saab 90 olielekkage en raammechaniek

1985-1987

Vragen Saab 90

Berichtdoor Glenda Ensing » ma 28 maart, 2016 1:02

Dag 90 rijders,

Mijn bijna 30jarige rode Bessie zie [foto`s van de meeting] lekt na een APK keuring redelijk veel olie!
Heeft iemand enig idee wat er hier aan kan de hand is? Ondanks dit loopt ze prima.
Tevens ben ik op zoek naar een raammechaniek voor de bestuurderskant, De is nl vleugellam na al die jaren.
Ik hoop dat er iemand is die antwoorden voor mij heeft.

Mvg Glenda
Glenda Ensing
Geregistreerd lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: do 14 jun, 2012 12:43

saab 90 olielekkage en raammechaniek

Berichtdoor Glenda Ensing » ma 28 maart, 2016 1:21

Dag 90 liefhebbers,

Mijn saab 90 lekt aardig wat olie ergens voor in het blok.
Heeft iemand enig idee wat ik hiermee aan moet.
Tevens ben ik op zoek naar een raammechaniek voor de bestuurders kant.
heeft iemand nog iets liggen voor de verkoop?

Mvg Glenda
Glenda Ensing
Geregistreerd lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: do 14 jun, 2012 12:43

Re: saab 90 olielekkage en raammechaniek

Berichtdoor esalet » ma 28 maart, 2016 10:58

Hoi Glenda,

Mooi om te horen dat je je rode Bessie nog hebt en in ere houdt.

Olielekkage is een vaak voorkomend fenomeen bij SAABs uit de jaren tachtig.
Het is volgens mij een "opmerking" bij de APK en geen afkeuringsgrond, is dat bij jou ook zo?

Desalniettemin kan ik me voorstellen dat je je afvraagt of je hier iets mee moet en zoja wat.

Wat je sowieso moet doen (maar doet doe je al volgens mij) is beide peilstokken goed in de gaten houden, dus motorolie én versnellingsbakolie. Ik kan me herinneren dat die laatste laag stond bij de meeting alweer een tijdje terug, zakt die steeds na bijvullen?

Bijvullen liefst met transmissie-olie voor handgeschakeld, en anders met motorolie (daar is veel over geschreven, als je wilt kan ik daar nog wel wat over naslaan).

En als je motorolie zakt uiteraard ook steeds bijvullen.

Is een beetje een open deur van me, dit bijvullen, maar eigenlijk kan dit al afdoende zijn (mijn ouders hebben jaaaaaaaaren zo rondgereden, al bijvullend). Wel moest de oprit na verkoop van de 90 (aan mijn broer gelukkig) speciaal gereinigd worden.

Dus eigenlijk is het vooral: vind je het hinderlijk, dan moet er wat aan gebeuren.
En ook als het heel fors zakt, dan wordt het wellicht tijd.

Wáár hij dan lekt, kan ik zo 1-2-3 niet zeggen. Het kan zoals gezegd zowel motorolie als versnellingsbakolie zijn (er zijn mensen die dit kunnen vaststellen door er aan te ruiken, echt waar!). Maar dat merk je ook door bij te houden welke peilstok het snelst zakt.

En dan nog kunnen in beide gevallen verschillende plekken zijn waar de lekkage optreedt. De beste manier om dit vast te stellen is het blok en bak te reinigen van buiten (met bijv. remreiniger en dan netjes schoonvegen) en dan te rijden en weer op de brug met lamp kijken waar het vandaan komt. Blijft lastig, want het verplaatst zich ook tijdens het rijden van voor naar achter en boven naar beneden.

Maar zoals gezegd: vóór je dit gaat/laat doen, hoe zit het met de peilstokken en het zakken van het peil?
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (310.000) (vanaf nieuw in de familie)
Avatar gebruiker
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 5413
Geregistreerd: vr 26 aug, 2005 16:23

Re: saab 90 olielekkage en raammechaniek

Berichtdoor esalet » ma 28 maart, 2016 11:11

Ik zie nu dat je meldt dat het aan de voorzijde is.

Wat je zou kunnen doen is de plastic afdekking (halfrond) aan de voorkant van het blok loshalen (zit met boutjes vast, beetje puzzelen om hem eruit te krijgen en uiteraard eerst de dikke aanzuigslang van het luchtfilter weghalen), dan zie je de koppeling en de voorkant van het blok. Als er veel olie ligt in de halfronde opvang"bak" (die loopt er dan onderaan uit), dan zijn de keerringen en pakkingen aan de voorkant van het blok de hoofdverdachten.

