"Weugens het 60jarige jubileum van de Sweudse Automobielen Aktie Bogaleuden, exclusief beuteuweu "Style&Co schreef:hahahahawaxle schreef:Jajajaja, Brink, nou weten we het wel. Ouwe colporteurbrinky schreef:Overigens, even voor de duidelijkheid... Speek verkoopt ook Forge dumpvalves.
![]()
he pssst... BOVje kopuh?
bypassvalve
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
brinky
- Donateur

Heej jongens, waar kan ik zo'n snorretje kopen? Heb al ff in de Speektuning shop gekeken, maar kon ze niet vinden...Style&Co schreef:hahahahawaxle schreef:Jajajaja, Brink, nou weten we het wel. Ouwe colporteurbrinky schreef:Overigens, even voor de duidelijkheid... Speek verkoopt ook Forge dumpvalves.
![]()
he pssst... BOVje kopuh?
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Mocht je toch nog willen dat er af en toe naar buiten wordt afgeblazen, dan moet je deze hebben. Klik op plaatje.
http://www.speektuning.nl/shop/images/d1560.jpg
http://www.speektuning.nl/shop/images/d1560.jpg
-
orville
- Geregistreerd lid
die past niet op de originele plek....en dat zou k wel graag willen
wat nog wel een optie is:

(turbosmart)
deze past volgens mij op de plek van de Bosch en is semi-circulerend..
ben niet perse op zoek naar de pshww, maar wil gewoon de eigenschappen die horen bij een goede dumpvalve.
[edit] denk trouwens dat zelfs deze wat te hoog is... en dus niet past op de originele plek
wat nog wel een optie is:

(turbosmart)
deze past volgens mij op de plek van de Bosch en is semi-circulerend..
ben niet perse op zoek naar de pshww, maar wil gewoon de eigenschappen die horen bij een goede dumpvalve.
[edit] denk trouwens dat zelfs deze wat te hoog is... en dus niet past op de originele plek
-
joachiem
- Geregistreerd lid
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
Maarten
- Lid van verdienste
Een BOV op een T7? We zijn inderdaad benieuwd naar je ervaringen.
Doktorevil kwam tot dezelfde conclusie als Joachiem: een BOV werkt niet probleemloos met het motormanagementsysteem van een classic 900.
Over het algemeen werkt een BOV alleen probleemloos bij motoren die aangestuurd worden door een MAP-sensor, de T5 motoren dus.
Systemen met een LMM zijn gevoeliger voor het laten ontsnappen van lucht uit het inlaattraject.
Doktorevil kwam tot dezelfde conclusie als Joachiem: een BOV werkt niet probleemloos met het motormanagementsysteem van een classic 900.
Over het algemeen werkt een BOV alleen probleemloos bij motoren die aangestuurd worden door een MAP-sensor, de T5 motoren dus.
Systemen met een LMM zijn gevoeliger voor het laten ontsnappen van lucht uit het inlaattraject.
-
MXL
- Geregistreerd lid
Dit is zo'n gecombineerde klep die en lucht bupassed en afblaast, die zou zonder problemen moeten werken op een T7.Maarten schreef:Een BOV op een T7? We zijn inderdaad benieuwd naar je ervaringen.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Het blijft suboptimaal, door de lekkende lucht die niet wordt gemeten, gaat er minder lucht de motor in dan dat het motormanagement kan waarnemen, hierdoor zal te veel benzine worden ingespoten. Door een gecombineerde valve te gebruiken blow-out/recirculerend, minimaliseer je dit effect zodanig dat de te veel ingespoten brandstof binnen de marges van een "goed" lopende motor blijft zitten en binnen de marges van de foutdetectie in het motormanagement (geen check engine)..... dus ja het werkt, maar je moet je sterk afvragen waarom je het zou doen: je krijgt er een gaaf geluidje bij, maar doet (hoe gering ook) concessies aan de werking van je motormanagement.
-
Rutger
- Geregistreerd lid
Omdat ik die blowoff valves en dump valves altijd wel interessant vond klinken, maar niet wist wat het precies was, ging ik even kijken op Wikipedia.
Daar las ik iets wat misschien wel interessant is voor de mensen hier met een blowoff valve:
Stukje uitleg wat het nou precies is, voor de mensen die het net als ik niet weten/wisten:
Daar las ik iets wat misschien wel interessant is voor de mensen hier met een blowoff valve:
Was dat al bekend? Ze zullen er vast niet zo hard op controleren, maar toch..Wikipedia schreef:Motor sports governed by the FIA have made it illegal to vent unmuffled blowoff valves to the atmosphere. In the United States, Australia and Europe cars featuring unmuffled blowoff valves are illegal for street use.
Stukje uitleg wat het nou precies is, voor de mensen die het net als ik niet weten/wisten:
Nadat ik dat laatste dikgedrukte las, vroeg ik me af of zo'n ding voor mij interessant zou zijn. Wat zit er standaard op een 900 classic? En wat verbeter je met een andere dump valve/blowoff valve/..? In de open lucht afblazen is dus niet goed begrijp ik (jammer, dat fluitje vind ik wel leuk). Wat hebben de mensen hier op hun 900 classic gemonteerd en waarom?Wikipedia schreef:Blowoff valves are used to prevent compressor surge. Compressor surge is a phenomenon that occurs when lifting off the throttle of a turbocharged car (with a non-existent or faulty bypass valve). When the throttle plate on a turbocharged engine running boost closes, high pressure in the intake system has nowhere to go. It is forced to travel back to the turbocharger in the form of a pressure wave. This results in the wheel rapidly decreasing speed and stalling. [..] Compressor surge is very hard on the bearings in the turbocharger and can significantly decrease its lifespan. In addition, the now slower moving compressor wheel takes longer to spool (speed up) when throttle is applied. This is known as turbo lag.
plaatje 1: schema met gasklep open
plaatje 2: schema met gasklep dicht
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Zit gewoon een bosch bypas op je saab en deze is goed genoeg totRutger schreef:Omdat ik die blowoff valves en dump valves altijd wel interessant vond klinken, maar niet wist wat het precies was, ging ik even kijken op Wikipedia.
Daar las ik iets wat misschien wel interessant is voor de mensen hier met een blowoff valve:Was dat al bekend? Ze zullen er vast niet zo hard op controleren, maar toch..Wikipedia schreef:Motor sports governed by the FIA have made it illegal to vent unmuffled blowoff valves to the atmosphere. In the United States, Australia and Europe cars featuring unmuffled blowoff valves are illegal for street use.
Stukje uitleg wat het nou precies is, voor de mensen die het net als ik niet weten/wisten:Nadat ik dat laatste dikgedrukte las, vroeg ik me af of zo'n ding voor mij interessant zou zijn. Wat zit er standaard op een 900 classic? En wat verbeter je met een andere dump valve/blowoff valve/..? In de open lucht afblazen is dus niet goed begrijp ik (jammer, dat fluitje vind ik wel leuk). Wat hebben de mensen hier op hun 900 classic gemonteerd en waarom?Wikipedia schreef:Blowoff valves are used to prevent compressor surge. Compressor surge is a phenomenon that occurs when lifting off the throttle of a turbocharged car (with a non-existent or faulty bypass valve). When the throttle plate on a turbocharged engine running boost closes, high pressure in the intake system has nowhere to go. It is forced to travel back to the turbocharger in the form of a pressure wave. This results in the wheel rapidly decreasing speed and stalling. [..] Compressor surge is very hard on the bearings in the turbocharger and can significantly decrease its lifespan. In addition, the now slower moving compressor wheel takes longer to spool (speed up) when throttle is applied. This is known as turbo lag.
plaatje 1: schema met gasklep open
plaatje 2: schema met gasklep dicht
bijna 1bar.
Wil je gewoon zeker weten dat je valve goed werkt koop en monteer
dan even een nieuwe van een 9-3 900NG.
Ik heb elke veer en ander opties geprobeerd met de forge dump valve
maar had een hoog verbruik en het gevoel dat het ergens door de valve
lekte...de orginele er weer op en het was weer maximaal genieten van
het turbo gevoel
Ps:die goedkope dingen van 100euries werken echt zeer slecht en
kunnen vaak niet veel druk aan.
Een instelbare van een goed merk en type is mischien een mooie optie?
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
brinky
- Donateur