Vervangen Turbo

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Fritsje
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 27 feb, 2008 11:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Vervangen Turbo

Bericht door Fritsje » di 31 dec, 2019 11:56

Beste mensen,

Na 8 jaar geen Saab heb ik er weer eentje gekocht, virus wilde niet weggaan.. Het is een 93 cabrio uit 2000 met een B204e motor, nu kan ik een turbo uit een B205e krijgen, maar past deze? Ik heb het forum en internet al doorzocht maar kon niets vinden. De turbo die er nu op zit is kapot. Hij zit er nog op en de andere turbo is een stukje rijden, dus vandaar mijn vraag op het forum.

En misschien niet voor dit onderwerp, maar is de B204e een T7 of T5, volgens mij is het precies de overgang.

Groet, Tabe
93 Cabrio 2.0T 2000
9000CS (eerste Saab) LPT

Gebruikersavatar
busy
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2861
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vervangen Turbo

Bericht door busy » di 31 dec, 2019 12:14

Een b204 is geen overgangsmotor. Door oa veranderde emissie eisen kwam de b2x5.
De b204 is een T5 en nee daar past geen turbo op van een b2x5
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0 Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999, Frost Grey
SAAB 9-3 SE 2.0 Lpt 5-deurs 2002, Hazelnut

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop,9500 euro volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4543
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Vervangen Turbo

Bericht door evo » di 31 dec, 2019 13:09

Wellicht ter nuace... alles past :twisted: , maar wat busy volgens mij probeerd te zeggen is dat het geen drop-in oplossing is. Als je de Garrrett GT1752 van de B205E monteerd zul je er omheen heea moeten aanpassen/pas maken. Ter informatie: nu het je er een (defecte...) Garrett T25 op zitten. De standaard turbo voor de B204E/L en ook B234E/L.

Goede T25 zijn, bij mijn weten, goed aan de prijs. Niet omdat het zulke goede turbo's zijn, maar eerder omdat er niet meer zoveel van zijn.

Als je zou kiezen om naar een B205E setup te gaan (dus met wat modificaties), zou ik overigens overwegen om naar een Mitsubishi TD04 te gaan, zoals deze werd op de Aero's en Viggens werd gemonteerd. Is een in mijn opzicht een betere keuze dan de kleinere GT1752.

Idealiter pas je dan ook nog je motormanagment op de andere turbo aan, maar dat is strikt genomen niet nodig bij een B204E... zonder APC...

Oh en als laatste. Voor als het je nog niet duidelijk was. de motorisering duid je aan met Bxxx. De T5, T7 en T8 slaan op het motormanagement dus Trionic5, Trionic7 en ... Nu is het zo dat T5 de B2x4 serie blokken aanstuurde, T7 de B2x5 en de B308, T8 de B207
Laatst gewijzigd door evo op di 31 dec, 2019 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
busy
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2861
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vervangen Turbo

Bericht door busy » di 31 dec, 2019 13:12

Met kennis van zaken kan het, daar leek het door de vraagstelling niet op. Vandaar mijn antwoord. Gebruikt zijn ze er nog wel te krijgen.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0 Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999, Frost Grey
SAAB 9-3 SE 2.0 Lpt 5-deurs 2002, Hazelnut

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop,9500 euro volledig gerestaureerd)

Fritsje
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 27 feb, 2008 11:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vervangen Turbo

Bericht door Fritsje » di 31 dec, 2019 15:10

evo schreef:
di 31 dec, 2019 13:09
Wellicht ter nuace... alles past :twisted: , maar wat busy volgens mij probeerd te zeggen is dat het geen drop-in oplossing is. Als je de Garrrett GT1752 van de B205E monteerd zul je er omheen heea moeten aanpassen/pas maken. Ter informatie: nu het je er een (defecte...) Garrett T25 op zitten. De standaard turbo voor de B204E/L en ook B234E/L.

