T7 ECU Tuning
-
Vyv
- Moderator + Donateur

-
Maarten
- Lid van verdienste
Leuk om te lezen dat je nu ook met T7 begint, a85.
Op je T5 9-3 heb je toch een 3" downpipe zitten, nietwaar? Als je deze overzet naar je 9-3 Viggen dan kan je deze bin van L4staero als basis gebruiken en eventueel een beetje temperen.
Blijkbaar levert het geen grote problemen op.Mackan schreef:Have run 9-5 software in a 9-3 earlier and haven't noticed anything other than higher intake temp due to the smaller IC.
Op je T5 9-3 heb je toch een 3" downpipe zitten, nietwaar? Als je deze overzet naar je 9-3 Viggen dan kan je deze bin van L4staero als basis gebruiken en eventueel een beetje temperen.
-
a85
- Geregistreerd lid
Ging prima! Wat een vet speeltje is de extra sid info zeg. Je ziet zo veel, moet me nog goed verdiepen wat alles precies is.
Heb ook al mijn eerste probleempje ontdekt. mAir gaat maar tot 950 terwijl de request mReq boven de 1100 vraagt. Ergens een lekje misschien. Tair, air inlet temp komt makkelijk boven de 50 graden, dit zal ik ook moeten uitzoeken. Klinkt niet als bijzonder veel.
@ Maarten, wil nog niet naar stage 3 gaan. Ben wel al met een "stage 1" versie aan het spelen:
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... 58&start=0
Heb ook al mijn eerste probleempje ontdekt. mAir gaat maar tot 950 terwijl de request mReq boven de 1100 vraagt. Ergens een lekje misschien. Tair, air inlet temp komt makkelijk boven de 50 graden, dit zal ik ook moeten uitzoeken. Klinkt niet als bijzonder veel.
@ Maarten, wil nog niet naar stage 3 gaan. Ben wel al met een "stage 1" versie aan het spelen:
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... 58&start=0
-
inactief
- Geregistreerd lid
Ok, mijn probeersel ECU is ook onderweg, al 3x dit topic doorgelezen en ik begin steeds meer te snappen. Nu nog mijn best doen om de juiste onderdelen te vinden!
Meteen nog een vraag aan de geleerden. Ergens in dit topic verd gesproken over tussen solderen van een connector zodat je rechtstreeks in je auto zou kunnen flashen. Kan dat niet via een OBD2 stekker als bij deze zaak aangeboden (of die ik van dat ELM327 ding afsloop)?
http://www.antratek.nl/CAN.html
Ik moet nog beginnen met inkopen doen, ... dus vanavond maar eens snuffelen.
Zijn er nog liefhebbers die ook aan het begin van dit project staan (en hier een beetje in de buurt zitten) die samen willen knutselen / inkopen?
Maarten, Vyv, welke voeding hebben jullie nu uiteindelijk gekozen en vooral, waar koop je zo'n kreng?
Gr Gijs
Meteen nog een vraag aan de geleerden. Ergens in dit topic verd gesproken over tussen solderen van een connector zodat je rechtstreeks in je auto zou kunnen flashen. Kan dat niet via een OBD2 stekker als bij deze zaak aangeboden (of die ik van dat ELM327 ding afsloop)?
http://www.antratek.nl/CAN.html
Ik moet nog beginnen met inkopen doen, ... dus vanavond maar eens snuffelen.
Zijn er nog liefhebbers die ook aan het begin van dit project staan (en hier een beetje in de buurt zitten) die samen willen knutselen / inkopen?
Maarten, Vyv, welke voeding hebben jullie nu uiteindelijk gekozen en vooral, waar koop je zo'n kreng?
Gr Gijs
-
Vyv
- Moderator + Donateur

OBD gaat niet omdat er niet altijd de CAN (hi low) wiring in zit
Voeding: T7 komt niet zo nauw... neem een laptop voeding bijvoorbeeld. Alles vanaf 12V tot 16V is goed. Als er maar meer dan 750mA geleverd wordt is het goed. En een beetje stabiel graag... Je kan met de multimeter meten wat je voeding levert als je aan het flashen bent. Je ziet dan of dat de voeding de specs haalt die op 't stickertje beloofd worden.
Mijn voeding op pagina 1 voldoet prima:

