BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
carlsson
Geregistreerd lid

Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door carlsson » za 12 jun, 2010 13:26

Voor alle Biopower vrienden is het misschien interessant om te weten dat Saab een motorverwarming in de accessoire lijst heeft staan. Op een nieuwe wagen in België slechts € 200. Dat is niet voor niets, tolerantie of slijtage bypass langs de zuigers met E85 is de moord voor je motor(olie). De oliewissel termijnen zijn ook gehalveerd. Wat oudere afgeleefde motoren hebben een forse bypass, zeker wanneer ze nog niet op temperatuur zijn.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 12 jun, 2010 16:37

Mooi, dan heeft mijn blok daar minder last van :mrgreen:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 18 jun, 2010 10:12

Vandaag is de grote pompen of verzuipen dag... spannend! :mrgreen:

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » vr 18 jun, 2010 10:16

Leuk, keep us informed!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 18 jun, 2010 14:03

Hij is klaar! :mrgreen:
Straks ophaluuuuuh!

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » vr 18 jun, 2010 14:06

Lift nodig ?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 18 jun, 2010 14:35

Nope, ik kreeg zo'n prachtige 4-kante Saab mee, jou wel bekend geloof ik.
Verbazend hoe smooth zo'n ding toch rijd (turboloos maar zweeft overal overheen). Jammer alleen dat ie zo :shock: is :mrgreen:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 18 jun, 2010 19:56

Inmiddels na gezellig wat met Peter gekeuveld te hebben na het ophalen van de Saabrio weer huiswaards gereden. Ik rijd nu op 35% Ethanol, geen knock meer en een stuk soepeler. Alleen al voor die 0 knock was de moeite waard!

Sluikreclame: Peter was qua prijs en service supergoed! :wink:

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » za 19 jun, 2010 11:53

SAAB 9-5 SE 2.3i-16v Turbo - 2.3T uit 1998 en is automatisch geschakeld.

Afbeelding

De SAAB 9-5 is een SE uit 1998, deze is uitgevoerd met vier-traps automatische versnellingsbak met automatische lock. Voor het ombouw was dit een zogenaamde ‘2.3t’ dit is een 2.3i-16v ottomotor voorzien van een Low Pressure Turbo. De auto is echter compleet omgebouwd tot een Full Pressure Turbo en draait op Bio-Ethanol met behulp van een Bio-Power ECU file van SAAB uit 2006. Met deze auto zijn de meeste testkilometers afgelegd, momenteel meer dan 10000km en rijdt nog steeds op Bio-Ethanol (E85). Er zijn tijdens deze testkilometers diverse trajecten afgelegd er is ook getest tijdens een lange periode op hoge tot zeer hoge snelheden (200 tot 250km/h) dit natuurlijk terwijl de auto op Bio-Ethanol (E85) draaide.

De software die gemaakt is voor flex-fuel is normaal in combinatie met een Traction Control Systeem door de originele SAAB files nog verder aan te passen is het zelfs in de eerste generatie 9-5’s mogelijk om met de laatste software te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat is er aangepast aan de auto?
Compleet nieuwe opbouw van motor, het gaat hier om een T5 motor terwijl dit nooit standaard is geleverd. Deze motoren kunnen veel meer vermogen ontwikkelen zonder problemen. De motor is opgebouwd om ongeveer 450-500pk te kunnen leveren.
De motor is opgebouwd met andere nokkenassen, een T5 onderblok, een aangepaste cilinderkop, grotere turbo, aangepast inlaatcollector en nieuwe injectoren.
Het onderstel en remmen zijn aangepast (Bilstein/Eibach/Powerflex/Ertalon by KCP) om het vergrote vermogen aan te kunnen.

Afbeelding

Extra voor de ombouw naar Bio-Ethanol (E85):
De grotere Siemens Deka’s 630cc hoge impedantie injectoren
Een nieuwe hoge debiet benzine pomp 255LPH
Extra mappen toegevoegd in de ECU voor het flex-fuel systeem

Verder zijn natuurlijk net zoals bij de andere SAAB 9-5 2.3T (in basis voor de ECU dezelfde motor) de Ve-injectiemap en de ontstekingsmap aangepast. Bijzonder aan deze auto is dat de Idle map aangepast moest worden aan de hardware aanpassingen die deze auto bezit. Dit betekent dat er meer ingespoten moet worden bij koude start en dat er meer ingespoten moet worden om überhaupt goed stationair te kunnen blijven lopen. Dit komt met name door de scherpere nokkenassen en door grotere zuigverliezen van de gebruikte massieve zuigers.

