal iets goed gedaan hebben
Problemen die ik ben tegengekomen:
- De can/usb heeft vaak problemen met flashen.
Het is me tot op heden alleen gelukt om ingeladen software (in T7 suite) op de ECU te zetten. File selecteren om te flashen pikt T7 suite (bij mij) niet.
- Wederom heb ik bij het proberen te flashen diverse keren van windows mogen vernemen dat T7 suite afgesloten diende te worden.
- Als je wil flashen en hij lijkt niet te reageren (verbonden met canusb maar helaas begint het balkje na een minuut nog niet te lopen) kun je op cancel klikken. Echter T7 suite sluit niet alle processen af. Je moet dan het programma afsluiten om weer alle download / upload functies te krijgen.
Ondanks deze kleine te verbeteren puntjes ben ik tot op heden uitermate gelukkig met de basis functies die ik tot op heden gebruikt heb (meer snap ik nog niet).
Dilemma, je bent mijn held!
Ik heb mijn software van de originele ECU af geplukt, opgeslagen op de harde schijf, ingeladen in T7 suite, een andere ECU aan de mac gehangen en de software op "test ECU" gezet.
De test ECU zit nu in de Saabrio en hij start, dus ik zal iets goed gedaan hebben
Problemen die ik ben tegengekomen:
- De can/usb heeft vaak problemen met flashen.
Het is me tot op heden alleen gelukt om ingeladen software (in T7 suite) op de ECU te zetten. File selecteren om te flashen pikt T7 suite (bij mij) niet.
- Wederom heb ik bij het proberen te flashen diverse keren van windows mogen vernemen dat T7 suite afgesloten diende te worden.
- Als je wil flashen en hij lijkt niet te reageren (verbonden met canusb maar helaas begint het balkje na een minuut nog niet te lopen) kun je op cancel klikken. Echter T7 suite sluit niet alle processen af. Je moet dan het programma afsluiten om weer alle download / upload functies te krijgen.
Ondanks deze kleine te verbeteren puntjes ben ik tot op heden uitermate gelukkig met de basis functies die ik tot op heden gebruikt heb (meer snap ik nog niet).
Dilemma, je bent mijn held!
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
-
inactief
- Geregistreerd lid
Hey D,
T7 Suite werkt perfect, ik gebruik gewoon "van bin file flashen" niet!
Ik zit nu bij Maarten. Leuk dat hij zo cool is om zijn kennis te delen. Vooral SID info vind ik een super functie. Hebben we samen al veel lol om gehad!
Om echt te gaan tunen heb ik gezien dat je toch een investering in hardware (sensoren) doen. Dus daar houd ik me maar even van weg, tot ik dat kunstje af heb gekeken (wederom).
gr Gijs
T7 Suite werkt perfect, ik gebruik gewoon "van bin file flashen" niet!
Ik zit nu bij Maarten. Leuk dat hij zo cool is om zijn kennis te delen. Vooral SID info vind ik een super functie. Hebben we samen al veel lol om gehad!
Om echt te gaan tunen heb ik gezien dat je toch een investering in hardware (sensoren) doen. Dus daar houd ik me maar even van weg, tot ik dat kunstje af heb gekeken (wederom).
gr Gijs
-
Maarten
- Lid van verdienste
-
inactief
- Geregistreerd lid
Vooral mijn bezwerende handgebaren richting de can/usb verhoogden de wenkbrauwen behoorlijk, maar het werkte wel!
@Dilemma, XP is aanzienlijk beter in het "hardhandig afsluiten" van T7 suite dan Vista. Vista vereist een herstart als can/usb niet word gevonden (cancel werkte bij Maarten niet, dus pas bij 1 persoon geprobeerd, niet echt wetenschappelijk dus). Uiteraard geen kritiek, maar slechts bevindingen!
Net m'n eerste ritje met info op mijn SID.
Gevraagde en aangeboden lucht blijven netjes gelijk (piek 1.200).
Nm piekt op 310+, PK op 210+.
Intake temp 26 gr. bij 16 gr buitenlucht (open luchtfilter onder de motorkap).
Nm / PK blijft ver weg van de maxima van Maarten. Terwijl we qua versnelling dicht bij elkaar lagen.
@Dilemma, XP is aanzienlijk beter in het "hardhandig afsluiten" van T7 suite dan Vista. Vista vereist een herstart als can/usb niet word gevonden (cancel werkte bij Maarten niet, dus pas bij 1 persoon geprobeerd, niet echt wetenschappelijk dus). Uiteraard geen kritiek, maar slechts bevindingen!
Net m'n eerste ritje met info op mijn SID.
Gevraagde en aangeboden lucht blijven netjes gelijk (piek 1.200).
Intake temp 26 gr. bij 16 gr buitenlucht (open luchtfilter onder de motorkap).
Nm / PK blijft ver weg van de maxima van Maarten. Terwijl we qua versnelling dicht bij elkaar lagen.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Ik denk dat je een bin hebt waarbij de koppel/luchtmassa ietwat uit calibratie is getrokken. Vergelijk die maar eens met die van Maarten.G-ice schreef:Gevraagde en aangeboden lucht blijven netjes gelijk (piek 1.200).