Het reilen en zeilen van mijn 90

1985-1987

Re: Brand in de 90 (UPD: onder voorbehoud te redden!)

Berichtdoor busy » zo 04 sep, 2016 11:57

Wat een goed nieuws! Succes met de herstel werkzaamheden. (Mijn eerste SAAB was een 90, karakterbak)
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9000 Lemans Blue 2.0. Lpt 1997 LPG
VW Kever 1300, 1968
Avatar gebruiker
busy
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 1298
Geregistreerd: za 22 sep, 2012 21:29

Re: Brand in de 90 (UPD: onder voorbehoud te redden!)

Berichtdoor sb90 » ma 05 sep, 2016 9:00

turbopilot schreef:Sprak net met iemand, goed nieuws volgens mij


Dat klopt helemaal, Fleur rijdt weer! Gisteren toch nog even in Klijndijk op de meet geweest, super gezellig!
Saabje rijdt naar behoren, het is heerlijk om er weer in te cruisen :O: :O:
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG.
Saab 9-3 SS, november 2002, 309.000+ km, LPG-G3.
Avatar gebruiker
sb90
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1803
Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 20:27
Woonplaats: Deventer

Re: Brand in de 90 (UPD: Fleur rijdt weer!)

Berichtdoor esalet » ma 05 sep, 2016 11:36

Fleur.

The SAAB that refuses to die.

Hell yeah! :headbang2:
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (310.000) (vanaf nieuw in de familie)
Avatar gebruiker
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 5418
Geregistreerd: vr 26 aug, 2005 16:23

Re: Brand in de 90 (UPD: Fleur rijdt weer!)

Berichtdoor Robbert » ma 05 sep, 2016 18:38

Dat heb je snel gedaan. Gefeliciteerd.
900SE (1993) nu FPT. (Verkocht.)
900ng cabrio.
9-5 Aero BSR (2002).
Avatar gebruiker
Robbert
Donateur 2014 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2016 + 2017
 
Berichten: 24319
Geregistreerd: zo 30 jan, 2005 18:00

Re: Brand in de 90 (UPD: Fleur rijdt weer!)

Berichtdoor levensnevel » ma 05 sep, 2016 19:03

:wow: dat is nog eens fantastisch nieuws :green_many:
Gammal kärlek rostar aldrig!
tot 161118 een Dame Edna 1.9TiD sedan editione 2006 met DENSO navigatie v.2015 - 355.770 km
life & times @ http://www.autoweek.nl/autoreview/41238 ... 19-tid-arc
verbruik @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/713610.html
Avatar gebruiker
levensnevel
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 3185
Geregistreerd: wo 09 mei, 2012 18:37
Woonplaats: Tungelder

Re: Brand in de 90 (UPD: Fleur rijdt weer!)

Berichtdoor sb90 » ma 05 sep, 2016 20:04

Robbert schreef:Dat heb je snel gedaan. Gefeliciteerd.


Ik heb nogal wat hulp gehad, zelf had ik niet genoeg kennis en ervaring in huis, maar het is helemaal gelukt!
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG.
Saab 9-3 SS, november 2002, 309.000+ km, LPG-G3.
Avatar gebruiker
sb90
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1803
Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 20:27
Woonplaats: Deventer

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Berichtdoor sb90 » wo 14 sep, 2016 18:41

Afgelopen week samen met pa de remmen gangbaar gemaakt en waar nodig remblokken vervangen. Resultaat is zeer bevredigend!
Er klapperde iets onder de auto, bleek de onderste fuseekogel te zijn.
Ik had avonddienst dus mijn vader heeft de kogel vervangen, resultaat echter nog niet bevredigend.
Er klappert nog steeds iets onder de auto, ik heb het wiel even losgehad en alles gecontroleerd, kan echt niks vinden wat het zou kunnen veroorzaken.
Het klappert zodra ik over een klinkerweg rijd en het veert na als het ware. Zodra ik de "stuiter" heb gemaakt klappert ie nog een paar keer na en dan is het over totdat ik weer een "stuiter" maak.
Dacht eerst aan de draagarm maar deze zit 100% vast, niks aan de hand. Geen speling op de kogels, dus dat is het probleem ook niet.
Daarna dacht ik: Onder het blok zitten van die ijzeren strippen. ik kreeg het vermoeden dat deze aan 1 kant los hing. Dit zou kunnen verklaren dat het, na het stuiteren, nog even doorklappert als het ware.
Weer fout, blijkt het ook niet te zijn.

Dit weekeind maar even op de brug zetten om te kijken waar het aan ligt...

Verder binnenkort nog even kijken naar een ander stuurhuis, er zit zo belachelijk veel speling in dat het sturen niet heel erg fijn meer is.

Los daarvan alles met Fleur prima in orde, snort er heerlijk op los! Mooie brandplek op de motorkap misstaat niet wat mij betreft :lol:
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG.
Saab 9-3 SS, november 2002, 309.000+ km, LPG-G3.
Avatar gebruiker
sb90
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1803
Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 20:27
Woonplaats: Deventer

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Berichtdoor turbopilot » wo 14 sep, 2016 19:02

Schokbreker rubber gecontroleerd ?
Kun je eigenlijk al zien als je hem opkrikt

Kijk ook even achter.

Achterste schokbreker rubbers aan bovenzijde, auto niet opkrikken maar net tussen band en spartbord rand doorkijken
Achterste reactiestang ligt los
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.
Avatar gebruiker
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 11739
Geregistreerd: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Berichtdoor Tjøørd » wo 14 sep, 2016 19:12

Ja, ik gok ook op schokdemperrubber bovenkant, voorzijde.
9-5 Vector Estate 2.0T aut. 2004 Zwart
9000i CC 1988 Rodoniet

9-5 SE 2.0T Estate 2000 LPG G3 Midnight 185pk [ingeruild @ 381.000km]
9000 CSE 2.0t Anniversary 1997 LPG G3 Scarabee[Ingeruild @ 391.000 km]
90 1986 LPG Kersenrood [Verkocht @ 450.000 km]
99 1982 Zilvergrijs [Sloop @ 280.000 km]
Avatar gebruiker
Tjøørd
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 2055
Geregistreerd: za 08 okt, 2005 12:27
Woonplaats: Hoorn, NH

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Berichtdoor Steve-O » wo 14 sep, 2016 21:28

Wat fijn dat je 90 weer rijdt! En alle mannen hier zijn jaloers op het karakter van je vriendin. Da's een blijvertje! Ik zou maar gauw eens op de knieën gaan, en een trouwauto met brandplek op de motorkap hebben we hier toch niet voorbij zien komen. 8)
Avatar gebruiker
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 4276
Geregistreerd: za 23 okt, 2004 21:24
Woonplaats: East of the sun West of the moon

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Berichtdoor sb90 » vr 16 sep, 2016 8:13

@Turbopilot + Tjoord:
Hmm... zijn zeer recent vervangen maar wie weet... Ga ik morgen even nakijken!
Ben overigens vergeten te melden dat alles rechtsvoor onder de olie zit, maar wel specifiek de schokbreker. Kogels en hoesjes lijken allen heel te zijn maar de schokbreker is letterlijk zeiknat van de olie. Misschien schokbreker zelf verrot? Zou dat ook het klapperen kunnen veroorzaken?

@Steve-O:
Ik ben nog steeds aan het lachen :mrgreen:
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG.
Saab 9-3 SS, november 2002, 309.000+ km, LPG-G3.
Avatar gebruiker
sb90
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1803
Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 20:27
Woonplaats: Deventer

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Berichtdoor Steve-O » za 17 sep, 2016 0:25

:wow:
Avatar gebruiker
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 4276
Geregistreerd: za 23 okt, 2004 21:24
Woonplaats: East of the sun West of the moon

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Berichtdoor reiernumans » za 17 sep, 2016 13:13

Kan de temperatuur onder de kap met die brand de rubbers van de voor schokkers gesmolten/vervormd zijn en daarom wat geklapper veroorzaken?

