Het reilen en zeilen van mijn 90

1985-1987
Gebruikersavatar
Schippertje
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 501
Lid geworden op: ma 15 okt, 2012 19:46
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Bericht door Schippertje » wo 28 sep, 2016 15:13

Elektrische ramen zijn niet zo moeilijk. Heb het afgelopen voorjaar gedaan bij mijn 900 5 deurs.

Je hebt 2 mechanismen nodig en de schakelaarunit. Qua bedrading: + en - en groen binnenverlichting draadje aanleggen op elk schakelaartje in de unit. Vanaf elke schakelaar gaan 2 draden naar de betreffende deur.



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Saab 99 L 1854cc '73 Geëxporteerd naar Tsjechië
Saab 900 T8 '83 "Doris"
Saab 900 T8 '84 Gesloopt
Saab 9000 V6 Griffin '95 Geëxporteerd naar Duitsland
Volvo V50 D Summum '09

In het bezit van een Tech2 (regio noord oost Nederland)

Gebruikersavatar
sb90
Geregistreerd lid
Berichten: 1835
Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Brand in de 90 (UPD: werkzaamheden na de brand)

Bericht door sb90 » do 02 feb, 2017 1:04

En daar sta je dan, in Duitsland, met een kapotte koppelings cylinder...
Wat moet je? Zonder koppeling naar huis, hoppa!
Moet toch even kwijt dat het uit en inbouwen van deze koppelings cylinder op z'n zachtst gezegd niet heel fijn werk is.
Heb de handen goed kapot en de kleding goed vies ;-)
Afijn, hij is gereviseerd en het werkt weer!

Vlak daarvoor accu kapot, deze ook vervangen. Recent ook even de remmen weer gangbaar gemaakt en remblokken voor vervangen.
Voor de apk in ieder geval:
- stuurhuis ashoes lv kapot
- stuurkogel stofhoes lv kapot
- gordel tv rolt niet meer op
- Remleidingen (onder achterbank) roestig dus vervangen
- ander stuurhuis ivm te veel speling
- asdoorvoer rv gat (valt nog mee)

Mag ook wel na bijna 400.000km denk ik...

Overigens alle credits wederom naar m'n pa. Ik heb zelf e.e.a. voor elkaar kunnen krijgen maar het is hem uiteindelijk gelukt om de cylinder eruit te krijgen en ook tijdens het inbouwen heeft hij de koppelingsleiding op de juiste plaats gedrukt. Lijkt simpel maar was echt wel even pittig!
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG. (Gestald).
Saab 9-3 SS, november 2002, 375.000+ km, zilvergrijs, LPG-G3 ca. 190PK, automaat
Saab 9-3 SS, juni 2003, 238.000+ km, zwart, benzine, standaard
Saab 9-3og cabrio 1998, zilvergrijs, automaat, 197000km

Gebruikersavatar
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5683
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Het reilen en zeilen van mijn 90

Bericht door esalet » do 02 feb, 2017 11:32

Wow, keeping her rolling, respect! :headbang2:
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5593
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Het reilen en zeilen van mijn 90

Bericht door Steve-O » do 02 feb, 2017 11:42

Hmmm, alle credits gaan naar je pa, maar jij had zelf de handen stuk? :wink:

Goed dat je zo inventief was om extreem manueel vanuit Duitsland terug te rijden. Is best te doen als je de trucjes kent.

