Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Erikvdoord
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 29 mar, 2019 0:16
Regio: Kies een regio:

Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door Erikvdoord » za 23 nov, 2019 10:04

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een 9-3 2.0T AERO cabrio uit 2004. De auto was reeds voorzien van een stage 1 (DION-HTP) tune.

Nu overweeg in om een 3” downpipe te installeren, en een nieuwe tune daarbij. En ook een andere intercooler (DO88) staat op het wensenlijstje. Een van beide ingrepen wil ik de komende tijd gaan uitvoeren.

Omdat ik geen expert ben, heb ik wat vragen waarop ik nog een antwoord zoek. Ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen :D

- welke ingreep (downpipe of IC) heeft het grootste/fijnste effect om het vermogen?
- wat kan mijn OEM koppeling hebben (zit er 30k op)?

Alvast dank,
Erik
Saab 9-3 aero 2.0t 2004

J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 1333
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door J.vandermeulen » za 23 nov, 2019 13:36

Okay Dr. Dion kom er maar in!
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T biopower

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur 2016 + 2017 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2019
Berichten: 1674
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: Kies een regio:

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door ico9-3 » za 23 nov, 2019 16:18

Downpipe geeft meeste vermogenswinst. Intercooler helpt om alles koel en constant te houden. Van koppeling voor dit model weet ik niets
saab 9-3 sportcombi - aero - 2010
saab 9-3 cabrio - aero - 2009
saab 900 Combi Coupé S - 1991

vorige saabs
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
BergenB
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 257
Lid geworden op: do 23 jun, 2016 13:01
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door BergenB » za 23 nov, 2019 16:51

Precies wat ico9-3 hierboven zegt. Beginnen met DP, zorgt ervoor dat je turbo sneller opspoelt en merk je direct met rijden. IC merk je eigenlijk niks van alleen als je lang gaat trappen, dan blijft alles wel wat langer koel en koele lucht is natuurlijk weer meer vermogen.

Ik heb een IC van DO88 met de daarbij behorende slangen en pijpen maar dat laatste zou ik niet aanraden onder een cabrio. De 5 punts brace die onder deze auto zit moet dusdanig zakken dat er weinig grondspeling meer overblijft.

Ik rijd zelf ook met een 2004 Cabrio met deze spullen alleen een automaat, dus over de koppeling kan ik ook weinig melden. Maar weet wel dat er ook op dat gebied zat spul te krijgen is die hogere vermogens aan kan. Google is dan weer je vriend :D
- 2004 Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio, Stage 5 DionHPT
- 2005 Saab 9-3 2.0T Vector Cabrio (Verkocht)

Erikvdoord
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 29 mar, 2019 0:16
Regio: Kies een regio:

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door Erikvdoord » za 23 nov, 2019 17:01

Dank alvast voor jullie duidelijke antwoorden. Dus beginnen met downpipe. Ben benieuwd of iemand nog iets kan zeggen of de koppeling dit ook aan kan?
Saab 9-3 aero 2.0t 2004

Gebruikersavatar
BergenB
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 257
Lid geworden op: do 23 jun, 2016 13:01
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door BergenB » za 23 nov, 2019 17:51

Als je de koppeling oprookt kan je er altijd nog een versterkte in zetten :)
- 2004 Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio, Stage 5 DionHPT
- 2005 Saab 9-3 2.0T Vector Cabrio (Verkocht)

Gebruikersavatar
zundappboy
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 11 mar, 2018 15:04
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door zundappboy » za 23 nov, 2019 23:30

Hallo BergenB, je schrijft het volgende:

Ik heb een IC van DO88 met de daarbij behorende slangen en pijpen maar dat laatste zou ik niet aanraden onder een cabrio. De 5 punts brace die onder deze auto zit moet dusdanig zakken dat er weinig grondspeling meer overblijft.


Dit is de eerste keer dat ik dit lees/ van hoor.
Dank voor de tip :D
Laatst gewijzigd door zundappboy op zo 24 nov, 2019 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
saab 9-3 cabrio automaat 2008, my 2007 1.8t, met orginele ijskrabber :D , gekieteld door DION :O:

Gebruikersavatar
viggentroll321
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 557
Lid geworden op: wo 21 nov, 2012 16:39
Regio: Duitsland

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door viggentroll321 » zo 24 nov, 2019 0:08

Wat dacht je van goeie remmen en het hele onderstel aanpakken
better to push a Saab, then to drive a Ford !

Gebruikersavatar
Simon9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 77
Lid geworden op: za 30 dec, 2017 2:15
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door Simon9-3 » zo 24 nov, 2019 0:17

viggentroll321 schreef:
zo 24 nov, 2019 0:08
Wat dacht je van goeie remmen en het hele onderstel aanpakken
Remmen is angst 🤪 Nee ik ben het met je eens! Grotere remmerij er onder, PU bussen en eventueel een veerpootbrug en/of extra brace...
Daarna ben ik van mening dat downpipe en intercooler beiden ongeveer even hard nodig zijn..
-9-3 FSP cabrio T7 2000
-900 classic T5 ombouw 1992
-9-3 LPT cabrio T5 2000

Gebruikersavatar
viggentroll321
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 557
Lid geworden op: wo 21 nov, 2012 16:39
Regio: Duitsland

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door viggentroll321 » zo 24 nov, 2019 0:22

precies, en voor het mooie i.c.m een td 04
better to push a Saab, then to drive a Ford !

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 5115
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door RoccoH » zo 24 nov, 2019 18:03

Toevallig zit die er al op :wink:

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2569
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door DionHPT » zo 24 nov, 2019 18:22

De standaard intercooler is niet eens echt heel beroerd. Alleen bij langere tijd hogere druk wil hij wel bol gaan staan. Tevens koelt een ALU ic gewoon weer een beter en blijft ook beter koel in de situaties dat je juist 'er voor gaat' .

Een 3 inch downpipe trekt je vermogen, na software aanpassing, op naar 270 a 280 pk en 420 nm. Je zult daarbij merken dat hij gewoon vele malen eerder opspoelt dan met een originele downpipe, zeker in het gebied van 1500 tot 2500 rpm heb je veel meer respons.

Ik het geval dat je de koppeling (kan 400 nm aan voor een Aero) wilt sparen kan je het beste gewoon voor een wat afgeslankte versie van de stage 3 gaan. Als je dan het koppel op 395 a 400 nm houdt, blijft je koppeling heel, vraag je niet te veel vermogen zodat je een alu intercooler enorm noodzakelijk maakt en heb je denk ik het beste van 2 werelden.

Wil je boven de 400 nm voor langere tijd, dan zijn de 9-5 Aero koppeling of een Maptun upgrade koppeling voor 5 bak de keuzes. Voor een 6 bak gelden trouwens weer wat andere waarden. en upgrades.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Erikvdoord
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 29 mar, 2019 0:16
Regio: Kies een regio:

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door Erikvdoord » zo 24 nov, 2019 23:15

Top! Het is voor mij duidelijk geworden, ik ga starten met een 3” downpipe en een bij de aero koppeling passende tune. 8) Daarna maar weer zien wat de volgende upgrade wordt en wat de portemonnee toelaat.
Saab 9-3 aero 2.0t 2004

Gebruikersavatar
lauxus
Geregistreerd lid
Berichten: 136
Lid geworden op: di 18 jan, 2011 13:34
Regio: Kies een regio:

Re: Tuningsvragen 9-3 2.0T 2004

Bericht door lauxus » ma 25 nov, 2019 11:41

Ik heb na veel gemodder met slippende koppelingen een Maptun koppeling erin laten zetten . Helemaal top en kan naar horen zeggen tot 450 Nm aan. Gaat om een 5 bak 1,8 T met Dion stage 1

Plaats reactie