Voeding: T7 komt niet zo nauw... neem een laptop voeding bijvoorbeeld. Alles vanaf 12V tot 16V is goed. Als er maar meer dan 750mA geleverd wordt is het goed. En een beetje stabiel graag... Je kan met de multimeter meten wat je voeding levert als je aan het flashen bent. Je ziet dan of dat de voeding de specs haalt die op 't stickertje beloofd worden.
Mijn voeding op pagina 1 voldoet prima:
-
inactief
- Geregistreerd lid
-
a85
- Geregistreerd lid
-
Keesje
- Geregistreerd lid
SID info
We zijn naar midden Frankrijk geweest en heb de informatie die ik op het SID had geprogrammeerd eens wat in de gaten gehouden.
Redelijk wat gepingel gedetecteerd, op 2500km:
374x op cilinder 1 aflopend tot 225x op cilinder 4.
Vooral in de file op de periferique van Parijs met een zonnetje van 30gr liep het snel op.
Zo te zien zit dus cilinder 1 aan de heetste kant.
De temperatuur van de koelvloeistof kwam dan tot max 98 graden.
Op zich denk ik dat het op 2500 km wel meevalt, maar liever heb je die getallen op 0 staan.
Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke bougies ik er bij het olie verversen in heb gedraaid, of het nou BCPR7ES-II was of BCPR6ES, dat kan wel verschil maken.
Toch eens experimenteren met andere pitten!
Redelijk wat gepingel gedetecteerd, op 2500km:
Vooral in de file op de periferique van Parijs met een zonnetje van 30gr liep het snel op.
Op zich denk ik dat het op 2500 km wel meevalt, maar liever heb je die getallen op 0 staan.
Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke bougies ik er bij het olie verversen in heb gedraaid, of het nou BCPR7ES-II was of BCPR6ES, dat kan wel verschil maken.
-
inactief
- Geregistreerd lid
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Re: SID info
Keesje schreef: Redelijk wat gepingel gedetecteerd, op 2500km:
Kan ook nog aan de injectoren liggen als cylinder 1 de minste brandstof inspuit wordt die cylinder dus het heetst.
En als er helemaal geen knock wordt vastgesteld staat de ontsteking te laat. Misfire is uiteraard een ander verhaal, want dan ontsteekt het mengsel helemaal niet. Alleen als de motor af een toe een knock heeft kan de trionic het ontstekingstijdstip optimaal afstellen.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Dat is niet helemaal waar. Trionic kan de ontsteking alleen 'later' zetten. Normaliter worden de waarden uit de ontstekingstabel gebruikt en als er pingel geregistreerd wordt, wordt de ontsteking aangepast, andersom niet.Ted raket schreef: En als er helemaal geen knock wordt vastgesteld staat de ontsteking te laat. Misfire is uiteraard een ander verhaal, want dan ontsteekt het mengsel helemaal niet. Alleen als de motor af een toe een knock heeft kan de trionic het ontstekingstijdstip optimaal afstellen.
Het is wel zo dat als je zo nu en dan een pingeltje ziet dat je dan weet dat je ontsteking op het maximum staat (waarop er geen pingel ontstaat). Beter is natuurlijk om het allemaal precies zo te mappen dat je NET geen pingel hebt.
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Dat is nu precies wat ik bedoel. Trionic zet het onstekingstijdstip niet vroeger dan de tabel, maar wel automatisch later wanneer de omstandigheden daartoe aanleiding geven.Dilemma schreef:
Dat is niet helemaal waar. Trionic kan de ontsteking alleen 'later' zetten. Normaliter worden de waarden uit de ontstekingstabel gebruikt en als er pingel geregistreerd wordt, wordt de ontsteking aangepast, andersom niet.
Vraagje, hoe zet je de knockcounters op nul?
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
[]Oke, dan begreep ik je verkeerd.
De tellers gaan alleen op nul door de ECU stroomloos te maken (misschien ook via TechII?)
De tellers gaan alleen op nul door de ECU stroomloos te maken (misschien ook via TechII?)
-
Keesje
- Geregistreerd lid
op de genoemde 2500 km had ik een paar misfires, misschien bij het starten ofzo, verder niet dus ik denk dat het wel oke is zo.
Het viel me echt op dat de pingelmeters vooral in de hete file opliepen, dan wordt het ook wel warm onder de kap, ook de lucht temperatuur aan de inlaat, die tijdens het rijden zo rond de 35 graden is, wordt dan veel hoger tot bijna 50 graden.
Van het pingelen zelf merk je niks trouwens, je hoort het niet, alles is zo goed geïsoleerd... bij mijn oude Triumph Spitfire is pingel duidelijk te horen, in zo'n auto hoor je alles. Daar heb ik het pingelen aangepakt (daar zit natuurlijk helemaal geen ECU in) door er een goede electronische ontsteking in te bouwen, goed af te stellen en goede koeling.
Het viel me echt op dat de pingelmeters vooral in de hete file opliepen, dan wordt het ook wel warm onder de kap, ook de lucht temperatuur aan de inlaat, die tijdens het rijden zo rond de 35 graden is, wordt dan veel hoger tot bijna 50 graden.
Van het pingelen zelf merk je niks trouwens, je hoort het niet, alles is zo goed geïsoleerd... bij mijn oude Triumph Spitfire is pingel duidelijk te horen, in zo'n auto hoor je alles. Daar heb ik het pingelen aangepakt (daar zit natuurlijk helemaal geen ECU in) door er een goede electronische ontsteking in te bouwen, goed af te stellen en goede koeling.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid