Iemand ervaring met -10mm en -30mm (93 2001 Aero)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Sneepie
Geregistreerd lid

Iemand ervaring met -10mm en -30mm (93 2001 Aero)

Bericht door Sneepie » zo 27 okt, 2019 10:22

Onder 93 aero cabrio 2001 zitten Hirsch schokdempers en veren -30 mm./-35 mm. Wegligging = geweldig, stug en kan met 120 haaks de bocht door :O: (betreft een hobby/fun auto dus prima).

Maar een Viggenvoorbumper durf ik er niet op te zetten, dat wordt me met deze configuratie te laag :-| .

Ik overweeg om de standaard AERO set (veren/dempers) te laten monteren zodat alsnog de fraaie Viggenvoorbumper er op kan, maar vraag me af hoe het rijgedrag dan wordt.

Heeft iemand ervaring met rijden (standaard) Aero veren/schokdempers (-10 mm) en met een verlaagd (-30mm/-35mm) onderstel? Hoe zijn ze te vergelijken? Nog steeds goede / strakke wegligging met AERO veren/schokdempers?

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Iemand ervaring met -10mm en -30mm (93 2001 Aero)

Bericht door Orphy » zo 27 okt, 2019 12:07

Ik heb die ervaring, mijn coupé was 35 mm verlaagd en had de complete viggen bodykit.
Ik heb er nooit problemen mee gehad, uiteraard wel op sommige plekken beetje voorzichtig zijn maar ook verkeersdrempels gingen altijd goed.

En ALLE gebruikte viggen voorbumper zijn aan de onderkant geschaafd/beschadigd, ook met de standaard 1 cm verlaging van de Aero veren.

viggentroll321
Donateur
Donateur

Bericht door viggentroll321 » do 07 nov, 2019 10:02

Ik heb precies zoals Orphy het verteld , dezelfde ervaring, maar wel met bilsteins.
Hij heeft vast wel een mooie viggen kit voor je , icm 18 inch velgen, wow :mrgreen: :O: :O: :O:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 11 dec, 2019 22:54

Stiekem denk ik dat je met een stug onderstel dat iets verlaagd is minder problemen hebt dan met een 'oude' stock Aero onderstel set. Al is het ook een kwestie van drempels nemen met beleid.. ;-)

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 11 dec, 2019 22:59

En ik vond de wagen met de koni’s een stuk beter en strakker sturen.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » do 12 dec, 2019 14:44

Heb momenteel 30mm EIbach veren met 9-3 koni dempers onder m'n 900ng cabrio zitten. Heerlijk comfortabel (voor mij.. ik vind het originele onderstel teveel op een waterbed lijken,.. dat vind ik dus echt niet prettig rijden. )
De wegligging is op zich best prima. de tractie vind ik wel tegen vallen (zeker als je een boch uit wilt accelereren, gaat toch vrij vaak het binnenste wiel toch doorslippen.)

In ieder geval is de 30mm verlaging niet zozeer het probleem, maar meer dat de neus vrij ver voor de voorwielen uit steekt. je gaat dus een heel eind 'over' een drempel voordat het wiel de drempel raakt en de auto op tilt. dat is iets waar je rekening mee moet houden. als de drempel te hoog is, moet je hem diagonaal nemen.
Wel durf ik te zeggen dat als een Saab met Viggen bumper en 30mm verlaging niet zonder diagonaal te gaan over een drempel kan zonder te raken, de drempel waarschijnlijk ook veel te hoog/steil is en dus eigenlijk niet aan de wettelijke eisen zal voldoen. (heb ik met m'n Corrado ook wel vaker last van.. en die staat ook niet echt laag.. )

Plaats reactie