T5 vragen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 182
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T5 vragen

Bericht door K0ENIE » zo 02 okt, 2016 8:56

//cloud.tapatalk.com/s/57f0af93e55 ... rionic.mp4


Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 182
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T5 vragen

Bericht door K0ENIE » wo 16 nov, 2016 19:35

Vandaag eindelijk de tijd gehad meerdere ritjes te maken met de daf trionic; op de laptop beetje vreemde waardes en hij reageert wat slecht opveranderingen van het gaspedaal. Afbeelding
Net nog een breedbandlambda in de pijp gelast, nu nog aansluiten (op pin 69)

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 182
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T5 vragen

Bericht door K0ENIE » ma 21 nov, 2016 9:27

Van de week een gasklephuis besteld uit dat verre china.
Afbeelding
Trigger heb ik zo eerst opgelost:
Afbeelding
Nu begrijp ik nog niet die rare waardes in de autotune-tab, ook als ik met de flitslamp op bougie 1 op de merktekens kijk fluctueerd het tijdstip constant, net of er ergens een storende overspraak is in de bedrading. Vandeweek maar eens proberen met losgekoppelde dynamo en canbusbedrading (die overigens wel getwist is....)
Het 3Dplaatje van de ontstekingsmap lijkt wel een egel zoveel pieken en dalen.
Laatst gewijzigd door K0ENIE op ma 21 nov, 2016 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kql
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 480
Lid geworden op: do 30 dec, 2004 22:38
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: T5 vragen

Bericht door kql » ma 21 nov, 2016 13:56

Als ik het allemaal goed begrepen heb, 'vonkt T5' niet alleen voor het ontbranden van de benzine, maar ook om het bepalen hoe goed de benzine de vorige arbeids-slag verbrand is. Iets met ionisatie waarde meten oid, en het zal me niet verbazen dat dat op een relatief ander tijdstip plaatsvind als de arbeids-slag vonk.

/koen
Pick a card, any card. Wrong!

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4435
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: T5 vragen

Bericht door evo » ma 21 nov, 2016 14:07

Hey wat een leuk project!

Ga je straks ook met SAAB-meetings mee doen? :-P+
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 182
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T5 vragen

Bericht door K0ENIE » ma 21 nov, 2016 15:11

Dankje Evo, als ie van de zomer naar mijn zin is lijkt mij een evenement wel leuk.
De DIC verdenk ik idd ook wel, is een nieuwe merkloos ding. Een oude orginele proberen staat al op mijn toe-doe lijstje.

dado
Geregistreerd lid
Berichten: 294
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 21:31
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: T5 vragen

Bericht door dado » di 29 nov, 2016 23:22

K0ENIE schreef:Van de week een gasklephuis besteld uit dat verre china.
Afbeelding
Trigger heb ik zo eerst opgelost:
Afbeelding
Nu begrijp ik nog niet die rare waardes in de autotune-tab, ook als ik met de flitslamp op bougie 1 op de merktekens kijk fluctueerd het tijdstip constant, net of er ergens een storende overspraak is in de bedrading. Vandeweek maar eens proberen met losgekoppelde dynamo en canbusbedrading (die overigens wel getwist is....)
Het 3Dplaatje van de ontstekingsmap lijkt wel een egel zoveel pieken en dalen.
wat is het verschil met de originele precies?
wat zou het voordeel zijn?
Saab 9-3 coupe 2.0T 2001
stage 3/4, TD04, 3" RVS uitlaat systeem, hirsch cobra, etc..

Other rides:
Saab 9-3 Estate 2006 Hisrch 225PK
BMW 315 (1983)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13892
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: T5 vragen

Bericht door ReinO » wo 30 nov, 2016 8:33

Maar als die di niet goed is blijf je zoeken. Kun je niet even 1 lenen in de buurt om te checken?
2e handsjes die niet aantoonbaar goed zijn blijft trouwens ook altijd een gok want je weet nooit
hoe de vorige eigenaar met zijn bougies is omgegaan en dan kan de levensduur ernstig bekorten.

De DI heeft iets van 5 verschillende functies naast verbranding en pingel nog een paar.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 182
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T5 vragen

Bericht door K0ENIE » vr 02 dec, 2016 16:40

DI is inmiddels gewisselt, heb er nu een SEM Saab op die geen verschil geeft.
Gaskleppositiesensor op 0% afgesteld (in T5suite) bij gas los maar nog steeds slecht reageren op gasgeven en gas loslaten, slaat zelfs af en pakt weer op vanaf 'half' gas. Eenmaal op constante snelheid gaat het prima, closed loop, en het lambdametertje op de torque-app zwaait er lustig op los.
Ik heb in T5suite eens de bin's van een 2.0 en een 2.3 non-turbo naast elkaar gelegd en ik zie daar wel wat vreemde verschillen, zal dit vandeweek even onderbouwen met screenshots.
Heb inmiddels een 9000 aangeschaft en die verdient nu even mijn aandacht.
viewtopic.php?f=6&t=154281
@Dado, ik begrijp je vraag niet ;-)

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 182
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

het project leeft weer

Bericht door K0ENIE » di 10 sep, 2019 21:22

Uiteindelijk een jaar probleemloos gereden met het project.
Inmiddels de 1.6 motor een schop gegeven en een 1108cc ingebouwd, de motor die erin hoort dus. Met piepkleine turbo, Garrett T25.
Rijdt goed, trekt vlot en dat terwijl de ECU nog gemapt moet worden en de T7 klep werkend krijgen.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7210
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: T5 vragen

Bericht door Vyv » wo 11 sep, 2019 10:27

Leuk man!
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue (te koop)

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4435
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: het project leeft weer

Bericht door evo » wo 11 sep, 2019 13:19

Hey, Top!!

Maar:
K0ENIE schreef:
di 10 sep, 2019 21:22
.... en de T7 klep werkend krijgen.
Waarom wil je een T7 klep gebruiken?

Mappen is dus uiteindelijk goed gekomen? Het goed instellen van de autotune vind ik vaak meer werk dan het met het handje doen... Logs en matrices bekijken, conclusie trekken en nieuwe map bouwen... Het proces is logisch genoeg tenslotte. Maar wellicht wijk ik daarmee af van de rest :mrgreen:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7210
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: T5 vragen

Bericht door Vyv » wo 11 sep, 2019 13:53

T7 klep? Omdat iedereen elkaar napraat en het hip is :wink:
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue (te koop)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5729
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: T5 vragen

Bericht door reiernumans » wo 11 sep, 2019 14:29

Hoofdreden voor mij zou zijn omdat nieuwe T5 klepjes er niet meer zijn (op wat oude voorraad her en der na)..
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4435
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: T5 vragen

Bericht door evo » wo 11 sep, 2019 15:27

Ohhh... hebben we het over de APC / 3weg klep?

Dan snap ik het wel... Da's idd een no brainer.

Ik dacht initeel aan de gasklep (/smoorklep)... in limp home gebruiken... positiesensors mogelijk hercalibreren.... dan zou het moeten lukken... maar waarom dacht ik al :D
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Plaats reactie