automaat geeft problemen na tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 441
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
Regio: Kies een regio:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door vdLindenMM » vr 04 jan, 2019 0:54

Als dit de bak is dan komt hij dus in veel auto modellen voor.
Vreemd dat ik hetzelfde probleem ook gelezen heb op een Amerikaans Saab forum en daar waren de motoren ook standaard dan wel bescheiden getuned. Wat ik daar wel gelezen heb is het gegeven dat een aantal de bak nogal snel, dus met relatief weinig km's lieten spoelen. Bij de 1 was dat bij 60.000 en bij de ander 75.000.
Of het is een eigenaardigheidje van de bak.
Saab 9-3 2.0T SE Gijs/Dion
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14213
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door ReinO » vr 04 jan, 2019 8:13

440nm zou dan de max zijn, dan 600 nm nogal ruim bemeten. alhoewel die fabriekstoleranties altijd aan de veilige kant zijn.

jammer dat KCP niet reageert nog.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 441
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
Regio: Kies een regio:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door vdLindenMM » vr 04 jan, 2019 23:30

Als 440 Nm het maximum zou zijn dan is het toch vreemd wanneer Maptune bij stage 1 toch 290 pk en 465 Nm opgeeft. bij stage 3 zelfs 340 pk en 480 Nm.
Saab 9-3 2.0T SE Gijs/Dion
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14213
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door ReinO » za 05 jan, 2019 8:26

dan is die bak anders dan de generatie daarvoor? dan moet ik mijn opmerking terug nemen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Kizzy
Geregistreerd lid
Berichten: 100
Lid geworden op: za 04 apr, 2009 17:17
Regio: Kies een regio:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door Kizzy » za 05 jan, 2019 16:09

Kent iemand een goede garage in België.
Zou de bak willen laten nazien en repareren of spoelen.
9.3 Aero 2l cabrio Nu 9.3 Aero 2,8 Cabrio Automaat 2006
KC Performance tuning 360PK 600nm

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5661
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Kies een regio:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door Oosthoek » za 05 jan, 2019 16:17

Je zou Retroll in Hulst kunnen proberen. Geen België, wel bijna!
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 441
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
Regio: Kies een regio:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door vdLindenMM » wo 09 jan, 2019 18:28

Ik ben toch een beetje nieuwsgierig hoe het verloop verder is.
Saab 9-3 2.0T SE Gijs/Dion
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2578
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door DionHPT » wo 09 jan, 2019 20:42

Ja Maarten had hetzelfde probleem. Ondanks zijn 250 pk en 350 nm.

ik weet wel, na een aantal jaren in 2.8 alliance te hebben rond gedoold dat er daar maar weinig mensen zijn met problemen met deze bak. Tot aan Holset giga turbo's aan toe lijkt het allemaal goed te gaan zonder enigszins aanpassingen aan de bak.

Beetje stage 1 Reino is 500 a 520 nm op deze auto's... Die bak kan dat meer dan prima aan. David Joost rijdt er al ruim 2 jaar mee rond, en hard ook.

Ik zou weleens willen weten wat AW zelf in de documentatie heeft staan over deze unit. Denk dat je op iets van 619 nm uitkomt AW kennende, ik ga het eens bekijken.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 441
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
Regio: Kies een regio:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door vdLindenMM » do 10 jan, 2019 1:06

Als je de AW site bekijkt dan zie je de nieuwe bakken en het nummer geeft het aantal Nm's aan. Voor deze bak stonden de cijfers 40.
Vergelijkend met de nieuwe bakken zou dat dus 400 Nm moeten zijn.
Gevoelsmatig denk ik dat het probleem zit in het gebruik van de bak. Bij normaal rustig gebruik dan schakelt deze erg snel naar de volgende versnelling. Als je echter direct op het gas gaat staan dan duurt het even voor hij terugschakelt. Vergelijkbaar met een handbak waar je met te laag toerental snel power wilt hebben.
Naar mijn idee vraag je op dat moment steeds teveel van de koppelingsplaat. Ook weer vergelijkbaar met het rijden in de bergen in een te hoge versnelling.
Als je dit met deze automatic wilt doen kan je volgens mij beter naar manual gaan en dan in het het toeren gebied gaan zitten van de turbo. Zo krijgen de frictieplaten minder op hun donder.
Saab 9-3 2.0T SE Gijs/Dion
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14213
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door ReinO » do 10 jan, 2019 6:49

Dan kan deze bak echt wel stukken meer aan en kan het gewoon een toevalsmisser zijn of wat Maarten beschrijft dat in de hisorie de bak
niet altijd evenwichtig belast is geweest. Of door heel vaak de kickdown te gebruiken er eerder slijtage is. KCP zal zeker de grenzen
niet overschrijden bij het tunen. Jammer dat ze zelf hier niet meer actief zijn trouwens.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 441
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
Regio: Kies een regio:

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door vdLindenMM » do 10 jan, 2019 10:48

Ik wil nog even een ervaring toevoegen met de Pontiac TransSport 3.8 V6 die ik indertijd nieuw had gekocht.
Deze had natuurlijk ook een automaat inclusief een overdrive. Een Amerikaan rijdt instinctief, dus who cares about the manual!? De auto was volgeladen met demo caraudio apparatuur en zelfs de achteras niveauregeling kon de hoogte niet meer goed krijgen.
Daarnaast ook nog de rallywagen op de autoambulance erachter. En maar gewoon blijven rijden, de proeven verkennen en ook in de bergen in de overdrive laten staan. Totdat soortgelijke problemen optraden als met de bak van de Saab.Gas geven, kickdown kwam in(de Pontiac had een dubbele kickdown), toerental omhoog en stijgend en in 1 keer met een klap de overdrive erin.
Toen maar even voor het eerst de manual gelezen.
Stond netjes beschreven dat onder belasting en in de bergen de bak uit de overdrive gehaald moest worden. Met overdrive zakte het toerental met zo'n 800 rpm. Scheelde weer brandstof. :D
Anders gezegd: RTFM! :)

BTW. Gelukkig is het verbruik van de 2.8T V6 wat Christelijker dan van de Pontiac. :lol:
Saab 9-3 2.0T SE Gijs/Dion
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6

Gebruikersavatar
Orion
Geregistreerd lid
Berichten: 172
Lid geworden op: di 09 dec, 2008 15:28
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door Orion » do 31 jan, 2019 20:53

Interessant topic. Ik ben momenteel bezig met een Foxbody (Ford Mustang) en bij het verkennen van de mogelijkheden wbt de bakrevisie van de Stang zag ik in een ooghoek dat Transgo ook voor de Aisin Warner bakken "shift kits" in de rekken heeft. Hiermee modificeer je de sturing van de bak zodat deze harder schakelt. Bak gaat hierdoor langer mee en kan meer vermogen aan, echter, het comfort is iets minder daar de bak sportiever schakelt.

Ik meen ook ergens versterkte koppelingsplaten en bands gezien te hebben (denk bij Sonnax).
2006 9-3 SE 1.8t Arc aut BRC Sequent LPG stage 1
1995 900ng 2.0 Turbo
2012 Abarth Punto Evo EsseEsse
1991 Honda Prelude 2.0i-16
1998 Ducati Monster 600
2000 Aprilia RSV Mille

Gebruikersavatar
Orion
Geregistreerd lid
Berichten: 172
Lid geworden op: di 09 dec, 2008 15:28
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: automaat geeft problemen na tuning

Bericht door Orion » do 31 jan, 2019 20:55

2006 9-3 SE 1.8t Arc aut BRC Sequent LPG stage 1
1995 900ng 2.0 Turbo
2012 Abarth Punto Evo EsseEsse
1991 Honda Prelude 2.0i-16
1998 Ducati Monster 600
2000 Aprilia RSV Mille

Plaats reactie