T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » za 28 mar, 2009 23:11

Vyv schreef:[]Foutmelding mag je negeren. Die melding krijgt iedereen.

Niet starten => weet je zeker dat de immobilizer code correct hebt overgenomen van de originele ECU?
zal het morgen nog eens proberen.

maar ik denk toch dat ik de code juist had ....

*868729LL00530352*

vin : YS3EF45E7Y3057847
das de code ... denk ik ...

maar als ik nu terug in het S19 file of bin file ga kijken ...

klop de imo code niet !!

ofwel valt de 29 we voor LL ofwel valt de laatste 2 weg ...

hoe komt dit nu weer ?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 28 mar, 2009 23:13

Code: Selecteer alles

*868729LL00530352* 
Ik denk dat jouw immo code 1 cijferke te lang is, mijne is maar 15 posities lang.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » za 28 mar, 2009 23:18

[][]verdomme ... ik zal de originele ecu er nog eens uit halen...

had er een foto van genomen... maar tis van de stickers die erop plakken

met vanboven 1ste sticker met vin en type enz

en dan vanonder nog een stikker op het alu :

SAAB T7.7 A

(streepjes code)

9198789 005320352
09378729 made in uk 23/02/00

(streepjes code)

*868729LL00530352*

mmmm blijkbaar toch niet echt de imo code ...

ik hou jullie op de hoogte ...

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 28 mar, 2009 23:25

kawaman schreef:
Vyv schreef:

Code: Selecteer alles

*868729LL00530352* 
...
*868729LL0053035*

. ...
Vergelijk de 2 codes eens... Hihi

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » zo 29 mar, 2009 13:18

ben de 2 vergeten ze :d

ze staat er wel.

straks de box eruit, en eens nakijken.

ik heb hier nog een T7 ecu liggen 2.3T 185pk van 2001

voor het geval de 1ne kapot moest zijn, zo niet is deze dus binnenkort te koop....

grtz

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » zo 29 mar, 2009 20:52

daarjuist nog eens geprobeert ...

juist immo code :lol:

maar geen succes .... er klikte ook iets raar ... maar ja ...

met de 2de ecu ook nog eens geprobeert ... ging ook niet ...

van de week de originele ecu uitlezen, zien of er dezelfde immo code in zit dan erop staat ... (plakt een zegel van hirsche op :? )

en de ecu zin in een 2.3 ecopower met 163pk ... mmm

hij rijd ook maar als een 163pk alleen haalt hij 240 op teller ... 8)

hou jullie op de hoogte ...

grtz

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 26 mei, 2009 19:13

Zojuist weer eens met T7suite zitten experimenteren.

Ditmaal de maps van mijn '00 9-5 Aero stage 3 overgezet op de software van een '02 9-5 Aero. De software van een '00 laat namelijk maar 33 parameters zien op de SID, vanaf modeljaar '02 zijn de mogelijkheden veel uitgebreider.

De TCM van de vierbak maakt gelukkig geen ruzie met de '02 software die normaalgesproken gecombineerd wordt met een vijfstrapsautomaat. Na een korte proefrit lijkt alles normaal te functioneren.

Helaas geven niet alle functies op de SID de juiste waarde aan. De temperatuur van de versnellingsbak blijft continu -40 en de uitlaatgastemperatuur blijft op 1100 staan. Vyv, krijg jij wel overal realistische cijfers op het display?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 26 mei, 2009 20:30

Ik heb ook niet altijd realistische cijfers, Gear blijft bij mij altijd op 0 staan. Alle TC variabelen lijken mij ook niet te kunnen kloppen omdat ik geen TC heb. Moet zeggen dat ik me niet echt verdiept heb de grote hoeveelheid variabelen. Vond vooral Pdif (turbodruk) belangrijk, deze zet ik vast naast Meng (koppel).

Is Peng een beetje realistisch bij jou? Zou het aantal kW moeten weergeven.

Welke symbolic name heeft uitlaatgastemp? (te lui om op te zoeken :wink: )

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 26 mei, 2009 21:37

Gear werkt alleen bij automaten (geeft aan in welke versnelling de bak staat) en zal daarom bij jouw 9-5 met handbak op 0 blijven staan.