De auto is aangepast om tijdens dagelijks verkeer zo optimaal mogelijke prestaties neer te zetten tegen een zo minimaal mogelijk verbruik. Om dit te bereiken draait de motor op Lambda 1 tot 80% van maximum gevraagde vermogen, vanaf 750mg/C aan lucht wordt er een verrijking toegepast die gelijk is aan Lambda 0.9 en vanaf 900mg/C aan lucht wordt er verrijkt naar Lambda 0.8. Het sneller en of meer verrijken heeft met (E85) weinig toegevoegde waarde en kost veel meer brandstof.

Test verslag
2000km verschillende gebruik testen in België
De eerste start is nogal wennen voor de motor en het motormanagementsysteem, een verhoogd stationair toerental tot de eerste adaptie voltooid is en pas het volledige vermogen bij voltooiing van tweede adaptie. Verschillende verbruiksmeting van Damiaan instituut naar huis, 11L verbruik, met een vlotte rijstijl, op E85. Stadsritten, korte afstanden, naar Mechelen en terug met vlotte rijstijl, 13,7L. Op E85 voelt de auto veel vlotter aan, de motor vindt het veel fijner om hoger door te gaan in de toeren. De combinatie automaat, motor en brandstof, zorgen ervoor dat er minder overbodig teruggeschakeld wordt door de automaat. Door het extra vermogen beslist de ECU dat het sneller is om de automaat niet terug te laten schakelen, maar op koppel te versnellen. De auto is veel sneller en voelt veel rustiger aan. De versnelling is zonder schokken, bijna constant aanwezig.

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » za 19 jun, 2010 11:55

4000km Lange afstand test.
Diverse uitschieters naar zeer hoge snelheden op de Duitse Autobahn. Bergen in Oostenrijk en Italië, de switch van Bio-Ethanol (E85) naar Benzine Octaan 98 en wederom weer terug naar Bio-Ethanol (E85), inclusief de zoektocht naar Bio-Ethanol (E85)

Afbeelding

De start van de rit was op donderdag 6 mei 2010, het eerste deel van deze lange afstand test was de rit van Dendermonde (België) naar ’s-Hertogenbosch (Nederland), onderweg is er bij Tamoil in Oisterwijk Bio-Ethanol (E85) getankt. De rit verliep zoals in de vorige 1500km zonder problemen met constant de beschikking over veel meer vermogen en souplesse. Daar natuurlijk ook de dagteller en verbruiksmeter gereset.

In de ochtend van 7 mei 2010 zijn we vanuit ’s-Hertogenbosch richting Oostenrijk gereden. We zijn vanuit Nederland door Duitsland gegaan en hebben tijdens de planning rekening gehouden met de tankstations die Bio-Ethanol (E85) verkochten. De Duitse Autobahn is prachtig terrein voor een auto met 260pk op Bio-Ethanol (E85). De wijze waarop dit vermogen beschikbaar komt en de souplesse die dit oplevert is fenomenaal. Het is echt een groot verschil met benzine (octaan 98). We hebben vanaf het tankstation in Nederland tot het tankstation in Duitsland een verbruik genoteerd van 13,9L/100km. Dit verbruik is uitzonderlijk netjes omdat waar mogelijk een gemiddeld is aangehouden van niet langzamer dan 160km/h. We hebben ook tijdens deze route constant de Lambda/AFR gemonitord bijvoorbeeld ook tijdens voluit accelereren naar zeer hoge snelheden. In Duitsland is driemaal ruim 240km/h aangetikt en is er meerdere malen langdurig boven de 200km/h gereden. Na het tankstation tot aan het overnachtingadres hebben we niet meer getankt. De overnachting was in Ober-Miemingen tussen de legendarische Fernpas, 1212 meter hoogte en de legendarische Brennerpas op maar liefst 1375 meter hoogte. De twee passen zijn belangrijke verbindingsroutes door Europa en verbinden Oostenrijk en Italië met elkaar. Beide wegen vragen erg veel van auto’s, zeker als er veel vermogen aanwezig is zorgt dit voor een behoorlijke stresstest.

