T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 27 mei, 2009 14:18

Bijna getest. :wink:
Dadelijk wordt er vanalles tegelijk getest. Volgens mij heb ik de uitslag van de naald van de turbodrukmeter ook gevonden.
Vyv schreef:Gear blijft bij mij altijd op 0 staan.
Probeer ECMStat.ManualGear eens, grote kans dat dit het handbakequivalent van Gear is.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 27 mei, 2009 17:37

Testrit is gemaakt. :O:

Door in BstMetCal een aanpassing te doen in Max Position Instrument komt de naald van de turbodrukmeter nu nauwelijks tot het eind van het oranje. Om een grotere uitslag te verkrijgen moet de waarde blijkbaar verlaagd worden.
Verder nog wat aanpassingen gedaan aan sommige toerenbegrenzers en de Sportstand van de automaat minder zenuwachtig afgesteld.

Wat betreft SID: sommige parameters werken, anderen niet.

Knk1, Knk2, Knk3 en Knk4 verschijnen op het scherm, maar blijven op 0 staan. Dit kan een goed teken zijn want dan is er geen knock geconstateerd, maar het kan ook betekenen dat het nog niet helemaal werkt.

Enkele andere knockindicatoren blijven ook op 0 staan.

De berekende uitlaatgastemperatuur werkt. Zoals gezegd moet bij Symbol gezocht worden naar Exhaust.T_Calc. Ruim 500'C stationair, maximale waarde is 961'C bij volgas. Lijkt aardig te kloppen.

De temperatuur van de katalysator, ECMStat.T_Catalyst, start bij ruim 400'C en gaat dan al snel naar 500'C waar deze blijft hangen.

Gear Ratio heb ik ook werkend. Helaas heb je daar met een automaat niet zoveel aan. De waarde is niet constant vanwege de koppelomvormer.

Via ActualIn.U_Batt verschijnt nu ook het voltage van de accu. Deze variabele heb ik daarom ook accu genoemd.

Afbeelding

Afbeelding

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 27 mei, 2009 19:42

Maarten,

Welke waarde met je met de laatste foto? 8)

Gr,

(R)Ed

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 27 mei, 2009 21:36

Maarten schreef:...
Via ActualIn.U_Batt verschijnt nu ook het voltage van de accu. Deze variabele heb ik daarom ook accu genoemd.
...
Aha, da's ook een leuke! Die ga ik er ook in zetten.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 27 mei, 2009 23:18

SID houdt zelfs bij hoe vaak je Saabforum.nl bezoekt, (R)Ed. :wink:

Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » wo 27 mei, 2009 23:33

Dat is een goeie zeg ! :lol:
May the SID be with you!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 28 mei, 2009 21:47

Maarten schreef:Knk1, Knk2, Knk3 en Knk4 verschijnen op het scherm, maar blijven op 0 staan. Dit kan een goed teken zijn want dan is er geen knock geconstateerd, maar het kan ook betekenen dat het nog niet helemaal werkt.
Het werkt! Er is 1 maal knock gedetecteerd in cilinder nr 2.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 28 mei, 2009 21:52

Da's volgens mij voor het eerst dat ik iemand zie die werkelijk blij is met pingel :lol:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 28 mei, 2009 21:58

Net als toen ik blij was met een Check Engine melding. Kon ik eindelijk mijn OBDII spullen gebruiken om de code uit te lezen en de melding te wissen. :roll: :wink:

Vreemd genoeg staan andere 'pingelmeters' nog op 0. Zo geven KnkDet.KnockCyl en KnkDet.ST_Knock niet aan dat er pingel is geconstateerd.

Keesje
Geregistreerd lid

Bericht door Keesje » ma 08 jun, 2009 12:32

Ik heb afgelopen weekend ook de software "geopend" met T7 Suite, en heb nu ook live data op het display, echt leuk, vooral interessant vind ik de turbodruk (kwam met een dot gas op ca. 1600 mbar), het koppel (iets over de 300 Nm) en de verschillende temperaturen.

De variabelen aanpassen dat is me alleen nog niet helemaal duidelijk, ik zou ook graag de accuspanning willen zien, dat die variabele ActualIn.U_Batt heet dat is me wel duidelijk, maar hoe vind ik het adres daarvan?

Ik heb nu een binary draaien waar alleen de generics in zitten, daar zit de accuspanning niet bij, maar ik heb verschillende nieuwere bins gezien, geen een waar de accuspanning in zit. Als ik het zo lees maakt dat niet uit en kan je van alles toevoegen, maar je hebt dan wel de naam van de variable en het adres nodig.

Tips zijn welkom!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 08 jun, 2009 14:39

Vyv schreef:Ga naar: T7Suite > Menu > Actions > SID information
Kies een symbol die je wilt aanpassen, je krijgt een dropdown van symbols
Afbeelding
Vyv gaf hier op de vorige pagina al wat aanwijzingen voor.

In Jip en Janneke taal:
Als je SID information aanklikt in T7suite krijg je een pop-up. In dit scherm staan kolommen waaronder 'symbol'. Wanneer je een symbolname aanklikt (bijvoorbeeld bovenaan In.n_Engine voor RPM in jouw bin) klapt er een venster uit. Hierin kan je scrollen en kiezen welke parameter je op je SID wil hebben. Als je keuze is gemaakt klik je deze aan. Daarna klik je buiten het uitklapvenster nog eens en de bijbehorende kolommen worden aangepast. Het adres, beschrijving, etc. staat er meteen bij.
Rechtsonder op OK klikken en klaar is Kees(je). :wink:

Keesje
Geregistreerd lid

Bericht door Keesje » ma 08 jun, 2009 15:54

Het lijkt te werken, doodsimpel maar je moet het even weten!

Dank je Maarten!

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 08 jun, 2009 22:22

Keesje schreef:Het lijkt te werken
natuurlijk... :lol:

Keesje
Geregistreerd lid

Bericht door Keesje » di 09 jun, 2009 14:41

ik heb er een leuk lijstje van gemaakt, met accuspanning, laadstroom, peekaatjes en weet ik veel wat erbij, als ik ff tijd heb ga ik wederom de ECU uitbouwen en de boel opleuken. Meten = weten!

Hulde aan Dilemma, Vyv en Maarten en vele anderen!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 09 jun, 2009 14:51

Another happy customer. Laat even weten of het gelukt is, misschien met een YouTube filmke?

Plaats reactie