BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!
-
Maarten
- Lid van verdienste
Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!
Schatten? Het ethanolpercentage kan je zien op je SID. 
-
inactief
- Geregistreerd lid
Uuuuh, waar... (ik wist dat dit ging komen want ik heb die info ergens gezien, maar waar
)
Ik ben te gelukkig met m'n engine mode om nog sid info of andere zooi te klikken.
Die adaptie waarden klik ik ook meteen weg, staat het daar bij, of moet ik weer een SID ding toevoegen?
Ik ben te gelukkig met m'n engine mode om nog sid info of andere zooi te klikken.
Die adaptie waarden klik ik ook meteen weg, staat het daar bij, of moet ik weer een SID ding toevoegen?
-
inactief
- Geregistreerd lid
Tanken was trouwens ook best motiverend, 24 euro voor 20 liter
Ik denk dat ik ga experimenteren met 50% euro 95 en 50% E85 qua hoog octaan low budget tanken!
Ik denk dat ik ga experimenteren met 50% euro 95 en 50% E85 qua hoog octaan low budget tanken!
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
Percentage van de ethanol in de tank?Maarten schreef:Schatten? Het ethanolpercentage kan je zien op je SID.
@ G-Ice - a propos in de tank: dichtheid ethanol (bij 20°C) 0,79[2] g/cm³ - wat is die van jouw andere/reguliere brandstof: mengt het of zakt een van de twee uit?
-
inactief
- Geregistreerd lid
Da's ook wel een goede opmerking!
Ik neem aan dat het mengt, tenminste, die gekke zweden & standaard bio power saabs rijden ook op alles door elkaar heen. Getest heb ik dat uiteraard niet
Tevens is zover ik het begrepen heb E85 een mengelmoesje van 85% ethanol en 15% euro XX + andere troep om het beter rijdbaar te krijgen is.
Ik neem dus aan dat in die 15% ook iets zit wat er voor zorgt dat het juist wil mengen met euro 95 / 98.
Qua menging heb ik dus gewoon gegokt op "zal wel goedkomen in die tank"...
Maar gezien het aantal Saabs verspreid over de rest van de wereld wat mij is voorgegaan was dat eigelijk geen gok
Ik neem aan dat het mengt, tenminste, die gekke zweden & standaard bio power saabs rijden ook op alles door elkaar heen. Getest heb ik dat uiteraard niet
Tevens is zover ik het begrepen heb E85 een mengelmoesje van 85% ethanol en 15% euro XX + andere troep om het beter rijdbaar te krijgen is.
Ik neem dus aan dat in die 15% ook iets zit wat er voor zorgt dat het juist wil mengen met euro 95 / 98.
Qua menging heb ik dus gewoon gegokt op "zal wel goedkomen in die tank"...
Maar gezien het aantal Saabs verspreid over de rest van de wereld wat mij is voorgegaan was dat eigelijk geen gok
-
Maarten
- Lid van verdienste
In het beginscherm van de SID kan je na het starten van de motor zien hoeveel ethanol in de tank zit. Het is de parameter die rechtsonder weergegeven wordt.
Als je weer eens E85 gaat tanken zal je bij het wegrijden meteen zien dat het percentage hoger wordt (behalve als je tank al volledig E85 bevatte
).
Als je weer eens E85 gaat tanken zal je bij het wegrijden meteen zien dat het percentage hoger wordt (behalve als je tank al volledig E85 bevatte
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Voorzover ik weet wordt het een oplossing. Alcoholen zijn van nature extreem goede oplossers. (ook van persoonlijke problemen, denken sommigen dan)900 SE C schreef:Percentage van de ethanol in de tank?Maarten schreef:Schatten? Het ethanolpercentage kan je zien op je SID.
@ G-Ice - a propos in de tank: dichtheid ethanol (bij 20°C) 0,79[2] g/cm³ - wat is die van jouw andere/reguliere brandstof: mengt het of zakt een van de twee uit?
Misschien is het al voorbij gekomen, maar hoe komt de SID aan de informatie over het mengsel in de tank? Op basis van de uitstoot? Wordt er ook nog wat gedaan aan het feit dat water ook heel makkelijk in Ethanol oplost?
-
inactief
- Geregistreerd lid
Uuh, ik heb óók water injectie nuJanWessel schreef:Misschien is het al voorbij gekomen, maar hoe komt de SID aan de informatie over het mengsel in de tank? Op basis van de uitstoot? Wordt er ook nog wat gedaan aan het feit dat water ook heel makkelijk in Ethanol oplost?
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Zo zou je het natuurlijk ook kunnen zien 
-
kawaman
- Geregistreerd lid
Maarten schreef:In het beginscherm van de SID kan je na het starten van de motor zien hoeveel ethanol in de tank zit. Het is de parameter die rechtsonder weergegeven wordt.
Als je weer eens E85 gaat tanken zal je bij het wegrijden meteen zien dat het percentage hoger wordt (behalve als je tank al volledig E85 bevatte).
hey, en als je tank gevult is met bezine staat dit nog altijd op 9 a 11 percent.
op volledig E85 gaat dat naar 90 ofzo iets dacht ik, maar ben niet zeker ....
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Klopt; ik heb alleen benzine erin, maar tijdens de start gaf hij 8% A aan. Na de eerste adaption was het weer 0%.kawaman schreef:hey, en als je tank gevult is met bezine staat dit nog altijd op 9 a 11 percent.....
-
inactief
- Geregistreerd lid
Na de tip per PM van Azul2001 heb ik net het briljantste item gekocht wat rijden op alcohol voor mij helemaal afmaakt!

E85 houdt in dat er max 85% ethanol in zit, die waarde zal dus lastig boven de 85% te krijgen zijn
E85 houdt in dat er max 85% ethanol in zit, die waarde zal dus lastig boven de 85% te krijgen zijn
-
Maarten
- Lid van verdienste
De feedback over het mengsel in de tank komt van de lambdasensor. Waar ik echter nog niet uit ben is hoe dit gecombineerd wordt met het aanpassen van de short term fuel trim en de long term fuel trim door dezelfde sensor. Als ik een kwak ethanol in de tank gooi merkt de lambdasensor dat het mengsel te arm is voor stoich. Waarom dan de instelling voor het ethanolpercentage in de ECU aangepast wordt en niet de fueltrim weet ik niet. Waarschijnlijk heeft het te maken de forced adaption en second adaption die na een tankbeurt uitgevoerd worden.JanWessel schreef:Misschien is het al voorbij gekomen, maar hoe komt de SID aan de informatie over het mengsel in de tank? Op basis van de uitstoot?