Afbeelding

De volgende dag (zaterdag 8 mei 2010) zouden we als eerste vanuit Ober-Miemingen over de Brennerpas naar Bolzano rijden om later te eindigen in Toscane. De eerste start ‘s ochtends vroeg circa 0o Celsius was niet geheel zoals bedoeld. De motor sloeg aan om direct weer uit te vallen. Met een beetje gas bij bleef de motor draaien, de motor liep veel te arm. We konden naar het stadscentrum van Miemingen rijden om daar even wat inkopen te doen om de reis te vervolgen. Echter wilde de motor nu niet blijven draaien, na de koude start verrijking te verhogen en de motor rustig aan wat warmer te laten draaien ging het beter en konden we onze reis zonder problemen richting Bolzano vervolgen. Bolzano is de enige plek in Italië waar op commerciële basis aan particulieren Bio-Ethanol (E85) verkocht wordt. Dit bleek in Bolzano echter een illusie, de Bio-Ethanol tanks van het hypermoderne tankstation waren leeg (ze hadden zelfs oplaadpunten voor Electro-auto’s!). Er zat niets anders op dan de auto te vullen met Premium Benzine met Octaan 98.

De verdere rit naar Toscane (Poggioni) is gedaan op Premium Benzine met Octaan 98. We hebben tijdens de gehele rit naar Toscane gelogd en gekeken waar de verschillende files nog aanpassingen nodig hadden. De nieuwe files zijn geschreven in deze week en getest in en rondom de bergen van Poggioni. Tot we de juiste file hadden en hiermee uit eindelijk zaterdag 15 mei 2010 in een keer vanuit Toscane naar ’s-Hertogenbosch zijn gereden (1650km). De terug rit was van een hele andere dimensie dan de heen rit. De motor was nog een stap sterker en presteerde veel mooier. Toen we in Duitsland eindelijk weer Bio-Ethanol konden tanken, begon de motor weer te leven. Het vermogen met de in Italië geperfectioneerde files is ongeveer 320pk op Bio-Ethanol (E85). Wat duidelijk is geworden aan deze testrit is dat het gebruiken van Bio-Ethanol (E85) voor een ware fuel addict, verslavend werkt. Het is als racebrandstof in de aderen, de motor loopt veel mooier rond en voelt zo krachtig, zonder dat het lijkt alsof de motor hard moet werken om de prestaties te leveren. We hebben tijdens deze terugrit naar Nederland zonder andere auto’s gereden en konden de prestaties optimaal gebruiken, we hebben dus zeer vlot gereden. De snelheid waarmee de auto naar 250km/h trekt geeft de hoeveelheid reserve weer en naar inschatting zou de auto nu ongeveer 290 a 300km/h moeten kunnen halen. Dit zijn natuurlijk buitenproportionele snelheden, maar dat dit kan met een normale snelle zakensedan, getransformeerd door het gebruik van Bio-Ethanol (E85).

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » za 19 jun, 2010 11:55

6000km dagelijks gebruik met de nieuwste file in de praktijk.
Het is sterk afhankelijk van de rijstijl. Wat een erg duidelijk verschil is zijn korte afstanden. Korte afstanden kosten veel brandstof en zijn dus veel duidelijker zichtbaar op het algehele gemiddelde verbruik bij Bio-Ethanol (E85) dan bij Benzine (Octaan 98). Het verschil zit hem ook in de hoeveelheid koude start verrijking 200% bij benzine (Octaan 98) tegen 300% bij Bio-Ethanol (E85). Dan krijgen we nog de correctie hoeveelheid en zijn de waardes ingespoten brandstof bij Bio-Ethanol (E85) tijdens een start eigenlijk buitenproportioneel in verhouding tot benzine.

Afbeelding

Het verbruik bij zeer stevig doorrijden komt op zo’n 16 liter op 100 kilometer uit.
Bij doorrijden komt het verbruik op zo’n 13,5 liter op 100 kilometer uit.
Relatief rustig rijden resulteert in een verbruik tussen de 10,5 en 12 liter. Afhankelijk van de hoeveelheid snelwegkilometers met normale snelheden (100 en 120km/h).

