Marktprijs Saab 90

1985-1987
Plaats reactie
Kogelman
Geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 24 jul, 2016 14:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Marktprijs Saab 90

Bericht door Kogelman » do 04 aug, 2016 11:09

Ik ben er niet bekend mee en er staan er ook niet veel te koop, dus daarom de vraag aan jullie deskundigen: Wat is een gemiddelde marktprijs voor een aantoonbaar goed onderhouden en praktisch roestvrije Saab 90?
Ik zie ze van 1000 tot 6000 euro te koop staan. Wat is momenteel de prijsindicatie?

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Marktprijs Saab 90

Bericht door busy » do 04 aug, 2016 12:03

Dat varieert met de staat van de auto en staat van onderhoud. Het is een incourante echte liefhebbersauto dus daar is geen duidelijk antwoord op te geven. Betere benadering is wat is je budget en ga dan kijken naar de Saab 90's die daar binnen passen. Lees je in op saab90.nl daar staat alles over dit model SAAB.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Marktprijs Saab 90

Bericht door reiernumans » do 04 aug, 2016 16:49

Ben je dead set op een 90? Wellicht is het interessant je markt te verbreden naar latere 99's of vroege 900's, zijn ook met dezelfde motor geleverd.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Kogelman
Geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 24 jul, 2016 14:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Marktprijs Saab 90

Bericht door Kogelman » do 04 aug, 2016 17:15

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben er nog niet uit, mijn hart ligt oorspronkelijk bij de oudere achterwiel aangedreven Volvo's dus dat kan het ook nog worden, maar een Saab 90 vind ik een lekker eigenwijs product. Het beste van twee werelden, de mooie voorkant van de 99 en de grote bagageruimte van de 900.
Omdat ik de auto het hele jaar door vrijwel dagelijks wil gaan gebruiken (30 km p dag, 12000 km p jaar) moet deze wel in weer en wind en vorst betrouwbaar zijn. Bovendien zal de auto (helaas) buiten moeten slapen op de oprit (ook in de winter), al heb ik wel een hoes. Mijn vraag is dus of een Saab 90 daarvoor geschikt is en wat zo'n auto in een goede staat mag kosten, of is het echt wat een gek er voor geeft?
Jammer dat deze auto's niet meer 100% belastingvrij zijn, zoals mijn Volvo Amazon uit '67 destijds wel was. En 3 maanden niet gebruiken per jaar is voor mij geen optie.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Marktprijs Saab 90

Bericht door jelger » do 04 aug, 2016 18:08

Ik heb zelf jarenlang dagelijks in "weer en wind" een 99 (en ook een 90) gereden. Het langste met een 99 van 1975, maar behalve de motor en een aantal andere daaraan gerelateerde technische zaken gelijk aan de 90. Ik heb nooit problemen ondervonden die te maken hadden met het 'weer'. Kachel is warm, de ontwaseming is prima zo lang je de binnenkant van je ruiten maar geregeld schoonmaakt (dus van vuil en vet ontdoet). Veel mensen die klagen over slechte ontwaseming maken hun ramen ook nooit schoon.

Starten in koud weer gaat ook goed. Om het te illustreren, ik ben in hartje winter naar Rusland gereden, op LPG. Daar heeft de auto een week stilgestaan in vrieskou. Op dag van vertrek bij -18 graden, starten-lopen.

De 90 is wat dat aangaat een prima keus. De nieuwere H-motor met beter verkrijgbare onderdelen, en externe waterpomp. Simpele motortechniek.

Wat het mag kosten, ik denk dat een goede Saab 90 met 'gebruikssporen" voor dagelijks gebruik ergens tussen de 1000 en 2000 kost. Hoe mooier hoe meer geld het waard is. Er zijn niet zo veel 90's meer over, en al helemaal niet in echt knappe staat. Het is hard gegaan de laatste jaren. Juist door z'n onbeminde status (ook binnen Saab gelederen) zijn velen ingezet als oprij auto's.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Marktprijs Saab 90

Bericht door esalet » vr 05 aug, 2016 11:16

Prijsindicatie is precies zoals je zelf zegt: van 1000 tot 6000 euro. Bij de 99 is het volgens mij net zo.
Alles hangt van de conditie af.

Als je er één van 1000 euro koopt heb je grote kans dat je er het nodige nog aan moet doen (denk bijv. aan remklauwen vóór, hydraulische koppelingscylinders, wiellager(s), laswerk aan asdoorvoeren en/of andere plekken, antiroestbehandeling, achterstallig onderhoud etc. etc.). Tenzij je dit allemaal zelf kunt wordt het garagewerk en dat loopt snel op.

Bij een exemplaar aan de dure kant is dit (mag je verwachten en is doorgaans ook na te gaan) allemaal al gebeurd en kun je zo rijden (met regulier onderhoud natuurlijk).

De Onschatbare Klassieker geeft in zijn prijsindicaties voor de late 99 met vergelijkbare motor ook een zeer wijde range aan. Alles zoals gezegd afhankelijk van de conditie.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Plaats reactie