Te weinig lucht bij vol gas : probleem gevonden!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Te weinig lucht bij vol gas : probleem gevonden!

Bericht door AR » za 12 feb, 2011 21:43

Ik weet geen onderdeel nummer, zover ik weet is die gehele buis inclusief terugslagkleppen een compleet onderdeel, en kost dus ook de hoofdprijs.
Wellicht dat de dealer ze wel los heeft?

Ik ben naar een lokale automaterialenzaak gegaan en heb daar gevraagd om kwalitatief goed terugslagklep voor vacuumleiding.
Klepje wat ik heb was iets van 15 euro, heeft 8mm slang aansluitingen, is volledig aluminium en chemicalien bestendig.
6mm Silicone had ik nog liggen en past netjes strak om de 8mm aansluitingen.

Was een klusje van 5 minuten om te plaatsen, en mits je het originele knietje bewaard altijd weer ongedaan te maken.
Ik kon goed merken dat het doortrekken in de 5 vanaf +/- 200km/u sneller ging. Zal ook een beetje van de totale lekkage van het klepje afhangen.

Suc6
Gr Arco

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 14 feb, 2011 22:13

Arco, goede info! Bedankt.

Ik heb vandaag overlegd met mijn garage; de klepjes zijn niet los leverbaar, maar het eea wordt alleen als een complete set (2x klepjes, T-splitsing en aangehechte slang/buis) door Saab geleverd. ... en, inderdaad, voor de hoofdprijs: dikke 300 euro (excl BTW). Ik ga dus echt proberen -net als jij- een alternatief te vinden.

Kan je iets specifieker zijn over de klepjes die jij uiteindelijk hebt gekocht en happy mee bent? Merk, type, enz. En ook de automaterialenzaak waar je ze hebt gekocht?

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 14 feb, 2011 22:36

Ik heb deze ertussen zitten. Enkel dus het rubber knietje tussen het gasklephuis en de EVAP leiding vervangen door 2x 5cm Silicone slang met deze terugslagklep ertussen. Verder heb ik niets aangepast.
http://www.filterservice-twente.nl/index.php?id=354
Model: STT-07319-08

Blijkbaar niet specifiek voor lucht/vacuum maar als ze 3 bar brandstof tegen kunnen houden, moet +/- 2 bar lucht ook wel lukken verwacht ik.

Ik heb hem overigens gekocht bij http://www.koren-autoparts.nl/ (wel exact hetzelfde artikelnummer) voor ongeveer 15,- euro.

Gr
Arco

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » ma 14 feb, 2011 22:41

Ik heb de oplossing voor je!

Maptun heeft die blauwe klepjes, na gemaakt, maar dan van aluminium, die zijn veel robuster!

Ik had zo'n zelfde probleempje, en toen heeft Autobedrijf Tholen ze er in gezet.

Op de factuur staat 'Maptun One way valve' artikelummer:10080786. Prijs: 54.25.

Succes!

Grt Coen

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » ma 14 feb, 2011 22:44

De klepjes die AR heeft gepost, lijken echt als 2 druppels water op dat klepje wat ik heb gekregen bij Autobedrijf Tholen!

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 15 feb, 2011 0:08

Het is natuurlijk ook goed mogelijk en nog mooier omde klepjes in de leiding te vervangen door deze, zoals Coenwagner al sugereert.
Even de buis vak voor en na het huidige defecte klepje afzagen en, met twee stukjes siliconeslang en een terugslagklep, het spul weer in elkaar zetten.

Goed om te horen dat een gerenomeerde tuner blijkbaar dezelfde middelen gebruikt, jammer om te zien dat daar wel een hele riante marge overheen gaat..

Gr Arco

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 15 feb, 2011 10:02

Arco en Coen, dat klepje ziet er goed uit. Bovendien ligt Geldermalsen vlakbij waar mijn ouders wonen, dus goed te doen om daar even langs te rijden. Ik ga vanmiddag bij een grote automaterialenzaak in Vlaardingen kijken of ze iets soortgelijks hebben (incl 6mm inwendig siliconenslang). Wel denk ik er over om die hele EVAP slangen bubs te vervangen, dus beide #13 klepjes en die hele slang/buis tussen de 3weg klep en het gashuis door een 6mm sliconenslang - zonder vreemde koppelingen. Als die ene klep gaar is, dan heb je grote kans dat die andere dat ook (bijna) is - ze zitten er net zo lang in tenslotte. Ook vind ik de rubber slang aan de turbo zijde erg hard en stug geworden (waarschijnlijk door de warmte van de uitlaat/turbo).

Bij R&D CarParts hebben ze terugslagklepjes liggen die ook voor de carterventilatie gebruikt worden (deze hebben een 4mm aansluiting). Ik vraag me alleen af of die de overdruk van 1bar (voor de veiligheid maar rekenen met 2bar) aankunnen. Hebben jullie hier nog opmerkingen/adviezen over? Kunnen deze een overdruk van 2bar aan? Ze kosten echt geen snars: Euro 4.50 excl BTW...

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 15 feb, 2011 21:51

Mopper.

Zowel AGO in Vlaardingen als Auto-Indus in Woerden hebben geen enkele terugslagklep. Jammer (al snap ik daar niets van, hoe kan je je dan toch een 'automaterialenzaak' noemen? Zulke klepjes zitten in alle auto's en zullen best wel eens stuk gaan). Mopper, morgen verder zoeken - anders snel bij mijn ouders langs voor koffie (en dan langs Geldermalsen terug rijden).

