MoongoosePro GM 2 kloon / tech2win voor 68 euro

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
sprankel
Geregistreerd lid

MoongoosePro GM 2 kloon / tech2win voor 68 euro

Bericht door sprankel » vr 21 jun, 2019 11:23

In de zoektocht naar een Tech2 heb je de tech2 klonen waar men 250 euro voor van wat ik lees gaan ze vaak na enkele keren gebruik defect.

Een andere optie is de MongoosPro GM 2 van Drewtech, echter die kost 500 euro. Zie ook http://www.drewtech.com/mongoose/gm2.html
Na lang zoeken ben ik erachtergekomen dat er namaak te krijgen is in China, de goedkoopste die ik gevonden heb was 68 euro inclusief verzending. Geen idee of ik hier een link mag plaatsen naar iets wat duidelijk niet helemaal orgineel is.

Voor ik hem wilde testen heb ik hem open gedraaid om te zien wat deze kloon juist bevat en tot mijn verbazing lijkt het binnenwerk origineel te zijn inclusief de copyright markeringen op de printplaat. Des te opmerkelijk dat het langs de buitenkant geen enkele verwijzing naar Drewtech heeft. Het doet mij vermoeden dat ze in China meer voor Drewtech geproduceerd hebben dan ze besteld hebben.

Ik heb hem geïnstalleerd met de drivers en software van Drewtech zelf, de toolbox software heeft always internet nodig (je hebt de toolbox niet nodig voor tech2win of GlobalTis). Tot mijn verwondering herkent de toolbox niet enkel het apperaat, het gaf prompt aan dat de firmware van mijn 68 euro connector verouderd was en flashte prompt de laaste firmware. Het versterkt mijn vermoeden dat de binnenkant origineel is.

GlobalTis, Tech2Win en T7Suite stonden klaar in een Virtuele machine, de enigste die ik meteen werkte was GlobalTis die meteen de Mongoose herkent, connectie maakt met de auto, hem uitleest en aangeeft dat die 2 updates heeft, een voor de automaat en een voor de ACC unit, ik ben gegaan tot op het punt waar je nog 1 keer moet klikken op te beginnen updaten.

T7suite herkent de adapter maar slaagt er niet in een CAN bus verbinding te openen, van wat ik terug vind is de CAN bus niet aangesloten op de OBD stekker bij oudere Saab's, GlobalTis doet zijn communicatie over de K line maar T7Suite kan niet overweg met de K line. (9-5 my2003)

Tech2win wou de adapter niet herkennen, na wat zoeken blijkt de niet zo legale versie van Tech2Win niet overweg te kunnen met virtuele machines. Tech2win native geïnstalleerd en dan wilde hij wel de adapter herkennen maar tech2 slaagt er niet in te communiceren met de DICE. Na verder speurwerk kwam ik erachter dat je voor Tech2Win buiten de driver voor de Mongoose ook nog een Drewtech Tech2win driver moet installeren, hier was het gisteren net iets te laat voor aan het worden.

Ik zal als het goed is dit weekend verder kijken om Tech2Win aan de praat te krijgen maar als GlobalTis al werkt heb ik er vertrouwen in. Voor een ieder die hem ook wil bestellen, zorg eerst dat je aan de juiste Tech2Win en GlobalTis geraakt. Tech2win werkt op win7 en naar het schijnt moet 10 ook lukken, GlobalTis en Tis2000 is vermoedelijk enkel tot Win XP.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: MoongoosePro GM 2 kloon / tech2win voor 68 euro

Bericht door RoccoH » vr 21 jun, 2019 13:07

Ik heb wel interesse in de link! :)

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 25 jun, 2019 23:41

Tech2win krijg ik momenteel nog altijd niet aan de praat, no communications
Voor win7 zou je versie 2.322 moeten hebben, oudere versies zijn XP only, er zou een nieuwere versie moeten zijn die op win10 werkt maar nergens te vinden.
Volgende stap zal een partitie met XP zijn gezien tech2win niet van virtualisatie houd.

Om nog is te checken of die mongoose echt wel werkt nog is globaltis opgestart in een virtuele machine met XP, gedaan alsof ik de acc wilde updaten, per ongeluk een stap te ver gegaan.... Hij vraagt dus niet om bevestiging maar begint prompt met de update. :roll: :roll:
Crap, hoe lang gaat dit duren? (batterij laptop is niet meer zo fris) maar dat viel gelukkig mee, 5 minuten ofzo denk ik. Acc scherm begint op te tellen zodat je kan zien dat alles goed loopt en er niets vast hangt.

Nadat de update klaar is komt Globaltis mij vertellen dat ik met tech2 moet aanmelden en de acc opnieuw aan de auto moet hangen, :shock: :shock: :shock:

Geprobeerd, tech2win opgestart, sps, vraagt om contact uit, contact aan, geen communicatie...
Echter zie ik dat de acc klaar staat om te calibreren, start de motor, callibratie start en het ding werkt, 8) 8) 8)

De mongoose werkt dus wel degelijk, maar die tech2win, als iemand tips heeft, altijd welkom

RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door RoccoH » wo 26 jun, 2019 19:53

Heb je in de configuratie Tech2win wel gekoppeld aan de juiste COM poort en heb je wel een goede .bin file?

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » do 27 jun, 2019 16:38

De bin file is de NAO (north american operations), die heeft iemand bij Saab gelekt vlak voor de boel dicht ging, officiëel bestaat die niet.
Was nog aan het denken om eens een opel bin te gebruiken om te zien of die iets doet (maar die gaat sowiezo niet volledig compatibel zijn)

Com poort word niet gebruikt bij de mongoose, tech2win maakt wel een com poort aan, ik vermoed voor tis2000 achtige software die tech2 als doorgeef luik via com poort wilt benaderen.
Tech2Win vraagt bij opstarten welke adapter hij moet gebruiken, ik kan kiezen voor de mongoose waarop tech2win onderaan aangeeft dat hij communiceert met de adapter (werkwijze komt overeen met de handleidingen van Drewtech voor Tech2Win)
In een virtuele machine vraagt hij niet voor een adapter en toont hij onderaan een kruis dat hij niet communiceert, als je met de muis over dat kruis gaat geeft hij aan dat virtualisatie niet toegestaan is.

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » vr 12 jul, 2019 18:06

Even een update, tech2win zou niet compatibel zijn met de oudere versies van de 9-5. Als ik het goed begrepen heb communiceert tech2 voor 9-5 tot dame edna over de K line welke tech2win niet mee overweg kan.
9-3 SS en nieuwere 9-5 zou wel moeten wel lukken.

turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door turbopilot » za 13 jul, 2019 9:59

:-S+ :shock: een dikke uitlaat lassen vindt ik toch wel veel gemakkelijker :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

jab
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door jab » di 16 jul, 2019 15:56

Ik heb ook wel interesse in de link misschien via PB
alvast bedankt

Plaats reactie