Ik kan je adviseren om de asdoorvoer wel zsm aandacht te geven. Kijk ook of de roest omhoog gaat in de hoeken van de kast waar de veerpoot in omhoog loopt. Dat was bij mijne voorheen goed gaar. En het zit nogal verstopt. Met een lamp van bovenaf in de poot schijnen, en beneden met een spiegeltje naar binnen koekeloeren werkt goed, is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
sb90
Geregistreerd lid
Berichten: 1835
Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Het reilen en zeilen van mijn 90

Bericht door sb90 » zo 19 feb, 2017 13:17

Je hebt helemaal gelijk, alleen is de situatie intussen iets veranderd.
We hebben recent een Saab 9-3 op LPG gekocht, in eerste instantie omdat deze niet duur was en omdat het toch al een tijdje jeukte om eens te ervaren hoe het is om in iets nieuwers te gaan rijden.
De 9-3 beviel meteen al 1000% boven verwachting. Omdat we echter niet wisten hoe de technische staat van de 9-3 bleek te zijn hebben we de 90 nog op de weg gehouden.
De 9-3 is recent nagelopen en blijkt nog behoorlijk goed te zijn op een paar puntjes na.
Dit jaar willen we naar Noorwegen op vakantie. Met de 90 is dit niet te doen gezien het feit dat je in Scandinavie maar zeer beperkt LPG kan tanken en de 90 niet fatsoenlijk op benzine wil lopen.
De 9-3 heeft echter zowel de mogelijkheid om op LPG als op benzine te rijden. Keus is daardoor snel gemaakt.

We gaan de 9-3 als daily drive gebruiken en de 90 wordt gestald. (Iemand nog een adresje voor overdekte stalling overigens?).
De 90 verlaat pertinent niet onze "familie", hij blijft in ons bezit.
Voor nu is het idee om de 90 tot eind dit jaar te stallen, vervolgens te kijken of de 9-3 een beetje redelijk door de APK wil komen, en afhankelijk daarvan wordt het besluit genomen of de 90 dan weer op de weg komt of niet.
Ook is er voor ons tzt nog de optie om de 90 als 2e auto op de weg te houden. We zijn aan het bekijken wat handig is in deze.
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG. (Gestald).
Saab 9-3 SS, november 2002, 375.000+ km, zilvergrijs, LPG-G3 ca. 190PK, automaat
Saab 9-3 SS, juni 2003, 238.000+ km, zwart, benzine, standaard
Saab 9-3og cabrio 1998, zilvergrijs, automaat, 197000km

Gebruikersavatar
sb90
Geregistreerd lid
Berichten: 1835
Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Het reilen en zeilen van mijn 90

Bericht door sb90 » ma 02 okt, 2017 18:01

Inmiddels is er toch aardig wat gebeurd.

- De 90 is uiteindelijk nooit gestald geweest, maar is gewoon blijven rijden als 2e auto. (Hop hop hop, bijna 4 ton op de teller!!!). Ook weer 2 jaar APK overigens.
- De 9-3 is niet meer in ons bezit. (versnellingsbak aan z'n eind).
- Na de 9-3 hebben we een 9-5 estate gehad (200pk, luxe uitvoering, automaat etc, beste Saab die we ooit gehad hebben). Resultaat: ook hier de (automaat)bak kapot. Deze is ook weg.

Sinds enige tijd heb ik een nieuwe baan waardoor ik ruim 100km per dag moet reizen. Momenteel doe ik dat met de 90. Intussen wordt voor ons een 9-3 sport sedan klaargemaakt zodat deze binnenkort voor woon/werkverkeer ingezet kan gaan worden.

De 90 heeft nu 396.xxxkm op de teller. Nog even en dan tikt ze dus de 4 ton aan! De 90 is inmiddels de Saab van mijn vriendin, en de 9-3 wordt 'mijn' Saab.' Allebei op LPG, allebei genoeg kilometers per jaar.
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG. (Gestald).
Saab 9-3 SS, november 2002, 375.000+ km, zilvergrijs, LPG-G3 ca. 190PK, automaat
Saab 9-3 SS, juni 2003, 238.000+ km, zwart, benzine, standaard
Saab 9-3og cabrio 1998, zilvergrijs, automaat, 197000km

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 13020
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Het reilen en zeilen van mijn 90

