T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AR » za 27 okt, 2012 8:35

@ Evo, ik meet geen AFR (althans geen breedband), Bougies zijn 2500km oud, ik verwacht eigenlijk niet dat er twee kapotte zijn. Injectoren zijn 630 deka's.
@ G-ice, Ik ga de FPR maar eens vervangen, dat kan geen kwaad, zal ondertussen ook al wel 230.000 oud zijn.

Amul: 370
Aadd: 1
badp: -20

Toch maar eens een LC-1 bestellen.....

Arco

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 28 okt, 2012 10:09

Gisteren even de bougies van Cil1&2 en die van 3&4 omgewisseld. De electroldeafstand op 0.8 gezet
Mifi's zijn er nog steeds echter lopen ze niet meer zo hard op.

Ik kon het trouwens (voor het wisselen van de bougies) reproduceren door in 5e versnelling bij 2700rpm plankgas te geven, vervolgens begon hij bij 3000rpm stevig op te lopen en na een paar seconden P1300/CE-geknipper. In de overige versnellingen geen problemen.....

Van de week komt de nieuwe FPR binnen.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 29 okt, 2012 11:47

Ik zag vandaag dat mijn intake air temperature (IAT) 71 graden was. Ik had de wagen warm gereden en geparkeerd. Na 15 minuten weer verder gereden. Bij wegrijden was de IAT dus 71 graden! Lijkt mij erg hoog...
Na 10 minuten rijden door de stad was deze gezakt naar rond de 40. Op de snelweg zakte deze tot onder de 30, waar hij bleef. Iemand een idee of het normaal is dat de IAT zo hoog oploopt bij stilstand?

maxmink93
Geregistreerd lid

T7 ECU Tuning

Bericht door maxmink93 » ma 29 okt, 2012 12:36

Eigenlijk noot naar gekeken. Opzich zou de sensor warmte op hebben kunnen nemen. net als anderen onderdelen, als je gat rijden word alles weer gekoeld en daalt de temp. Maar ik zou er ook naast kunnen zitten.

Maar umm 30 graden inkaat temp? Dat vind ik nogal hoog met dit weer (7graden). Heb je een "cold" air intake?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 29 okt, 2012 13:14

Hmmmm... Ik had vorige week een Check Engine op de Intake Air Temperature sensor. Deze verscheen na een losgeschoten vacuumslang. Vastgezet, en Check Engine verdween weer.

Zou het mogelijk zijn dat de IAT sensor defect is? Want als 30 hoog is...Dan is 71 natuurlijk gigantisch hoog! :-S+
Waar zit dat ding, ik dacht ergens op de delivery pipe? (gevaarlijke vraag in het t7 topic trouwens, verschilt ongetwijfeld!)

maxmink93
Geregistreerd lid

T7 ECU Tuning

Bericht door maxmink93 » ma 29 okt, 2012 13:29

alles kan kapot, dus ook die sensor. Maar die zou ik niet verdenken nu (wel als hij CE zou geven terwijl alles goed aangesloten zit).

Bij de T7's zit hij op de dilivery pipe, boven de bov.

laat ik het zo stellen, ik vind 30 graden aan de hogen kant met dit weer en gewoon cruisen.
Je moet ook kijken naar de situatie waar je in staat, sta je met een buiten temperatuur van 35+ in een file dan kan de iat oplopen richting 55+ graden. Rij je 100 op de cruise controle met -10 is weer een ander verhaal. Daarom zou ik me niet teveel van die hogen start IAT aan trekken.

Een cold air intake doet ook wonderen voor je IAT, alleen de verkeerde kant op... rij je met een openlucht filter? Zo ja waar zit die?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 29 okt, 2012 13:41

Met een heel efficiënte Alu intercooler kom ik als ik normaal rijd een paar graden boven buitentemperatuur uit. :xmassnow:

Wanneer er andere aanpassingen gedaan zijn aan de auto zou ik daar eerst gaan zoeken voordat ik sensoren de schuld zou gaan geven van het probleem. Je zou de beteffende sensor even los kunnen koppelen en met een thermometer / warmtebron / PC kunnen verifiëren of alles werkt.

Met jouw setup is EGT en WBL essentieel wil je alles heel houden, dus hop hop, in gallop, naar innovate! :wink:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 29 okt, 2012 14:10

[]

Ja Gijs, leuk dat je dat zegt. :) Ik dacht dit namelijk ook. Vervolgens gingen mijn hersens aan het werk en nu weet ik het niet zeker meer...:
- WBL: Met de small band kan ik volgens mij prima zien of de wagen goed loopt als ik het gas intrap. Althans, ik zie toch waardes rond de 12 (AFR) in t5suite. Dit is in het betrouwbare gebied van de standaard lambda sensor.
- EGT: Met een #7 huis zou ik hier niet bang voor moeten zijn, volgens de verhalen.... Mijn EGT sensor is geplaatst, maar lijkt kapot... Ik heb 'EEEE' in het display staan ;-(+

Goeie tip van de sensor loskoppelen. Ik zie nog niet helemaal hoe ik deze kan uitlezen, maar wellicht dat ik op de terugreis vandaag een helder moment krijg.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 29 okt, 2012 14:18

Mijn smallband kapt met meten als de auto uit het lambda gestuurde gebied gaat. Bij WOT is een smallband niet betrouwbaar...
EGT is essentieel als je de turbo heel wil houden, max 950 graden, snel fixen.