Afbeelding

Conclusie testkilometers
Op Bio-Ethanol (E85) rijden is echt iets anders dan op Benzine (Octaan 98), het mooie is dat de auto minder turbodruk nodig heeft om meer vermogen te leveren. Het was duidelijk te merken voor 260pk op Benzine (Octaan 98) had de auto ongeveer 1100mg/C aan turbodrukvulling nodig om op Bio-Ethanol (E85) 260pk te leveren had de auto aanzienlijk minder nodig: dit was ongeveer 980mg/C. Het verschil in gasresponse is ook fenomenaal. Het gaspedaal aanraken lijkt op Bio-Ethanol (E85) bijna direct vermogen op te leveren, echter wel zeer vloeiend, waar de motor op benzine (Octaan 98) meer een aan- en uitschakelaar is. De last van turbolag wordt ook veel minder op Bio-Ethanol (E85), simpelweg omdat er minder druk nodig is om vermogen te creëren.

Problemen die onderweg tegen te komen zijn, zitten hem meer in het bijtanken van Benzine zodat de verhouding Bio-Ethanol (E85) minder wordt dan het tanken van Bio-Ethanol (E85) zelf. Dat is het simpele verhaal. De ombouw zit hem in de fijn afstelling van de motor, bij warme start met na een paar keer een volle tank Bio-Ethanol (E85) leeg gereden te hebben (lange termijn adaptie) weer eens benzine te tanken (zo’n 15 liter). De auto krijgt de adaptie dan niet snel genoeg voor elkaar. De motor blijft dan ook uitvallen en is met geen mogelijkheid aan te houden. Waar je dan staat mag Joost weten! Wat we ook gezien hebben in onze inmiddels meer dan 10.000 test kilometers is dat de finetuning die de Benzine mappen van Saab standaard hebben absoluut niet aanwezig is in de Bio-Ethanol (E85) mappen. Het hebben van een gigantische meer verbruik is hier het resultaat van het missen van de fine-tuning van de motormapping.

Afbeelding

Nieuwere high speed run gedaan met het nieuwe gasklephuis, twee nieuwe aandrijfassen en de twee ertalon bussen in de voorwiel ophanging, het gemak, snelheid en vertrouwen waarmee de 9-5 de 285km/h op GPS aangetikt is ongekend, dit betekend ongeveer 5850 rpm. Besloten om niet nog harder te gaan rijden en de magische 300km/h per uur grens pas na het vervangen van de subframe-rubbers voor en achter te doen.

Resultaten ombouw - SAAB 9-5 2.3T Automaat
Motorvermogen Bio-Ethanol (E85) Circa 320,0 PK *
Motorvermogen Benzine (Octaan 98) Circa 260,0 PK *
Motorvermogen verschil 60,0 PK 19%
*) Motorvermogen met 1100mg/C aan Turbo vullingdruk

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 19 jun, 2010 12:32

Mooi verhaal Powetje en Kawaman!

Klinkt als een supercool avontuur / mooie ontdekkingsreis!

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » za 19 jun, 2010 12:33

Erg interessante info, verwacht je de problemen met de adaptie naar RON98 nog te kunnen oplossen?

In ieder geval veel plezier met :O: met je bio-machine!!

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » za 19 jun, 2010 12:40

Edwin mtb schreef:Erg interessante info, verwacht je de problemen met de adaptie naar RON98 nog te kunnen oplossen?

In ieder geval veel plezier met :O: met je bio-machine!!
Die problemen (zoals te lezen) zijn in Oostenrijk opgelost! :) en verder gefinetuned in Italie, nieuwste file heeft geen problemen meer. Een aantal foto's toegevoegd!

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » za 19 jun, 2010 13:14

Ontzettend gave prestatie, respect! :headbang3:
Mooi geschreven ook.

Interessant dat er wordt opgemerkt dat de motor mooier loopt op bio-spul, wist ik helemaal niet.
10.000km is een redelijke afstand, maar zou zo'n blok dat normaal makkelijk de 3 ton haalt, dit nu ook op bio doen?

Nog een ander vraagje, wat voor nokkenas zit er op?

Plaats reactie