Bericht door Henk-Jan » ma 02 okt, 2017 18:10

Jammer dat jullie in betrekkelijke korte tijd twee moderne Saabs hebben versleten, dan heb je toch behoorlijk pech gehad. Goed dat de oude dame dan niet van de hand gedaan is, ze is misschien spartaans, maar wel betrouwbaar. Hopelijk is driemaal scheepsrecht en hebben jullie meer geluk met de derde moderne Saab. Zo niet, dan weet je wat je aan de 90 hebt. Misschien toch de meest betrouwbare Saab ooit gebouwd? :wink:
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Heden: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Het begin: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 2036
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Het reilen en zeilen van mijn 90

Bericht door theun » ma 02 okt, 2017 21:10

Fantastisch dat die oude 90 alles overleeft... zegt meer over de 90 trouwens dan het nieuwere spul... :mrgreen:
Saab 99GL 4-deurs 1984

Gebruikersavatar
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5683
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Het reilen en zeilen van mijn 90

Bericht door esalet » di 03 okt, 2017 10:23

Good old Fleur saves the day, yeah :headbang2:

En by the way: gefeliciteerd met je nieuwe baan!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
sb90
Geregistreerd lid
Berichten: 1835
Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Het reilen en zeilen van mijn 90

Bericht door sb90 » di 03 okt, 2017 11:34

Henk-Jan schreef:Jammer dat jullie in betrekkelijke korte tijd twee moderne Saabs hebben versleten, dan heb je toch behoorlijk pech gehad. Goed dat de oude dame dan niet van de hand gedaan is, ze is misschien spartaans, maar wel betrouwbaar. Hopelijk is driemaal scheepsrecht en hebben jullie meer geluk met de derde moderne Saab. Zo niet, dan weet je wat je aan de 90 hebt. Misschien toch de meest betrouwbare Saab ooit gebouwd? :wink:
Precies DAT was dus ook mijn gedachte :lol:
We zijn inderdaad ook erg blij dat de 90 niet gestald is. Daarnaast vind ikzelf voor woon/werkverkeer een nieuwere Saab toch wat prettiger rijden, vandaar destijds dan ook mijn keuze. Helaas dubbel pech gehad... Inderdaad hopen wij ook dat de 9-3 sport sedan wat langer mee zal gaan. De tijd zal het leren!

En voor wat de 90 betreft. Meteen toegegeven; snort zonder een centje pijn overal naartoe. Lekker relaxed, lekker onthaasd, 100 op de snelweg is hard zat en je wordt regelmatig begroet door mede Saab-rijders. Dat gebeurt toch wel een stukje minder als je in een 9-3 of 9-5 zit heb ik ervaren :mrgreen:
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG. (Gestald).
Saab 9-3 SS, november 2002, 375.000+ km, zilvergrijs, LPG-G3 ca. 190PK, automaat
Saab 9-3 SS, juni 2003, 238.000+ km, zwart, benzine, standaard
Saab 9-3og cabrio 1998, zilvergrijs, automaat, 197000km

Gebruikersavatar
sb90
Geregistreerd lid
Berichten: 1835
Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Het reilen en zeilen van mijn 90

Bericht door sb90 » vr 13 okt, 2017 11:44

Afgelopen weekeind is er een ander stuurhuis onder de 90 gekomen. Wat een gigantisch rotwerk is dat zeg...! (Totdat je eindelijk door hebt hoe het moet :lol: ).
90 stuurt wat strakker maar moet nog wel even uitgelijnd worden etc.
Nu 397.300km op de teller. Vanavond halen we onze 'nieuwe' Saab 9-3 SS op waardoor de 90 een stuk minder zal rijden. De 4 ton aantikken gaat dus nog eventjes duren :wink:
Beheerder van Saab-90.nl.
Saab 90: Fleur. 397.000+ km, november 84, LPG. (Gestald).
Saab 9-3 SS, november 2002, 375.000+ km, zilvergrijs, LPG-G3 ca. 190PK, automaat
Saab 9-3 SS, juni 2003, 238.000+ km, zwart, benzine, standaard
Saab 9-3og cabrio 1998, zilvergrijs, automaat, 197000km

Plaats reactie