In dat geval zou je kunnen wachten tot er toch een keer aan de koppeling moet worden gewerkt (hulpcylinder kapot of frictieplaten versleten), dan moet het daar toch open en kunnen ze meteen bij de keerringen van krukas e.d. die daar zitten.

Aan de voorkant kan het blok óók bovenaan lekken, namelijk bij de benzinepomp. Die is duidelijk van bovenaf te zien dus da's vlot te controleren.

En ook de moeite: kleppendekselpakking even goed bekijken, kan ook lekken. En ook kan het o-ringetje defect zijn waar de as naar buiten komt uit het klepdeksel, die de verdelerkap aandrijft.

Dit zijn zo wat suggesties, maar zoals gezegd, er zijn div. mogelijkheden.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (310.000) (vanaf nieuw in de familie)
Avatar gebruiker
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 5413
Geregistreerd: vr 26 aug, 2005 16:23

Re: saab 90 olielekkage en raammechaniek

Berichtdoor Glenda Ensing » ma 28 maart, 2016 13:29

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik ga morgen de 2 pijl stokken nakijken. en inderdaad ik heb ook de speciale versnellingsbakolie [ met dat vreemde geurtje!] in bezit en zal zo nodig dit gaan bijvullen.{ is alweer een tijdje geleden namelijk] Motor olie kijk ik wel regelmatig na en deze was ruim voldoende aanwezig.
Er staat idd een notitie op de keuringsformulier over olielekkage maar mijn Saab is verder goed gekeurd in januari jl.
Ik heb nog een nieuw pakket van de originele Saab pakkingen. Mijn zoon maar eens vragen, ik ben bang dat ik verkeerd los ga schroeven.
Op de bodem van de auto ligt olie dat haal ik regelmatig weg, ik denk aan de koppeling?
Ik ga morgen even onderzoeken en kom daarna waarschijnlijk nog even terug op deze mail.

Veer eerst bedankt samen.

Mvg Glenda
Glenda Ensing
Geregistreerd lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: do 14 jun, 2012 12:43

Re: saab 90 olielekkage en raammechaniek

Berichtdoor blue city » ma 28 maart, 2016 14:06

:D

Had de mijne ook. Bleek de krukaskeerring te zijn. Daarvoor moet je motorblok er uit. Ik zie dat je in Overijssel woont, daar zit een specialist (Ommen) die het voor mij gerepareerd heeft tegen een alleszins redelijk tarief.
Goeie service daar ook. Na reparatie bleek mijn 90 koelwater te lekken (lekke radiateur) Specialist heeft hier niet moeilijk over gedaan, en heeft bij mij thuis (110 km) de radiateur kosteloos vervangen voor een goede 2e handse.

:O:
Elkenaine proat over het zoep'n van mien Saab, moar gain aine proat over zien dörst

9-3 SS Aero 2.0T automaat 2004 Zwart 247PK BSR
9-3 SC 1.8t Vector Chili Red Hirsch 195 pk
90 MY '87 Ambassador blue Sold
Avatar gebruiker
blue city
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 3021
Geregistreerd: za 11 jun, 2011 21:09
Woonplaats: Oldambt

Re: saab 90 olielekkage en raammechaniek

Berichtdoor esalet » ma 28 maart, 2016 17:02

@Bluecity: goeie tip van Ommen. Het blok hoeft er echter alleen uit als het de achterste krukaskeerring is, is het de voorste dan kun je er bij vanaf de koppelingszijde (achter het vliegwiel) en kan het blok blijven zitten.

@Glenda: als de versnellingsbakolie regelmatig bijgevuld moet worden dan is dat wellicht al een (deel van) je verklaring voor olie onder blok/bak, want verbruiken doet een versnellingsbak niet maar wel lekken (i.t.t. tot een motorblok dat zowel kan lekken áls verbruiken).

Je hebt het ook over olie op de bodem van de auto, waar ergens?

en tot slot: het is ook nog eens mogelijk dat hij hydraulische olie lekt (vanuit koppelings- of remsysteem). Dat zit op één reservoir linksboven onder je motorkap, zou ik ook even checken (mag echt niet zakken).

Succes en hou ons op de hoogte!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (310.000) (vanaf nieuw in de familie)
Avatar gebruiker
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 5413
Geregistreerd: vr 26 aug, 2005 16:23


Keer terug naar 90

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten