BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!
-
inactief
- Geregistreerd lid
Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!
Bisschien een keer langs kawa rijden? Die heeft een mobiele breedband lambda, kun je daar ff meten of het goed of fout gaat!
gr Gijs
gr Gijs
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Op basis hiervan heb ik de stap genomen:
En ach, mochten de L-waarden helemaal spaak lopen dat rij ik de E85 op, en zet er weer een "normale" bin in. Maar ik doe het rustig aan gedurende de testperiode; ik denk dat het moet kunnen. Je moet een keer de theorie in de praktijk kunnen brengen...Prins Autogas schreef:Het VSI-LPG systeem is volledig geïntegreerd door middel van het “master-slave” principe met de ECU van het voertuig, waardoor het systeem (E)OBD compatibel is. Hierdoor is er geen simulatie van het lambdasignaal noodzakelijk.
-
millerman
- Donateur (3x)

Ben benieuwd naar je ervaringen! Mijn Vialle installatie kijkt hoe lang de benzine-injectoren open gezet worden en zorgt er voor dat met LPG +x% wordt bijgespoten. Uit mijn hoofd rond de 20%. Als je op E85 rijdt, pas de ECU van de auto zich ook aan om een x% extra in te spuiten. Ook rond de 20% om het makkelijk te houden. Dan zou je op ethanol al 120% inspuiten, waarop de LPG ECU er nog eens 20% op plakt. Dus dan krijg je 144% inspuiting met LPG in plaats van 120%.
Maar dat is slechts theorie, dus ben erg benieuwd naar je praktijkervaring!
Maar dat is slechts theorie, dus ben erg benieuwd naar je praktijkervaring!
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Klopt inderdaad allemaal in theorie. Maar die pakweg 20% is op basis van 100% E85... Nu kreeg ik een forced adapt naar 55%; de theoretische extra inspuiting zal nu grofweg 10% zijn (ik zal regelmatig benzine tanken, dus de verhouding zal nagenoeg altijd rond de 50% blijven). De LPG-ecu heeft echter een kader waar hij niet buiten gaat. De werking van de Prins ecu is uiteraard met een basismap, en bijstelling op basis van de gemeten waarden vanuit het motormanagement. Daarom heb ik hem na de stage1 weer moeten laten aanpassen (daar kwam uit dat de injectoren en aanvoer moesten worden aangepast, 2e verdamper dus, en software mapping). Nieuw kader gemaakt, en een MAP-sensor erbij om de overdruk te compenseren.
Maar de agressieve adaptie zoals met E85 is niet van toepassing (ook omdat LPG zelf al een hoog octaangehalte heeft). Dat is de reden waarom ik geen angst heb dat hij constant te rijk loopt (L-waardes in de gaten houden, en natuurlijk de bougies).
Ik ben zelf ook zeer benieuwd of de theorie in de praktijk gaat werken.
Maar de agressieve adaptie zoals met E85 is niet van toepassing (ook omdat LPG zelf al een hoog octaangehalte heeft). Dat is de reden waarom ik geen angst heb dat hij constant te rijk loopt (L-waardes in de gaten houden, en natuurlijk de bougies).
-
inactief
- Geregistreerd lid
Vervelend zou ook kunnen zijn je tank benzine leegrijden, na een tankbeurt met 100% E85 vrijwel meteen op gas starten / lopen en na je 2nd adapt op gas omschakelen naar E85 (om eens lekker te kunnen "blazen")...
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Kijk, en dat bedoel ik nou met "common sense" 
-
evo
- Donateur (2x)

Nou we zijn weer eem paar 100 km's verder...G-ice schreef:Hoe is het met jouw starttijd gesteld?
Gaat dat sneller / langzamer / is het gelijk gebleven?
Heb je je SID gereset om naar het verbruik te kijken, of staat die al 10.000 km een gemiddelde over die km's te berekenen?
1. Starttijd op E85 (69% na mijn tweede keer tanken) is gelijk gebleven meestal tussen de 1.0 tot 1.3 sec, soms eronder soms erboven (accu is wel een oudje aan 't worden...)
2. Verbruik van mijn 9-5 bij continue 130 km/u (geeuw....
hier heb ik overigens een POI's file gevonden (voor mijn navi...) met plaatsen waar je E85 kunt tanken, handig, zeker voor op vakantie:
http://www.ethanol-tanken.com/index.php ... d=show_all
-
evo
- Donateur (2x)