12,5 AFR is bij WOT perfect,
14,7 is in het lambda gebied perfect.

Maar dat wist je vast al...

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 29 okt, 2012 16:41

AlexJ schreef:- WBL: Met de small band kan ik volgens mij prima zien of de wagen goed loopt als ik het gas intrap. Althans, ik zie toch waardes rond de 12 (AFR) in t5suite. Dit is in het betrouwbare gebied van de standaard lambda sensor.
- EGT: Met een #7 huis zou ik hier niet bang voor moeten zijn, volgens de verhalen.... Mijn EGT sensor is geplaatst, maar lijkt kapot... Ik heb 'EEEE' in het display staan...
AFR's van je NBL zou ik zeker met een korreltje zout nemen. NBL zijn er eigenlijk alleen voor om te rijk of te arm aan te geven, niet perse hoeveel...
EGT moet je altijd voor oppassen. Ook met een #7 huis. Als je mengsel en of ontsteking niet goed staan kun je zo een te hoge EGT krijgen, ook met een #7... Heel makkelijk!!!

Wat betreft die EEEE's. Zoals ik je al had laten weten denk ik dat je "kabel verleng actie" wellicht je culprit is... Vandaar dat men ook daar setjes voor verkoop. Ik hoop dat ik ernaast zit...

Ben erg benieuwd wat die STG6 zoal doet. Wat zijn de "geadverteerde" waardes?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 29 okt, 2012 19:17

Oke, een oprechte thx voor jullie ongezouten mening. Dat drukt je weer even met de neus op de feiten.
Helaas is het weer omgeslagen, heb ik geen overdekte klusruimte en ook geen tijd ivm overwerken, dus ik zal de komende dagen even heel rustig aan moeten rijden en vertrouwen op een veilige afstelling in de bin van Sander.

- Z.s.m. de kabels goed aansluiten van de EGT. Of althans, testen of ik wel de juiste waardes krijg als ik de boel zonder verlengkabel aansluit...
- Wideband lambda aanschaffen. Dat is 1. Lastig is, ding inbouwen. Mijn JT downpipe heeft helaas geen extra plek om deze te monteren. Dat betekent dus weer klussen. En dan nog de vraag, waar te plaatsen... Te dichtbij de turbo is wellicht snel een kapotte WBL, te ver er vanaf wellicht geen goede meetwaardes.
- IAT. Zojuist bij wegrijden een IAT van 13 graden. Voor een buitentemperatuur van 7 graden best een logische waarde. Een defecte meter lijkt het mij dus niet. Direct de snelweg op, waardes rond de 30. na 50 minuten rijden de snelweg af, waardes rond de 40. Thuis even stilstaan, waardes lopen op richting 45. Ik ben benieuwd of alle t5's dit hebben, of dat ik hier een ander probleempje te pakken heb. De Intercooler zou ik niet de schuld geven, want die is van het type groot en alu.

Wat betreft de geadverteerde waardes: 360pk bij 550nm. Geen idee of we dit gaan halen, en of we dit willen halen. Eerst alles netjes fine-tunen, rustig aan testen. Als alles goed lijkt te werken zetten we dat ding wel eens op de dynotest. Ben benieuwd. :)

maxmink93
Geregistreerd lid

T7 ECU Tuning

Bericht door maxmink93 » ma 29 okt, 2012 19:21

Heb je een openluchtfilter? Als je hem in de motor ruimte hebt zitten kun je hem daar beter weg halen..

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 29 okt, 2012 19:42

Ja, en nog een ja... :|
Hoe doen de jongens hier dat met de dikke waaiers? De openlucht filter verplaatsen? Of terug naar de OEM box?
(En is de OEM box niet te restrictief voor deze enorme luchtvraag? Ik hoor namelijk nu al een enorm verschil in gebulder t.o.v. mijn vorige setup, waarmee ik bedoel dat ik duidelijk hoor dat er meer lucht gevraagd wordt)

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 29 okt, 2012 19:48

Open luchtfilter is onzin tot 400 pk, het open luchtfilter in de motorruimte is juist een restrictie door de warmte en het slechte aanzuigen.

Stock filter met een dikkere zelfgemaakte regenpijp naar onder is prima!

30 graden op de snelweg is te hoog, met 7 graden buiten zou je op max 15 - 20 op de snelweg moeten zitten lijkt me.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 29 okt, 2012 19:56

Oke, thx voor de tips. Ik had al zo'n vermoeden dat dit topic mij verder ging helpen!
Pics van zo'n setup, anyone? :-P+
Ik wil natuurlijk niet dat mijn custom luchtpijp naar beneden een blubber/pekel-happer wordt.

edit: o wacht, we dwalen af...

Plaats reactie