T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
0240613
Geregistreerd lid

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door 0240613 » do 10 mei, 2012 20:54

nu de 9-5 klaar is, is het tijd voor de 9-3. Is de bin van een 9-5 B205E te gebruiken op die van een 9-3 B205E? Deze vraag omdat de 9-5 volgens mij een aantal sensoren heeft die de 9-3 niet heeft. Wie kan uitsluitsel geven?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 10 mei, 2012 21:03

Ja, dat kan. Gebruik de basefile van de 9-3 en zet daar de maps op van de 9-5 B205E die je wilt gebruiken.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 10 mei, 2012 22:38

Ik heb ooit in een ver verleden, met kleine aanpassingen, de B205E van de MY05 9-5 gereden in mijn MY01 9-3.

Ik deed dit omdat ik de uitgebreidere SID info wilde (incl berekende EGT en de sub menus). Als je het netjes wilt doen moet je de extra load voor de AC compressor aanpassen. De 9-3 AC compressor is wat lomper dus de correctie in de 9-5 bin is niet afdoende.

Ik rijd nu overigens nog steeds in essentie 9-5 software in mijn 9-3. Oorsprong is wat vaag, het is een zgn ontwikkel bin. Maar net als bij alle BioPower 9-3's levert het geen problemen op T7 is T7...

Geen idee welke sensoren jij bedoeld... :roll:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 11 mei, 2012 7:23

Ik rijd dagelijks met van oorsprong een 9-5 Bin :)

o.a.
- even op wel/geen ESP/TCS letten.
- Idle aanpassen.
- AC Compensation aanpassen.

dan zou hij het in basis al moeten doen, verschillende sensoren heb ik nog niet 123 gemerkt. De rest fine-tunen kan dan vervolgens beginnen.

Arco

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 13 mei, 2012 20:01

Ik heb al een tijdje een flinke dip rond de 3000rpm en enkel in de 2e versnelling. En dan ook nog als ik maar deels gas geef

Symptomen:
-De turbo spoelt op tijdens de acceleratie (rond de 2800/3000rpm), zie ik pdif naar de 1000mbar gaan en vervolgens dipt hij terug naar de 300mbar en klimt weer op.
- Ik heb op dat moment het gaspedaal voor 3/4 in.
- ECMS blijft op op dat moment op 10 (pedalmap) staan.
- Torque limiter staat op 360nm in 2e versnelling en wordt ook bij die toerentallen 2780 actief.
- Gebeurt alleen in 1e versnelling
- Heb het idee dat het bij een koude motor meer opvalt/aanwezig.
- Heb het idee dat het bij 100% pedaalstand niet/minder is.

Iemand een suggestie waar ik zou kunnen beginnen? Ik verdenk de Pedal map een beetje, omdat het bij vol gas niet is, maar kan het niet 123 terugvinden.

Gr Arco

Afbeelding
Oud screenshot, maar maakt het wel in grote lijnen zichtbaar.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 14 mei, 2012 9:10

He AR,

ehhh... gebeurt dus in 1 en 2? Ik zie het alleen in 1. Gebeurt rond de 2800 rpm (zie ik op je log). Daar kom je niet meer in 2. (Althans als ik je log goed interp. We missen nl. wat data...)

Zoals ik je log lees blijf je voor, tijdens en na de dip ongeveer evenveel vragen, pas bij 5k loopt je mreq terug geleidelijk terug. Verder zie ik de dip niet terug komen in de manier waarop het toerental doorbouwt.

Kortom, ik zie de dip, op je log, alleen terug komen in je mair en boost, maar hij is dus zeer degelijk wel aanwezig.

Je geeft aan dat je het alleen in 1 en 2 voelt, en dat je limiters voor 1 en 2 identiek zijn...?

Mijn eerste "hunch" is dat er wel degelijk een limiter in grijpt maar dat je "sample" interval van je log te laag ligt om dit te loggen. Heb je wel eens ECMS op je SID bekeken als het gebeurt? (Ik heb op die manier de max torque waardes van mijn AUT bak tijdens schakel momenten achterhaald, vaak ook te snel om te loggen...).

