Beginnersvragen

1985-1987
Plaats reactie
Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Beginnersvragen

Bericht door 9323 » zo 21 okt, 2018 12:49

Dag mensen, ik overweeg een 90 te kopen voor erbij. Dat zou mijn eerste worden. Mijn eerste classic überhaupt eigenlijk. Ik heb er dus nog niet veel verstand van.

Een 99 heb ik ook nog niet volledig terzijde geschoven, maar ik vind de 90 eigenlijk leuker want minder gewild en daarom des te charmanter.Toch wil ik een weloverwogen keuze maken tussen de twee.

Vandaar deze eerste vraag (en er zullen er nog meer volgen denk ik): Is een 90 een significant betere auto dan een 99, of maakt het niet veel uit en is dit eigenlijk geen overweging bij de keuze?

Dank vast voor de antwoorden :-)

NB ik besef dat een mooie 90 vinden nog niet zo makkelijk is. Gelukkig heb ik geen haast.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Beginnersvragen

Bericht door Sapphire » zo 21 okt, 2018 19:39

In mijn ogen maakt het niet zoveel uit. De 90 heeft voor het overgrote deel gewoon de 99 techniek en bepaalde zaken van een 900 basisversie (met carburatie motor). Vanaf de B-stijl is het eigenlijk een 900, ik vind de 90 zelf wel iets lekkerder rijden en de kofferbak is iets groter en met name handiger ingedeeld.

Het dashboard en de stoelen etc. zijn hetzelfde als een 99. De motor en bak zijn ook precies hetzelfde. Alleen de allerlaatste (half MY87) hebben een pierburg carburateur ipv een zenith stromberg, die carbu's zijn wel iets fijner imho. Ik zou zelf een zo laat mogelijke 90 kopen. Ik heb zelf twee MY87'ers, een mag eventueel wel weg maar denk dat je een nettere zoekt.

Op de site van Etienne en Niels zijn ook veel specs/eigenschappen te vinden. Feitelijk is het gewoon een tussenmodelletje, een 99 met een 900 kont en daardoor ook volkomen identiek qua techniek. Als je rijdt merk je (optisch) niet dat je in een 90 rijdt. Van buiten zijn er uiteraard enkele verschillen, zoals motorkaplogo, sidemarkers, afhankelijk van het bouwjaar ook de grill en pinkers (de vroegere 99's hebben andere) en de kont is natuurlijk anders. Uiteraard zijn er meer verschillen maar het zijn met name details en geen grote verschillen.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Beginnersvragen

Bericht door 9323 » zo 21 okt, 2018 20:06

Hi Lennard, dank!

Ik ben niet op zoek naar een auto in concoursstaat, maar meer naar een technisch goed exemplaar dat er leuk bij staat en waar ik niet op leeg ga lopen qua laswerk. Ben niet bang om te sleutelen overigens, dus hij hoeft technisch ook weer niet perfect te zijn.

In Duitsland staan een paar heel mooie te koop trouwens, allemaal dezelfde kleur. Maar die zijn te mooi eigenlijk. Een auto is voor mij uiteindelijk toch een gebruiksvoorwerp, dus ik moet me geen zorgen hoeven maken over een buts of een schram.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Beginnersvragen

Bericht door reiernumans » vr 02 nov, 2018 13:40

Ik sluit me bij Sapphire's antwoord aan, het verschil tussen de Stromberg en de Pierburg carburateurs is erg klein, maar groot genoeg om merkbaar te zijn in het rijgedrag. Ik had op mijn 900 een nieuwe Pierburg zitten, je kon duidelijk voelen dat zo'n late carburateur een volledig uitontwikkeld product is. Bij dingen als gas los minder stoterig, qua afstelling net wat makkelijker dan een Stromberg (vooral omdat er geen speciaal gereedschap nodig is) en een miniem (positief) verschil in verbruik en souplesse. Sowieso is zo'n 99/90/900 met carburateurtje een hele leuke en vrij simpele manier om je in het sleutelen aan oude auto's te storten. Enorm veel informatie beschikbaar, vrijwel alle onderdelen zijn goed verkrijgbaar en (vooral bij een 900) je kunt overal eigenlijk vrij goed bij. Enige 'zwakke' punt van een 8-klepper is dat er nog weleens haarscheurtjes ontstaan als de motor echt goed heet is geweest (bijvoorbeeld door een kapotte fan of koppakking). Met een beetje beleid (lees: metertjes in de gaten houden) is dat gemakkelijk te voorkomen natuurlijk.

Succes met de zoektocht! Mijn tip is om vooral bij meer dan één auto te gaan kijken als dat redelijkerwijs een beetje lukt. Vaak helpt dat een hoop om een beetje gevoel te ontwikkelen voor hoe het wel of niet hoort.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Beginnersvragen

Bericht door theun » vr 02 nov, 2018 15:15

Dit is het uitgelezen moment om niet alleen voor het eerst een Classic te kopen. Maar ook om voor het eerst een auto in Zweden te gaan halen... :wow:

Want een mooie 90 komt daar momenteel nog wel regelmatig voorbij.
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Plaats reactie