Stock boost vraagje.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jesper2.0t
Geregistreerd lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 okt, 2016 1:25

Stock boost vraagje.

Bericht door Jesper2.0t » vr 01 jun, 2018 17:00

Ik heb al even lopen zoeken maar kan niet echt direct antwoord vinden op mijn vraag.

Wat is de stock turbodruk van een 2.0t? (150pk)

Ik heb de vraag omdat mijn 9-3 in zijn 5 peaked naar 0.82 bar en dan terugloopt naar 0.72 en aangezien hij wat vlotter voelt dan mijn vorige 9-3, vroeg ik mij af of dit stock is ja of nee?

Bedankt alvast voor diegene die een antwoord voor mij heeft :mrgreen:

Gebruikersavatar
Daan Paul
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 282
Lid geworden op: za 15 feb, 2014 1:58
Locatie: Dieren

Re: Stock boost vraagje.

Bericht door Daan Paul » vr 01 jun, 2018 18:27

Kan je geen antwoord geven op je vraag, maar moest even denken aan mijn vorige Saab. Een 9-3 LPT uit 2001. Die was vanaf fabriek voorzien van HPT software en leverde dus met de Garret turbo van de LPT geen 150 maar 185pk. Een verschil dat je goed voelde. Wie weet rijd jij zonder dat je het weet ook met originele HPT software rond.
Saab 9³ Aero 2001 - vijfdeurs zwart - AUT - origineel 205pk (2017-heden)
Saab 9³ SE Business Edition LPT 2001 - vijfdeurs Steel Grey - origineel Saab 185pk HPT tune (2007-2017)
Saab 9³ S LPT 2000 - vijfdeurs zwart - 150pk (2003-2007)
MG Midget Mk III 1972 - BRG RWA 1275cc - 75pk (1997-heden)

Gebruikersavatar
Jesper2.0t
Geregistreerd lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 okt, 2016 1:25

Re: Stock boost vraagje.

Bericht door Jesper2.0t » vr 01 jun, 2018 18:40

Vandaar ook mijn vraag, omdat hij toch een stuk vlotter voelt.

Bij de vorige had ik nog geen digitale boost meter dus heb het toen niet uit kunnen lezen.

Mijn 9-3 is ook een LPT uit 2001 dus het zou zomaar kunnen :D

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 2164
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Locatie: Hoorn, NH

Re: Stock boost vraagje.

Bericht door Tjøørd » vr 01 jun, 2018 20:34

Volgens mij ca 0,45 bij lpt (150pk) en 0,85 bij de fpt (185pk). Dat waren ongeveer de waarden bij mijn vorige 9-5.
9-5 Vector Estate 2.0T aut. 2004 Zwart
9000i CC 1988 Rodoniet
95 1971 (project)

Hiervoor: 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
Jesper2.0t
Geregistreerd lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 09 okt, 2016 1:25

Re: Stock boost vraagje.

Bericht door Jesper2.0t » za 02 jun, 2018 14:58

Dat zou ook aardig bij de theorie passen dat er een HPT ecu inzit :P

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5249
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Locatie: Pijnacker

Re: Stock boost vraagje.

Bericht door AlexJ » do 07 jun, 2018 10:45

bij t7 gaat t om airmass, niet boost.
om bepaalde airmass te halen gaat turbo boosten.
afhankelijk van (motor, ) soort turbo, gezondheid turbo, en temperatuur heb je andere boost nodig om airmass te halen.

Kan dus zijn dat jij andere druk nodig hebt om zelfde airmass te halen als een andere saab (met zelfde specs) met zelfde airmass, vanwege ouderdom / slijtage bijv.
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

Plaats reactie