Pagina 1 van 3

Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: vr 21 sep, 2018 14:36
door Aero75
Ben sinds kort één van de handvol (letterlijk) Belgen die met een Saab 90 rondrijdt
MY: 10/1985
KM: 234.000
Kleur: cirrus white

Afbeelding

De wagen is 33 jaar bij dezelfde eigenaar gebleven tot ik ‘m kocht bij de garage die de wagen van hem overnam. Volgens de carpass heeft de wagen elk jaar zijn kilometers gedaan, op het begin rond de 10000 per jaar, op het einde nog een 3000 per jaar. Kilometerstand is nu 234.000 km.
Carrosserie is uitzonderlijk goed, wagen heeft altijd droog binnen gestaan. Er was enkel roest in de linker-chassisbalk, dit is hersteld moeten worden. Heb carrosserie voorts helemaal opgefrist met een Meguiars restoration kit. Verder zijn bougies en stroomverdelerkap/rotor vervangen, nieuwe batterij, grondige onderhoudsbeurt. Hij rijdt heel vlot.

Volgend voorjaar komen er Inca-velgen op en nieuwe banden en laat ik paar kleine herstellingen in het interieur doen. En dan goed blijven verzorgen en fijn rijden! :D

Afbeelding

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: vr 21 sep, 2018 16:43
door protteke
Proficiat ! Mooie wagen :O:

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: vr 21 sep, 2018 17:06
door Thijs Leuven
Prachtig!

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: vr 21 sep, 2018 20:51
door Luud
Heel mooie Saab, Gefeliciteerd.

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: vr 21 sep, 2018 21:13
door theun
Wauw!!! :wow:

Wat een schitterende Saab!

Ik zou de wielen zo laten, heeft ie niet nodig. Lekker origineel zo...

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: vr 21 sep, 2018 22:22
door busy
Wat een prachtige originele 90! Lekker laten zo daar zou ik zo mijn kever uit 1968 voor verkopen. Maar de 90 was ook mijn eerste saab. Geniet er van!

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: za 22 sep, 2018 10:58
door esalet
Prachtig prachtig, en dat van de eerste eigenaar! :shock:

Ik zou die willen inderdaad zo laten (en als je er toch andere op zet, ze wel bij de auto bewaren).

Zou je mee een pb willen sturen met het kenteken (als je dat wilt tenminste?)

Dan krijgt hij t.z.t. een plekje hier:
http://www.saab90.net/saab-90-world-register/

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: za 22 sep, 2018 13:12
door IJlstra
Prachtig, fijne km's toegewenst.

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: za 22 sep, 2018 21:13
door Aero75
Dankjewel voor de fijne reacties.

De originele wielen hou ik sowieso, maar ik kocht de inca's omdat ik het zo'n mooie iconische velgen vind, ze passen ook heel mooi bij de 90 vind ik.

Esalet, ik stuur je de gegevens door!

Nog twee plaatjes :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de eerste eigenaar intussen opgespoord, een al wat oudere man, hij woont niet ver van mij. Ik denk hem binnenkort eens een bezoekje te brengen. Denk dat het leuk is voor hem te weten dat zijn wagen in goede handen is :-)

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: zo 23 sep, 2018 10:32
door esalet
Leuk om de vorige eigenaar te spreken inderdaad, goed plan.
De toegevoegde plaatjes zijn helaas (voor mij althans) niet zichtbaar....

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: zo 23 sep, 2018 15:12
door Aero75
Zo, zijn de plaatjes nu zichtbaar?

Meteen ook een vraagje over de choke. Ik las uiteenlopende zaken over het wanneer en het hoe van choken. Wanneer de motor koud is bij temperaturen zoals nu (rond 15°c) trek ik choke helemaal uit om te starten maar ik duw 'm meestal na een halve minuut weer terug, dan pruttelt hij wat, maar ik geef dan wat gas en vertrek dan zo snel mogelijk. Eenmaal aan het rijden, gaat alles goed. Is dat ok zo? Wat als het kouder wordt? Is er een soort chokehandleiding voor dummies of zo? :oops:

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: zo 23 sep, 2018 19:57
door Luud
Bij mijn 90: koude start, choke geheel uit en als hij aanslaat terug zodat motor 1500 toeren draait. Daarna rijdt ik weg en druk de choke geleidelijk in. Na 250 meter draai ik een doorgaande weg op, en zorg dat bij het opdraaien de motor nog 1500 toeren draait. Dit is al met minder choke dan het begin. Op de doorgaande weg in de vijfde versnelling gaat de choke geheel in. Is ook een kwestie van ,,gevoel".

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: ma 24 sep, 2018 9:03
door vanderzanden
Choke heb je heel snel niet meer nodig. Bij starten choke uit en zodra de motor is aangeslagen deze half indrukken. Doe het inderdaad een beetje op gevoel en luister naar het wel of niet mooi lopen van de motor. Heeft de koude motor te weinig kracht, dan trek je de choke een heel klein beetje uit. Geniet van je 90!

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: ma 24 sep, 2018 11:28
door esalet
Mooie foto's, en het allermooiste van je 90 is de kleine verkleurde ronde sticker rechtsonderaan je achterruit: Waxoyl!
Daardoor zijn Belgische jaren tachtig SAAB beter beschermd dan Nederlandse, ze kregen nl. nieuw al meteen extra roestbehandelingen in België.

De choketips hiervóór lijken me allemaal prima, zo doe ik het ook.

Oja heb je al een instructieboekje? Ander hier te downloaden:
http://saab-90.nl/documentatie/MY86/MY8 ... boekje.pdf
Trouwens grappig, dit is het boekje van mijn eigen 90 (óók MY86) en op de kaft staan aantekeningen van mijn vader uit 1986 én de handtekening van Erik "On the Roof" Carlsson uit 2005. Maar dat terzijde!

Re: Cirruswitte Saab 90 (België)

Geplaatst: ma 24 sep, 2018 11:49
door esalet
O en wat ik nu zie (helemaal geweldig): je hebt de sticker "SAAB, de auto van m'n leven" op de achterruit. Hiervan bestond in het tweetalige België ook de versie: "SAAB, la voiture de ma vie".
Op saab-90.nl (tabblad Beeldmateriaal, en dan Pers van Saab, modeljaar 1986) vind je de Belgische folder uit jouw jaar, hier alvast als voorproefje de kaft en de pagina met de 90.
Afbeelding
Afbeelding