BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!
-
Maarten
- Lid van verdienste
Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!
Leuk verslag!
EGT blijft trouwens mooi binnen de perken bij deze bin. Dat is bij de diverse Biopowersoftware die ik de laatste tijd geprobeerd heb wel eens anders geweest.
Het verhoogde stationaire toerental is goed te merken, hoewel het maar 25 toeren hoger is valt het meteen op. Voor mijn T5 nokkenassen is 825 toeren genoeg om redelijk netjes stationair te draaien. Hebben jouw nokkenassen zo'n grote overlap?
EGT blijft trouwens mooi binnen de perken bij deze bin. Dat is bij de diverse Biopowersoftware die ik de laatste tijd geprobeerd heb wel eens anders geweest.
Het verhoogde stationaire toerental is goed te merken, hoewel het maar 25 toeren hoger is valt het meteen op. Voor mijn T5 nokkenassen is 825 toeren genoeg om redelijk netjes stationair te draaien. Hebben jouw nokkenassen zo'n grote overlap?
-
Bubba
- Geregistreerd lid
@Maarten:
Heb jij nog knocks met die bin? Na de start en voordat hij overgaat naar LPG heb ik een aantal knocks op de 1e (4-5) en 4e (7-11) cylinder (en uiteraard ook een paar MiFi's). Zodra hij op LPG loopt komt er geen meer bij (enkele MiFi op random cylinders, maar bijzonder weinig).
Heb ik alleen met de aangepaste biopower bin van Mackan/Pussyinboot.
Heb jij nog knocks met die bin? Na de start en voordat hij overgaat naar LPG heb ik een aantal knocks op de 1e (4-5) en 4e (7-11) cylinder (en uiteraard ook een paar MiFi's). Zodra hij op LPG loopt komt er geen meer bij (enkele MiFi op random cylinders, maar bijzonder weinig).
Heb ik alleen met de aangepaste biopower bin van Mackan/Pussyinboot.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Nope, geen last van pingel want E85 in de tank.
-
evo
- Donateur (2x)

Na wat km's met de "nieuwe" bin in mijn Aero waarbij 't er allemaal goed uit zag en voelde
... Heb ik, volgens het wel bekende spreekwoord:
"Put your money where your mouth is..."
maar eens wat Euro's bij de T4m0il neergeteld met als eerste voorzichtige resultaat:

Na 50 km.... Wagen loop fijn, lijkt niet echt meer te verbruiken, sprong zelfs van 10l/100km naar 9.9l/100km maar dat zal wel aan mijn "gematigde" rijstijl gelegen hebben
Straks, op de terugweg, nog maar eens langs om 'em vol te gooien. Als dat goed gaat (zou niet weten waarom niet...) lekker goedkoop tanken op vakantie
Geweldig jongens!
"Put your money where your mouth is..."
maar eens wat Euro's bij de T4m0il neergeteld met als eerste voorzichtige resultaat:

Na 50 km.... Wagen loop fijn, lijkt niet echt meer te verbruiken, sprong zelfs van 10l/100km naar 9.9l/100km maar dat zal wel aan mijn "gematigde" rijstijl gelegen hebben
Straks, op de terugweg, nog maar eens langs om 'em vol te gooien. Als dat goed gaat (zou niet weten waarom niet...) lekker goedkoop tanken op vakantie
Geweldig jongens!
-
inactief
- Geregistreerd lid
Hoe is het met jouw starttijd gesteld?
Gaat dat sneller / langzamer / is het gelijk gebleven?
Heb je je SID gereset om naar het verbruik te kijken, of staat die al 10.000 km een gemiddelde over die km's te berekenen?
Gaat dat sneller / langzamer / is het gelijk gebleven?
Heb je je SID gereset om naar het verbruik te kijken, of staat die al 10.000 km een gemiddelde over die km's te berekenen?
-
evo
- Donateur (2x)