Iemand nog suggesties in Utrecht/Zuid-Holland? Ik zoek dus terugslagklepjes die rond de 2bar kunnen hebben.

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » di 15 feb, 2011 22:22

Dit volg ik met interesse! Morgen eens even test of dit bij mij ook de reden was dat de geleverde airmass niet boven de 780 uitkwam. Als ik het goed begrijp zit het ene terugslagklepje bij het gasklephuis, maar waar zit die andere? Ik heb de slang vanaf de driewegklep gevolgd maar zag het klepje niet. Wie kan de positie aangeven?

@U-poll: als je een adres gevonden hebt hoor ik het graag.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 15 feb, 2011 22:42

Beide klepjes zitten eigenlijk best dicht bij elkaar. De ene (de rechter #13 uit het eerdere schema 'met de rode stip') zit schuin onder de LMM, makkie. Nu moet je de leiding gewoon verder volgen, na een bochtje kom je een witte T-splitsing tegen... niet 'afslaan' maar de leiding doorvolgen. Heel sneaky kom je, vlak voordat het onder/langs de veerpoot 'uitstulping' gaat, een schuimding tegen. DAAR zit de tweede #13 klep dus IN. Ze zijn trouwens blauw. Blijkbaar is dat het ding dat gaat lekken bij een te hoge druk. Bij mij -en zo te zien bij jou ook- rond de 750mg/c.

Ik heb -als test- de leiding dus bij 'de rode stip' volledig afgeknepen. Het lukte me niet om dit met de orginele leiding te doen (te hard, stug en bros), dus dat stuk vervangen door 6mm benzineslang. Toen kon ik het eea wél afknijpen met een klem.

Doe de test! Het verschil is tussen 750 en 1024mg/c is werkelijk enorm. Sinds VYV me op deze EVAP klepjes heeft gewezen, ben ik me wat gaan inlezen in het verschijnsel. Er zijn dus erg veel lui die dit probleem hebben. Velen, in de klasse der ungetuneden, merken het probleem waarschijnlijk niet zo erg.

Als je de test doet, koppel "R" dan niet gewoon los en blind de leiding af, maar probeer (dus) die T-splitsing in de R-leiding als het ware 'straight' te maken - geen aftakking. Je raakt dan geen lucht kwijt. Dan wél de losse EVAP leiding afblinden!

Ik laat zeker weten of ik alternatieve klepjes kan vinden.

Theo

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 16 feb, 2011 9:45

U-Poll schreef:...Als je de test doet, koppel "R" dan niet gewoon los en blind de leiding af, maar probeer (dus) die T-splitsing in de R-leiding als het ware 'straight' te maken - geen aftakking. Je raakt dan geen lucht kwijt. Dan wél de losse EVAP leiding afblinden...
Zo heb ik meer dan een jaar rondgereden, zonder problemen. Ik kwam ook niet ver over de 750mg/c, en dit zie je dus pas als je de info op je SID krijgt. Pas boven de 1000mg/c wordt het leuk :twisted:

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » wo 16 feb, 2011 10:58

Pas boven de 1000mg/c wordt het leuk :twisted:[/quote]

Is dit trouwens precies 1.0 bar?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 16 feb, 2011 11:01

Luchtmassa is wat anders dan turbodruk.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » wo 23 feb, 2011 20:36

ZO! Ik heb de hele bubs vervangen, beide EVAP klepjes mét de bijbehorende leidingen. Ik wist dat alleen 'die ene' klep kapot was, maar de andere is precies hetzelfde, zit in dezelfde leiding en zit er net zo lang in. Geen gezeik, beiden er uit! Dit stuk dus van het EVAP gedoe vervangen (blauwe leiding en -rode- EVAP klepjes):

Afbeelding

Ik zal nog een foto maken van het spul IN de auto, bij daglicht, en plaats die voor de volledigheid ook nog.

Ik heb de klepjes die AR heeft gevonden ook gekocht, twee stuks. Bijna alle klepjes die ik vond hebben een veertje om het interne 'balletje' in een voorkeurspositie te houden - waardoor er een bepaalde minimale druk nodig is om het eea te lichten. Voor deze terugslagklepjes is dat dus niet gewenst. AR's vondst is he-le-maal goed! Ze hebben Euro 9.45 euro, incl btw, per stuk gekost.

Afbeelding

Met een stuk van ongeveer 1.5m siliconenslag - intern 6.3mm heb ik een vervangend EVAP-slang-pakketje gemaakt. Een stuk van 3m kostte me Euro 16.30

Afbeelding

DIT is dus de hufter klep! Je kan er dus gewoon van beide kanten door heen blazen = fout.

Afbeelding

Qua materiaal was het dus: (2 Klepjes) Euro 18.90 (1.5m Slang) Euro 8.15 = 27 Euro. Omdat ik geen gelegenheid had om de dingen op te halen, zat er nog wel 8 Euro verzendkosten op de klepjes - maar dat is dus door mijn eigen luiheid.

De auto rijdt (nog steeds) als de brandweer. Prachtig doortrekken met volle turbo.
Vyv en AR, hartelijk bedankt! Mijn probleem (en ik denk voor veel anderen ook) is door jullie perfect opgelost.

Groetjes,
Theo

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 23 feb, 2011 21:04

Netjes! Mooi verslag.

Plaats reactie