welke olie- en koelleidingen heb ik nodig om mijn TE05 12B turbo om te wisselen naar de Volvo TD04-16T in mijn 1992 Saab 900 classic.
TE-05 12B --> TD04-16T
-
Gleno
- Geregistreerd lid
TE-05 12B --> TD04-16T
Hallo, ik heb een vraagje.
welke olie- en koelleidingen heb ik nodig om mijn TE05 12B turbo om te wisselen naar de Volvo TD04-16T in mijn 1992 Saab 900 classic.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Re: TE-05 12B --> TD04-16T
Zul je zelf moeten maken. Is allemaal vrij recht toe recht aan, alleen de olieretour is wat uitdagender. Dat is een pijpje welke met een o-ring in het blok zit. Dus of het pijpje aanpassen of een slangaansluiting in het blok maken dmv tappen of bracket.
-
Gleno
- Geregistreerd lid
bedankt voor jouw reactie, De onderdelen voor de TE05 12B zijn namelijk niet of nauwelijks te bestellen voor deze turbo.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Je kunt een TE05 prima laten reviseren mits het turbinehuis niet gescheurd is. Wel prijzig.
-
Rico1303
- Donateur (2x)

Ik heb een TD04-18 met volvo huis op mijn classic.
Ik heb ook volvo olie leiding gebruikt. het eningste wat er niet was is een olie plug voor de retour. deze heb ik zelf gemaakt
De links zijn naar mijn opgeslagen linkjes. daar staat het Kinugawa bestel nummer in.
https://www.aliexpress.com/item/3271758 ... 1802LgXY0N
https://www.aliexpress.com/item/3285806 ... 1802LgXY0N
de waterleidingen heb ik banjo naar slangpilaar voor gebruikt. en dan met universele koelleiding de leidingen aangelegd
Als je dat volvo t3 flange pakt moet je nog wel een opvulplaatje gebruiken om er echt t3 van te maken.
Foto's van mijn setup

Basis is een 1/2" lassok

Ik heb ook volvo olie leiding gebruikt. het eningste wat er niet was is een olie plug voor de retour. deze heb ik zelf gemaakt
De links zijn naar mijn opgeslagen linkjes. daar staat het Kinugawa bestel nummer in.
https://www.aliexpress.com/item/3271758 ... 1802LgXY0N
https://www.aliexpress.com/item/3285806 ... 1802LgXY0N
de waterleidingen heb ik banjo naar slangpilaar voor gebruikt. en dan met universele koelleiding de leidingen aangelegd
Als je dat volvo t3 flange pakt moet je nog wel een opvulplaatje gebruiken om er echt t3 van te maken.
Foto's van mijn setup

Basis is een 1/2" lassok

-
Gleno
- Geregistreerd lid
bedankt voor alle informatie. Een vraagje hoe is de lassok aan het blok bevestigd? Getapt?
-
Rico1303
- Donateur (2x)

De lassok zit op de orginele manier met o ring in het blok.
Voor de zekerheid heb ik een beugeltje gemaakt die van de bak naar de retour slang loopt zodat de retour er nooit uit kan vallen
Voor de zekerheid heb ik een beugeltje gemaakt die van de bak naar de retour slang loopt zodat de retour er nooit uit kan vallen
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Je kunt ook een olieretour van een 9000/900ng of vroegere 9-3og/9-5 scoren. Die bestaat uit een pijpje dat het onderblok in gaat (o-ring is al die jaren hetzelfde geweest), pijpje met flens aan de turbo en een stukje siliconen ertussen. Denk dat je met zo’n retour + slang in de juiste diameter best een eind komt.
-
gertram
- Donateur (3x)

Zelf zou ik er altijd voor zorgen dat de olie in de retour door de zwaartekracht vanzelf het carter in loopt. Wellicht bedriegt het perspectief van deze foto maar het lijkt me dat het midden van je slang het laagste punt is.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Als je er een weet met zo'n stukkie slang er tussen wil ik het ook graag weten. Tot nu toe ben ik alleen modellen uit een stuk tegengekomen, soms met een metalen balg er in.reiernumans schreef: ↑za 02 apr, 2022 12:01Je kunt ook een olieretour van een 9000/900ng of vroegere 9-3og/9-5 scoren. Die bestaat uit een pijpje dat het onderblok in gaat (o-ring is al die jaren hetzelfde geweest), pijpje met flens aan de turbo en een stukje siliconen ertussen. Denk dat je met zo’n retour + slang in de juiste diameter best een eind komt.
Alex
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Die zitten op latere T7 auto's. Ik stond eergister nog onder een B204 met olieretour met stukje siliconen.
De losse delen die deze olieretour vormen zijn nog leverbaar, al is het spul niet super goedkoop. Kan het zo bestellen mocht iemand geïnteresseerd zijn.
De losse delen die deze olieretour vormen zijn nog leverbaar, al is het spul niet super goedkoop. Kan het zo bestellen mocht iemand geïnteresseerd zijn.
-
evo
- Donateur (2x)

Klopt, zo heb ik het ook opgelost. 2 flenzen met kort stukje pijp om een slang op aan te sluiten, zoals stock bij verschillende typen geleverd, met daar een stevige olie resistente slang tussen gestoken. Ik heb deze nog met draad "gewapend" om het risico op knikken tegen te gaan. Ik moet de bocht om en als het heet wordt wordt alles soepeler....
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Kan even kijken.. maar weet eigenlijk wel zeker dat ik zo'n olie retour met slang nog wel heb liggen.