Ha G-ice,
Ik ga 'em zometeen weer eens aanzwengelen
. Heb op weg naar mijn werk getankt en na de pomp niet nog eens geprobeerd te starten.
Hij deed er vroeger echter gem. iets meer dan 1 sec over (is bij mijn 9-3 overigens wel anders, LPG geen Bio, dat is een echte cranker yanker, 2 tot 3 sec is niets...
)
Verder: Nee, SID niet gereset. Maar aangezien ie ongeveer 25 km nadat ik getankt van 10.0 naar 9.9 sprong zal 't verbruik er (bij gem. 140 km/u) onder liggen. Vind ik alang prima
Maare, dit zijn wel erg preliminary results hoor. Ik was wel van plan 't verbruik in de gaten te houden, net zoals nog veel meer zaken 
Oh, ik rijd overigens nog wel met mijn originele injectors rond... nog wel...
Wellicht dat onder light loads deze wat zuiniger kunnen zijn dan een setje Deka's van 630cc?
Ik ga 'em zometeen weer eens aanzwengelen
Hij deed er vroeger echter gem. iets meer dan 1 sec over (is bij mijn 9-3 overigens wel anders, LPG geen Bio, dat is een echte cranker yanker, 2 tot 3 sec is niets...
Verder: Nee, SID niet gereset. Maar aangezien ie ongeveer 25 km nadat ik getankt van 10.0 naar 9.9 sprong zal 't verbruik er (bij gem. 140 km/u) onder liggen. Vind ik alang prima
Oh, ik rijd overigens nog wel met mijn originele injectors rond... nog wel...
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Maarten, wat is de symbolname (of adres) in deze bin voor de EGT? Ik zie hem niet.... Ook niet bij de Exhaust symbols???Maarten schreef:EGT blijft trouwens mooi binnen de perken bij deze bin
-
millerman
- Donateur (3x)

Die zit ook niet in Biopower maps. Maarten heeft daar een metertje voor ingebouwd.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
'k was er al bang voor..... Wordt dus common sense.
-
inactief
- Geregistreerd lid
common sense is the thing that kills your engine...
-
Bezemwagen
- Geregistreerd lid
EGT's don't kill engines, people do 
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Yes.... Tri-fuel mission completed!
En oh zo fijn.... E85 pomp in Boxmeer 500m van mijn werk

En oh zo fijn.... E85 pomp in Boxmeer 500m van mijn werk

-
millerman
- Donateur (3x)

Geen problemen met adaptie op LPG?
-
inactief
- Geregistreerd lid
Altijd cool de eerste zijn!
Maar om in te haken op Miller: Want als je LPG computer je inspuit signaal aftapt ipv uitleest uit de benzine map heb je nu een probleem denk ik!
Waarschijnlijk krijg je nu X% meer LPG ingespoten dan op benzine, niet zo erg als te weinig, maar toch... een flinke missfire en je hebt de poppetjes ook aan het
Maar om in te haken op Miller: Want als je LPG computer je inspuit signaal aftapt ipv uitleest uit de benzine map heb je nu een probleem denk ik!
Waarschijnlijk krijg je nu X% meer LPG ingespoten dan op benzine, niet zo erg als te weinig, maar toch... een flinke missfire en je hebt de poppetjes ook aan het

-
Bubba
- Geregistreerd lid
Laat zich nog uitwijzen. Wat ik van de Prins ECU heb begrepen leest hij uit en regelt zelf de inspuiting. Ik rij nu eerst de tank met de benzine/E85 mixture leeg, en ga dan verder op LPG. Kijken of er zaken echt veranderen, maar tot nu toe heb ik geen last van extra knocks, mifi's etc na omschakeling (LPG is ook hoog octaan enplm 20% meer inspuiting). Het verbruik scherp in de gaten houden t.o.v. voorheen, en zodra de LPG tank leeg is alleen E85 tanken. Die weer leegrijden, en daarna weer een tank LPG. Motor in de gaten blijven houden, en analyseren wat ik kan. Gewoon proberen, anders weet je niets. Als het bevalt gaat de LPG er misschien wel uit, want ik rij minder. Voorlopig dus een heleboel te proberen.