Mijn onderstel is echt een factor 10 stiller geworden na het vervangen van alle vier de (nog originele) schokkers/rubbers.
Het Gehoorapparaat; Cameo Beige 900 GLs
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
Avatar gebruiker
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 4177
Geregistreerd: vr 09 nov, 2012 0:25
Woonplaats: Amstelveen/De Bilt

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Berichtdoor sb90 » ma 19 sep, 2016 8:18

@Reiernumans: Daar dacht ik ook aan, maar blijkt niet zo te zijn.

Heel vervelend overigens dat je met dit probleem zit, vervolgens een bekend forummer belt, en dat hij via het forum al op de hoogte was van het probleem :lol:

Het was overigens de schokbreker zelf, de rubbers waren wel oke maar de schokbreker zelf was compleet gaar.
Desbetreffende forummer heeft afgelopen zaterdag een andere schokbreker gemonteerd.

Ter plekke vonden we de achterband ook enigzins zacht. Zo op het oog geen gaten/spijkers kunnen vinden dus dan maar de velg en band in het kanaal gooien. Op deze manier het gaatje ook gevonden overigens, zijkant v/d band helaas.
Afbeelding

Afijn; het geklapper is helemaal weg (je mist het wel als je het gewend bent :roll: ). tzt nog een ander stuurhuis eronder en daarnaast nog wat andere zaken.
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG.
Saab 9-3 SS, november 2002, 309.000+ km, LPG-G3.
Avatar gebruiker
sb90
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1803
Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 20:27
Woonplaats: Deventer

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Berichtdoor sb90 » wo 21 sep, 2016 15:25

Lang leve een avonddienst, zo kan je overdag nog e.e.a. regelen!

Het linker portier wilde al tijden niet open en ik hoorde de deurklinkstang (is dat een woord?) in de deur los rammelen.
Vandaag het paneel verwijderd en inderdaad; stang aan 1 kant los.
Klink binnenkant eruit gehaald, kijken hoe het vanaf daar zit en loopt.
Loopt dus uiteraard naar het slot toe, maar aan het slot zitten meerdere oogjes waar de hendel aan bevestigd kon worden.
Ik meende me vaag te herinneren dat er plastic "opvulstukjes" bij hoorden om te zorgen dat de stang ook echt vast bleef zitten.

Afijn. Paneel bijrijdersdeur maar losgehaald om eerst maar eens te kunnen zien waar de stang precies naartoe loopt. Gevonden!
Ik had nog wat van die plastic opvulstukjes liggen maar de stang pastte er niet in. Vreemd, ik dacht dat ze universeel waren maar dit bleek toch niet zo te zijn. Na dieper graven in het magazijn toch nog wat van deze dingetjes tegengekomen waar het stangetje wél ingedrukt kon worden.
Monteren is daarna niet zo heel moeilijk meer, vervolgens het paneel er weer op, en klaar!

Meteen maar even de rechter buitenspiegel vervangen, de behuizing was wel aanwezig maar de spiegel zelf niet meer.
Ook weer opgelost!

Todo in de (nabije?) toekomst:
- ander stuurhuis eronder
- stuurstangashoes LV vervangen
- cruise control (aftermarket)
- centrale vergrendeling fixen (zit er wel op maar werkt niet).
- eventueel electrische ramen inbouwen (al zitten hier nogal wat haken en ogen aan begrijp ik).
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG.
Saab 9-3 SS, november 2002, 309.000+ km, LPG-G3.
Avatar gebruiker
sb90
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1803
Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 20:27
Woonplaats: Deventer

VorigeVolgende

Keer terug naar 90

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten