Historische Rally's en toerritten, tips & verslagen

Samenkomsten en ritten door Saabrijders en enthousiastelingen, die buiten het Saabforum om worden georganiseerd.
Gebruikersavatar
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 9335
Lid geworden op: do 04 mei, 2006 22:25
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Historische Rally's en toerritten, tips & verslagen

Bericht door Tenfour » do 12 nov, 2009 0:47

In dit topic vind je alle informatie over historische rally's.
Laatst gewijzigd door Tenfour op zo 27 nov, 2011 22:10, 6 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel teruggeplaatst. Topicstarter willeme1 heeft zijn bijdrage verwijderd.

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19588
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door brinky » do 12 nov, 2009 0:49

Bedoel je kaartleesritten? Of puzzelritten? Of gewoon een rondje toeren met tussendoor een kopje koffie op een terrasje?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
nacra 93
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 13:41
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door nacra 93 » do 12 nov, 2009 11:23

Scroll maar eens naar benee, daar vind je er wel meer dan twee

viewtopic.php?t=50143

900 SE C
Geregistreerd lid
Berichten: 3439
Lid geworden op: di 17 mei, 2005 15:46
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door 900 SE C » do 12 nov, 2009 15:06

http://www.amac.tv/pages/ritten/index.htm
Voor het idee, de ritten van 2010 zullen er ook wel op komen.
'91 900i SE (FR)
'93 900 S Cabrio (I)
'05 9-3 1.9 JTiD SEstate (SE, gone)
'95 900 SE Cabrio (SE, gone)
'02 9-3 SE 2.2 TiD (SE, gone)

92001
Geregistreerd lid
Berichten: 426
Lid geworden op: do 23 apr, 2009 22:52

Bericht door 92001 » za 14 nov, 2009 0:54

Technische keuring is meestal iets anders. Denk aan het checke of de navigatieapparatuur conform het reglement is, of er een zeil aanwezig is wat onder de auto geplaatst kan worden bij eventuele lekkage, of er niet te veel ver-/breedstrales gemonteerd zijn en of de auto niet een te aggressieve uitstraling heeft. Dus eigenlijk gewoon een keuring om te zien of de auto voldoet aan de eisen zoals deze gesteld worden in het reglement. Zo lang de rit niet op gesloten wegen gereden wordt moet je sowieso een APK en geldige verzekering (meestal ook een assurantieverklaring) hebben.

900 SE C
Geregistreerd lid
Berichten: 3439
Lid geworden op: di 17 mei, 2005 15:46
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door 900 SE C » ma 16 nov, 2009 8:15

'91 900i SE (FR)
'93 900 S Cabrio (I)
'05 9-3 1.9 JTiD SEstate (SE, gone)
'95 900 SE Cabrio (SE, gone)
'02 9-3 SE 2.2 TiD (SE, gone)

Gebruikersavatar
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 9335
Lid geworden op: do 04 mei, 2006 22:25
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Tenfour » di 24 nov, 2009 22:42

Misschien zie je mij met Yke aan de start verschijnen die avond. Bestuurder nog onbekend. Mooie voorbereiding voor de DHRC Rallyhappening 12 & 13 december.
Nu: '63 96 Sport, '66 96 MC850, '01 9³ Aero caab, '06 9³ TiD caab
Ex:'06 9³ 2.8T V6 Aero,'02 9-5 Aero,'02 9-5 Estate,'99 9³ Viggen,'98 9³ caab,2x'97 9k Anni,'94 900 T16,3x'93 900i,'92 caab,'91 900 Aero, 3x'89 900 T16 caab,2x'86 900 T16S Aero,'79 96v4,'74 96v4,'74 95v4,'70 96v4 Rally,'65 96TT,'56 93

Gebruikersavatar
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 9335
Lid geworden op: do 04 mei, 2006 22:25
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Tenfour » di 24 nov, 2009 23:18

Er moet minimaal 1 teamlid lid zijn van de DHRC om mee te kunnen doen met de Rallyhappening.

Tips voor beginners:

- voorbereiding is het halve werk;
- kaartleesvoorbeelden staan op www.dhrc.nl
- 1:50000 lineaal, kompas, radiogestuurde klok, en oranje markeerstiften zijn aan te bevelen;
- reglement verklapt vaak al de zieke geest van de uitzetters, goed lezen dus;
- je kunt beter tijdstraf oplopen, dan dat je slordig gaat rijden of de route voortijdig afbreekt;
- in het donker: bij elke zijstraat of kruising staat een lantaarnpaal;
- praat je bestuurder over de route. Noem als navigator de markante punten, zoals bochten, bruggen, bospercelen, wegwijzers, of zelfs boerderijen. Bijna alles staat gewoon op de kaart;
- veel gemaakte beginnersfout: berijd geen wegen die niet op de kaart staan, ook al lijken ze korter.

Etcetera, etcetera. Heb je al een tripmeter?
Nu: '63 96 Sport, '66 96 MC850, '01 9³ Aero caab, '06 9³ TiD caab
Ex:'06 9³ 2.8T V6 Aero,'02 9-5 Aero,'02 9-5 Estate,'99 9³ Viggen,'98 9³ caab,2x'97 9k Anni,'94 900 T16,3x'93 900i,'92 caab,'91 900 Aero, 3x'89 900 T16 caab,2x'86 900 T16S Aero,'79 96v4,'74 96v4,'74 95v4,'70 96v4 Rally,'65 96TT,'56 93

900 SE C
Geregistreerd lid
Berichten: 3439
Lid geworden op: di 17 mei, 2005 15:46
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door 900 SE C » do 26 nov, 2009 16:33

willeme 1 schreef:hoe doe je zoiets, wordt totaal niet wijs uit die handleidingen - en kunnen er twee op een sensor/draad ? om verschillende dingen tegelijk te meten
Hoe? Het aantal omwentelingen van het wiel worden geregistreerd (liever electronisch door impedantie dan mechanisch ivm slijtage) en worden door je computertje omgerekend naar een afstand - via calibratie zou je deze dan moeten (kunnen) justeren, bijvoorbeeld mbv hectomerpalen langs de snelweg - ik neem meestal 3 kilometer.
Twee? - weet ik niet.
'91 900i SE (FR)
'93 900 S Cabrio (I)
'05 9-3 1.9 JTiD SEstate (SE, gone)
'95 900 SE Cabrio (SE, gone)
'02 9-3 SE 2.2 TiD (SE, gone)

92001
Geregistreerd lid
Berichten: 426
Lid geworden op: do 23 apr, 2009 22:52

Bericht door 92001 » do 26 nov, 2009 19:02

Wil niet flauw doen, maar staat het reglement toe dat je een helemaal electrische tripmeter hebt?

Gebruikersavatar
nacra 93
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 13:41
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door nacra 93 » do 26 nov, 2009 19:11

Ach het handschoenenkastje is gewillig.

Gebruikersavatar
nacra 93
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 13:41
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door nacra 93 » do 26 nov, 2009 19:30

Kijk hier maar eens,

http://www.historischerallys.nl/fehac/pages/nrr3-nl.pdf

Maar dit is dan alleen voor Rally,s onder het FEHAC regiem, weet niet of de AMAC hier ook uit geregeld word.

92001
Geregistreerd lid
Berichten: 426
Lid geworden op: do 23 apr, 2009 22:52

Bericht door 92001 » do 26 nov, 2009 20:26

Sensor is toch echt electronisch, of ben ik nou gek.....

92001
Geregistreerd lid
Berichten: 426
Lid geworden op: do 23 apr, 2009 22:52

Bericht door 92001 » vr 27 nov, 2009 1:06

GPS en Laptop worden meestal wel echt als dusdoende aangegeven. Als het reglement van de FEHAC leidend is mag het niet. De AMAC staat overigens wel meestal alles toe, was ook meer een reflectie aan de hand van je avatar.
Heel veel rallies die voor historische auto's zijn staan nl geen electronisch/electronische tellers toe. Wel electronisch/mechanisc, wat overigens raar is. Een terratrip 1 heeft mechanische aanduiding en electronische meting, mag dus wel. Een Brantz S2 heeft electronische (digitale) aanduiding en electronische meting en mag dus niet, terwijl ze allebe dezelfde sensor gebruiken.
Laat weten wat je placering is geworden, ben benieuwd!

Hals- und Beinbruch!

Gr
92001

Gebruikersavatar
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 9335
Lid geworden op: do 04 mei, 2006 22:25
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Tenfour » vr 27 nov, 2009 2:53

Gaaf Koos, ik hoop dat het blijft werken. Ik heb inmiddels een bestuurder gevonden voor 9 december, dus we zullen elkaar zeker tegenkomen.

Qua tripmeters, ik heb zelf een Terratrip. Waarom? Omdat "Yke" in Engeland ook gebruikt is voor Rallies met een Terratrip 202 aan boord, en de reglementen zijn daar normaliter strenger.
Het NRR 3.0 maakt helaas onderscheid in analoge en digitale afleesbaarheid, niet zozeer in gebruikte sensoren of functies. Ik blijf het bizar vinden dat je als Rallyrijder wordt gedwongen om een prehistorisch apparaat aan te schaffen, wat bijna nooit exact geijkt is, en 2 tot 6 keer zo duur is als de beste Terratrip. Niet voor niets wordt er tijdens de Dakar gereden met de Terratrip, en zijn tijdens de zwaarste Europese Historische Rallies de electronische tripmeters gewoon toegestaan.

Maar nee, Nederland neemt weer eens een bijzondere uitzonderingspositie in, en verplicht de Rallyrijder tot onnodige uitgaven. Discussie is helaas al vaker gevoerd.

Ik blijf het gaaf vinden hoe Koos zijn 96v4 low budget tot Rallysaab ombouwt. Tot 9 december!
Nu: '63 96 Sport, '66 96 MC850, '01 9³ Aero caab, '06 9³ TiD caab
Ex:'06 9³ 2.8T V6 Aero,'02 9-5 Aero,'02 9-5 Estate,'99 9³ Viggen,'98 9³ caab,2x'97 9k Anni,'94 900 T16,3x'93 900i,'92 caab,'91 900 Aero, 3x'89 900 T16 caab,2x'86 900 T16S Aero,'79 96v4,'74 96v4,'74 95v4,'70 96v4 Rally,'65 96TT,'56 93

Plaats reactie