My 2 pence :wink:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 14 mei, 2012 10:21

Het screenshot van de log is al wat ouder, was meer ter illustratie over wat en waar.

ECMS blijft op 10 staan, althans in de log. Ik merk het alleen in de 2e versnelling (wil overigens niet zeggen dat het niet in 1e gebeurt), Torquelimiter staat in 2e versnelling op 360nm (Mair van 1107).

Ik zal eens kijken wat ECMS op de SID doet, en wat er gebeurt als ik de Torquelimiter in 2nd gear rinchting de 400nm schuif.

Arco

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 06 jun, 2012 21:55

Enne...?

Andere... ik weet dat het hier staat... mogelijk zelfs zelf nog geschreven... maar kan het niet meer vinden en me ook niet meer herinneren :cry:

Weet iemand nog de naam van de tabel die verantwoordelijk is voor de schaling van je luchtmassa meter/"turbo" meter. Ben het zat dat dat ding ergens rond 3 uur rond hangt :wow:

PS. Boosten als 'n dolle (laatst kort, heel kort... even 2 bar gedaan...), maar krijg 't nog niet onder controle. Hardware "probleem". Maar aan een oplossing wordt gewerkt 8)

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » wo 06 jun, 2012 22:11

BstMetCal.BoostMeter ?

Mijn "probleempje" is nog niet opgelost, ik ga nu eerst de CPS vervangen, wellicht geeft die troubles.

Arco

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 07 jun, 2012 23:10

Thanks!

Hmmm je BDP? Waarom denk je dat?

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » do 07 jun, 2012 23:17

Paar weken geleden troubles met warm starten, momenteel weer niet, ik vertrouw hem niet meer, hij is tenslotte ook 225k oud.

Valt onder mijn noemer Stage 0, eerst de basis 100% alvorens de rest.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 08 jun, 2012 7:47

Stage 0 is idd de belangrijkste STG :D Vandaar ook mijn 9-3's "recentelijke" rigoreuze verjongings cursus....

ik hoop dat je het snel vind.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 10 jun, 2012 13:24

BDP Sensor is vervangen en het dipje lijkt verdwenen, van de week eens kijken of het zo blijft.

Wat zijn jullie gedachten tegen het preventief vervangen van krukas- en drijfstanglagers? Ik heb er nu geen problemen mee, maar bij het vervangen van de BDP sensor zat er toch wat metaalvijzel op, miniem, maar wel zichtbaar. Blokje heeft 225.000 gelopen, waarvan de laatste 40.000 bij mij, en hiervan de laaste 30.000 met +270pk.

Het lijkt me een halve dag werk en kost volgens mij niet meer dan een setje lagerschalen en wat vloeibare pakking als ik het gelijk met een olieverversing doe. En zo'n olie beertje is over 2000km toch het geval.

Ik heb geen vreemde geluiden, behalve een distributie/balansas ketting die je iets hoort.

Gr Arco

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » wo 13 jun, 2012 23:01

De lagers vervangen zonder speling na te meten? Het kan, maar lang niet bij alle motoren... Suzuki en classic mini no problem, dus ik denk dat het met een saab ook moet kunnen...

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » wo 20 jun, 2012 22:42

Hoe zat het ook alweer met de 4 bak automaat, is het de bedoeling dat het koppel de eerste 2 versnellingen gelimiteerd wordt op 230 nm? In de eerste 2 versnellingen 0,6 bar druk, in 3 en 4 1 bar druk. Verschillende soorten software geprobeerd, zelfs even andere ecu erin gehad. Geen verschil. Driewegklep uitgewisseld: geen effect. Slang naar de wastegate los: vol vermogen, ook in de eerste 2 versnellingen. Ik weet het niet meer...

Iemand een idee?

Plaats reactie