10 pk...hallloooooo...daar merk je dus niks, nada van...jammer...tgremlin schreef:10 pk vermogenswinst met een relatief simpele aanpassing noem ik substantieel. Veel andere aanpassingen zoals bijvoorbeeld een spagetti-spruitstuk leveren minder winst op.Style&Co schreef:lees in de linkjes her en der 10 pk, niet meer?
Waterinjectie/aquamist; de effecten en de do's en dont's
-
turboflix
- Donateur

-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
De waternevel zal inderdaad verdampen. Voor dat verdampen is warmte nodig die wordt onttrokken aan de (warme) inlaatlucht. De lucht koelt daarbij af en wordt dichter. Dichtere lucht (met hogere massa) bevat meer zuurstof, dus kan er meer benzine bij, dus ontwikkelt de motor meer vermogen... Voor snel verdampen moeten de waterdruppeltjes in de waternevel zo klein mogelijk zijn. Meer water inspuiten dan er verdampt heeft geen zin.Paul99 schreef:Als de waternevel verdampt in het inlaatkanaal ...
Ik heb begrepen dat de waterdamp in de cilinder nog voor een gelijkmatiger verbranding zorgt.
Water op de buitenkant van de intercooler sproeien heeft een soortgelijk effect, warmte onttrekken (met verlagen van de temperatuur als gevolg) door verdampen.
Nee, ik denk niet dat de H2O bij verbranding in de cilinder zal ontleden in O2 en H2 en zo meer vermogen zal leveren. De ingespoten hoeveelheid vloeibaar water komt onveranderd als waterdamp weer uit de uitlaat (samen met het extra gevormde water door verbranding van benzine).Of is het dan?: waterdamp = H2O => Meer O2 in de cilinder => meer benzine mogelijk => meer boem....
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Mijn eigen 99 is ook voorzien van waterinjectie... Deze laat het water VOOR de turbo in de motor lopen i.p.v. met een hoge drukpomp NA de turbo. Deze mogelijkheid kan alleen als je geen IC gebruikt zoals Willem.dasdaas schreef:hoor het graag als sander zelf echt ervaring heeft met de set... zou wel eens willen weten wie hij het dan heeft geleverd hier in NL
dusse... Sander?
stel je verder van de verschillen tussen de vers. sets niet al te veel voor, de hardware erachter is behoorlijk eenvoudig.. misschien dat je een oude werkende benzineinjector nog wel zou kunnen gebruiken?
ruik ik hier een knutselprojectje??
De set die speedparts in de stage 1 heeft is NIET diegene van Aquamist, dan kan ook niet voor deze prijs.
Volgens mij gaat je dat DIY projectje met een benzine injector niet lang goed...
-
tgremlin
- Geregistreerd lid
Hey Flix, niet als dat het enige is wat je doet, maar in de zoektocht naar meer vermogen schuift dit de meter toch weer 10pk op. Trouwens al eens gekeken hoeveel pk de stapjes van de tuners zoals Maptun zijn als je VOORBIJ stage 1 gaat. Daar zijn ook stages bij die 'slechts' 10 tot 15 pk meer opleveren.turboflix schreef:10 pk...hallloooooo...daar merk je dus niks, nada van...jammer...
Tsja, als je verder helemaal niks van tuning doet en alleen maar water-injectie overweegt, dan is dat inderdaad niet echt merkbaar. Als je echter wilt tunen naar een vermogen van zeg maar 250-300 pk dan is water-injectie volgens mij een interessante optie om 'erbij' te hebben
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Kan uit de diverse artikelen niet halen wat de werkelijk winst in vermogen is. Dat is meer afhankelijk van turbodruk en maximaal volume uit de verstuivers. Maar door de octaanverhogende werking zal het vermogen niet vroegtijdig terug geregeld worden zoals dat vooral bij warm weer en stadsverkeer optreed (heatsoak van de IC).tgremlin schreef:Hey Flix, niet als dat het enige is wat je doet, maar in de zoektocht naar meer vermogen schuift dit de meter toch weer 10pk op. Trouwens al eens gekeken hoeveel pk de stapjes van de tuners zoals Maptun zijn als je VOORBIJ stage 1 gaat. Daar zijn ook stages bij die 'slechts' 10 tot 15 pk meer opleveren.turboflix schreef:10 pk...hallloooooo...daar merk je dus niks, nada van...jammer...
Tsja, als je verder helemaal niks van tuning doet en alleen maar water-injectie overweegt, dan is dat inderdaad niet echt merkbaar. Als je echter wilt tunen naar een vermogen van zeg maar 250-300 pk dan is water-injectie volgens mij een interessante optie om 'erbij' te hebben
Daantje had dacht ik door NOS injectie op de buitenzijde van de intercooler bijna 30 pk winst. Nu zal water injectie minder sterk koelen maar gedestileerd water is een stuk goedkoper dan NOS
Ook de uitlaat temp zakt wat weer meer vermogens reserve geeft en beter is voor de kop/kleppen/uitlaatspruitstuk en turbo.
Water injectie heeft meer effect bij motoren zonder IC of met een kleine IC.
Een ander voordeel is dat waterinjectie sterk ontkolend is, je verbrandingskamers blijven schoon!
-
turboflix
- Donateur

ja klopt wel :tgremlin schreef:Hey Flix, niet als dat het enige is wat je doet, maar in de zoektocht naar meer vermogen schuift dit de meter toch weer 10pk op. Trouwens al eens gekeken hoeveel pk de stapjes van de tuners zoals Maptun zijn als je VOORBIJ stage 1 gaat. Daar zijn ook stages bij die 'slechts' 10 tot 15 pk meer opleveren.turboflix schreef:10 pk...hallloooooo...daar merk je dus niks, nada van...jammer...
Je zult mij ook niks horen zeggen over de vervolg-stages van maptun (ofschoon mijn broertje de eerste was in NL met een 93 cabrio maptune stage 4...sterker nog ...door hem heeft Saab/Tholen maptun in NL...).
maar als je 250-300pk wilt halen moet je heeeeeel wat meer doen...
en als je dat wilt zou ik dus eerst die andere dingen doen als basis voor een stap naar 250-300pk.
Zelf overweeg ik al langere tijd om ook die stap te maken maar iedereen komt dan met een lijst die duizenden euros kost plus dat het maar de vraag is of de wagen dan nog zo lekker rijdt.....kortom de stap naar 240-250pk is redelijk 'makkelijk'...daarna wordt het grof ombouwen...
good luck!
gr,
fx
-
tgremlin
- Geregistreerd lid
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Yep... dat 'simpele' setje overweeg ik dus ook voor mijn non-intercooled RingSaab... heb je een fotootje/installatiehandleiding ervan (en kun je speciaal voor dit ultralowbudgetproject een leuk prijsje makenSpeekTuning schreef:
Mijn eigen 99 is ook voorzien van waterinjectie... Deze laat het water VOOR de turbo in de motor lopen i.p.v. met een hoge drukpomp NA de turbo. Deze mogelijkheid kan alleen als je geen IC gebruikt zoals Willem.
De set die speedparts in de stage 1 heeft is NIET diegene van Aquamist, dan kan ook niet voor deze prijs.
-
Estatic
- Geregistreerd lid
Kwam laatst deze hobbyist tegen.
http://griffingear.helixgfx.com/ggtip_icmist.htm
http://griffingear.helixgfx.com/ggtip_icmist.htm