Goede T25 zijn, bij mijn weten, goed aan de prijs. Niet omdat het zulke goede turbo's zijn, maar eerder omdat er niet meer zoveel van zijn.

Als je zou kiezen om naar een B205E setup te gaan (dus met wat modificaties), zou ik overigens overwegen om naar een Mitsubishi TD04 te gaan, zoals deze werd op de Aero's en Viggens werd gemonteerd. Is een in mijn opzicht een betere keuze dan de kleinere GT1752.

Idealiter pas je dan ook nog je motormanagment op de andere turbo aan, maar dat is strikt genomen niet nodig bij een B204E... zonder APC...

Oh en als laatste. Voor als het je nog niet duidelijk was. de motorisering duid je aan met Bxxx. De T5, T7 en T8 slaan op het motormanagement dus Trionic5, Trionic7 en ... Nu is het zo dat T5 de B2x4 serie blokken aanstuurde, T7 de B2x5 en de B308, T8 de B207
Thanks, het is nu wat helderder, op het kenteken staat wel de vermelding T7, er zit ook een zwarte cassette op, echter zit de olievuldop in het midden, vandaar mijn vraag. Ik wil in de toekomst wel naar wat meer vermogen toe en eventueel naar B205 setup gaan.
93 Cabrio 2.0T 2000
9000CS (eerste Saab) LPT

Fritsje
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 27 feb, 2008 11:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vervangen Turbo

Bericht door Fritsje » di 31 dec, 2019 15:10

busy schreef:
di 31 dec, 2019 13:12
Met kennis van zaken kan het, daar leek het door de vraagstelling niet op. Vandaar mijn antwoord. Gebruikt zijn ze er nog wel te krijgen.
Antwoord was helder :D Thanks
93 Cabrio 2.0T 2000
9000CS (eerste Saab) LPT

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4543
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Vervangen Turbo

Bericht door evo » wo 01 jan, 2020 13:43

Fritsje schreef:
di 31 dec, 2019 15:10
Thanks, het is nu wat helderder, op het kenteken staat wel de vermelding T7, er zit ook een zwarte cassette op, echter zit de olievuldop in het midden, vandaar mijn vraag. Ik wil in de toekomst wel naar wat meer vermogen toe en eventueel naar B205 setup gaan.
You're welcome. Daar zijn we hier voor!

Als de Olievuldop in het midden zit kun je grote zekerheid aannemen dat het om een B204 (met Trionic5) gaat. DI's zijn makkelijk gewisseld. Pasvorm en aansluit-technisch gaat het, electronisch zijn de rode en de zwarte echter niet compatibel. Wat mij betreft lijkt het erop dat je een B204E met Trionic5 aansturing hebt. Ik heb overigens nog nooit van motoraansturing aanduiding op kenteken gehoord trouwens, heb je wel goed gekeken?.

Of als je nog twijfelt; Plaats een foto van je motorruimte. Als je die van bovenaf neemt hebben we het hier zo gezien.

Als je ook van plan bent om op zoek te gaan naar wat extra vermogen (altijd leuk :) , zie onderschrift... :mrgreen: ), dan is een TD04 een betere keus dan een GT1752. Gemiddeld genomen draaien de TD04's ommenabij de 250pk zonder verdere hardware aanpassingen aan uitlaat, inlaat en brandstof systeem, waarbij de GT1752 het bij ongeveer 225pk wel gezien houden (en daar veel harder voor moeten werken...). Een T25 zal dar na tuning qua vermogen daar zo'n beetje tussenin vallen.

Groet en besten wensen!
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14715
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Vervangen Turbo

Bericht door ReinO » do 02 jan, 2020 8:15

tuurlijk eens met bovenstaande maar neem gelijk die 3 inch dp mee: zaag de oude flens er af en
laat ergens (JM tuning) zo n ding op maat maken of koop een kant en klare.
Die td04 gaat echt sneller opspoelen en geeft meer power af.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie