Hallo allemaal,
Ik ben bezig mijn remblokken (voor) te vervangen op mijn 90 uit 1986. De oude zijn echt totaal versleten, nieuwe besteld voor 36 Euro. Helaas bij de eerste poging de oude te vervangen door nieuwe bleek dit bijna onmogelijk (Haynes erbij gehaald, maar helaas nog steeds onsuccesvol). Het lijkt erop dat de nieuwe remblokken te dik zijn om in de sleuven te passen. De remcilinder geeft te weinig ruimte.
Heeft een van jullie nog handig tips??
hartelijk dank
Evert
remblokken voor bij 90
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 18 jan, 2006 18:56
- Regio: - kies een regio
- Paul99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7456
- Lid geworden op: di 13 jul, 2004 12:12
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Dit is de orginele tool die je daarvoor kan gebruiken.
Sommige gebruiken een hamer en een drevel om de zuiger terug te draaien, maar daar heb ik niet goede ervaringen mee. Ik heb wel eens een aandraaiding van een flex (slijptol) gebruikt.
Volgens mij zijn er veel mensen op dit forum die je vast wel hun tooltje willen uitlenen. In welke regio woon je?
Sommige gebruiken een hamer en een drevel om de zuiger terug te draaien, maar daar heb ik niet goede ervaringen mee. Ik heb wel eens een aandraaiding van een flex (slijptol) gebruikt.
Volgens mij zijn er veel mensen op dit forum die je vast wel hun tooltje willen uitlenen. In welke regio woon je?
9-3 sport estate '08 jet black TurboX
99T '80 karmijn rood, roestoratie
99GL '83 cirrus wit
9-3 sport estate 1.9tid '06 jet black
900S '92 *RIP* aka blackfire
900i 16v Forty '90 *RIP* Le Mans blauw
99T '80 karmijn rood, roestoratie
99GL '83 cirrus wit
9-3 sport estate 1.9tid '06 jet black
900S '92 *RIP* aka blackfire
900i 16v Forty '90 *RIP* Le Mans blauw
- marq101
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7386
- Lid geworden op: za 19 jun, 2004 23:44
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: remblokken voor bij 90
Zeer bekend hier op het forum. Het zijn draken van klauwen. Het is inderdaad een kwestie van indraaien met het beschreven tooltje en flink rukken aan de beugel. Een flinke klap op de beugel aan de achterkant, met een stuk hout ertussen, wil ook nog wel eens helpen maar ja...evert holwerda schreef:Hallo allemaal,
Ik ben bezig mijn remblokken (voor) te vervangen op mijn 90 uit 1986. De oude zijn echt totaal versleten, nieuwe besteld voor 36 Euro. Helaas bij de eerste poging de oude te vervangen door nieuwe bleek dit bijna onmogelijk (Haynes erbij gehaald, maar helaas nog steeds onsuccesvol). Het lijkt erop dat de nieuwe remblokken te dik zijn om in de sleuven te passen. De remcilinder geeft te weinig ruimte.
Heeft een van jullie nog handig tips??
hartelijk dank
Evert
Als dat niet werkt dan is wellicht een revisie/vervanging aan de orde.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 18 jan, 2006 18:56
- Regio: - kies een regio
- mmd1962
- Donateur (2x)
- Berichten: 311
- Lid geworden op: wo 01 feb, 2006 9:33
- Regio: NL - Provincie Drenthe
- Contacteer:
Re: remblokken voor en achter bij 90
Hallo beste mensen,
We willen graag de remmen vervangen maar nu schijnt het met een speciale tool te moeten,
kan iemand mij vertellen wat zo'n tool kost en waar ik die kan kopen.
En of het misschien ook op een andere manier zou willen.
alvast bedankt.
Martin
We willen graag de remmen vervangen maar nu schijnt het met een speciale tool te moeten,
kan iemand mij vertellen wat zo'n tool kost en waar ik die kan kopen.
En of het misschien ook op een andere manier zou willen.
alvast bedankt.
Martin
TCB TLC
met onze Saab ben ik wel tevree.
met onze Saab ben ik wel tevree.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: remblokken voor bij 90
Bijvoorbeeld saabworld
http://www.saabworld.nl/brakes/others" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik verbaas mij wel dat mensen beginnen aan de remmen en dan ook nog eens oude steek in het geheel niet gehinderd door kennis
Let ff op de handrem is zelfstellend, ga deze dus niet "opstellen" met de kabels
http://www.saabworld.nl/brakes/others" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik verbaas mij wel dat mensen beginnen aan de remmen en dan ook nog eens oude steek in het geheel niet gehinderd door kennis
Let ff op de handrem is zelfstellend, ga deze dus niet "opstellen" met de kabels
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- mmd1962
- Donateur (2x)
- Berichten: 311
- Lid geworden op: wo 01 feb, 2006 9:33
- Regio: NL - Provincie Drenthe
- Contacteer:
Re: remblokken voor bij 90
je hebt helemaal gelijk turbopilot,
soms dan heb je even de financiële middelen niet, maar je wilt het toch graag weer goed hebben.
soms dan heb je even de financiële middelen niet, maar je wilt het toch graag weer goed hebben.
TCB TLC
met onze Saab ben ik wel tevree.
met onze Saab ben ik wel tevree.
- sb90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: remblokken voor bij 90
Vergis je niet, laat je echt even informeren door iemand die er kennis van heeft; ik spreek uit ervaring...
Het is op zich niet erg moeilijk maar er zijn wel diverse handigheden om te weten zodat het allemaal voorspoedig verloopt.
Let er bijvoorbeeld op dat de zuiger niet te ver uitgedraaid is anders valt ie "uit elkaar" min of meer.
Bij het monteren van nieuwe remblokken altijd de zuiger zover mogelijk uitdraaien zodat je remblok eigenlijk meteen al "klem zit", anders ben je 300x je rem aan het intrappen voordat je ook maar een beetje remdruk hebt.
Verder de klauwen gangbaar maken; boven en onderaan de klauw zit een soort gleufje waar de klauw doorheen beweegt. Na verloop van tijd gaat hier rotzooi inzitten, dus even schoonkrabben met bijv. een schroevendraaier en daarna wat kopervet eraan.
Kopervet geldt ook voor de zijkant en eventueel achterkant van het remblok en geldt ook voor de pin waarmee je de remblokken bevestigt.
Dat soort zaken zijn handig om vooraf te weten denk ik dus nogmaals, laat je even informeren
Het is op zich niet erg moeilijk maar er zijn wel diverse handigheden om te weten zodat het allemaal voorspoedig verloopt.
Let er bijvoorbeeld op dat de zuiger niet te ver uitgedraaid is anders valt ie "uit elkaar" min of meer.
Bij het monteren van nieuwe remblokken altijd de zuiger zover mogelijk uitdraaien zodat je remblok eigenlijk meteen al "klem zit", anders ben je 300x je rem aan het intrappen voordat je ook maar een beetje remdruk hebt.
Verder de klauwen gangbaar maken; boven en onderaan de klauw zit een soort gleufje waar de klauw doorheen beweegt. Na verloop van tijd gaat hier rotzooi inzitten, dus even schoonkrabben met bijv. een schroevendraaier en daarna wat kopervet eraan.
Kopervet geldt ook voor de zijkant en eventueel achterkant van het remblok en geldt ook voor de pin waarmee je de remblokken bevestigt.
Dat soort zaken zijn handig om vooraf te weten denk ik dus nogmaals, laat je even informeren
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km
Saab 90 LPG 1984 397.000km
Saab 9-3SS LPG 2002 458.000+km
Saab 9-5 station 200pk LPG 438.000km
Saab 9-3SS 2003 252.000+ km
Saab 900 EMS 1982 195.000km