Meng en Peng lijken realistische waarden af te geven. Het vermogen wordt trouwens in pk gemeten en niet zoals op de Tech2 in kW. Peng gaf 293 aan vlak voordat ik mijn ogen maar weer op de weg richtte. Komt dus overeen met wat de B235R op dit moment zou moeten leveren.

Uitlaatgastemperatuur wordt weergegeven door Texh.

Volgende doel wordt het weergeven van knock per afzonderlijke cilinder. Staat ergens een handleiding voor. Is nuttig op het moment dat we de motor nog wat meer gaan tergen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 26 mei, 2009 22:07

Ik zal eens kijken of ik de Texh kan vinden.

Knock per cylinder zat ik ook al aan te denken, omdat ik nu met een ontstekingsmap rij die erg vroeg staat tov mijn originele `98-`00 software. Nu heb ik geluk dat ik op LPG rij en minder last van klop zou moeten hebben... maar toch.

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » di 26 mei, 2009 22:49

Zit met groot respect en verbazing te lezen over dit topic, ik begrijp ongeveer 1% van alles...........0 verstand van computers....
Wat ik wel mee heb gekregen zijn de parameters die de SID kan weergeven, hoe kan ik deze activeren? En doe je dat met de Tech II en welk programma moet je dan ingeven, ik wil alle gegevens ook op de SID hebben!!!

Gr EJ

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 26 mei, 2009 23:01

Gaat niet via TechII. De software in je T7 computer moet uitgelezen worden, aangepast worden (via programma T7Suite) en daarna weer in je T7 ECU ingeladen worden.

En het liefst doe je dit alles met een reserve T7 ECU want er kan altijd iets verkeerd gaan in ComputerLand en dan is het wel zo fijn als je kan vertrouwen op een backup plan.

Maar wel super leuk, ondertussen haal ik al wel iets hogere waarden:

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mEk02SMhoQU&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mEk02SMhoQU&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 27 mei, 2009 12:27

Maarten schreef:Volgende doel wordt het weergeven van knock per afzonderlijke cilinder. Staat ergens een handleiding voor. Is nuttig op het moment dat we de motor nog wat meer gaan tergen.
Zo heb ik het gedaan, maar nog niet getest:

Ga naar: T7Suite > Menu > Actions > SID information

Kies een mode die je wilt aanpassen. In mijn geval ESP omdat ik geen ESP heb.

Kies een symbol die je wilt aanpassen, je krijgt een dropdown van symbols

Kies KnkDetAdap.KnkCntCyl en verlaat de dropdown list, de description en het adres worden aangepast in de interface
Verander de shortname naar Knk1

Doe bovenstaande nog drie maal voor de andere cylinders en pas shortname aan naar
Knk2, Knk3 en Knk4.

Als laatste dien je de adressen van Knk2, Knk3 en Knk4 aan te passen
Mijn Knk1 adres begint op F019FC en is 8 bytes lang, tel er telkens 2 bytes bij op voor Knk2, Knk3 en Knk4.

Na aanpassing van het adres vallen de description en matched symbol weer weg. Is geen probleem.

Afbeelding

Hier staat ook een beschrijving hoe je het handmatig kan doen met alleen een HEX editor

http://www.datorkungen.se/T7/guide_saab ... id_eng.pdf

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 27 mei, 2009 13:43

Dilemma had me een zetje in de juiste richting gegeven en daarna heb ik vanmorgen ook knk1 tm knk4 erin gezet. Is stukken eenvoudiger dan verwacht.
Het adres wordt bij mij niet in Hex weergegeven maar in decimalen, dan lijkt het nog simpeler. :wink:

In de SID lijst staat dat Texh de berekende uitlaatgastemperatuur weergeeft. Symbol moet echter aangepast worden naar Exhaust.T_Calc om het gewenste resultaat te krijgen.

Je hebt koppel en vermogen een andere naam gegeven. Goed idee! Is een stuk duidelijker.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 27 mei, 2009 13:58

Enenenenenenenen.... al getest?

Plaats reactie