Bubba schreef:Klopt inderdaad allemaal in theorie. Maar die pakweg 20% is op basis van 100% E85... Nu kreeg ik een forced adapt naar 55%; de theoretische extra inspuiting zal nu grofweg 10% zijn (ik zal regelmatig benzine tanken, dus de verhouding zal nagenoeg altijd rond de 50% blijven). De LPG-ecu heeft echter een kader waar hij niet buiten gaat. De werking van de Prins ecu is uiteraard met een basismap, en bijstelling op basis van de gemeten waarden vanuit het motormanagement. Daarom heb ik hem na de stage1 weer moeten laten aanpassen (daar kwam uit dat de injectoren en aanvoer moesten worden aangepast, 2e verdamper dus, en software mapping). Nieuw kader gemaakt, en een MAP-sensor erbij om de overdruk te compenseren.
Op het ECU-project/oerwoud zijn hier ook een paar post aan gewijd:
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... uel#p31914
Ik zat/zit ook met de gedachte te spelen mijn kooktoestel naar biobak "om te bouwen"
Ben benieuwd naar je adaptie waardes.
Succes!!!
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Ok, ok... Werkt niet, lesson learned, wondjes likken en opnieuw beginnen
...
Kreeg een keurige check engine (al jaren niet meer gezien); bank1 running rich.... Oefff....
Eigen schuld, ik had de LPG-omschakeling niet op manual gezet. Dus voor de 2e adaptie ging-ie naar LPG, en nooit meer adapten....
Afijn, LPG hoofdzekering eruit, en tank biomix eerst maar eens leegrijden. Daarna spitten in de waardes van de fuel maps en injector openingsmomenten voor en na de adaptie...
Toch maar eens een kabeltje voor mijn Prins ECU scoren; software heb ik al gevonden.
Eigenwijs is ook wijs, toch?
Als je niets probeert weet je ook niets...
Kreeg een keurige check engine (al jaren niet meer gezien); bank1 running rich.... Oefff....
Eigen schuld, ik had de LPG-omschakeling niet op manual gezet. Dus voor de 2e adaptie ging-ie naar LPG, en nooit meer adapten....
Afijn, LPG hoofdzekering eruit, en tank biomix eerst maar eens leegrijden. Daarna spitten in de waardes van de fuel maps en injector openingsmomenten voor en na de adaptie...
Toch maar eens een kabeltje voor mijn Prins ECU scoren; software heb ik al gevonden.
Eigenwijs is ook wijs, toch?
-
Bezemwagen
- Geregistreerd lid
Da's toch gewoon een soort van empiromanisch onderzoek toch 
ik zit al een tijd mee te lezen maar durf de stap nog niet te zetten. Ik volg ook met interesse het methanol topic maar ik ben er nog niet uit wat de beste keuze is. Ik heb in ieder geval geen LPG issues. En ook een tamoil in de buurt.
Groeten
Martin
ik zit al een tijd mee te lezen maar durf de stap nog niet te zetten. Ik volg ook met interesse het methanol topic maar ik ben er nog niet uit wat de beste keuze is. Ik heb in ieder geval geen LPG issues. En ook een tamoil in de buurt.
Groeten
Martin
-
millerman
- Donateur (3x)

Volgende keer mee BBQ'en, de rest komt vanzelf wel 
-
evo
- Donateur (2x)

Ja, da's ook leuk... kun je je koelsysteem verwijderen, etc... maar bij de Tamoil krijg je toch echt ethanol, dat spul wat er in rum zitBezemwagen schreef:... Ik volg ook met interesse het methanol topic ...
-
Bezemwagen
- Geregistreerd lid
[]Het is een beetje het een of het ander. Of over naar Bio Ethanol of beginnen met water/methanol injectie.
Dat met die rum en een leiding naar binnen zijn belangrijke beslispunten
Ik zal er binnenkort eens een topic over opzetten, wat zijn de pro's en con van Bio ethanol versus water/methanol injectie.
Martin
Dat met die rum en een leiding naar binnen zijn belangrijke beslispunten
Ik zal er binnenkort eens een topic over opzetten, wat zijn de pro's en con van Bio ethanol versus water/methanol injectie.
Martin
-
inactief
- Geregistreerd lid
Het grote nadeel voor mij van water injectie vind ik dat tankje... dat ga ik vergeten of een hele tijd niet gebruiken = injector spuitding verstopt = overnieuw beginnen
Nadeel van bio ethanol vind ik heel de tijd dat adaptie venster wegklikken na het starten.
Voordeel van bio ethanol is dat het zo lekker ruikt als je het opstookt
Nadeel van bio ethanol vind ik heel de tijd dat adaptie venster wegklikken na het starten.
Voordeel van bio ethanol is dat het zo lekker ruikt als je het opstookt
-
evo
- Donateur (2x)

Hmmm... In mijn ogen zijn 't twee verschillende zaken:Bezemwagen schreef:[]Het is een beetje het een of het ander. Of over naar Bio Ethanol of beginnen met water/methanol injectie.
... Ik zal er binnenkort eens een topic over opzetten, wat zijn de pro's en con van Bio ethanol versus water/methanol injectie.
1. De ene, E85, is een brandstof om op te rijden;
2. De ander een middel om je inlaattemperatuur omlaag te krijgen.
Moet wel bij gezegd worden dat:
1. E85 een klopvaste brandstof is, wat dus oa. een hogere laaddruk toestaat voordat 't zaakje gaat pingelen (of in combi met vervroegen een lagere EGT? kan iemand dit bevestigen? niet de theorie maar de praktijk...).
2. Water injectie verlaagt de inlaattemp. wat weer goed is voor meer vulling (ondanks een lagere laaddruk). Het beetje methanol (niet echt nodig...?...) bezorgt je nog een beetje extra plezier (en ook een lagere EGT?... klopt dit...?...)
Grootste pro van E85 is natuurlijk dat je CO2 neutraal rijd... Zoals Clarkson al opmerkte, iets van: "The trees love it when it drives by"
(yeah right... doin' 250...